ادعاهای تازه در مورد میزان اورانیوم در اختیار ایران

۰۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۷ کد : ۴۰۰۰ اخبار اصلی
با انتشار گزارش سوال برانگیز مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره ایران که در آن به انباشت بیش از 1,010 کیلوگرم اورانیوم با درجه غنای پایین تاکید شده بود، وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که ایران اورانیوم لازم برای ساخت بمب را داراست.
ادعاهای تازه در مورد میزان اورانیوم در اختیار ایران

با انتشار گزارش سوال برانگیز مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره ایران که در آن به انباشت بیش از 1,010 کیلوگرم اورانیوم با درجه غنای پایین تاکید شده بود، وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که ایران اورانیوم لازم برای ساخت بمب را داراست.

 دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا 19 فوریه گزارش آژانس انرژی هسته ای درباره ایران را نشان دهنده  فرصت سوزی ایران برای اعتمادسازی و رفع نگرانی های بین المللی دانست و گفت: با خودداری ایران از عمل کردن به تعهدات بین المللی خود و نشان دادن شفافیت در برابر IAEA ، جامعه بین المللی نمی تواند به طبیعت صرفا مسالمت آمیز برنامه ایران اعتماد کند.  

 دستگاه دیپلماسی آمریکا از آخرین گزارش IAEA درباره برنامه هسته ای ایران، موارد ذیل را برداشت کرده و آورده است: ایران به جای تعلیق فعالیت های تاثیرگذار خود در گسترش سلاح های هسته ای که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده، به غنی سازی اورانیوم ادامه داده و تا تاریخ 19 فوریه بیش از 1,010 کیلوگرم اورانیوم با درجه غنای پایین روی هم انباشته است. 

 این دستگاه مدعی شده است که ایران ضمن امتناع از ارائه پاسخ سازنده به درخواست های  IAEAدرباره فعالیت گذشته خود، در دستیابی به توانایی تولید سلاح های هسته ای از ماه اوت 2008 به این سو از همکاری با IAEA در این زمینه خودداری ورزیده است.

 در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بارها از لفظ نگرانی جامعه بین الملل و تکرار اشتباهات از سوی ایران استفاده و سعی شده است تا جمهوری اسلامی را به تبعیت نکردن از الزامات بین المللی و خودداری از دادن اجازه بازرسی به IAEA در مورد راکتور در دست ساخت اراک، متهم کند.  

 در این واکنش بار دیگر از ایران خواسته شده است تا بی درنگ فعالیت های باز فراوری مربوط به غنی سازی اورانیوم و راکتور آب سنگین خود را به حال تعلیق درآورد و امکان تحقیق کامل در مورد برنامه هسته ای خود را - با به کار بستن تدابیر مربوط به پروتکل الحاقی - فراهم سازد.

 نکته جالب توجه در این بین درخواست ایالات متحده از ایران برای افشای آن چیزی است که پروسه تولید سلاح های هسته ای نامیده است! درواقع در شرایطی که هیچ توجیه و مصداقی برای این اتهام وجود ندارد و ایران بارها اعلام کرده که با بازرسان آژانس همکاری می کند، ایالات متحده ضمن هدایت افکار عمومی جهان قصد دارد بلوف های سیاسی خود را نیز به پیش ببرد.

 در همین باره، جانشین سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید: یافته های IAEA "عمیقا نگران کننده" است چرا که ایران اورانیوم کافی برای ساختن یک بمب را در اختیار دارد.

 به ادعای گوردن دوگید، ایالات متحده یک گزارش بازرسی بین المللی هسته ای را که نشان می دهد ایران اورانیوم از نوع مورد استفاده در ساخت سلاح - به اندازه ای که برای ساختن یک بمب هسته ای کافی است - در اختیار دارد.

 استناد او به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی است که گفته است ایران 1,010 کیلوگرم یا 2,227 پوند اورانیوم با درجه غنای پایین انباشت کرده که با فرآوری بیشتر می تواند این اورانیوم را در حد بالایی غنی کرده و برای ساختن یک بمب هسته ای استفاده کند.

 دوگید با بیان اینکه ایران از عمل به تعهدات بین المللی و شفافیت در برابر آژانس خودداری ورزیده، سعی در منحرف خواندن برنامه های مسالمت آمیز ایران دارد و به این طریق نگرانی های خود را به نگرانی جامعه بین المللی تعمیم داده تا اجماع علیه ایران را متحدتر از قبل سازد.

 در گزارش آژانس آمده است که1,010 کیلو اورانیوم تقریبا به میزان یک سوم بیشتر از آن مقداری است که قبلا از سوی ایران ارائه شده بود. این گزارش براساس بازرسی سالانه فرآوری هسته ای در تاسیسات نطنز تهیه شده است.     

 مقامات ایرانی از روند صلح آمیز برنامه هسته ای و کاربردهای صنعتی آن به منظور تولید برق سخن می گویند ولی ایالات متحده برنامه ها را زیر سؤال برده و وانمود می کند که مقامات ایرانی از پاسخ به درخواست ها و بارزسی های دیگر سر باز زده اند. 


نظر شما :