چالش تشکيل دولت در اسرائيل

۰۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۴:۴۰ کد : ۳۹۸۱ اخبار اصلی
این روزها تشکیل دولت در اسرائیل تبدیل به یک معضل برای دولتمردان این رژیم شده است. معضلی که نزدیک به سه ماه است در اسرائیل ایجاد شده و در حالی که انتظار می­رفت با انجام انتخابات سراسری تا اندازه­ای این بحران فروکش کند، اما ظاهرا چنین نشده و شاید حتی بتوان گفت، سخت­تر هم شده است.
چالش تشکيل دولت در اسرائيل

این روزها تشکیل دولت در اسرائیل تبدیل به یک معضل برای دولتمردان این رژیم شده است. معضلی که نزدیک به سه ماه است در اسرائیل ایجاد شده و در حالی که انتظار می­رفت با انجام انتخابات سراسری تا اندازه­ای این بحران فروکش کند، اما ظاهرا چنین نشده و شاید حتی بتوان گفت، سخت­تر هم شده است. چرا که مدعیان جدید که افراطیون اسرائیلی به شمار می­روند اکنون وارد عرصه شده و هیچ مسامحه­ای را در برابر حریفان خود نمی­پذیرند. در همین حال روزنامه عبرى هاآرتص نوشت، آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل بیت نو (اسرائیل خانه ما) و یکی از جریان­های راست­گرای افراطی اسرائیل که سومین برنده انتخابات سراسری اسرائیل به شمار می­رود به دليل دست داشتن در پرونده‌هاى فساد در کابينه آتى این رژیم پستى نخواهد داشت.  

اين روزنامه عبرى اعلام کرد، به دليل بازجويى‌هايى که پليس اسرائيل از آويگدور ليبرمن، رهبر حزب بيت نو در خصوص پرونده‌هاى فساد از جمله پولشويى و رشوه به عمل آورده است، در صورت مستند شدن اين اتهامات ليبرمن در کابينه آينده دولت اسرائيل پستى نخواهد گرفت.  

براساس قانون اساسى اسرائیل کسى که با پرونده‌هاى فساد و فهرست اتهامات اين چنينى روبه‌رو باشد، نمى‌تواند به عنوان وزير در کابينه انتخاب شود و يا در صورت حضور در کابينه مجبور به استعفا خواهد بود.  

پيش از اين پليس اسرائیل نيز اعلام کرده بود، از ليبرمن به دليل پرونده‌هاى فساد و پولشويى بازجويى‌هايى به عمل آمده است.  

دادستانى اسرائیل نيز اعلام کرده بود در صورت جمع آورى مدارک لازم در خصوص اين پرونده از کنست مى‌خواهد که مصونيت قضايى ليبرمن را لغو کرده تا به اين ترتيب شرايط براى محاکمه وى فراهم شود.

اين در حالى است که پس از يک هفته از اعلام نتايج انتخابات، بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود و زيپى ليونى، رهبر حزب کاديما هيچ کدام نتوانستند حمايت اکثريت پارلمان را براى احراز پست نخست وزيرى و تشکيل دولت به دست آورند.

با وجود اينکه حزب راست گرا 65 کرسى از مجموع 120 کرسى کنست را در اختيار دارد، نتانياهو تاکنون در قانع کردن اين احزاب نسبت به حمايت از نامزدى‌اش ناکام مانده است.

وى تاکنون توانسته بيش از 45 نماينده را با خود موافق سازد که اين نماينده‌ها عبارتند از 27 نمانده از حزب ليکود، 11 نماينده از حزب شاس ، 4 نماينده اتحاد ملى و 3 نماينده خانه يهودي.

احزاب بيت نو و يهدوت هتوراه هنوز موضع خود را در اين خصوص اعلام نکرده‌اند.

از سوى ديگر سيلوان شالوم، يکى از رهبران حزب ليکود نيز تاکيد کرد، هيچ گونه توافقى با حزب کاديما صورت نگرفته است.

وى در این باره گفت: «راه براى ورود کاديما به ائتلاف ملى باز است و بايد ديد که کاديما منافع شخصى را در نظر مى‌گيرد يا به دنبال منافع عالى ملى است.»  

از سوى ديگر حزب کاديما نيز موافقتش را با 90 درصد پيشنهادهای مطرح شده از سوى حزب بيت نو به رهبرى ليبرمن در روند مذاکرات ائتلافى بين طرفين اعلام کرد. اين موافقت در راستاى جلب رضايت حزب بيت‌نو براى پيوستن به ائتلاف دولت به رهبرى کاديما صورت گرفته است.


( ۱ )

نظر شما :