از انتقاد تا انشعاب،شکاف در رهبرى اتحاديه ميهنى کردستان عراق

زلزله در حزب مام جلال

۰۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۹ کد : ۳۹۶۵ اخبار اصلی
يادداشتى از مراد ويسى، کارشناس مسائل خاورميانه
زلزله در حزب مام جلال

شايعات موجود درباره اختلافات داخلى در اتحاديه ميهنى کردستان عراق جدى تر شده و گفته مى شود بخشى از منتقدين رهبرى جلال طالبانى (که کردهاى عراق وى را مام جلال مى نامند) از دفتر سياسى اين گروه استعفا داده اند. اگرچه هنوز اخبارى دال بر تکذيب اين انشعاب منتشر نشده است و سايت رسمى اتحاديه ميهنى کردستان(PUK ) در اين باره سکوت کرده است. از کسرت رسول معاون طالبانى و"عمر سید علی" ، " عثمان حاج محمود "، "جلال جوهر" و "مصطفی سید قادر" به عنوان استعفا کنندگان نام برده مى شود. روز يکشنبه نيز اعلام شد که 11 تن ديگر نيز از اعضاى کميته مرکزى حزب به مستعفيون پيوسته و عضويت خود را در اين اتحاديه به حالت تعليق در آورده اند و منتظر واکنش جلال طالبانى، رييس جمهور عراق و دبير کل اتحاديه ميهنى کردستان عراق به خواسته‌هايشان هستند.

گفته مى شود پس ازبروز اين بحران در درون حزب، برهم صالح معاون ديگر طالبانى در حزب از بغداد راهى سليمانيه شده و بلافاصله از فرودگاه سليمانيه به منزل کسرت رسول رفته تا با وى ملاقات و مذاکره کند. پس از اين ديدارکه يکشنبه شب برگزار شد، منابع خبرى در درون رهبرى حزب اعلام کردند که کسرت رسول و برهم صالح دو معاون طالبانى دبير کل اتحاديه ميهنى همراه با عثمان حاج محمود روز دوشنبه براى ديدار با طالبانى به بغداد رفته اند و قرار است روز سه شنبه در نشستى فوق العاده به بررسى شکاف در رهبرى حزب بپردازند.

 اين در حالى است که به نظر مى رسد شبکه العربيه نيز که تحت کنترل سعودى ها است با جديت خاصى در حال پى گيرى خبر اختلافات در درون يکى از بزرگترين تشکل هاى کردى عراق است.  

گفته مى شود رهبرى اين انتقادات در مرحله کنونى با کسرت رسول معاون دبير کل حزب است که اگر اين امر صحت داشته باشد، شکافى بسيار بزرگ در اتحاديه ميهنى رخ داده که مى توان پس از کناره گيرى نوشيروان مصطفى معاون پيشين طالبانى از واقعه اخير به عنوان زلزله دوم در ساختار رهبرى اتحاديه ميهنى ياد کرد. پاييز گذشته برخى از اعضاى رهبرى حزب در وبلاگ ها و برخى روزنامه هاى محلى خبر از تشکيل "جريان تغيير و دمکراسى" در درون اتحاديه ميهنى دادند و حتى شايعه سلب اختيارات طالبانى منتشر شد اما  نماينده  حزب در تهران اين موضوع را تکذيب کرد اما به نظر مى رسد اکنون برخى اختلافات جدى تر ازآن است که با تکذيب پوشانده شوند.

گفته مى شود استعفا دهندگان جديد، در حمايت از نوشيروان مصطفى جانشين سابق طالبانى در اتحاديه ميهنى استعفا داده اند. نوشيروان مصطفى سه سال قبل در انتقاد از رهبرى طالبانى با جمع آورى امضا در درون دفتر سياسى تلاش کرد تا عليه طالبانى کودتا کند که با حمايت مسعود بارزانى رهبر حزب دمکرات از طالبانى اين حرکت شکست خورد ومصطفى خانه نشين شد. اکنون در محافل سياسى و حزبى شمال عراق شايع است که نوشيروان مصطفى براى حل مشکل فساد ادارى و مالى در حزب اتحاديه ميهنى و در دولت منطقه کردستان عراق يک طرح کامل داردو درنظر دارد برای انتخابات آتی پارلمان در اقليم  کردستان (که همان انتخابات شوراهاى استانى در اين اقليم است و قرار است در ارديبهشت ماه آنيده برگزار شود) با فهرستی مستقل از ائتلاف تحت رهبرى بارزانى و طالبانى شرکت کند و کسرت رسول و4 تن دیگر از رهبران اتحاديه ميهنى  که شايع است از اتحاديه ميهنى کناره گيرى کرده اند، قصد دارند در کنار نوشيروان مصطفى قرار گيرند.

ساختار رهبرى اتحاديه ميهنى شبيه اکثر احزاب سوسياليستى و چپ گرا متشکل از يک کميته مرکزى و يک دفتر سياسى است که هسته اصلى قدرت را اعضاى دفتر سياسى تشکيل مى دهند. کميته مرکزى حزب اتحاديه ميهنى کردستان از چهل نفر تشکيل شده که شانزده نفر آنها اعضاى دفتر سياسى هستند و کناره گيرى هاى مکرر کادرهاى ارشد مى تواند اقتدار درون حزبى طالبانى را خدشه دارکند.

به نظر مى رسد اختلافات اخير با مساله بيمارى و کهولت طالبانى و مساله تعيين جانشين وى در اتحاديه ميهنى بى ارتباط نباشد. تمايل طالبانى به انتخاب برهم صالح به عنوان دبير کل جديد اتحاديه ميهنى در رنجش کسرت رسول و پيش از آن نوشيروان مصطفى بى تاثير نبوده باشد زيرا اين دو خود را داراى سوابق مبارزاتى بيشترى نسبت به برهم صالح مى دانند. تمايل شخص طالبانى، انتخاب رهبرى امروزى تر، جا افتاده تر در محافل سياسى عراق و معتبرتر نزد محافل بين المللى براى اتحاديه ميهنى  است. دکتر برهم صالح معاون کنونى دبير کل اتحاديه ميهنى و معاون اقتصادى نخست وزير عراق فرد مورد نظر طالبانى است وى که طى سال هاى مبارزه عليه صدام در خارج از کشور و در حال تحصيل بوده در سال هاى پس از سقوط حکومت بعث و با حمايت طالبانى همواره يکى از سهم هاى کليدى کردها در دولت مرکزى را اشغال کرده است.
 
اما جريانى در درون اتحاديه که در دوران مبارزه عليه صدام در درون کشور حضور داشته و حضور پر رنگى در مبارزه مسلحانه و تحمل جنگ و آوارگى داشته، با رهبرى برهم صالح چندان موافق نيست. کسرت رسول معاون دبير کل ونوشيروان مصطفى عضو برجسته دفتر سياسى دو شخصيت برجسته اى هستند که اين تفکر را در درون حزب نمايندگى مى کنند. کسرت رسول هم اکنون مهمترين نماينده اتحاديه ميهنى در حکومت محلى ائتلافى با بارزانى ها در اربيل است و سمت جانشينى رييس اقليم (مسعود بارزانى) را برعهده دارد. اما نوشيروان مصطفى سه  سال است که در حاشيه قرار گرفته است با اين وجود به نظر مى رسد اين دو ذيل عنوان انتقاد از شيوه رهبرى حزب ،به مخالفت با رهبرى آينده برهم صالح برخاسته اند و اکنون که اميد خود را براى عدم حمايت طالبانى از برهم صالح از دست داده اند، خروج از اتحاديه ميهنى را بر ماندن در حزبى که قرار است برهم صالح رييس آن باشد ترجيح داده اند .

طالبانى ممکن است به طور موقت و براى جلوگيرى از فروپاشى اتحاديه ميهنى به برخى تقاضاهاى استعفا دهندگان پاسخ مثبت دهد و آنها را هم به اتحاديه ميهنى برگرداند و هم مانع فهرست مستقل آنها در انتخابات داخلى اقليم کردستان شود اما اختلافات داخلى اتحاديه ميهنى ومشکل موجود، فقط مشکل طالبانى نيست زيرا در سطح کلان ترى اقتدار دو حزب تحت رهبرى طالبانى و بارزانى نيز بين کردهاى شمال عراق در حال شکاف برداشتن است. ماه گذشته چهار حزب کوچکتر کردى شامل احزاب سوسياليست، "زحمتکشان "، "جماعت اسلامى " و "اتحاد اسلامى  بيانيه اى را در اعتراض به نحوه مديريت اقليم کردستان عراق منتشر کردند که در واقع بيانيه اى عليه دو حزب دمکرات و اتحاديه ميهنى و بالاتر از آن بيانيه اى عليه نوع رهبرى بارزانى و طالبانى بود.


نظر شما :