اولین ماموریت خانم هیلاری

۲۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۵:۰۹ کد : ۳۹۳۳ اخبار اصلی
هیلاری کلینتون در اولین ماموریت خارجی خود سفر هشت روزه ای به ژاپن، اندونزی، کره جنوبی و چین خواهد داشت تا سیاست‌های راهبردی آمریکا در این منطقه از آسیا و همچنین راهکارهای مواجهه با تهدیدات کره شمالی را مورد بررسی قرار دهد.
اولین ماموریت خانم هیلاری

مطابق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، هیلاری رادهام کلینتون در سفر هشت روزه خود به چهار کشور آسیای شرقی طیف گسترده ای از مسائل جهانی اعم از اقتصاد و تغییرات آب و هوایی را مورد بحث و گفتگو قرار خواهد داد.

 رابرت وود، سخنگوی معاون وزیر خارجه در این باره گفته است: "کلینتون، واشنگتن را جهت اولین ماموریت خارجی خود پس از انتخاب به این مقام در ماه ژانویه در 15 فوریه ترک خواهد کرد. وی آسیا را به دلیل اهمیت راهبردی این منطقه و نقش رو به افزایشی که در جهت سیاست خارجی ایالات متحده ایفا می کند، به عنوان اولین مقصد سفر خود انتخاب کرده است."   

قرار است کلینتون در پایتخت های کشورهای نامبرده در مورد نگرش های مشترک درباره چالش های پیش روی جامعه بین المللی شامل بحران بازار مالی، مسائل انسان دوستانه، موضوعات امنیتی و تغییرات آب و هوایی تبادل نظر کند. 

کلینتون در اولین گام سفر از 16تا 18 فوریه از ژاپن و سپس در 18و 19 فوریه از اندونزی دیدار می کند. او سپس به کره جنوبی می رود و در پایان در روزهای 20 تا 22 فوریه در چین خواهد بود. شاید بتوان گفت دو سفر آخر او اهمیتی بیش از دو سفر نخستین اش دارد. چین و کره جنوبی هم در مقوله اقتصاد و هم از جهت رویکردهای امنیتی در برابر کره شمالی حائز اهمیت هستند.

همان طور که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار داشته است، رفتن به آسیا در اولین ماموریت خارجی کلینتون علامتی مهم به آسیا و دنیا درباره اهمیت این قاره محسوب می شود.

 کلینتون گفتگو با مقام های ارشد ژاپنی را درباره پیمان های دوجانبه در مسائل منطقه ای و جهانی در دستور کار دارد و علاوه بر ژاپن در گفتگو با سایر کشورها درباره کره شمالی و موضوع گفتگوهای شش جانبه که با هدف حذف سلاح های هسته ای از شبه جزیره کره صورت می گیرد، مذاکره خواهد کرد. در گفتگوهای شش جانبه، چین میزبان گفتگوهاست و ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، روسیه و ایالات متحده نیز حضور دارند.

 رابرت وود اطمینان داده است که موضوع کره شمالی در گفتگوهای هیلاری با کشورهای میزبان مطرح خواهد شد. وی گفته است: "ما همه می خواهیم ببینیم چگونه می توانیم کره شمالی را وادار سازیم به تعهدات بین المللی خود عمل کند."

 کره شمالی اخیرا از سوی کره جنوبی متهم به تحرکات تازه هسته ای شده است و همگان بیم از آن دارند تا این کشور آزمایش های موشکی خود را دنبال کند و مذاکرات شش جانبه را متوقف و بی ثمر سازد.

 هیلاری کلینتون در جاکارتا و در گفتگو با مقام های اندونزیایی نیز به بحث درباره همکاری های رو به رشد با این کشور مسلمان و منافع مشترک در آسیای جنوب شرقی خواهد پرداخت. وزیر خارجه آمریکا موضوع فعالیت مجدد برنامه سپاه صلح در اندونزی را هم بررسی خواهد کرد. عملیات سپاه صلح در اندونزی در سال های میانه دهه 1960 متوقف شد.  


نظر شما :