آغاز انتخابات استانداری‌ها در عراق

۱۳ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۸ کد : ۳۸۳۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
، بيش از 15 ميليون راى دهنده عراقى در اين انتخابات شرکت مى‌کنند و در آن بيش از 14 هزار نامزد براى کسب 440 کرسى رقابت خواهند کرد. 3912 تن از اين نامزدها زن هستند.
آغاز انتخابات استانداری‌ها در عراق

انتخابات شوراهاى استانى عراق در ميان تدابير امنيتى شديد در بغداد و 13 استان ديگر اين کشور آغاز شد.

از ساعت 7 صبح امروز 31 ژانویه به وقت محلى، بغداد و 13 استان ديگر عراق شاهد حضور گسترده مردم در مراکز اخذ راى بود. راى‌دهندگان عراقى براى انتخاب نمايندگانشان در شوراهاى استاندارى عراق در ميان تدابير امنيتى شديد به پاى صندوق‌هاى راى رفته‌اند.

کميته عالى انتخابات اين کشور اعلام کرد، بيش از 15 ميليون راى دهنده عراقى در اين انتخابات شرکت مى‌کنند و در آن بيش از 14 هزار نامزد براى کسب 440 کرسى رقابت خواهند کرد. 3912 تن از اين نامزدها زن هستند.

بر این اساس استان­های الانبار 29 کرسی، حله 30 کرسی، بغداد 57 کرسی، بصره 35 کرسی، بعقوبه 29 کرسی، کربلا 27 کرسی، عماره 27 کرسی، سماوه 26 کرسی، نجف اشرف 28 کرسی، موصل 37 کرسی، دیوانیه 28 کرسی، صلاح الدین 28 کرسی، ناصریه 31 کرسی و واسط 28 کرسی خواهند داشت.

برای انجام این انتخابات 575 تن از مستلزمات و ابزارهای لازم برای رای گیری از کشورهای چین، هند، ایالات متحد و ترکیه وارد شده است. همچنین در امارات متحد عربی نیز 20 میلیون برگه انتخاباتی به چاپ رسیده است.

1987 رسانه نیز عملیات رای گیری را زیر نظر دارند که از این تعداد 1629 رسانه­ محلی و 358 رسانه نیز از رسانه­های عربی و غیر عربی هستند. همچنین دولت عراق امروز و فردا را برای انجام هر چه بهتر عملیات رای گیری تعطیل رسمی اعلام کرده است. 

بر اساس گزارش‌هاى منتشره نتايج اين انتخابات تا چند روز آينده اعلام نخواهد شد. اما شبکه الفرات وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق به نقل از موسسات بین­المللی امریکایی گزارش داد که نامزدهای مجلس اعلا در استان­های مختلف عراق از دیگر احزاب پیش است و پیش­بینی می­شود اکثریت رای دهندگان را به خود اختصاص دهد.

در همین حال جبهه ترکمان عراق وزارت کشور و شورای امنیت در استان­ها را متهم کرد که با حمایت از احزاب و گروه­های سیاسی حاکم در مناطق کردنشین و ترکمن تلاش دارد این احزاب را به پیروزی رسانده و نتایج انتخابات را منحرف کند. همچنین در آستانه برگزاری انتخابات شش تن از نامزدهای حاضر در این انتخابات توسط افراد مسلح و ناشناس در مناطق بغداد، دیالی و موصل ترور شدند. 

 اين انتخابات با کمک سازمان ملل و کمیسيون مستقل انتخاباتى عراق سازمان داده شده و قرار است 800 ناظر بين المللى و 78 هزار ناظر داخلى بر اين انتخابات نظارت کنند. شوراهاى استانى عراق مسئول نامزد کردن فرماندارانى هستند که از جمله بر پروژه‌هاى تامين مالى و بازسازى نظارت دارند.

اين در حالى است که استانهاى اربيل، سليمانيه و دهوک در اين انتخابات شرکت نخواهند داشت و انتخابات شوراى استانى در کرکوک نيز تا زمان دستيابى به راهکارهاى توافقى جهت حل بحران سياسى در اين منطقه به تاخير افتاده است.

همچنين نيروهاى امنيتى و پليس عراق از ساعت 10 شب جمعه تا صبح يکشنبه در بغداد و تعدادى از استانهاى عراق قانون منع آمد و شد اعلام کردند و مرزهاى عراق با کشورهاى همسايه نيز طى اين مدت بسته است. همچنين تمام پروازهاى فرودگاه‌هاى عراق نيز لغو شده است.

قاسم عطا سخنگوى طرح عملياتى بغداد نيز گفت: «نيروهاى امنيتى تدابير شديدى را تحت حمايت نيروهاى هوايى اتخاذ کرده‌اند تا از هر گونه اقدامى که بر روند انتخابات تاثيرگذار باشد، جلوگيرى شود.»

انتخابات شوراهاى استانى، نخستين راى‌گيرى ملى در عراق در چهار سال اخير محسوب مى‌شود. انتظار مى‌رود مشارکت سنى‌ها نيز در اين راى گيرى گسترده باشد. سنى‌ها انتخابات قبلى را عمدتا تحريم کرده بودند.

در همين حال، گروه بين المللى بحران که مناقشه‌هاى اطراف جهان را مطالعه مى‌کند بر اهميت انتخابات عراق تاکيد کرده است. اين گروه در گزارشى اعلام کرد، اين راى گيرى‌ مى‌تواند آغاز نقطه عطفى تازه و بسيار صلح آميزتر باشد.

در همين حال، رابرت گيبس سخنگوى کاخ سفيد گفت: «باراک اوباما رئيس‌جمهوری امريکا انتخابات شوراهاى استانى عراق را پيگيرى مى‌کند. اوباما به زودى تصميمى در خصوص عراق اتخاذ خواهد کرد که ترجيحا به کاهش تعداد نيروهاى امريکايى در اين کشور منجر شود.»

گيبس در ادامه افزود: «از نظر اوباما انتخابات شوراى استانى عراق معيار سنجش ديگرى براى ارزيابى پيشرفت دموکراسى در عراق است و ما اميدواريم که اين امر به ايجاد فرصت‌هاى بيشتر برای ارائه مسئوليت‌هاى عراق به عراقى‌ها منجر شود.»

وى بار ديگر تاکيد کرد، امروز تحول مهمى در جهت پيشرفت دموکراسى در عراق روى مى‌دهد.

رابرت وود، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ ایالات متحد نيز ابراز اميدوارى کرد، انتخابات آزاد، شفاف و سالمى در عراق به دور از خشونت برگزار شود. وى اظهار داشت، تعدادى از اعضاى سفارت امريکا در بغداد و اعضاى تيم بازسازى استان­هاى عراق، نظارت بر انتخابات را بر عهده خواهند داشت. اين مقام وزارت امور خارجه امريکا خاطرنشان کرد، انتخابات شوراى استانى گامى مهم در روند پيشبرد دموکراسى در عراق است که بايد از استقبال گسترده برخوردار شود.

وى با اشاره به انتخابات سال 2005 عراق و بالا بودن سطح خشونت‌ها در اين کشور در آن زمان و مقايسه آن با وضعيت امنيتى موجود در عراق گفت: «اين امر نشانه تحولات مثبت در عراق است. هر چند که انتخابات گامى مثبت در روند دموکراسى عراق است، اما اين کشور هنوز راه درازى را در پيش دارد. بهبود اوضاع امنيتى در عراق شرايطى را به وجود آورده تا انتخاباتى آزاد، شفاف و دموکراتيک در اين کشور برگزار شود.»

استفان دی مستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق نیز گفت: «انتخابات استانداری­ها که از صبح امروز در سراسر عراق برگزار می­شود با شفافیت بسیار بالایی همراه است.» وی در ادامه افزود: «در این انتخابات کاملا شفاف و آزاد نیم میلیون ناظر انتخاباتی در سراسر عراق حضور دارند که روند رای گیری را به طور کامل زیر نظر گرفته­ند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :