سلاح حزب الله محور چهارمين نشست مذاکرات رهبران لبنانى

۰۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۳:۴۷ کد : ۳۸۰۷ اخبار اصلی
چهارمین نشست مذاکرات ملى لبنان دوشنبه 26 ژانویه در بیروت برگزار شد و در آن کميته‌اى از مسئولان نظامى اين کشور برای بررسى استراتژى دفاعى لبنان تشکيل شد.
سلاح حزب الله محور چهارمين نشست مذاکرات رهبران لبنانى

چهارمین نشست مذاکرات ملى لبنان دوشنبه 26 ژانویه در بیروت برگزار شد و در آن کميته‌اى از مسئولان نظامى اين کشور برای بررسى استراتژى دفاعى لبنان تشکيل شد.

به گزارش الجزیره، بر اساس بيانيه‌ صادره از سوى دفتر اطلاع رسانى در رياست جمهورى لبنان تيمى از کارشناسان نظامى در خصوص جمع آورى پيشنهادات درباره‌ استراتژى دفاعى، بررسى آن و نتيجه‌گيرى گروه‌هاى مشترک برای ارائه آن در طرحى متحد که در نشست مذاکرات ملى تصويب مى‌شود، تشکيل شده است.

استراتژى دفاعى نحوه تعامل با سلاح حزب‌الله لبنان را تعيين مى‌کند. سلاح حزب‌الله مساله بحث برانگيز در ميان گروه‌هاى لبنانى است.

در اين جلسه بطروس حرب، از نمايندگان پارلمان لبنان ديدگاه خود را درباره استراتژى دفاعى مطرح کرد. بطروس حرب از جنگ عليه نوار غزه انتقاد کرد و گفت: «جنگ نوار غزه ثابت کرد که استراتژى مقاومت موفقيت آميز است و نبايد درباره آن بررسى شود و به دنبال جايگزينى براى آن بود.»

بر اساس پيشنهاد وى تصميم‌گيرى درباره استراتژى دفاعى کشور بايد به دفاع از لبنان، آزادى اراضى تحت اشغال و عدم سوق يافتن به درگيرى‌هاى منطقه‌اى متمرکز باشد.

وى همچنین گفت: «بر اساس استراتژى دفاعى بايد قطعنامه 1701 اجرا شود و مزارع شبعا و کفرشوبا از راه های ديپلماتيک آزاد شوند. بر اساس اين استراتژى بايد گارد ملى وابسته به ارتش به حمايت از مرزها‌ پرداخته و شاخه‌ نظامى حزب‌الله و ديگر گروه‌هاى مسلح منحل شوند و حزب‌الله سلاح خود را به ارتش بر اساس يک چارچوب زمانى ارائه دهد و تدابير امنيتى لازم براى حمايت از کادر و رهبران حزب‌الله اتخاذ شود. همچنین ارتش لبنان به تمام تجهيزات مجهز شود تا بتواند به نقش ملى خود عمل کرده و به رويارويى با دشمن بپردازد. ارتش لبنان اکنون ضعيف است و سلاح‌هاى قديمى در اختیار دارد که اسرائيل قادر است آنها را طى چند ساعت نابود کند. باقى ماندن سلاح مقاومت خارج از چارچوب قانون وحدت ملى را از بين مى‌برد. سلاح حزب‌الله موجب گسترش سلاح در لبنان و ناامنى در کشور مى‌شود.»

با این حال وى موافقت خود را با وجود مقاومت در چارچوبى مشخص و نه در صورتى‌که به ضرر وحدت لبنان عمل کند، اعلام کرد.

بر اساس بيانيه‌ صادره از دفتر اطلاع رسانى ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان کسانى که در اين نشست شرکت داشتند از موضع‌گيرى لبنان در قبال وقايع نوار غزه ابراز خرسندى کردند.

حاضران اين نشست تاکيد کردند، لبنانى‌ها بر مساله مخالفت با اقامت دايمى آوارگان فلسطينى در اين کشور و حمايت از حقوق آنها در بازگشت به سرزمينشان و پيگيرى اجراى قطعنامه‌هاى مربوط به مذاکرات ملى فلسطين به ويژه مساله سلاح فلسطينى‌ها در خارج از اردوگاه‌ها و ايجاد شرايط مناسب زندگى براى آنها تاکيد دارند.

حاضران در اين نشست بر اجراى تصميمى که در نشست سال 2006 در زمينه خلع سلاح گروه‌هاى فلسطينى در خارج از اردوگاه‌ها اتخاذ شده بود، تاکيد کردند.

در اين نشست تيم کارشناسان مسئول جمع آورى پيشنهادها درباره استراتژى دفاعى به منظور ارائه طرحى در اين باره شدند. همچنين از آشتى ميان مقام‌هاى کشورهاى عربى تقدير شد و ابراز اميدوارى شده است که اين مساله بر اوضاع داخلى کشورها نيز تاثير بگذارد. همچنين ميشل سليمان دوم ماه مارس آينده را جلسه پنجم مذاکرات ملى لبنان تعيين کرد.

در همین رابطه میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، می گوید جناح های سیاسی رقیب به گروهی از کارشناسان گفته اند که پشنهاد یک استراتژی دفاع ملی را بررسی کنند.

وی گفت: «توافق در مورد تشکیل گروه کارشناسان در آخرین دور از گفت و گوهای آشتی ملی که با شرکت رهبران سیاسی لبنان برگزار شد، گرفته شده است.»


نظر شما :