مشکلی برای ادامه برنامه هسته ای وجود ندارد

امید به تغییر رویکرد نماینده امریکا در نشست فوریه 1+5

۰۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۱:۳۹ کد : ۳۷۹۳ اخبار اصلی
امیدواریم با توجه به تبلیغات آقای اوباما با محوریت تغییر، شاهد تغییر رویکرد نماینده امریکا در گروه 1+5 در جهت حساسیت‌ها و نگاه آنها نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشیم، گفت‌و‌گوى ديپلماسى ايرانى با رئيس کميسيون امنیت ملی و سياست‌خارجى مجلس
امید به تغییر رویکرد نماینده امریکا در نشست فوریه 1+5

روزنامه تایمز لندن پنجم بهمن ماه در گزارشی مدعی شد که ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای خود با کمبود اورانیوم مواجه شده است. همزمان با این ادعا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)مجتبى ثمره هاشمى، مشاور ارشد رئیس جمهور ایران که به منظور تسليم پيام محمود احمدى نژاد به "تارو آسو" نخست وزير ژاپن در توکيو به سر مى برد، در نشستی خبرى با رسانه هاى مطرح ژاپنى گفت که در حال حاضر تعداد سانتريفيوژها براى ما مطرح نيست بلکه مهم آن است که براى توليد سوخت نيروگاه هاى هسته اى از جمله دو نيروگاه هسته اى در دست ساخت ايران - به جز نيروگاه بوشهر در جنوب ایران - نياز به سوخت هسته اى داريم.  

دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی به این موضوع پرداخت که در ادامه می خوانید.

آیا ایران به واقع با کمبود اورانیوم برای ادامه برنامه هسته ای خود مواجه است؟
ایران به میزانی که فعلا کار در حال ادامه است، با مشکلی مواجه نیست، ما درخواست اورانیوم خود را اعلام نمی کنیم.

آیا ادامه فعالیت های هسته ای ایران با مشکل کمبود سوخت هسته ای – همانطور که مشاور ارشد رئیس جمهور نیز به آن اشاره کرده اند- روبروست؟
سوخت نیروگاه بوشهر کشور که در حال ساخت است؛ تامین شده و بطور کلی مشکلی برای ادامه و پیشبرد برنامه هسته ای کشور وجود ندارد و کارها در حال انجام است.

آیا اخبار جدیدی از وضعیت نیروگاه بوشهر و زمان آغاز بکار این نیروگاه در دست دارید؟
ساخت این نیروگاه سیر طبیعی خود را طی می کند و کمیسیون ماه گذشته بازدیدی از این نیروگاه داشت، روس ها نیز در ادامه عملیات ساخت، فعال هستند و طبق قولی که داده اند، سال آینده این نیروگاه باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

اخبار تازه ای در خصوص زمان تحویل نیروگاه از طرف روسی دریافت نشده اما مسئولین روسی که در نیروگاه حاضر بودند می گفتند مشکلی برای ادامه کار و تحویل در سال آینده وجود ندارد چراکه مشکل اصلی که شعبه سیاسی داشتغ انتقال سوخت بود که انجام شد.

آیا کمیسیون سیاست خارجی در خصوص چگونگی تامین اورانیوم مورد نیاز برای ادامه فعالیت های هسته ای کشور تدابیری را در دست بررسی دارد یا خیر؟
این کاری است که سازمان انرژی اتمی دنبال می کند، بطور کلی هر مساله ای در خصوص سوخت هسته ای، اورانیوم مورد نیاز و استخراج مواد مورد نیاز، از سوی این سازمان بررسی و پیگیری می شود.

روند فعلی فعالیت های هسته ای کشور را چطور می بینید؟
شرایط موجود در ارتباط با فعالیت های ایران مساعد است و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند کارها نظارت دارد، UCF اصفهان و سایت نطنز فعال هستند و مشکلی وجود ندارد.

ماه فوریه نمایندگان 1+5 مجددا در خصوص برنامه هسته ای ایران تشکیل جلسه خواهد داد، ارزیابی شما از ادامه مسیر مذاکرات در این خصوص چیست؟
ما امیدواریم با توجه به تبلیغات آقای اوباما با محوریت تغییر، شاهد تغییر رویکرد نماینده امریکا در گروه 1+5 در جهت حساسیت ها و نگاه آنها نسبت به فعالیت های هسته ای ایران باشیم، اقدامات ایران بر اساس موازین قانونی، مقررات آژانس و موافقیت نامه ان پی تی و تحت نظارت این سازمان است و برای اعتماد سازی بیشتر نیز آمادگی کامل دارد.

بنابراین با چنین رویکردی امیدواریم شاهد تغییر رویکرد امریکا در جهت خروج کار از بن بست موجود باشیم.

ارزیابی شما از انتخاب آقای دنیس راس به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور امریکا در امور ایران چیست؟
به نظر می رسد افرادی که ماموریت پیدا می کنند، طبیعتا تابع سیاست هایی هستند که برای آنها تعیین می شود، ما هنوز هیچ گونه قضاوتی نسبت به سیاست های آقای اوباما نداریم و منتظریم ببینیم که رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا در صحنه عمل چه میزان می تواند قول هایی که به مردم امریکا داده، سخنانی که پیرامون تغییر زده و رویکردی که در خصوص ایران مبتنی بر مذاکره و تفاهم ارائه داشته را محقق سازد، در حال حاضر پیش داوری نداریم.

آیا اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا می تواند مقدمه اقتصادی برای همکاری های سیاسی در موضوع هسته ای میان تهران و اتحادیه اروپا باشد؟
می تواند اینگونه باشد، در هر حال ما یک بسته پیشنهادی به 1+5 ارائه داد و آنها نیز بسته پیشنهادی به تهران تحویل دادند و این دو بسته محور مناسبی برای مذاکرات سازنده است.


نظر شما :