اتخاذ تصميم‌هاى تازه دولت عراق براى منافقين

۰۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۲ کد : ۳۷۷۴ اروپا
مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به دریافت پاسخ روشن از رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مهم عراق از توافقی بزرگ میان عراق و ایران در سفرش به تهران خبر داد.
اتخاذ تصميم‌هاى تازه دولت عراق براى منافقين
مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به دریافت پاسخ روشن از رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مهم عراق از توافقی بزرگ میان عراق و ایران در سفرش به تهران خبر داد.   دکتر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در هتل استقلال تهران در کنفرانس خبری مشترک به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.  

به گزارش منابع خبری، موفق الربیعی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره دستاوردهای سفرش به تهران و مسائل مطرح شده با رئیس جمهور و پاسخ وی به این درخواست­ها گفت: «ما با تفاهم بسیار بزرگی ایران را ترک می‌کنیم چون مسائل مهم و بزرگی را در این سفر و در مذاکرات خود مطرح کرده ایم و پاسخ‌های مثبت، محکم و مستدلی را دریافت کردیم. در دیدار با رئیس جمهور احمدی نژاد درباره مسائل سیاسی و امنیتی و اقتصادی میان دو کشور ایران و عراق مسائلی را مطرح و پاسخ های روشنی از رئیس جمهوری اسلامی ایران دریافت کردیم.»  

خبرنگاری از مشاور امنیت ملی عراق پرسید چرا با وجود گذشت 6 سال از سقوط صدام و تروریست خواندن منافقین حتی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا دولت عراق آنها را محاکمه نمی‌کند و اعلام می‌دارد تروریست‌ها مختارند به هر کشوری که می‌خواهند بروند، وی در پاسخ تصریح کرد: ما از 1/1/2009 این پرونده را به دست گرفتیم. قبل از آن پادگان اشرف به دست امریکایی­ها اداره می‌شد، اما از روزی که در اختیار دولت عراق قرار گرفت طبق قانون و بلافاصله تصمیم به بستن آن گرفتیم. در بین گروهک منافقین حاضر در پادگان اشرف کسانی هستند که دستشان به خون مردم عراق آغشته است ما این افراد را برای محاکمه به دادگاه­های صالحه عراق خواهیم سپرد.
 
همچنین دست برخی از این افراد به خون مردم ایران نیز آغشته است که آنها را طبق توافق­نامه امنیتی در مورد آنها عمل می‌کنیم ، البته اکثر آنها قبلا ابراز علاقه کرده اند که داوطلبانه به ایران باز گردند که ما در صدد آنیم تا مقدمات این موضوع را فراهم آوریم.»  

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر میزان آمادگی نیروهای عراقی برای به دست گرفتن امور عراق زودتر از موعد مقرر که توسط رئیس جمهوری جدید امریکا اعلام شده است، گفت: «ما تاکنون بیش از یک بار تاکید کرده ایم که عراق بیش از هر زمانی دیگری آماده تحویل گرفتن مسائل داخلی خود است. ما حتی آمادگی آن را داریم که زودتر از 16 ماه اعلام شده از سوی اوباما مسائل عراق را در دست بگیریم چون مردم عراق نیروهای امنیتی و نظامی آن بیش ازهر زمان دیگر آمادگی پذیرش این موضوع را دارند و هم اکنون بیش از 95 درصد اقدامات داخل عراق توسط مردم و نیروهای مردمی انجام می شود.»  

همچنین سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید روابط آینده ایران و امریکا را با توجه به نگاه مثبت اوباما به ایران و عراق چگونه ارزیابی می کنید، پاسخ داد، تاریخ روابط ایران و امریکا به خصوص در 30 سال اخیر تاریخی سرشار از فشارها، تهدیدها و نگاه‌های خصمانه‌ای را از سوی امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بوده است. آنچه برای مردم ما مهم است این است که امریکایی­ها چه تغییری در رویکردشان خواهند داشت و این رویکرد آیا تغییری در عمل خواهد بود یا خیر؟  

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به فجایع اخیر اسرائیل غزه تصریح کرد، یکی دو ماه پس از انتخاب اوباما به عنوان رئیس جمهوری امریکا جهان شاهد یکی از فجایع ترین وقایع تاریخ خود یعنی نسل کشی و تروریسم به بدترین شکل ممکن در غزه بود در این جنگ نابرابر شاهد بودیم که صهیونیست­ها حتی از سلاح­های که در کنوانسیون‌های جهانی ممنوع اعلام شده بهره گرفته اند گرچه این موضوع همزمان با مسئولیت اوباما نبود اما جهان این انتظار را داشت که این فجایع با سکوت مواجه نشود.   جلیلی افزود: «مسئله دیگر موضوع عراق است و اینکه ملت عراق اعلام می کند آمادگی بر عهده گرفتن مسئولیت ها را در عراق دارد، بنابراین اشغالگری دیگر نمی‌تواند هیچ توجیهی داشته باشد.»  

در ادامه این نشست موفق الربیعی در پاسخ به این سئوال که نظر عراق درباره توافقات امنیتی با کشورهای منطقه یا به خصوص بهره گیری از جمهوری اسلامی ایران در ایجاد امنیت داخلی خود چیست؟ گفت: «دولت عراق معتقد است باید به مقوله امنیت منطقه به عنوان یک کل نگریسته شود بنابراین ما حاضریم با تمام کشورهای همجوار و به خصوص ایران در بحث ایجاد امنیت همکاری کنیم.»  

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید آیا تاکنون کشور ثالثی برای پذیرش منافقین حاضر در عراق اعلام آمادگی کرده است، یا خیر خاطرنشان کرد، تمام اقدامات لازم برای بستن پادگان اشرف را انجام داده ایم. مسئولیت امنیت داخل این پادگان به طورکامل به نیروهای عراقی واگذار شده و هیچ کس نمی تواند بدون اجازه نیروهای عراقی وارد این پادگان شده و یا از آن خارج شود. 914 نفر از افراد این گروهک منافقین را ثبت نام کرده‌ایم که عمدتا گذرنامه یا اقامت در یکی از کشورهای خارج از عراق را دارند. درهمین زمینه بنده پس از بازگشت از ایران بلافاصله با 12 سفیر به گفت و گو خواهم نشست تا هر چه زودتر وضعیت اعضای گروهک منافقین مشخص شود البته با کمک سازمان جهانی صلیب سرخ در گذشته صدها نفر از اعضای گروهک منافقین به آغوش خانواده‌های خود در ایران بازگشتند اما عراق در برابر منافقین حاضر در پادگان اشرف براساس مسئولیت‌های انسانی خود برخورد خواهد کرد. 

درادامه این نشست همچنین سعید جلیلی درباره ایجاد امنیت پایدار در منطقه اظهار داشت، امنیت یک کل به هم پیوسته است که هر چه بیشتر باشد ضریب امنیتی رشد موفق‌تری خواهد داشت. بنابراین ایران و عراق هر چه بیشتر در زمینه ایجاد امنیت همکاری کنند، هسته امنیت و همکاری­های امنیتی در منطقه گسترش خواهد یافت که ما نیز برای این موضوع نهایت تلاش خود را به کار خواهیم بست.  

الربیعی نیز درباره این موضوع چنین گفت: «دشمنان منطقه در حال توطئه علیه کشورهای منطقه هستند و در تمام این کشورها حضور دارند، حال ما دولت­ها باید سیاست‌های امنیتی و دفاعی واحدی را داشته و کاری هماهنگ با کمک یکدیگر در این زمینه انجام دهیم. امنیت کل منطقه باید به عنوان مبحثی یک پارچه نگریسته شود و هیچ کشوری از این قاعده مستثنی نشود. ما باید همه کشورهای منطقه را به صورت یک پارچه در نظر بگیریم و برای مقابله با اقدامات تروریستی گروهک ها کارهای لازم را انجام دهیم. چرا که تروریست ها نه مرزی می شناسند و نه دین واحدی را قبول دارند. از این رو بار دیگر تاکید می کنم که باید به دنبال شکل دهی یک منظومه امنیتی واحد برای کل منطقه باشیم.» 

مشاور امنیت ملی عراق در پایان در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه آیا عراق اجازه خواهد داد که از خاک این کشور برای اقدام علیه سایر کشورهای منطقه به خصوص ایران سوءاستفاده شود، گفت: «دولت عراق سعی خواهد کرد که تمام مفاد توافق­نامه خروج نیروهای بیگانه از این کشور را به طورکامل اجرا کند.»  

اعتراض فرانسه 
از سوی دیگر وزارت امور خارجه‌ فرانسه اعلام کرد، در تلاش براى نگه داشتن نام گروهک منافقين در فهرست گروه‌هاى حامى تروريسم اتحاديه‌ اروپا يک درخواست استيناف براى دادگاه اين اتحاديه فرستاده است. 

چندين دادگاه اروپايى عليه قرار داشتن گروهک تروريستى منافقين در فهرست سياه اتحاديه‌ اروپا راى داده‌اند و فردريک دزاگنو، معاون سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت که پاريس عليه آخرين راى که در ماه دسامبر منتشر شد درخواست استيناف مى‌دهد.   به گزارش خبرگزارى رويتر، دزاگنو در يک کنفرانس خبرى گفت: «درخواست استيناف ما دو روز پيش ارايه شد. ما معتقديم که قرار دادن سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در اين فهرست مطابق با قوانين است.» 

برخى از ديپلمات‌هاى اتحاديه اروپا روز پنج‌شنبه گفتند که اتحاديه‌ اروپا به يک توافق مقدماتى براى حذف گروهک تروريستى منافقين از فهرست گروه‌هاى تروريستى اتحاديه اروپا دست يافته است.  به گفته‌ اين ديپلمات‌ها اين توافق که در بين نمايندگان اتحاديه اروپا قرار گرفت بايد به تاييد نهايى وزيران امور خارجه‌ 27 کشور عضو اتحاديه‌ اروپا در نشست روز دوشنبه در بروکسل برسد. اين اقدام به دنبال زنجيره‌اى از تصميم‌هاى دادگاه اروپا عليه قرار دادن اين گروهک در فهرست سياه انجام مى‌گيرد. 

رومن ندال، سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه نيز روز جمعه اعلام کرد، اين کشور نسبت به حکم دادگاه اتحاديه اروپا درخواست استيناف کرده است. ندال گفت: «زمانى که ما از تصميم دادگاه خبردار شديم، تصميم گرفتيم درخواست استيناف کنيم، چرا که معتقديم وارد ساختن سازمان مجاهدين خلق در فهرست سازمان هاى تروريستى اتحاديه اروپا مطابق با حقوق اروپايى است.»  

اين درخواست روز 21 ژانويه به دادگاه مجامع اروپايى داده شد که شکايات نسبت به حکم هاى دادگاه را بررسى مى کند.  يک کميته که از حذف گروهک منافقين از فهرست تروريستى اتحاديه‌ اروپا حمايت مى‌کند در بيانيه‌اى اعلام کرد، درخواست استيناف فرانسه ظاهرا با هدف خشنود کردن ايران ارايه شده است. دزاگنو گفت که کار بر روى توافق مقدماتى اتحاديه‌ اروپا پيش از نشست روز دوشنبه‌ وزراى امور خارجه‌ اين اتحاديه که به شوراى امور عمومى معروف است بى‌توجه به درخواست استيناف فرانسه ادامه خواهد داشت.   معاون سخنگوى وزارت امور خارجه‌ فرانسه، گفت: «اين تصميم روز دوشنبه توسط شوراى امور عمومى گرفته شده و به يک موضع عمومى تبديل خواهد شد.»

نظر شما :