مجازات‌های اقتصادی برای شرکای شبکه عبدالقدیر خان

۲۵ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۳ کد : ۳۶۸۴ آسیا و آفریقا
12 ژانویه 2009 وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که مجازات های اقتصادی بر 13 فرد و سه شرکت به خاطر مشارکت در شبکه گسترش سلاح های هسته ای عبدالقدیر خان تحمیل خواهد شد.
مجازات‌های اقتصادی برای شرکای شبکه عبدالقدیر خان
12 ژانویه 2009 وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که مجازات های اقتصادی بر 13 فرد و سه شرکت به خاطر مشارکت در شبکه گسترش سلاح های هسته ای عبدالقدیر خان تحمیل خواهد شد.  

بنا بر گزارش دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این اعلام به دنبال چندین سال بررسی اطلاعات موجود به وسیله دولت ایالات متحده در ارتباط با فعالیت های این شبکه صورت گرفته است.   

 در متن اعلامیه آمده است: ما معتقدیم که این مجازات ها به جلوگیری از فعالیت های مربوط به گسترش سلاح های هسته ای به وسیله نهادهای خصوصی یاری می رساند، به دیگر اشاعه دهندگان سلاح های هسته ای هشدار می دهد و تعهد مستمر ایالات متحده را در به کار بردن همه ابزارهای موجود برای مقابله با فعالیت های مربوط به گسترش سلاح های هسته ای به معرض نمایش می گذارد.  

 دکتر عبدالقدیر خان رهبری یک شبکه گسترده بین المللی را برای گسترش سلاح ها و دانش هسته ای به عهده داشت و "توقفگاه خریدی" برای کشورهای طالب تولید سلاح های هسته ای فراهم ساخت. او و دستیارانش اجزای دستگاه های گریز از مرکز، طرح ها و پاره ای اوقات دستگاه های کامل را در اختیار لیبی و ایران قرار دادند. ایالات متحده همچنین بر این باور است که دکتر خان و دستیارانش طرح های دستگاه های گریز از مرکز، تجهیزات و فن آوری مربوط به آن را در اختیار کره شمالی نیز گذاشتند. عبدالقدیر خان همچنین طرح های مربوط به تولید سلاح های هسته ای را برای لیبی تدارک دید. با کمک شبکه وی کشورها می توانستند به جای طی یک مسیر آهسته و تدریجی برای تولید دیگر سلاح های هسته ای در این طریق به صورت جهشی پیشرفت داشته باشند. در سال 2004 در پی تصمیم خوشایند لیبی دایر بر چشم پوشی از برنامه هسته ای، ایالات متحده اقلامی را که لیبی از شبکه دریافت کرده بود از آن کشور خارج ساخت.  

اقدامات شبکه به گونه ای جبران ناشدنی چشم انداز گسترش سلاح های هسته ای را تغییر داده و پیامدهای ماندگاری برای امنیت بین المللی داشته است. کشورهایی از سرتاسر جهان مشتمل بر پاکستان، آفریقای جنوبی، انگلستان، آلمان، امارات متحده عربی، سوئیس و مالزی با ایالات متحده برای تحقیق درباره شبکه و بستن آن همکاری کردند. دولت ها همچنین به منظور تدوین قطعنامه 1540 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جرم شمردن گسترش سلاح های هسته ای به یکدیگر پیوستند و با همکاری همدیگر طرح امنیت گسترش سلاح های هسته ای (PSI) را به منظور ارتقای ابزارهای بین المللی بازدارنده و جلوگیرنده در ارتباط با بازرگانی فن آوری های حساس به وجود آوردند.

  بسیاری از دستیاران دکتر خان یا در بازداشت به سر می برند یا تحت پیگرد قرار دارند و یا به ارتکاب جنایات محکوم شده اند. دکتر خان در سال 2004 به طور علنی دخالت خود را در شبکه مورد تایید قرار داد. 

در این اعلامیه تاکید شده است: ما با آن که معتقدیم شبکه خان دیگر فعال نیست، به کشورها هشدار می دهیم که مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که دستیاران شبکه خان یا کسان دیگری که در صدد پیگیری فعالیت های مشابه در گسترش سلاح های هسته ای هستند، به منبع آینده توزیع تجهیزات یا اطلاعات حساس هسته ای تبدیل نخواهند شد.  

مجازات های اقتصادی به موجب قوانین زیر تحمیل شده اند:   قانون گسترش سلاح های هسته ای (NPPA) شامل افراد و شرکت های زیر:   

Selim Alguadis, Kursad Zafer Cire, Muhammad Nasim ud Din, EKA Elektronik Kontrol Aletleri Sanayi ve Ticaret A.S., ETI Elektroteknik Sanayi ve Ticaret A.S., Muhammad Farooq, Paul Griffin, Peter Griffin, Abdul Qadeer Khan, Shamsul Bahrin bin Rukiban, Buhary Seyed Abu Tahir, and Shah Hakim Shahnazim Zain   

    قانون بانک واردات – صادرات EXIM)) افراد و شرکت های زیر را شامل می شود:   

Selim Alguadis, Kursad Zafer Cire, Muhammad Nasim ud Din, EKA Elektronik Kontrol Aletleri Sanayi ve Ticaret A.S., ETI Elektroteknik Sanayi ve Ticaret A.S., Muhammad Farooq, Daniel Geiges, Paul Griffin, Peter Griffin, Abdul Qadeer Khan, Gotthard Lerch, Shamsul Bahrin bin Rukiban, Buhary Seyed Abu Tahir, Gerhard Wisser, and Shah Hakim Shahnazim Zain  

فرمان اجرایی 12938 افراد و شرکت های زیر را در بر می گیرد: 

  Muhammad Nasim ud Din, EKA: Selim Alguadis, Kursad Zafer Cire    Elektronik Kontrol Aletleri Sanayi ve Ticaret A.S., ETI Elektroteknik Sanayi ve Ticaret A.S., Muhammad Farooq, Daniel Geiges, Paul Griffin, Peter Griffin, Abdul Qadeer Khan, Gotthard Lerch, Shamsul Bahrin bin Rukiban, Buhary Seyed Abu Tahir, Tradefin Engineering, Gerhard Wisser, and Shah Hakim Shahnazim Zain 

   فرمان اجرایی 13382 افراد و شرکت های زیر را در بر می گیرد: 

   Selim Alguadis, Kursad Zafer Cire, Muhammad Farooq, Daniel Geiges, Paul Griffin, Peter Griffin, Abdul Qadeer Khan, Gotthard Lerch, Buhary Seyed Abu Tahir, and Gerhard Wisser  

( ۱ )

نظر شما :