اعتراف‌های ناگوارا برای پاکستان

۲۵ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۳۵ کد : ۳۴۵۰ آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
تنها فرد مسلح بازداشت شده حادثه تروریستی بمبئی، مقاصد و برنامه‌های از پیش تعیین شده حرکت تروریستی خود را تشریح و درخواست خود را از پاکستان اعلام کرد. اعتراف‌ها و درخواست او برگ برنده‌ای برای هند و مخمصه‌ای برای پاکستان خواهد بود.
اعتراف‌های ناگوارا برای پاکستان

تنها فرد مسلح بازداشت شده حادثه تروریستی بمبئی، مقاصد و برنامه های از پیش تعیین شده حرکت تروریستی خود را تشریح و درخواست خود را از پاکستان اعلام کرد. اعتراف ها و درخواست او برگ برنده ای برای هند و مخمصه ای برای پاکستان خواهد بود.

 

این تروریست دستگیر شده طی نامه ای به کمیسیون عالی پاکستان ضمن معرفی عوامل پشت پرده این عملیات تروریستی، خواستار حمایت قانونی پاکستان برای دفاع از خود شده است. او در این نامه، اسامی، نشانی و جزئیات نظامی همدستان خود را ارائه کرده است.

 

با اعترافات و درخواست "محمد اجمل قصاب"، پاکستان وارد مخمصه ای شده که پیش بینی آن چندان دور از ذهن نبود. حالا مقامات پاکستانی از یکسو زیر فشار سیاسی همسایه و نیز آمریکا و انگلیس - که پیشتر از دخالت پاکستانی ها در ماجرا خبر داده بودند - قرار دارند و از سوی دیگر، گزیری از پذیرش تعهدات مربوط به برخورد با تروریست ها و گروه های شبه نظامی این کشور نخواهند داشت.

 

گروه شناخته شده طیبه دارای ارتباط هایی آشکار و پنهان با ارتش پاکستان بوده و به گفته کارشناسان، از جمله گروه هایی بوده که با هدف تاثیرگذاری بر افغانستان و تضعیف اقتدار هند، مورد حمایت برخی عناصر ارتش پاکستان بوده است.

 

لشگر طیبه و چند گروه شبه نظامی دیگر از سال 1989 مبارزه خود را در کشمیر برای پایان دادن به حکومت هند بر این منطقه آغاز کردند و اقدام تروریستی اخیر، لزوم تجدیدنظر در رویکرد دولت پاکستان را در قبال این گروه ها به وجود آورده است.

 

حال اعتراف های تروریست دستگیر شده و نیز درخواست انگلیس برای بازجویی از متهمان حادثه، تنگنایی تازه برای پاکستان ایجاد کرده و دولت آصف زرداری باید هر چه زودتر تصمیم خود را درباره فعالیت گروهک ها و نیز نفوذ و اختیارات ارتش اتخاذ کند.

 

"محمد اجمل قصاب" 21 ساله در اعتراف های خود اعلام کرده که در لشگر طيبه آموزش ديده و دست کم در شش اردوى این لشگر شرکت کرده است.

 

وى گفته است: در اين اردو‌ها به ما فیلم ‌ها و تصاويرى از مناطق مختلف بمبئى در سایت نقشه یاب گوگل (Google Earth) و نیز فيلمى از ايستگاه راه‌آهن نشان داده شد. تيراندازى در ساعات شلوغی صبح و شب در شهر از دیگر آموزش های ما بود.

 

بر اساس گفته های این فرد دستگير شده، مشخص شده است که وى در واقع قصد گروگان‌گيرى داشته و طى تماس هایی با رسانه‌ها درخواست‌هايش را مطرح کرده بود.

 

محمد اجمل قصاب گفته که او و همراهش تصميم داشته ند که از روی پشت بام یک ساختمان به سمت افراد شليک کنند اما به دلیل نبود ساختمانى مناسب اين کار را انجام نداده اند.

 

وى همچنین اعلام کرده است حمله بمبئى که 26 نوامبر به وقوع پيوست، ابتدا براى 27 سپتامبر در نظر گرفته شده بود. کاسب البته دليل تاخير در وقوع حمله را عنوان نکرد.

 

اسوشیدتپرس به نقل از او آورده است: قصاب و اسماعيل خان – همراه او - پس از رسيدن به بمبئى به وسیله تاکسى به ايستگاه قطار جايى که تعداد زيادى را کشتند، رفته بودند.

 

قصاب گفته است: من و اسماعيل خان وارد يک سرويس بهداشتى شديم و سلاح‌هايمان را پر کردیم و به محض بیرون آمدن از دستشویی شروع به تيراندازى به مسافران کرديم.

 

طبق اظهارات او، در ادامه ماجرا با شليک نيروهاى پليس به اين دو نفر، آنها نیز نارنجک به سوى مسافران و نيروهاى پليس پرتاب کردند. اين دو فرد مسلح همچنین قصد داشتند وارد ساختمانى بلند و پرجمعیت شوند و افرادى را به گروگان بگيرند و سپس با "چاچا" يا "ذاکرالرحمان اخوى" - مغز متفکر تروریست ها در اين حمله - تماس بگيرند.

 

به هر شکل اظهارات این تروریست بازداشت شده و درخواست او برای حمایت قانونی پاکستان از وی، راستی قضاوت زودهنگام هند و آمریکا را درباره دخالت عناصر پاکستانی تایید کرده و این کشور را در جایگاه پاسخگو قرار داده است.

 

البته در روزهای گذشته اظهارنظرهای مقامات هندی و نیز گوردون براون نخست وزیر انگلیس که به این کشور سفر کرده است، از تمایل هند برای عادی سازی روابط با پاکستان حکایت داشته است.

 

با این حال "مانموهان سینگ" نخست وزیر هند طی سخنانی در کشمیر ضمن ابراز امیدواری برای عادی شدن روابط کشورش با پاکستان تاکید کرد تا زمانی که خاک پاکستان برای حمله به هند مورد استفاده قرار می گیرد نمی توان امیدی به این کار داشت.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :