نتايج نشست پاريس در گرو ملاقات در بيروت

۲۵ تیر ۱۳۸۶ | ۱۸:۱۴ کد : ۳۴۳ اخبار اصلی
برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نتیجه نشست پاريس را مثبت ارزیابی و اعلام کرده که برای ادامه گفت وگوها به بیروت خواهد رفت و نتیجه نهایی نشست پاریس در گرو نشست بیروت خواهد بود.

نشست دو روزه پاریس دیروز و در سکوت خبری پایان یافته است. به دستور وزارت خارجه فرانسه هیچ یک از شرکت کنندگان در این نشست برای مصاحبه با خبرنگاران مجوز نداشتند و نشست در پشت درهای بسته انجام شد.

تنها پس از نشست، "برنار کوشنر" وزیر خارجه فرانسه در طی سخنانی نتیجه این نشست را مثبت ارزیابی و اعلام کرده که برای ادامه گفت وگوها در 28ژوئیه به بیروت خواهد رفت ونتیجه نهایی نشست پاریس در گرو نشست بیروت خواهد بود.

 

وی فضای نشست را کاملا شفاف وصریح خواند وذکر کرد که در روز اول جو نامناسبی وجود داشت ولی روز دوم جوی صریح ودوستانه بر نشست حکم فرما بود.

 

مواردی چون،اعزام فرستاده ای از طرف الیزه به سوریه برای برون رفت از بحران لبنان، تشکیل کمیته ای متشکل ازژان کلود کوسه ران، غسان سلامه وزیر فرهنگ سابق لبنان برای فعال سازی گفت وگوهای داخلی لبنان، اطلاع یافتن از وضعیت دو نظامی اسیر اسرائیلی، را می توان از نتایج این نشست دانست.

 

تحلیل های متفاوتی نسبت به این نشست در بین گروههای داخلی لبنان وجود دارد."مروان فارس" نماینده مجلس لبنان خوش بینی زیادی نسبت به این نشست نداشته ومعتقد است فرانسه با تغییرات گسترده در سیاست خارجی خود وبرگزاری اجلاس سان کلو در پی ورود به بحران خاورمیانه است.

 

وی هم چنین معتقد است بحران لبنان تنها به دست خود لبنانی ها حل خواهد شد نه با میانجیگری کشوری که حزب الله را تروریست خوانده واز گروه دیگر حمایت خود را اعلام داشته است. لبنانی ها در این نشست به نتیجه جدیدی که نتوانند در مذاکرات داخلی بدان دست پیدا کنند نخواهند رسید.

 

از سوی دیگر برخی دیگر چون "مصطفی علوش"نماینده جریان المستقبل در پارلمان لبنان، نقش فرانسه در این جریان ونشست را مهم خواند ومعتقد است که فرانسه درپی آن است تا با شیوه های نوین بحران را مدیریت کند.

وی نشست پاریس را فرصتی برای ذوب شدن یخ های موجود میان موافقان ومخالفان دولت دانست که همه گروههای لبنانی می توانند عقاید وآراء خود را در آن بیان دارند.

 

با وجود عقاید مخالف وموافق بسیاری که نسبت به این نشست وجود دارد،  اولین نتیجه آن را می توان به نوعی پایان بن بست سیاسی در لبنان که پس از استعفای 6 وزیر کابینه فواد سنیوره به وجودآمد دانست.


نظر شما :