فشار امريکا به پاکستان و دستگيرى يکى از عوامل عمليات بمبئى

۱۹ آذر ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۶ کد : ۳۴۰۰ آسیا و آفریقا
ایالات متحد امريکا اعلام کرد، فشارهايش بر اسلام‌آباد برای سرکوب شبه نظاميان را افزايش داده است، اما گزارش‌هایی مبنى بر اين که 48 ساعت به پاکستان براى اقدام عليه شبه نظاميان فرصت داده شده را رد کرد.
فشار امريکا به پاکستان و دستگيرى يکى از عوامل عمليات بمبئى

ایالات متحد امريکا اعلام کرد، فشارهايش بر اسلام‌آباد برای سرکوب شبه نظاميان را افزايش داده است، اما گزارش‌هایی مبنى بر اين که 48 ساعت به پاکستان براى اقدام عليه شبه نظاميان فرصت داده شده را رد کرد.

 

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا گفت: «اسلام‌آباد بايد فورا به هند براى جلوگيرى از عواقب حملات در بمبئى کمک کند. ترديدى نيست که خاک پاکستان توسط عاملان غيردولتى مورد سوء استفاده قرار مى‌گيرد.»

 

عملیات تروریستی بمبئی به اندازه ای اوضاع را وخیم کرده است که دو کشور هند و پاکستان مجددا تا مرز جنگ با یکدیگر پیش رفته­اند. دامنه بحران به اندازه­ای گسترده است که طی روزهای گذشته مقام­های عالی­رتبه امریکایی مرتبا سلسه سفرهایی را به هند و پاکستان انجام داده­اند.

 

هند لشگر طيبه، گروهى که به صورت غیر قانونی در پاکستان به سر می­برد و علیه منافع هند مبارزه می­کند را عامل اصلی عملیات تروریستی بمبئی می­داند. این گروه تروریستی خود نیز مسئولیت عملیات بمبئی را پذیرفته است.   

 

دهلی نو معتقد است، تمام 10 مرد مسلح عامل حملات بمبئى از پاکستان آمده بودند و اسلام‌آباد بايد 20 مظنون تروريست‌ را به دهلى نو مسترد دارد.

 

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در يک گفت‌وگوى تلويزيونى تاکيد کرد، ديدار اخيرش از پاکستان بيشتر تاکيد بر اهميت همکارى کامل و جدى اسلام‌آباد با هند بوده است.

 

وى گفت: «مهمترين مساله اين است که پاکستان وارد عمل شود و عاملان اين حملات محاکمه شوند و هر گونه اطلاعاتى که مى‌تواند به ممانعت از پيامدها و حملات بعدى کمک کند، ارائه شود.»

 

وزیر امور خارجه امریکا همچنین تاکيد کرد، هيچ مدرک جدى مبنى بر دست داشتن مقام‌هاى پاکستانى در حملات 29 نوامبر در بمبئى وجود ندارد، اما اين کشور بايد مسئولانه وارد عمل شود. من فکر مى‌کنم بدون ترديد خاک پاکستان مورد استفاده عاملان غير دولتى واقع مى‌شود. فکر نمى‌کنم مدرک مستدلى در خصوص دست داشتن مقام‌هاى پاکستانى در اين حملات وجود داشته باشد، اما به اعتقاد من پاکستان بايد مسئولانه وارد عمل شود.

 

وى همچنين اظهارات اعلام شده مبنى بر اين به پاکستان 48 ساعت براى مقابله با پاکستانى‌هاى عامل اين حملات مهلت داده شده را رد کرد اما تاکيد کرد که اسلام‌آباد بايد به همراه هند و ديگر کشورهاى منطقه عليه شبه نظاميان در خاک اين کشور وارد عمل شود.

 

رایس همچنین گفت: «در گفت‌وگو با مقام‌هاى پاکستانى به آنها گفتم که مسئوليت اقدام عاملان غير دولتى در خاک شما برعهده شما است و وقت آن رسيده که پاکستان وارد عمل شود. آنها بايد هماهنگ با هند و امريکا اقدام کنند. مطمئنم که بریتانیا نيز در اين راستا کمک خواهد کرد.»

 

وى گفت که در اين ديدار به کشته شدن آمريکايى‌ها در حملات بمبئى اشاره داتشه و گفته است که وقتى چيزى شبيه اين رخ مى‌دهد آ‌مريکا انتظار دارد که پاکستان وارد عمل شود.

 

از سوى ديگر دولت پاکستان اعلام کرد نيروهاى ارتش اين کشور يک اردوگاه مورد استفاده افراط‌گرايان که متهم به دست داشتن در حملات بمبئى شدند را به تصرف درآورده و 12 تن را در اين رابطه دستگير کرده است. اين حمله اولين اقدام جدى اسلام‌آباد در پاسخ به حملات بمبئى شمرده مى‌شود.

 

به گفته شبه نظاميان، اين اردوگاه از سال 2004 توسط لشگر طيبه براى آموزش عمليات‌ شبه نظامى باری مبارزه با حکومت هند در منطقه کشمير مورد استفاده قرار مى‌گرفته و به تازگى سازمان جماعة الدعوة براى آموزش و انجام کارهاى خيريه از آن استفاده مى‌کرده است.

 

گفته مى شود در اين حمله طراح حملات به بمبئى دستگير شده است.

 

مقام‌هاى امنيتى پاکستان اعلام کردند، يک عضو جماعة الدعوة گفت: «زکى الرحمان لخوى از جمله چهار فرد دستگير شده در اين اردوگاه در خارج از مظفرآباد پايتخت کشمير هند بوده است.

 

مقام‌هاى اطلاعاتى پاکستان اعلام کردند، شش تن در اين حمله دستگير شده‌اند اما از ذکر جزئيات بيشتر خوددارى کردند. لخوى يکى از سران عملياتى لشگر طيبه است و به عنوان يکى از رهبران حملات بمبئى از سوى تنها تروريست زنده مانده در اين حمله از وى نام برده شده است.

 


نظر شما :