بازار داغ انتخابات در ترکيه

۱۹ تیر ۱۳۸۶ | ۱۸:۲۹ کد : ۳۱۲ اخبار اصلی
"چتین آيهان" از روزنامه نگاران مهم و سرشناس ترکیه است. وی در مقاله ای در روزنامة ملیت وضعیت انتخابات را که تا دو هفته ديگر در اين کشور برگزار مى شود بررسی کرده و به شعارهاى انتخاباتى نامزدها پرداخته است.

 

 

ترکیه در حرکت است . تکاپوی انتخابات درشهرها آغاز شده است اما نگران این انتخابات نباشید. فکر خودتان را با این تفکر که چه خواهد شد نگران نکنید. به ده سال آینده فکر کنید. به این فکر کنید که ترکیه در این ده سال به کجا خواهد رسید. دنیا در این ده سال شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟

 

خودتان را ناراحت نکنید چرا که شاید دروغهایی که کاندیداها برای به دست آوردن رای می گویند می تواند برای شما هیجان انگیز باشد.

 

در زندگی مردم آسیای کوچک، چند بار به مردم دروغ گفته اند به مردم چند بار دروغ شنیده اند به هیچ کس آمار دقیقی از این دروغها ندارد. از یک طرف دروغهایی که برای خوب جلوه دادن شخصیت له شده خود به زبان جاری شده و ازطرف دیگر 180 هزار خودروی دولتی در اختیار است تا بورکراسی و سلطنت از دست نرود.

 

درتبلیغات انتخابات پیشین، از کیسة خلیفه دروغ بخشیدن، کم کم به صفحه های تلویزیون کشیده می شود.

 

- همة هم وطنان 2 کلید ؛ یک خانه ، یک اتومبیل ...

 

- درخرید حبوبات ، پنج برابر بقیة احزاب به شما کمک خواهیم کرد...

 

- از خاک میهمان که با خون بزرگانمان آبیاری شده با تمام جان پاسداری می کنیم...

 

-  درمقابل دشمنان داخلی و دشمنان خارجی یک صدا هستیم...

 

-  خودتان را ناراحت نکنید...

 

شفاف بودن و روراست بودن همگی قصه ای بیش نیست، اکنون که همه دروغ می گویند ما هم کمی نمک براین دروغها بپاشیم و از فرصت به دست آمده لذت ببریم.

 

درقرن 21 چه از آمریکا، چه از اتحادیة اروپا که سیاستمداران آنها هنوز یک دورة متوسط اسیر هستند چه از نظر رفاه چه از نظر آزادی و چه از نظر پیشرفت وترقی آنها را به یک دورة پیشرفته رساندن وظیفه ما است.

 

ازاینجا به تمام آن انسانهای بیچاره می گویم برای نجات شما اگر لازم باشد پرچمان را در واشنگتن، لندن، پاریس، بروکسل، برلین و رم به احتراز در می آوریم.

 

در اینکه در انتخابات 22 جولای، حزب عدالت وتوسعه و حزب جمهوری خواهان خلق، وارد پارلمان خواهد شد شکی نیست.

 

این پیش بینی اشتباه نیست. دراین دوره که تبلیغات انتخاباتی برگزار می شود از حزب جوانان درميان مردم مدام صحبت می شود و حزب حرکت ملی در طوفان وطن پرستی که سرعت آن درحال افزایش است بادبانهایش را بالا می کشد تا به قایقش سرعت بیشتری ببخشد.

 

اما درعین حال نباید فراموش کرد که این دو حزب از هر فرصت برای تخریب یکدیگر استفاده می کنند. از طرف دیگر حزب جمهوری خواهان خلق و حزب سعادت هم برای تخریب حزب عدالت وتوسعه تمام تلاشهای خود را می کنند.

 

این را نیز نباید فراموش کرد که حزب عدالت وتوسعه دراین انتخابات در سمت حزب حاکم مخالف شرکت خواهد کرد. اما این هیچ دور از انتظار نیست که تنها کسانی به حزب عدالت وتوسعه رای می دهند که در انتخابات پیشین این حزب وانتخابات کرده بودند.

 

چه می توانیم بگوییم؟ رأی دهنده درست ترین و بهترین انتخاب را خواهد کرد ودرنتیجه همه به این انتخاب احترام خواهند گذاشت.

 

این روزها در سیاست مد شده است که به بلند آرینچ (رئیس مجلس) حمله کنیم و عبدالطیف ، وزیر مشاور دولت را ستایش کنیم. احمد نجدت سزر، رئیس جمهور ترکیه هم به درخواست ملاقات آقای شزدر 20 دقیقه پاسخ مثبت داده بود.( بلند آرینچ، رئیس مجلس از اعضای حزب عدالت وتوسعه است. عبدالطیف شز نیز در انتخابات پیشین از حزب عدالت وتوسعه حمایت می کرده است دراین انتخابات دیگر از این حزب حمایت نخواهد کرد)

 

اما در نتیجه این هم یک بازی سیاسی است. مسیر جدید بازی های سیاسی را روز 23 جولای ، بعد از انتخابات همه با هم خواهیم دید. این را فراموش نکنید.

ترکیه هنوز وضعیت اقتصادی نابسامانی دارد. رجب طیب اردوغان به پیشرفت اقتصادی ترکیه دراین 4 سال ونیم می بالد تا برای خود طرفدار جمع کند، اما آنچه وی می گوید با آنچه در واقعیت مردم می بینند بسیار متفاوت است.


نظر شما :