وحشت از بازگشت شبه القاعده در آمريکا

۱۷ تیر ۱۳۸۶ | ۱۸:۱۱ کد : ۳۰۳ اخبار اصلی
کارن دى‌يونگ تحليل گر روزنامه واشنگتن پست در مقاله اى به موضوع تهديد هاى تازه تروريستى براى آمريکا و گسترش شبکه القاعده در قالب هاى جديد پرداخته است.

مقامات سازمانهاى ضدتروريستى آمريکا معتقدند که به نظر مى‌رسد حملات تروريستى بعدى بر روى ايالات متحده‌ آمريکا حملاتى طبيعى، همزمان و برنامه‌ريزى شده و مشابه آنچه که در اواخر هفته بريتانيا شاهدش بود، باشد و بيشتر براى برانگيختن ترس و رعب عمومى در ميان مردم اتفاق بيفتند تا اينکه قصد متلاشى کردن زندگى مردم را داشته باشند.

اين نوع حملات براى اقدام‌کنندگان آن، نياز به تخصص، مهارت و تمرين کمى دارند و جلوگيرى از آنها نيز بسيار دشوار و سخت است. عليرغم اينکه مقامات بريتانيا، دخالت القاعده در اتفاقات اخير را تاييد نکرده‌اند اما برخى از مقامات آمريکا گمان مى‌کنند که اين عمليات، يک حرکت ترکيبى بوده که در آن، القاعده به تحريک و راهنمايى گروههاى محلى از راه دور مى‌پردازد اما هيچ اثر قابل مشاهده‌يى از خود به جاى نمى‌گذارد و ارتباطى منطقى برقرار نمى‌سازد.

به گفته‌ بسيارى از مقامات، اين ارتباطات از طريق يک شبکه‌ در حال گسترش عوامل وابسته و واسطه‌هاى القاعده هستند که مدتها پيش از بدنه‌ى رهبرى حزب حذف شده‌اند.

 

ارتباط مستقيم

يکى از مقامات ضدتروريسم مى‌پرسد: "ارتباط مستقيم چيست؟ پيک و قاصد است يا پيام رسان؟" به گفته‌ى او، مقامات آمريکايى از بلندپايه‌ترين آنها تا مقامات پايين‌دست، فقط تماشا مى‌کنند که بريتانيا تلاش مى‌کند تا آثار حملات را بازسازى کند و خاستگاه آن را بيابد.

در يک يادداشت داخلى با عنوان "ماندن در هدفگاه"، مدير سيا يعنى مايکل وي. هايدن، ديروز به کارمندان اين سازمان گفت که "اتفاقات روى داده در بريتانياى کبير از جمعه‌ى گذشته، به عنوان يک يادآور عمل مى‌کنند (که اگر زمانى به آن نياز داشتيم) تا بدانيم که جهان همچنان خطرناک باقى مى‌ماند و وظيفه‌ى ما براى دفاع از آمريکا از هميشه حساستر و مهمتر شده است.

 

به عقيده‌ى مقامات ضدتروريسم، اتفاقات اخير در انگلستان و اسکاتلند، با اقدام اخير سرويسهاى امنيتى آمريکا مبنى بر خارج کردن مردم و سرمايه‌ از کمپهاى القاعده در نقاط غيرقابل کنترل قبيله‌يى پاکستان در اطراف مرز افغانستان در ارتباط است.

 

بسيارى از مقامات ارشد ارتش آمريکا ديروز شديداً از بى‌ميلى دولت پاکستان براى ايستادگى موثر و همه‌جانبه‌ در مقابل کمپهاى القاعده‌نشين و شکست مديريتى آمريکا در وادار ساختن پاکستان براى کاهش دادن و مقابله با آنچه که گسترش صنعت تروريسم خوانده مى‌شود، انتقاد داشتند.

 

يک مقام بلندپايه‌ امنيتى ارتش آمريکا در ايميلى نوشت: حضور القاعده در مناطق قبيله‌نشين بعد از يازدهم سپتامبر، هيچ‌وقت با اين ميزان امنيت همراه نبوده است.

علاوه بر متهم بودن به بى‌کفايتى و ناکارآمدى در هشدار دادن راجع به اتفاقات و حملات سپتامبر 2001، سيا همچنين به صرف نکردن تلاشها در بهترين شکل ممکن براى اقدامات ضدتروريستى به طورى که حالا نيروهاى القاعده را همه جا مى‌توان يافت، متهم شده است.

 

بالا گرفتن بحثها

هايدن در يادداشت خود آورده است: "از آنجايى که ما با تهديدهاى فعلى مواجه هستيم، خبر نداشتن از بحثهاى داغ دوسوى درياى آتلانتيک در مورد جنبه‌هاى جدى جنگ عليه تروريسم سخت به نظر مى‌رسد: گوانتانامو، حکم توقيف، بازداشت، تسليم، نظارتهاى الکترونيک و... اما براى ما، گزينه‌ها کاملاً واضح و مشخص هستند. ما از همه‌ اختيارات قانونى خود براى دفاع از آمريکا و متحدانش استفاده مى‌کنيم.

 

در اين يادداشت همچنين تصريح شده است: "برخيها تصور مى‌کنند که عناصر بحث فعلى، نحوه‌ى تفکرات قبل از يازدهم سپتامبر را بازتاب مى‌دهند. اما نبايد در مورد آن نگران باشيم. بايد به هدف اصلى خودمان چشم بدوزيم. اما براى ما اهالى سيا، تاريخ امروز واضح و روشن است. براى ما همه‌ى روزها، 12 سپتامبر يعنى روز پس از بحران است."

بعد از اتفاقات بريتانيا، مقامات آمريکايى تلاش کردند تا تعادلى بين اصرار بر اينکه "ما در حال حاضر اطلاعات مبنى بر تهديد خاصى در مورد يک حمله‌ى ويژه به ايالات متحده که موثق و قابل استناد باشد نداريم" همانطور که مايکل شرتوف، دبير شوراى ملى امنيت ملى ديروز تصريح کرد و اينکه از آمريکايى‌ها بخواهيم با چشمان باز و دقيقاً اطراف خود را بنگرند، برقرار نمايند.

 

دغدغه‌هاى امنيتى

از آنجايى که شوراى امنيت ملى ميزان تهديدهاى احتمالى را بالا نمى‌داند، اما شرتوف و ساير مقامات معتقدند که امنيت و نظارتهاى امنيتى از چندين جهت افزايش يافته است، از جمله‌ى آنها گماشتن مارشالهاى بلندپايه‌ى آمريکايى در پروازهاى هواپيمايى به انگليس و ساير مقصدهاى اروپايى است.

مقامات معتقدند که حملات آخر هفته، تنها دغدغه‌هاى موجود را افزايش داد. يک مقام ضدتروريسم ديگر افزود: "تهديدها، محدود به آنچه که در انگليس و اسکاتلند مشاهده کرديم نمى‌شوند. ما اين دغدغه‌ها را براى مدتها داشتيم."

 

در 22 ژانويه، تونل هالند در نيويورک، بعد از يافته شدن يک بسته‌ى مشکوک که در اثناى يک سانحه‌ى رانندگى کار گذاشته شده بود، براى چندين ساعت تخليه گرديد. نيروهاى امدادى و گروههاى ضربت وارد عمل شدند اما بسته قبل از بازگشايى تونل، توسط يک روبات منفجر شد.

 

در شب شنبه در شهر جورج‌تاون برخى رستورانها و کلوبهاى شبانه نيز پس از اينکه ماموران آتش‌نشانى در پياده‌رو يک کوله‌پشتى رها شده را ديدند، تخليه و تعطيل گشتند و همچنين پليس در غروب يکشنبه، بخشى از راهها و مبادى ورودى فرودگاه ارتشى بين‌المللى بالتيمور – واشنگتن را با قرار دادن موانعى براى بازجويى کردن از ماشينها بست.

 

يک مقام بلندپايه‌ مديريتى از بازداشتهاى اخير برخى گروهها به اتهام دست داشتن در حملات تروريستى ميامى، فورت ديکس، نيوجرسى و فرودگاه بين‌المللى جان اف کندى مانند دستگيرى مردى به اتهام کارگذاشتن يک دستگاه انفجارى در مرکز خريد ايلينويز، به عنوان عاملى جهت کشيدن خط بطلان بر ادعاهاى موجود مبنى بر عدم جديت نيروهاى امنيتى ياد مى‌کند.

اما اين مقام مسوول، از همکارى و اجراى قانونى نقشه‌هاى بريتانيا توسط انگليس، حمايت مى‌کند. او مى‌گويد "به ياد داشته باشيد که اف‌بى‌آى و جامعه‌ حقوقى آمريکا در خنثى کردن توطئه‌ها در نطفه نقش مهمى بازى کردند در نتيجه متوقف کردن ماشينها در ترمينال فرودگاه اهميت زيادى براى ما ندارد."

 

يادآور تهديدها

اين مقام مسوول با اعلام اين مساله که اتفاقات اخير بريتانيا با ساماندهى القاعده اتفاق افتاده‌اند، گفت که حملات تروريستى اخير بريتانيا، بيشتر از يک يادآور در مورد خطر محوشونده‌ حملات تروريسى در اين کشور است و آنها را بايد به عنوان نشانه‌هايى تعبير کرد که مى‌گويند حملات مشابه در آمريکا نيز قريب‌الوقوع هستند.

 

بروس هافمن، يک کارشناس ضدتروريسم در دانشگاه جورج‌تاون مى‌گويد که با دخالت احتمالى القاعده در حملات اخير موافق است و کسانى که حمله‌کنندگان را ناشى و تازه‌کار مى‌پندارند، رد مى‌کند.

 

او مى‌گويد "آنها راساً کارى انجام ندادند اما تصور مى‌کنم نقشه‌هاى القاعده کاملاً قابل مشاهده بودند. مهارت موجود در عين سادگى! آنها از ابزارهاى در دسترس استفاده کردند. انفجار دستگاهها، نکته‌ انحرافى محسوب مى‌شود. يک کار خدعه‌آميز و ناجوانمردانه."

 

مرتکبان احتمالى اين عمليات در بريتانيا دستگير شده‌اند که دو نفر از آنها فيزيکدان هستند و براى مقامات امنيتى و اطلاعاتى آمريکا و انگليس، چالش بزرگى ايجاد کرده‌اند. مقامات آمريکايى مى‌گويند که نام اين دو نفر در هيچکدام از ليستهاى امريکا براى افراد مظنون به سوابق تروريستى وجود نداشته است.

هافمن مى‌گويد در سالهاى اخير، القاعده سرمايه‌گذارى استراتژيکى را در بريتانيا انجام داده و گروهها و افرادى را ساماندهى کرده که جمع‌آورى اطلاعات آنها در شناسنامه‌هاى امنيتى، بسيار مشکل است.

به عقيده‌ى هافمن، القاعده با استفاده از نيروهاى ذخيره‌شده‌ فراوان و گسترده‌ى خود، تلاش دارد تا از جمع ‌آورى شدن اطلاعات در شناسنامه‌هاى امنيتى جلوگيرى کند و نيز تنوع و گوناگونى حرکتهاى خود را نمايش داده و اثبات کند."

 


نظر شما :