جایزه نوبل اقتصادى به پل کروگمن رسید

۲۳ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۷ کد : ۲۹۲۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
منتقد جورج بوش و مک‌کین برنده نوبل اقتصاد شد
جایزه نوبل اقتصادى به پل کروگمن رسید

پل کروگمن اقتصاددان آمریکایی جایزه نوبل سال 2008 را در رشته اقتصاد به خود اختصاص داد.

 

آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز 13 اکتبر (22 مهر) اعلام کرد: جایزه یادبود آلفرد نوبل در رشته اقتصاد به پل کروگمن اقتصاددان 55 ساله آمریکایی، استاد دانشگاه پرینستون و ستون نویس اقتصادی نیویورک تایمز اعطا می شود.

 

این جایزه 4/1 میلیون دلاری (معادل 10 میلیون کرون سوئد) به خاطر فعالیت ها و دستاوردهای کروگمن در زمینه تاثیر اقتصاد مقیاس بر شکل دهی به مقوله تجارت بین الملل به وی تعلق گرفت.

 

جايزه نوبل اقتصادى که از سال 1968 اعطا می شود آخرين جايزه از شش جايزه ای است که آکادمی سوئد هر سال اهدا مى‌کند.

 

پل کروگمن سال 1953 در آمریکا متولد شد. او فارغ التحصیل دانشگاه های ییل و ام آی تی است و سال ها در دانشگاه های آمریکایی ییل، ام ای تی، کالیفرنیا در برکلی و استانفورد و مدرسه اقتصاد دانشگاه لندن تدریس کرده است.

 

آثار و تحقیقات کروگمن را موضوعاتی چون جهانی سازی و تجارت بین الملل و سایر مضامین مرتبط با آن شامل می شود.

 

یکی از کتاب های او با عنوان "اقتصاد بین الملل: نظریه و عمل" متن درسی پایه در بسیاری از دانشگاه های جهان است.

 

پل کروگمن را یک اقتصاد دان لیبرال با دیدگاه مترقی از مکتب "نو کینزی" می دانند. طرفداران اقتصاد کینزی با وجود اعتقاد به اقتصاد آزاد از مداخله دولت برای جلوگیری از انحراف بازار آزاد حمایت می کنند. با این حال او از جمله منتقدان چند ساله سیاست های جورج بوش در زمینه اقتصاد بوده و در جریان رقابت های انتخاباتی اخیر نامزد جمهوری خواه "جان مک کین" را مورد انتقادهای شدید خود قرار داده است.

 

کروگمن در زمان وخامت بحران وال استریت از دیدگاه های جان مک‌کين انتقاد کرد و در سخنی کلی گویانه در مورد او گفت: نامزد جمهورى خواهان اکنون بسيار وحشتناک‌تر از چند هفته پیش به نظر مى‌رسد.

 

گفته می شود که بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 1993 به پل کروگمن پیشنهاد یک سمت دولتی را داد که مورد قبول واقع نشد.

 

آکادمى سوئد در بيانيه‌ خود درباره انتخاب کروگمن آورده است: ‌تاثیرات تجارت آزاد و جهانى‌سازى چيست؟ نيروهاى هدايتگر در شهرى شدن در سراسر جهان چيست؟ پل کروگمن نظريه‌هاى جديدى را در پاسخ به اين پرسش‌ها آورده است. ‌

 

او که روى نظريه جديد تجارت جهانى کار کرده است، در سال 1991 مدال "جان بيتز کلا‌رک" را از انجمن اقتصاد آمريکا دریافت کرد. اين جايزه دوسالانه به اقتصاددانان زير 40 سال تعلق می گیرد.

 

جایزه نوبل اقتصاد همزمان با جوایز پزشکى، شيمى، فيزيک و ادبيات روز 10 دسامبر توسط کارل شانزدهم، پادشاه سوئد به برندگان اهدا مى‌شود. ‌

 

 

 

 

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :