ديپلماسى و سیاست‌خارجی درکلام مسئولين

۱۹ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۸۸۸ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست‌خارجی درکلام مسئولين
 رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، سخنگو و وزیر امور خارجه، نماينده ايران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، رئیس مجلس، معاون بين الملل سازمان انرژى اتمى، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای نگهبان، معاون فرهنگى ستاد کل نيروهاى مسلح، برخی مراجع عظام، دبیر مجمع تشخيص مصلحت و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
نظام سرمایه داری به نفع دزدها، قالتاق‌ها و متخلفان است
 
محمود احمدی نژاد در مراسم تودیع طهماسب مظاهری رئیس سابق بانک مرکزی گفت: ما بايد براى نگاه بانکى خود مدلى متناسب با وضعيت کشورمان داشته باشيم. اين مناسب نيست که مثلا يک سرى مسائل و معادلات را ترجمه کنيم و بخواهيم بدون توجه به وضعيت اقتصادى کشور اين معادلات را در کشور جارى کنيم. اگر بخواهيم اين فرمول‌ها و معادلاتى را که در اقتصاد سرمايه‌دارى هست اجرا کنيم، آخر سرمايه‌دارى همين مى‌شود که اکنون مى‌بينيد. اکنون مى‌بينيم که آمريکا مى‌گويد من در اقتصاد آخر خطم، دچار چه مشکلات پيچ در پيچى شده و يا ديگر کشورهايى که اقتصاد سرمايه‌دارى را دنبال مى‌کردند، چه مشکلاتى برايشان ايجاد شده؛ آيا ما مى‌خواهيم به اين جا برسيم؟ حتما نه.
 
رييس‌جمهور هم‌چنين با اشاره به مشکلاتى که در حال حاضر اقتصاد جهانى و اقتصاد سرمايه‌دارى با آن روبرو شده است، گفت: من در طول دو سه سال در اين مسير هشدار داده‌ام و گفته‌ام روندى که اين اقتصاد طى مى‌کند ، ايجاد مشکل مى‌کند و به سمت دره در حال حرکت است، در واقع نظام سرمايه‌دارى پايان خوشى ندارد؛ چون ذات آن بر اساس عدالت نيست.
 
وى گفت: کسانى که به نظام سرمايه‌دارى معتقد بودند نيز مى‌گويند که بازار آزاد است که همه چيز را تنظيم مى‌کند، ولى اين يک دروغ بزرگ است به نفع دزدها ، قالتاق‌ها و متخلفان.
 
اوضاع جهان به نفع عدالت‌خواهان در حال تغيير است
 
دکتر محمود احمدى‌نژاد بعدازظهر يک‌شنبه در ديدار وزير امور خارجه ونزوئلا با اشاره به اين که شرايط جهانى به نفع ايران و ونزوئلا در حال تغيير است، گفت: تاکنون تحولات زيادى اتفاق افتاده و تحولات بزرگ‌ترى در راه است و اوضاع جهان نيز به نفع عدالت‌خواهان در حال تغيير است.
 
رييس ‌جمهورى اضافه کرد: برنامه‌ها و همکارى‌هاى ايران و ونزوئلا مى‌تواند الگوى همکارى دوجانبه در مبارزات ضدامپرياليستى باشد.
 
احمدى‌نژاد در ادامه با بيان اين که ساختارهاى موجود در جهان ناکارآمدى خود را نشان داده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اين که سيستم‌هاى مديريت اقتصادى جهان با شکست مواجه شده، ضرورى‌است ساختارهايى خارج از ساختار موجود تأسيس کرده و اقدامات خود را بر مبناى آن انجام دهيم در چنين صورتى بسيارى از کشورها به اين ساختار جديد خواهند پيوست.
 
وی تصريح کرد: در مقابله با بى‌عدالتى تا جايى بايد پيش برويم که همه کشورها و ملت‌ها به حرکت ضدامپرياليستى بپيوندند. کشورهايى که مناسبات خود را خارج از نظام سلطه تنظيم کنند، در آينده مى‌توانند ضمن حفظ استقلال و موجوديت خود به الگويى براى ديگر کشورها تبديل شوند.
 
 موضع ما در برابر آمریکا ثابت است
 
رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه اول سیما در مورد تاسيس شوراى روابط ايرانيان و آمريکايى‌ها و تاثير آن بر روابط ايران و آمريکا گفت: مهم اين است که دولت آمريکا و انديشه سلطه‌گرى آمريکا به پايان راه خود رسيده است و ناچار به تغيير رفتار است و اگر تغيير رفتار ندهد امواج جهانى او را له مى‌کند؛ يکى از مواردى را هم که بايد تغيير دهد، نحوه رفتارش با ايران است.
 
احمدى نژاد همچنين در مورد ايجاد دفتر حفاظت منافع آمريکا در ايران گفت: آمريکايى‌ها در اين ارتباط حرفهايى زدند؛ البته خودشان دنبال نکردند و گويى به دنبال اين هستند که انتخاباتشان برگزار شود و با نظم بيشترى اين مساله را دنبال کنند.
 
رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوالى در مورد اينکه موضع ايران در برابر دولت آينده آمريکا چگونه خواهد بود گفت: موضع ما ثابت است، ما اصولى داريم و معتقديم ارتباطات بايد بر اساس احترام متقابل و عدالت باشد، اگر در اين زمينه پايبندى مشاهده کرديم پاسخ ما مثبت خواهد بود و اگر پايبندى نبود وضع موجود ادامه خواهد داشت و مشخص است که در اين صورت چه کسى ضرر مى‌کند.
 
نهادى براى همکارى‌هاى اقتصادى کشورهاى ساحلى خزر ایجاد شود
 
على سعيدلو جمعه گذشته طى سخنانى در کنفرانس همکارى هاى مشترک اقتصادى کشورهاى ساحلى درياى خزر تصريح کرد: سطح فعلى همگرايى منطقه‌اى تا درجه‌اى افزايش يافته که امکان ايجاد نهادهاى اقتصادى دائمى در منطقه خزر را فراهم کرده است.
 
وى گفت: ايران تقويت همکارى و گسترش مناسبات با همسايگان خود در درياى خزر را با جديت دنبال مى‌کند و حامى ايجاد يک نهاد دايمى منطقه‌اى در خصوص همکارى‌هاى مشترک اقتصادى کشورهاى ساحلى خزر است. اين نهاد که ترکيب، شرح وظايف و اختيارات آن از طريق همفکرى و رايزنى کشورهاى ساحلى تعيين خواهد شد، مى تواند بعنوان ارگانيبه منظور هماهنگ کردن ، تنظيم و نظارت بر حوزه‌هاى مختلف همکارى هاى اقتصادى کشورهاى ساحلى عمل کند.
 
سعيدلو افزود: ايجاد چنين سازمانى به معناى توافق کشورهاى ساحلى بر لزوم اتخاذ يک نگاه کلان، جامع و فرابخشى به مسايل درياى خزر و ابعاد مختلف همکارى ها در اين دريا است. اتخاذ چنين رويکردى مى‌تواند راهگشاى بسيارى از مسايل اين دريا از جمله در زمينه حفاظت از ذخاير ارزشمند بيولوژيک باشد.
 
ايران از سرمايه گذارى شرکت هاى روسيه استقبال مى کند
 
معاون اجرايى رييس جمهور در ديدار «زوبکوف» معاون نخست وزير روسيه با ابراز خرسندى از برگزارى اين نشست در آستاراخان گفت: برگزارى اين گونه جلسات سبب نزديکى هر چه بيشتر کشورهاى منطقه به ويژه کشورهاى ساحلى درياى خزر مى شود و ملت هاى منطقه مى توانند از تصميمات سازنده آن بهره مند شوند .
 
سعیدلو با بيان اينکه رييس جمهور کشورمان همواره پيگير روابط و تعميق مناسبات ايران و روسيه است، گفت: در اين زمينه جمهورى اسلامى ايران ديپلماسى فعالى براى توسعه روابط خود با روسيه در پيش گرفته است.
 
سعيدلو همچنين با اشاره به زمينه هاى همکارى هاى اقتصادى دو کشور به خصوص در بخش نفت و گاز و انرژى گفت: جمهورى اسلامى ايران در اين زمينه از سرمايه گذارى شرکت هاى روسيه استقبال مى کند.
 
آمريکا با تجاوز به پاکستان در صدد ترميم وجهه منفور خود است    
 
موسى قربانى نماينده قائنات در مجلس شوراى اسلامى در گفت‌وگو با فارس درباره تجاوزات اخير آمريکا به خاک پاکستان اظهار داشت: همگان اتفاق نظر دارند که اقدامات آمريکا تحت عنوان حقوق بشر چيزى جز فتنه‌انگيزى و در راستاى منافع شخصى دولت آمريکا نيست و هر کجا را که نگاه کنيد مانند افغانستان، عراق، فلسطين، لبنان، کشورهاى افريقايى و حتى کشورهاى آمريکايى، اين امر را ملموس است.
 
وى افزود: اگر فرد حاکم در هر کشورى، حافظ منافع آمريکا باشد، حکومتش در راستاى حقوق بشر است و اگر راستاى تامين منافع آمريکا حرکت نکرد و دست‌نشانده و غلام حلقه به گوش آمريکا نبود، نه تنها با او برخورد مى‌کند، بلکه هر گونه انتخابات در آن کشور نيز تحريم شده و از بين مى‌رود. مانند اتفاقى که در فلسطين افتاد و يا اتفاقاتى که در ترکيه مى‌افتد و آنچه در عراق رخ مى دهد.
 
قربانى با ناشايست خواندن اقدام اخير آمريکا در تجاوز به خاک پاکستان تاکيد کرد: آمريکايى ها با اين دست اقدامات مى خواهند تا کشورهايى که خودشان در آن حضور ندارند را نيز ناامن نشان دهند تا اقداماتشان در ديگر کشورها تحت الشعاع قرا بگيرد و آنها مى‌خواهند از اين طريق وجهه منفور خود را در مجامع بين المللى ترميم کنند.
 
حمله آمريکا به پاکستان ناشى از ناتوانى بوش در افغانستان و عراق است
 
عضو فراکسيون اکثريت مجلس گفت: حمله هوايى اخير آمريکا به پاکستان براى سرپوش گذاشتن بوش به ناکامى‌هاى پى‌درپى اين کشور در عراق و افغانستان است.   
 
سيد رضا اکرمى نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى با اشاره به اقدام اخير آمريکا در نقض حاکميت پاکستان، گفت: آمريکا در تجاوز به عراق و افغانستان دچار مشکلات بسيارى شده و در آن گرفتار آمده، لذا در اين چند ماهى که از رياست جمهورى بوش باقى‌مانده مايل است اقدامى در منطقه انجام دهد و از جمله در صدد است تا در مرزهاى افغانستان و پاکستان اقداماتى را عليه القاعده صورت دهد، در حالى که وضعيت القاعده در اين مرزها به گونه‌اى است که ناتو و آمريکا نمى‌تواند به اين سادگى اين مشکل را حل کنند.
 
وى خاطرنشان کرد: آمريکا قصد دارد در افغانستان حاکميت پيدا کند و از آنجا که در اين امر موفق نيست، ناچار شده است عمليات هوايى را در مرزهاى پاکستان انجام دهد، اما دولت اين کشور، حملات آمريکایى ها را نقض حاکميت خود مى‌داند و نسبت به آن معترض است.
 
دولت با مساله تاسيس دفتر شوراى روابط ايران و آمريکا برخورد کند
 
علاءالدين بروجردى به ايسنا گفت: با توجه به اين که هوشنگ اميراحمدى يکى از دلالان دست چندم آمريکايى‌ها است و تاسيس چنين شورايى از سوى اين فرد توجيه قابل قبولى ندارد و اجازه ورود و راه‌اندازى چنين دفترى در تهران بدون ترديد دون شئونات ملى ملت بزرگ ايران است ، دولت نبايد چنين اجازه‌اى را به چنين فردى که يکى از افراد دسته چندومى حاکميت آمريکا است بدهد.
 
رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى با تاکيد بر اينکه دولت بايد جلوى تاسيس اين دفتر را بگيرد، اظهار داشت: با توجه به اين‌که آمريکايى‌ها تاکنون در سطوح مختلف درخواست مذاکره و ارتباط داشتند و با توجه به مواضعى که دولت آمريکا در درخواست‌هاى خود مطرح کرده بود که در نهايت آن چنين امرى تحقق پيدا نکرد، اجازه دادن به يک فرد در چنين سطحى براى گرفتن مجوز جهت گشايش دفتر شوراى روابط ايران و آمريکا به هيچ وجه منطبق بر منافع ملى ما و مصالح ملت ما نيست و دولت بايد با اين امر برخورد کند.
 
راه اندازی نیروگاه بوشهر در سال آینده میلادی
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون زمان راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را نیمه اول سال 2009 اعلام کرده است .
حسین سبحانی نیا در گفتگو با مهر با اشاره به حضور منوچهر متکی وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: وزیر خارجه در این جلسه در پاسخ به سئوال آقایان قاضی پور، کواکبیان نمایندگان ارومیه و سمنان درباره علت تاخیر و تعلل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر از جانب روسیه علت تاخیر را در دو بخش دلایل سیاسی و فنی خواند و گفت: در هر دو بخش تلاش گسترده ای برای رفع موانع انجام گرفت.
 
به گفته وی، وزیر خارجه با اشاره به اینکه ارسال سوخت از جانب روسیه برای تهران یک موفقیت بزرگ بود، خبر داد که زمان پایان کار و افتتاح نیروگاه بوشهر نیمه اول سال 2009 تعیین شده است.
 
خوشحاليم که اقتصاد آمريکا دچار آشفتگى شده
 
احمد جنتى دبير شوراى نگهبان در خطبه دوم نماز جمعه هفته گذشته تهران با اشاره به مسائل اقتصادى اظهار داشت: شيمون پرز تاکيد کرده بايد اقتصاد ايران را هدف قرار دهيم و اين موضوع نيز در دستور کار آمريکايى هاى و برخى کشورهاى اروپايى قرار گرفته است.
 
وى افزود: اخيرا سفير پليد يکى از کشورهاى اروپايى در انگليس و آمريکا جلسات خصوصى داشته و تاکيد کرده بايد از طريق بحران سازى در ايران که يکى از آنها بحران اقتصادى است، اهداف و مقاصد خود را پيگيرى کنيم.
 
جنتى تاکيد کرد: حتما کسانى که نقش اساسى در حل مشکلات اقتصادى و مهار تورم دارند بايد مراقب تحرکات دشمنان باشند و لازم و واجب است در کنار فعاليت هاى که توسط دولت صورت مى‌گيرد ستادى با حضور صاحب نظران مختلف براى بررسى راه حل مشکلات اقتصادى تشکيل شود.
 
خطيب جمعه تهران در عين حال گفت: همانطور که آمريکايى ها از بروز مشکلات در ايران خوشحال مى‌شوند، خوشحاليم که اقتصاد آمريکا دچار آشفتگى شده و مشکلات آنها به اروپا نيز سرايت کرده است و نتيجه اعمال زشت خود را مى بينند و خداوند آنها را گوشمالى مى‌دهد.
 
جنتى افزود: آنها به هر جا که دوست دارند، حمله مى‌کنند و مردم را به خاک و خون مى‌کشند و اموال آنها را چپاول مى‌کنند، اما بايد منتظر باشند که سيلى محکى از جانب اسلام و انقلاب اسلامى و مسلمين جهان به صورت آنها خواهد خورد.
 
قدرت هاى بيگانه رو به زوالند و ما داريم رو به صعود مى رويم
 
نماينده‌ ولى فقيه در شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى در همايش مسئولين ستادهاى دهه فجر انقلاب اسلامى سراسر کشور تصريح کرد: وضعيت امنيت در ايران را با کشورهاى همسايه مقايسه کنيد، آمريکا در اين کشورها چه کارهايى که انجام مى دهد . براى هيچ چيزى حرمت قائل نيست و به هيچ مقرراتى پايبند نيست و قلدرانه با کشورهاى ضعيف برخورد مى کند .
 
دبير شواى نگهبان افزود: در اين وضعيت، ‌شما مملکت امنى داريد، آمريکا جرات تجاوز ندارد، ‌پيام هاى تهديد مى دهد که مثلا اسرائيل حمله مى کند اما نظام اسلامى توجهى به اين تهديدات نمى کند چون قدرت خود را باور دارد و حمايت و پشتيبانى مردمى را دارد .
 
دبير شوراى نگهبان با بيان اينکه اگر حمايت خدا نبود همه چيز ما از دستمان رفته بود گفت:‌ قدرت هاى بيگانه رو به زوالند و ظلم پايدار نيست، منتهى ظلم مهلت دارد و خدا به ظالم مهلت مى دهد .
نماينده‌ ولى فقيه در شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى با بيان اينکه ظالمان دارند به سرازيرى و سراشبى مى رسند، گفت:‌ مشکلات اقتصادى، اکنون آمريکا و اروپا را پريشان کرده است، آنها رو به زوالند و ما داريم رو به صعود مى رويم .
 
پرهیز از شعار زدگی در سیاست خارجی
 
آیت الله صافی گلپایگانی ‌دیپلماسی خارجی را نیازمند پرهیز از شعارزدگی و تصمیمات احساسی دانست و بر ضرورت اشراف دولت بر امنیت اقتصادی که لازمه سرمایه گذاری است، تاکید کرد.
 
این مرجع تقلید ، ‌دیپلماسی خارجی را نیازمند پرهیز از شعارزدگی دانست و افزود: در عرصه سیاست خارجی تصمیم گیری ها باید بر اساس عقل و منطق باشد و نمی توان با احساسات دیپلماسی را مدیریت کرد.
 
بدون سوخت هسته ای تضمین شده به غنی سازی ادامه می دهیم
 
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد : تا زمانی که هیچ تضمین بین المللی الزام آوری برای تهیه سوخت هسته ای وجود نداشته باشد ایران به غنی سازی اورانیوم خود ادامه خواهد داد.
 
علی اصغر سلطانیه پس از کنفرانسی در بروکسل در پاسخ به این سوال که اگر یک چنین تضمینی وجود داشته باشد آیا ایران به غنی سازی خود پایان خواهد داد خاطرنشان کرد : این مسئله نباید به یک تکه کاغذ بسنده شود باید به این برنامه عمل هم کرد.
 
سلطانیه تصریح کرد: ما با آمریکا قراردادی داشتیم و آنها به تعهدات خود عمل نکردند. آلمان هم قراردادی با ما داشت و آنها هم به تعهدات خود عمل نکردند.
 
ایران برای همکاری با سازمان ملل در بحران عراق آمادگی دارد
 
در دیدار منوچهر متکی با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که در حاشیه برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، وی با ابراز تاسف از اینکه به دلیل عدم توجه به ریشه های مشکل فلسطین، ارائه بیش از یکصد طرح، ابتکار و قطعنامه طی سالهای گذشته منتهی به حل این مسئله نشده است، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران ریشه اصلی این مشکل را عدم رجوع به خواست و نظر ساکنین اصلی این سرزمین شامل مسلمانان، یهودیان و مسیحیان، چه آنهایی که در سرزمین فلسطین مانده اند و چه آنهایی که درنقاط مختلف جهان آواره هستند،می داند وبه همین دلیل اساس طرح مورد نظرجمهوری اسلامی ایران، مراجعه به آرا فلسطینی ها می باشد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در تحلیل اوضاع قفقاز، سوء محاسبه و اطلاعات نادرست، همراه با تحریکات و مداخلات خارجی را از علل بروز بحران و ادامه آن برمنطقه وجهان دانسته و ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل این مناقشه را از طریق مذاکرات منطقه ای و به موازات آن استفاده از ظرفیت اروپا بر مبنای ایجاد یک سازوکار همکاری در حوزه های انرژی، حمل و نقل و امنیت ، تشریح کرد.
 
وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت همکاری با سازمان ملل در مسئله عراق اعلام کرد.
 
آمریکا در وضعيتى نيست که ماجراجويى ديگرى را تجربه کند
 
متکى در گفتگو با شیکاگو تریبون درباره احتمال حمله آمريکا و يا رژيم صهيونيستى به تاسيسات هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران، گفت: آمريکا پس از تجربه جنگ عراق و افغانستان و گرفتارى‌هاى عديده‌اى که از اين بابت با آن دست به گريبان است و نيز با عنايت به هزينه سنگين جنگ در عراق و افغانستان که باعث ورشکستگى تعدادى از بانک‌هاى آمريکايى شده و دولت را ناچار به تزريق 700 ميليارد دلار در اقتصاد آمريکا کرده است، در وضعيتى نيست که بتواند ماجراجويى ديگرى را تجربه کند و از سوى ديگر رژيم صهيونيستى هم پس از شکست سنگين در جنگ 33 روزه لبنان،‌ دچار بحرانى شده که هنوز هم گريبانگير اين رژيم است و باعث سقوط کابينه و دولت صهيونيستى شده است، لذا آن هم در وضعيتى نيست که توان خطر کردن داشته باشد.
 
آمريکا جدول زمانى عقب نشينى خود را از عراق اعلام کند
 
منوچهر متکى با حضور در جمع اعضاى شوراى روابط خارجى در پاسخ به سوال يکى از حضار در مورد مسائل هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران ضمن تشريح ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌اى کشورمان به موضوع ارايه بسته پيشنهادى متقابل از سوى کشورمان و نيز ارايه مداليتى از سوى ايران براى روند مذاکرات اشاره و تاکيد کرد: همه حتى سولانا و شش کشور مى دانند و بعضا خود نيز اذعان کرده‌اند که موضوع تعليق به هيچ وجه مبنايى نداشته و قابل قبول نيست؛ زيرا ملت ايران اعمال حق قانونى و مسلم خود را تعليق نخواهد کرد.
 
وزير امور خارجه در پاسخ به سوال يکى ديگر از شرکت کنندگان در جلسه مواضع و سياست هاى کشورمان در رابطه با عراق را تشريح کرد و گفت: بهبود شرايط امنيتى در عراق برخلاف آنچه بعضا گفته مى شود نتيجه افزايش نيروهاى آمريکايى در عراق نيست بلکه ماحصل مديريت موثرتر دولت عراق در امور امنيتى و برخى مسائل مهم جانبى ديگر بوده است.
 
وى افزود: آمريکا بايد هر چه سريعتر جدول زمانى عقب نشينى نيروهاى خود را از عراق تنظيم و اعلام نمايد.
 
ايران از حق غنى‌سازى خود صرف‌نظر نمى‌کند
 
منوچهر متکى صبح يک‌شنبه در کنفرانس خبرى مشترک با همتاى ونزوئلايى خود در پاسخ به سوالى درباره‌ اظهارات نقل شده از سلطانيه سفير و نماينده‌ دايم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و اين‌که اگر تضمينى به ايران داده شود، از ادامه‌ غنى‌سازى صرف‌نظر خواهد کرد؟ گفت: ايران از حق غنى‌سازى خود صرف‌نظر نمى‌کند و آقاى سلطانيه نيز توضيحات لازم را درباره‌ى ديدگاه‌شان ارايه کردند.
 
وى با اشاره به يک مثل قديمى ايرانى که انسان از هر سوراخى يک بار گزيده مى‌شود، اضافه کرد: ما قول‌هاى کشورهاى مختلف در زمينه‌ همکارى براى فن‌آورى صلح‌آميز هسته‌اى را تجربه کرديم که بدقول‌ترين آن‌ها آمريکا بوده که قرارداد ما به سال 1975 برمى‌گردد که اين کشور متعهد به توليد 23 مگاوات برق هسته‌اى بوده است. آلمانى‌ها نيز امتحان خود را با تکميل نکردن نيروگاه بوشهر و هم‌چنين برخى کشورهاى ديگر پس دادند.
 
 هدف ايران حل مناقشات و کمک به صلح و ثبات منطقه است
 
متکى در گفتگو با دبیرکل وزارت خارجه یونان با تشريح پيوندهاى عميق تاريخى و فرهنگى دو کشور اظهار داشت: پيشينه تمدن و تاريخ دو ملت ايران و يونان، سنگ بناى خوبى براى مناسبات متين و همکارى دوجانبه و چند جانبه است.
 
وى با تشريح نقش سازنده جمهورى اسلامى در حل بحران‌هاى منطقه‌اى در لبنان و قفقاز گفت:‌ نقش سازنده جمهورى اسلامى ايران در رخدادهاى منطقه‌اى به ويژه مصالحه طرف‌هاى لبنانى در اجلاس دوحه و تحولات قفقاز در قالب ديپلماسى قفقازى جمهورى اسلامى ايران همگى نشانگر اهداف خيرخواهانه جمهورى اسلامى ايران در حل مناقشات منطقه و کمک به صلح و ثبات منطقه مى‌باشد.
 
انتقاد متکی از مواضع ایتالیا و استرالیا
 
سفیران جدید مکزیک،ایتالیا ، اروگوئه، بلژیک و استرالیا در جمهوری اسلامی ایران به طور جداگانه رونوشت استوارنامه خود را تقدیم منوچهر متکی وزیر امور خارجه کردند.
 
وی در این دیدار ضمن انتقاد از برخی کشورها در مبارزه با افراط گرایی گفت: ادعای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در ظاهر و مذاکره با آنها در خفا راهگشای مبارزه با این پدیده شوم نیست که برخی کشورهای اروپایی در پیش گرفته اند.
 
متکی در دیدار سفیر جدید ایتالیا ضمن اعلام ضرورت استفاده از ظرفیت های دو کشور در گسترش روابط با یکدیگر و با انتقاد از برخی مواضع دولت آن کشورگفت: ایتالیا دارای پتانسیل خوبی برای همکاری های بین المللی و نقش پذیری در حل بحرانهای منطقه ای است، اما برخی مواضع دولت جدید در خصوص مسائل منطقه و روابط دوجانبه دوستانه نمی باشد.
 
وی همچنین در دیدار با سفیر جدید استرالیا ضمن تاکید بر ضرورت رایزنی های سیاسی و گسترش روابط دو جانبه از برخی اظهارات وزیر امور خارجه این کشور پیرامون جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.
 
توافقنامه هسته اى هند و آمريکا نقض آشکار ان.پي.تى است 
 
"محمد سعيدى" روز يکشنبه در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: شيوه اى که برخى کشورهاى داراى فناورى هسته اى براى انتقال اين فناورى به کشورهايى که عضو معاهده ان.پي.تى نيستند، اتخاذ کرده اند جامعه بين المللى را با بحران هاى جديدى روبرو خواهد ساخت که اين بحران ها اجتناب ناپذير است.
 
وى تصريح کرد: بر اساس معاهده ان.پي.تى که بر دو اصل "حقوق " و "تعهدات" استوار است، "صرفا" کشورهايى که اين معاهده را پذيرفته اند، مى توانند از حقوق مصرح در آن برخوردار شوند.
 
معاون بين الملل سازمان انرژى اتمى ايران اضافه کرد: همکارى در زمينه انتقال فناورى هاى هسته اى به کشورهاى غير عضو ان.پي.تى نه تنها چارچوب اعتبار و تماميت اين معاهده را دچار مخاطره خواهد کرد بلکه بيش از پيش، به اين تناقض آشکار دامن خواهد زد که بين کشورهايى که به اين معاهده ملحق شده اند با کشورهايى که ملحق نشده اند هيچ تفاوتى وجود ندارد و هند که داراى سلاح اتمى است، معاهده منع توليد و تکثير سلاح هاى هسته اى (ان.پي.تى) را امضا نکرده است.
 
درخواستى براى راه‌اندازى دفتر حفاظت منافع آمریکا نداشتیم
 
حسن قشقاوی سخنگوى وزارت امور خارجه درباره راه‌اندازى دفتر حفاظت منافع آمريکا در تهران و شوراى روابط آمريکا و ايران گفت: غير از همان اظهارنظرهاى مطرح شده در چارچوب رسانه‌ها هيچ درخواست رسمى براى راه‌اندازى دفتر حفاظت منافع آمريکا در تهران صورت نگرفته تا ما موضع‌گيرى رسمى کنيم.
 
او در مورد شوراى روابط ايران و آمريکا گفت: اين بحث در رسانه‌ها مطرح شده و مطلقا چنين درخواستى نبوده و همه‌ آن‌ها گمانه‌زنى‌هاى رسانه‌اى است.
 
ادعای نخست وزیر هند درباره ایران غیر قابل قبول است
 
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اظهارات منموهان سینگ نخست وزیر هند که ادعا کرده بود ایران دارای برنامه تسلیحات هسته ای است، تصریح کرد: در حالی که بارها آژانس بین المللی اتمی و مدیر کل آن بر غیر نظامی بودن برنامه اتمی ایران تاکید کرده و هند نیز به عنوان عضو جنبش عدم تعهد بر آن صحه گذارده است، انگیزه چنین ادعایی مبهم و طرح این گونه اظهارات تعجب برانگیز و غیر قابل قبول است.
 
وی همچنین تاکید کرد که ادعای نخست وزیرهند کاملا مغایر با واقعیت های حاکم بر ماهیت و برنامه صلح آمیز اتمی ایران بوده و برای همگان روشن و شفاف است که برنامه مسالمت آمیز اتمی ایران به طور جامع و کامل با مفاد و مقررات NPT مطابقت داشته است.
 
ما در سياست خارجى سربلند هستيم
 
عليرضا شيخ عطار گفت: ما در سطح جهان دوستان بسيارى داشته و نه منزوى هستيم آن گونه که دشمنان تبليغ مى‌کنند و نه بى‌تاثير.
 
سفير ايران در برلين در جمع دانشجويان دانشگاه اصفهان گفت: در طول تاريخ قبل و بعد از انقلاب اسلامى شرايط سياست خارجى ما هيچ‌گاه بهتر از الان نبوده است.
 
وى افزود: هم‌اکنون ما در سياست خارجى سربلند هستيم و بزرگ‌ترين دستاورد ما اين است که همه‌ى سران کشورها در اتاق‌هاى بسته ما را تحسين مى‌کنند و در بيرون در‌هاى بسته همه‌ى سعى خود را در راستاى بهبود بخشيدن به شرايط ما در عرصه‌ جهانى مبذول مى‌دارند.
 
وى گفت: امروز به کمک انرژى هسته‌يى ما در سياست خارجى توانسته‌ايم غربى‌ها را شکست دهيم و آن‌ها را مجبور به پذيرش خواست‌هاى خود کنيم.
 
شيخ عطار که به دعوت انجمن اسلامى دانشگاه اصفهان در جمع دانشجويان اين دانشگاه سخن مى‌گفت ضمن بيان اين که عمده‌ مشکلات امروز کشور ما به علت موقعيت ژئوپولتيک ايران است گفت: ما نظامى هستيم که حاکميت پارادايم سکولاريزم را در جهان متزلزل کرده و با تشکيل حکومت دينى پيشبرد اهداف خود را به جهانيان نشان داديم.
 
نامه جليلى به سولانا
 
بخشی از نامه دکتر سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى کشورمان به خاوير سولانا، رييسسياست خارجى اتحاديه اروپا به شرح زير است:
اکنون براى جامعه جهانى جالب است که در روند گفتگو آن گاه که سوالى منطقى طرح مى‌شود، طرف گفتگو به جاى ارائه پاسخ و رفع ابهام از ابزار فشار استفاده مى‌کند. اين رفتار غيرمنطقى در قضاوت جامعه جهانى گواه نداشتن پاسخ روشن به پرسش‌هاى اصولى جمهورى اسلامى ايران است و اين شبهه را تقويت مى‌کند که نگاه برخى قدرت‌ها به گفتگو صرفا تاکتيکى و مقطعى است. فقدان تمدن گفتگو در برخى قدرت‌ها که مى‌خواهند با ملت‌ها با تکيه بر اهرم‌هاى فشار به جاى استدلال سخن بگويند، از نظر جامعه جهانى پوشيده نيست.
 
نزديک به شش ماه پيش جمهورى اسلامى ايران با تکيه بر ظرفيت‌هاى واقعى خود با ارائه بسته پيشنهادى، بسترى را براى گفتگو حول نگرانى‌هاى مشترک با تعهدات دسته جمعى براى نيل به جهانى مبتنى بر عدالت، صلح و آرامش پيشنهاد کرد. به خوبى واقف هستيد از مهم ترين محورهاى اين بسته همکارى براى جهانى عارى از سلاح‌هاى کشتار جمعى و تلاش دسته جمعى براى خلع سلاح هسته‌اى و عدم اشاعه بود که ظاهرا براى قدرت‌هايى که سال‌ها در جهت انباشت سلاح هسته‌اى و اشاعه آن عمل کرده‌اند، خوشايند نيست.
 
ممکن است از اشخاص دیوانه کارهاى غير عادى سر بزند
 
سردار سيد مسعود جزايرى معاون فرهنگى و تبليغات دفاعى ستاد کل نيروهاى مسلح با بيان اينکه دولت بوش در يک ناکامى بزرگ دست و پنجه نرم مى‌کند و هر چه مى‌گذرد در باتلاق هاى خود ساخته بيشتر فرو مى‌رود، گفت: بدون ترديد خسارات وارده به مردم آمريکا به خاطر اقدامات جنايتکارانه کاخ سفيد در لشکر کشى به کشورهاى ديگر، براى چندين سال گريبان شهروندان آمريکايى را خواهد گرفت، ضمن آنکه در اثر تجاوزهاى نظامى آمريکا به افغانستان و عراق، ميليون‌ها نفر کشته و مجروج و آواره شده اند که سرانجام، آمريکا بايد تاوان آن را پس بدهد و روزى که ورق برگردد، آمريکا به خاط اين جنايات به شدت تنبيه خواهد شد.
 
معاون ستاد کل نيروهاى مسلح تاکيد کرد: تاکنون بودجه ها و هزينه هاى سر سام آور دولت جنگ طلب آمريکا که عليه جمهورى اسلامى ايران صرف شده است، نه تنها چيزى را عايد آنها نکرده بلکه سبب قوام بيشتر جامعه انقلابى ايران اسلامى شده است و در حال حاضر با وجود همه تحريم ها و فشارهايى که غرب به سرکردگى آمريکا به ايران وارد مى‌کند، همه چيز در يک حالت تعادلى قرار دارد. اين در حالى است که آمريکا خود گرفتار بحران اقتصادى است. ضمن آنکه جنگ روانى آمريکا عليه جمهورى اسلامى ايران، اينک خود تبديل به چالش عليه کاخ سفيد شده است. چرا که مردم جهان و شهروندان ايرانى چيزى جز دروغ از آمريکايى ها در حافظه خود ندارند.
 
اين مقام عالى رتبه ستاد کل نيروهاى مسلح خطاب به دشمنان و بدخواهان ايران هشدار داد: با وجود همه مشکلات رژيم آمريکا، بايد پذيرفت که از اشخاص ديوانه و به آخر خط رسيده، ممکن است کارهاى غير عادى سر بزند. خوشبختانه مدافعين سرزمين بزرگ ايران اسلامى در آمادگى کافى بسر مى‌برند و قادرند هر تهاجمى را به سرعت به فرصتى براى تسريع شکست هاى دشمن مبدل کنند.
 
جلسه سران اوپک و اجلاسيه اکو تشکيل شود
 
محسن رضايى پيشنهاد کرد جلسه سران اوپک طى ماه آينده تشکيل شود و اعضاى اوپک راهکارهاى مقابله با کاهش قيمت نفت را بررسى کنند.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين درباره محتواى نامه‌اش به على لاريجانى، در مورد همکارى منطقه‌اى و منظور از اين همکارى، اظهار داشت: با توجه به ابعاد گسترده بحران مالى و اعتبارى که به زودى سراسر جهان را خواهد گرفت، دولت ايران اجلاسيه اکو را در تهران تشکيل دهد و با سران کشورهاى منطقه پيرامون ابعاد اين بحران در اقتصاد منطقه با هم رايزنى داشته باشند.
 
رضايى در پاسخ به اين پرسش که « به نظر شما اين اجلاسيه چه مقدار مى‌تواند موثر واقع شود؟» افزود: اصولا ايران به عنوان يک کشور تاثيرگذار بايد در آينده اقتصادى منطقه نقش فعالى ايفا کند؛ بنابراين بهتر است در اين فرصت‌هايى که پيدا مى‌شود در اقتصاد منطقه پيشگام باشد و ابتکار عمل را در دست بگيرد تا ضمن اين که از پيامدهاى منفى اين بحران در اقتصاد منطقه جلوگيرى شود، از فرصت‌هاى آن بتوان بهتر استفاده کرد.
 
مسئولان نسبت به توطئه جديد آمريکا هوشيار باشند
 
آيت‌الله العظمى مکارم شيرازى با اشاره به زمزمه‌هايى مبنى بر تاسيس دفتر آمريکا در تهران، از مسئولان خواست نسبت به توطئه جديد آمريکا هوشيار باشند.
 
وی  در ديدار دادستان کل کشور گفت: آمريکايى‌ها فقط به دنبال منافع خود هستند و مطرح کردن مسايلى همچون مبارزه با تروريسم، دفاع از حقوق بشر، دموکراسى و... تنها در جهت دستيابى آنان به مسايل مادى و منافع خود است.
 
اين مرجع تقليد با اشاره به حضور آمريکا در کشور عراق گفت: ما بايد خيلى هوشيار باشيم تا امتياز و بهانه‌اى به آمريکا و همدستانش ندهيم.
 
امضاى موافقت‌نامه به هيچ وجه به نفع کشور عراق نيست
 
آيت‌الله هاشمى شاهرودى در ديدار با رئیس مجلس عراق با تاکيد بر اينکه در حال حاضر در کشور عراق نهادهاى دولتى شکل گرفته‌اند و ساختار اجرايى اين کشور به ثبات نسبى رسيده است، افزود:‌ با وجود حضور نيروهاى اشغالگر در عراق، دولت اين کشور ‌بايد تمام تلاش خود را براى آبادانى عراق و ارائه خدمات مختلف به مردم اين کشور و نيز بازسازى و مرمت زيرساخت‌هاى اقتصادى به کار گيرد.
 
رييس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به تلاش و فشار آمريکا به‌منظور امضاى موافقتنامه با دولت عراق گفت: امضاى موافقت‌نامه به هيچ وجه به نفع کشور عراق نيست و دولتمردان اين کشور بايد خردمندانه و هوشمندانه در اين زمينه عمل کنند.

نظر شما :