داستان ادامه دار نوار غزه

۰۸ مهر ۱۳۸۷ | ۱۹:۴۷ کد : ۲۸۰۲ اخبار اصلی
داستان فلسطین و اسراییل، داستانی است که همچنان ادامه خواهد داشت و تا زمانی که رهبران اسراییل، فلسطین و امریکا همچنان ضعیف و ناکارآمد باشند، هیچ کس نمی تواند قدمی به پیش ببرد.
داستان ادامه دار نوار غزه
داستان فلسطین و اسراییل، داستانی است که همچنان ادامه خواهد داشت و تا زمانی که رهبران اسراییل، فلسطین و امریکا همچنان ضعیف و ناکارآمد باشند، هیچ کس نمی تواند قدمی به پیش ببرد. بنابراین انتخاب تسیبی لیونی، به عنوان نخست وزیر اسراییل و رهبر حزب کادیما که قدرت را از دست ایهود المرت گرفت می تواند به عنوان گامی برای مذاکرات صلح باشد. افسوس که شانس موفقیت این مذاکرات همچنان بسیار کم است.
 
مشکل، شخص خانم لیونی نیست که به عنوان دومین نخست وزیر زن پس از گلدن مائیر در تاریخ اسراییل به قدرت می رسد. خانم لیونی وزیر امور خارجه بسیار کارآمدی بود؛ وی عاری از هرگونه فساد است، و دارای عقاید محافظه کارانه است، خانواده ای صهیونیست و نظامی دارد با موساد همکاری کرده  و عضو جناح راست لیکود بود. تمام اینها دلایلی هستند که به تصمیمات اتخاذ شده از سوی او برای نیاز فوری به یک توافق نامه دو دولت با فلسطینی ها اعتبار می بخشد.
 
مشکلی که در گذشته نیز گاهی شاهد آن بودیم سیاست جنجال آفرینی اسراییل است. خانم لیونی توانست رهبری حزب کادیما را به دست بگیرد، حزبی مرکزی که توسط آریل شارون پیش از آنکه با سکته مغزی به کما برود پایه گذاری شده بود. وی 431 رای را از آن خود کرد که این برای تشکیل دولت کافی نیست و هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که بتواند نظر جناح چپ، مذهبی ها و احزاب دیگر را برای تشکیل دولت جذب کند.
 
هم جزب کارگر و هم حزب بسیار مذهبی شاس شرایط بسیار سختی را برای حمایت از لیونی اعلام کرده اند بطوری که اگر وی دولت تشکیل دهد این دولت می تواند بار دیگر بسیار شکننده باشد. اگر وی موفق به تشکیل دولت نشود و انتخابات دوباره برگزار شود، کل پروسه معلق خواهد ماند.
 
متاسفانه، دولت های ضعیف عضو دائم حیات اسراییل هستند. از سال 1992 هیچ پارلمانی نتوانسته است دوره خود را کامل کند و دولت ها در خصوص مذاکره با فلسطین همواره بسیار متزلزل و سست بوده اند و درحالی که روند صلح همچنان راکد است، اسراییل استقرار یهودیان را در نوار غزه ادامه می دهد که این روند شرایط را از آنچه که امروز وجود دارد بدتر می کند.
 
مسلما فلسطینی ها که وفاداریشان به دو بخش حماس در غزه و فتح در کرانه باختری تقسیم شده توانایی آنها در کنترل تروریسم نیز مسوولیت زیادی را برگردن آنها نهاده است. دولت بوش نیز که 6 سال پیش نقشه صلح را طراحی کرده  بود نیز نتوانست کاری از پیش ببرد. تا زمانی که اسراییل نتواند خلا رهبری خود را پر کند و راه حل قاطعی داشته باشد هیچ حرکت رو به جلویی انجام نخواهد شد.
 
اگر خانم لیونی موفق شود که دولتی جدید تشکیل دهد، از روز اول می تواند اعلام کند که در خصوص برقراری صلح بسیار مصمم است. توقف گسترش شهرک نشینی اسراییلی ها و فراهم آوردن شرایطی برای آسایش زندگی فلسطینیان می تواند آغاز خوبی به شمار آید.

نظر شما :