رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۰۴ مهر ۱۳۸۷ | ۱۴:۵۷ کد : ۲۷۷۷ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته
 نخستين مناظره مک‌کين و اوباما انجام مى‌شود
 
نامزدهاى دموکرات و جمهوريخواه رياست جمهورى آمريکا نخستين مناظره 90 دقيقه‌اى خود را جمعه اين هفته برگزار خواهند کرد.   
 
روزنامه نيويورک تايمز در اين باره نوشت:‌ «سناتور مک‌کين با سوابق مبارزاتى و سابقه خلبانى خود جمعه اين هفته به مناظره با "باراک اوباما" سناتور دموکرات خواهد رفت.»
 
اين تقابل نخستين مناظره 90 دقيقه‌اى از سه مناظره‌اى به شمار مى‌رود که دو نامزد رياست جمهورى خواهند داشت.
 
آغاز نشست فصلى شوراى حکام آژانس بين المللى انرژى اتمى
 
نشست فصلى شوراى حکام آژانس بين المللى انرژى اتمى با سخنرانى محمد البرادعى آغاز به کار کرد.
 
شوراى حکام در نشست سپتامبر خود موضوعات مربوط به تحقيقات آژانس درباره سوريه، پرونده هسته‌يى ايران و جديدترين گزارش البرادعى درباره ليبى را مورد بررسى قرار خواهد داد.
 
اين نشست تا پايان اين هفته به طول مى انجامد. همچنين در اين نشست مساله جانشينى محمد البرادعى، مديرکل فعلى شوراى حکام به بحث گذاشته خواهد شد.
 
البرادعی خواهان دسترسى بيشتر به تاسيسات هسته‌اى ايران شد
 
البرادعى در نشست شوراى حکام با اشاره به گزارش اخيرش درباره برنامه هسته‌اى ايران گفت: در هر حال همان طور که در اين گزارش ذکر شده است ايران بايد مشخص کند که چه ميزان از اطلاعات اين اسناد واقعا صحيح است و آن طور که (ايران) اظهار کرده در کجا ممکن است اين اطلاعات جعلى باشد يا به اهداف غير هسته‌اى مربوط باشد.
 
مديرکل آژانس ادامه داد: در اين چارچوب لازم است که ايران اطلاعات اساسى را براى حمايت از اظهاراتش به آژانس ارايه دهد و نيز دسترسى به اسناد و افراد مربوطه را (براى اژانس ) فراهم سازد.
 
البرادعی ضمن درخواست مجدد از ايران براى اجراى پروتکل الحاقى مدعى شد: اگر ايران پروتکل الحاقى را اجرا نکند، آژانس قادر نخواهد بود تضمين هاى معتبرى را در خصوص نبودن مواد و فعاليت‌هاى هسته‌اى اعلام نشده در ايران ارايه کند.
 
وى با اشاره به خوددارى ايران از تعليق غنى سازى اورانيوم مطابق با درخواست هاى غير قانونى و سياسى شوراى امنيت سازمان ملل گفت: ايران به رغم تصميمات شوراى امنيت فعاليت هاى مربوط به غنى سازى را تعليق نکرده است.
 
وى با تاکيد بر توليد مقادير محدود از اورانيوم کم غنى شده در ايران افزود: اگرچه ايران تاکنون فقط مقادير محدودى از اورانيوم کم غنى شده (LEU) را توليد کرده است اين امر در نبود شفافيت کامل درباره برنامه هسته‌اى گذشته و فعلى ايران هم چنان باعث نگرانى جامعه بين المللى است.
 
بوش ایران و سوریه را حامی تروریسم خواند
 
جورج بوش رييس‌جمهور آمريکا خطاب به رهبران جهان در شصت و سومين نشست مجمع عمومى سازمان ملل متحد در نيويورک که در واقع آ‌خرين سخنرانى‌اش در هيات يک رييس‌جمهور در اين مکان بود، اظهار داشت: سازمان‌هاى چند مليتى همانند سازمان ملل متحد بايد در برابر تهديد تروريستى که اخيرا در پاکستان اتفاق افتاد، با اقدامات بيشترى واکنش نشان دهد.
 
وی گفت: ما نبايد تا زمانى که مردم ما از تهديدها عليه تمدن در امان باشند، انعطاف نشان دهيم.
 
جورج بوش در هشتمين و آخرين سخنرانى خود در مجمع عمومى سازمان ملل متحد مدعى شد: جامعه‌ جهانى بايد در برابر جاه طلبى‌هاى کره‌ شمالى و ايران موضع قاطعى اتخاذ کند. اگر چه رژيم‌هايى مانند سوريه و ايران از تروريسم حمايت مى‌کنند اما شمار چنين حاميان تروريستى در حال کمتر شدن است و آنها در حال انزواى بيشتر هستند اما با ورود به قرن 21 برخى ممکن است فکر کنند که اين تهديدها کاهش يافته، اين سخن آرام‌بخش اما نادرست است. تروريست‌ها معتقدند زمان را در اختيار دارند؛ استراتژى آنها منتظر گذاشتن کشورهاى متمدن است. بنابراين ما نبايد به آنها اجازه دهيم موفق شوند.
 
وى تاکيد کرد: عليرغم مخالفت با جنگ در عراق، اعضاى اين سازمان بايد با هم متحد شوند تا به موفقيت دموکراسى کمک کنند.
 
ما موجب تحريک درگيرى گرجستان و روسيه نبوديم
 
سخنگوى ناتو پس از آنکه رييس‌جمهور فدراسيون روسيه اين سازمان را به تحريک کردن درگيرى ماه گذشته ميان روسيه و گرجستان متهم کرد، اين اتهام را رد کرد.
 
ياپ دو هوپ شفر دبير کل سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو)، در همين حال در نشست غير رسمى وزراى دفاع 26 کشور عضو اين پيمان نظامى در لندن وعده‌ داد از گرجستان کاملا حمايت کند.
 
جيمز آپاتورايى سخنگوى ناتو، در پاسخ به اتهام وارده از سوى دميترى مدودف رييس‌جمهور فدراسيون روسيه، به خبرگزارى فرانسه گفت: در حمايت از توسعه‌ دموکراتيک گرجستان و در کمک به اين کشور براى رسيدن به آرزوهايشان براى نزديک‌تر شدن به جامعه‌ يورو آتلانتيک هيچ تحريکى وجود ندارد.
 
 افزايش محبوبيت پوتين و مدودف در روسيه
 
نتيجه‌ آخرين نظرسنجى صورت گرفته در روسيه حاکى از آن است که تعداد روس‌هايى که فعاليت و عملکرد ديميترى مدودف رييس‌جمهور روسيه و ولاديمير پوتين نخست وزير اين کشور را مثبت ارزيابى کرده‌اند، طى ماه گذشته افزايش يافته است.
 
اين نظرسنجى که از سوى موسسه‌ افکارسنجى "مرکز لوادا" صورت گرفت، حاکى از آن است که تعداد روس‌هايى که از عملکرد پوتين و مدودف رضايت دارند، طى ماه گذشته افزايش داشته است.
 
طبق اين نظرسنجى در ماه سپتامبر حدود 83 درصد روس‌ها از عملکرد مدودف اظهار رضايت کرد‌ه‌اند که اين درصد، 10 درصد بيشتر از ماه اوت است.
 
آغاز رزمايش راهبردى مشترک روسيه و بلاروس
 
رزمايش راهبردى مشترک نيروهاى روسيه و بلاروس بنام "استبيلنست-2008" در مناطق مختلف اين دو کشور آغاز شد.
 
در اين رزمايش واحدهاى ارتشى حوزه هاى نظامى مسکو و خاور دور روسيه و واحدهاى هوايى ناوگان اقيانوس آرام و شمال اين کشور، نيروى هوايى راهبردى و ارتش فضايى، واحدهاى وزارت کشور، موقعيت‌هاى اضطرارى، سازمان امنيت فدرال و از طرف بلاروس واحدهاى وزارت دفاع و حمل و نقل اين کشور شرکت دارند.
 
هدف رزمايش "استبيلنست-2008"، هماهنگى واحدهاى نظامى، امنيتى و اجرايى روسيه و بلاروس در هنگام اجراى عمليات نظامى در مناطق مختلف اين دو کشور اعلام شده است.
 
گرجستان یک هواپیمای شناسایی روسیه را مورد هدف قرار داد
 
وزارت دفاع گرجستان از هدف قرار دادن و سرنگون کردن یک فروند هواپیمای شناسایی روسی در منطقه قفقاز خبر داد.
 
این هواپیمای شناسایی که از نوع بدون سرنشین بوده در هنگام پرواز بر فراز خطوط انتقال نفت قفقاز مورد حمله نیروهای گرجی قرار گرفته است.
 
ساکاشویلی خواستار حمایت سازمان ملل شد
میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آیا این سازمان از بنیان های گرجستان دفاع خواهد کرد و یا اینکه اجازه می دهد در زیر چرخ تانک های روسیه و پوتین های سربازان آنان له شود.
 
وی تاکید کرد که حملات روسیه منجر به خروج گرجستان از دو منطقه خودخوانده هوادار مسکو در ماه گذشته شد.
 
رئیس جمهوری گرجستان ابراز امیدواری کرد که تحقیقات بین المللی مستقل درباره جنگ پنج روزه در اوستیای جنوبی انجام شود و از سازمان ملل خواست انجام توافق آتش بس را تضمین کند.
 
زرداری خواستار کاهش اختیارات خود شد
 
آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان در سخنانی خواستار کاهش اختیارت رئیس جمهور به خصوص حق انحلال پارلمان و دولت شد.
 
زرداری که اولین سخنرانی خود در پارلمان پاکستان را پس از رسیدن به پست ریاست جمهوری این کشور بیان می کرد خواستار تسریع اقدامات کشور در پایان دادن به ناآرامی های داخلی شد.
 
کشته ‌شدن سفير چک در انفجار هتل ماريوت پاکستان  
 
سفير جمهورى چک در جريان انفجار هتل ماریوت پاکستان کشته شد.
 
خبر کشته شدن سفير جمهورى چک در حالى انتشار یافت که پيشتر آژانس خبرى چک گزارش داده بود: سفير جمهورى چک در پاکستان از زمان وقوع انفجار مرگبار روز شنبه 20 سپتامبر در هتل ماريوت اسلام آباد ناپديد شده است.
 
سى ان ان نيز به نقل از آژانس خبرى چک در گزارشى نوشته بود: طبق اطلاعات دريافتى از وزارت امورخارجه جمهورى چک ايوو زدارک 47 ساله سفير جديد اين کشور در پاکستان ماه گذشته از ويتنام به اسلام آباد منتقل شد و در هتل ماريوت اقامت گزيد.
 
القاعده مظنون اصلى انفجار در هتل ماريوت اسلام‌آباد
 
وزارت کشور پاکستان اعلام کرد بر اثر حمله‌ يک عامل انتحارى که کاميون پر از مواد منفجر‌ه‌ى خود را شنبه شب مقابل هتل ماريوت در اسلام آباد منفجر کرد، دست کم60 تن کشته و 266 تن ديگر زخمى شدند که در ميان کشته‌ها و زخمى‌ها تعداد زيادى خارجى ديده مى‌شوند. از جمله‌ کشته‌هاى اين عمليات که القاعده مظنون اصلى آن معرفى شده، مى‌توان به سفير جمهورى چک و دو تن از مقام‌هاى وزارت دفاع آمريکا اشاره کرد.
 
تاکنون هيچ کس مسئوليت اين انفجار انتحارى را بر عهده نگرفته است اما انگشت اتهام به سوى شبه‌نظاميان مرتبط با القاعده که مسئول انفجارهاى سراسر پاکستان طى سال جارى بوده‌اند، نشانه رفته است.
 
تاکید زرداری و بوش بر مبارزه با تروریسم در پاکستان
 
روسای جمهور آمریکا و پاکستان در دیدار با یکدیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بر مبارزه با تروریسم تاکید کردند.
 
رئیس جمهور آمریکا در این دیدار بر احترام به تمامیت ارضی پاکستان و ادامه حمایت اقتصادی و امنیتی واشنگتن از اسلام آباد در مقابل تروریسم صحه گذاشت. زرداری هم در این دیدار تثبیت دموکراسی در پاکستان را راه حل مشکلات این کشور عنوان و دولت اسلام آباد را در مبارزه با تروریسم مصمم دانست.
 
موافقت پارلمان فرانسه با تقويت نيروها در افغانستان
 
دولت نيکولا سارکوزى رييس جمهور فرانسه در واکنش به مرگ 10 تن از سربازان اين کشور در کابل که حدود يک ماه پيش روى داد، تصميم گرفت سهم نيروهاى خود در افغانستان را افزايش دهد.
 
فرانسوا فيون، نخست وزير فرانسه در اين ارتباط اظهار داشت:‌ فرانسه درس‌هايى را از مرگ 10 سرباز خود طى ماه گذشته آموخته است.
 
فيون در مراسم افتتاحيه‌ پارلمان فرانسه گفت: ما تصميم گرفته‌ايم که ارتش خود را در افغانستان گسترش دهيم، اين به آن معناست که ما توان زمينى و هوايى خود را در اين کشور تقويت خواهيم کرد.
 
ليونى جانشين اولمرت مى‌شود
 
تزيپى ليونى وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى، با پيروزى در انتخابات داخلى حزب کاديما، خود را آماده مى‌کند تا به‌عنوان نخست‌وزير، جانشين ايهود اولمرت که به‌دليل رسوايى‌هاى مالى مجبور به کناره‌گيرى شده، شود.
 
حزب کاديما در نوامبر سال2005 توسط آريل شارون نخست‌وزير پيشين اسرائيل و پس از خروج وى از حزب ليکود تشکيل شد و از آن زمان حزب حاکم رژيم صهيونيستى است.
 
ليونى با اختلاف کمى از رقيبش شائول موفاز، وزير حمل‌ونقل رژيم صهيونيستى در انتخابات رهبرى حزب کاديما به پيروزى دست يافت. بنا بر گزارش کميسيون مرکزى انتخابات، ليونى در يک رقابت بسيار نزديک با کسب ‌١/٤٣درصد آرا بر شائول موفاز، که ٤٢درصد آرا را کسب کرد‌، يعنى تنها با اختلاف ‌١/١درصد آرا، پيشى گرفت.
 
ديدار قريب‌الوقوع حريرى با رهبر حزب‌الله لبنان
 
منابع آگاه اعلام کردند که دیدار هیئتی از حزب الله و نماینده سعد الحریری بیشتر از آنچه که انتظار می رود نزدیک است و طی روزهای آینده انجام خواهد شد.
 
این منابع شنبه (30 شهريور) خاطرنشان کردند: فراهم کردن مقدمات دیدار سعد الحریری رئیس جریان المستقبل با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان از سوی نمایندگان دو طرف طی ساعات گذشته افزایش یافته است به طوری که "اشرف ریفی" مدیر کل نیروهای امنیت داخلی و "وسام الحسن" رئیس شاخه اطلاعات در روزهای گذشته با سعد الحریری دیدار کردند.
 
از سوی دیگر "حاج حسین خلیل" معاون سیاسی دبیر کل حزب الله و "وفیق صفا" مسئول کمیته ارتباط و هماهنگی حزب الله نیز مسئولیت ارتباط با وسام الحسن و شماری از رهبران جریان المستقبل را بر عهده دارند.
 
المرت از نخست‌وزيرى رژيم صهيونيستى استعفا کرد
 
ايهود المرت در نشست امروز کابينه‌ى رژيم صهيونيستى استعفاى خود را از پست نخست وزيرى اين رژيم اعلام داشت. با اين حال وى هم‌چنان براى چند هفته يا چند ماه ديگر تا زمان تشکيل دولت جديد اين رژيم به عنوان نخست وزير موقت به کار خود ادامه خواهد داد.
 
ايهود المرت، نخست وزير رژيم صهيونيستى در نشست هفتگى کابينه اظهار داشت: من تصميم گرفتم به عملکرد خودم به عنوان نخست وزير اسراييل پايان دهم.
 
مذاکرات با اسراييل شاید به مذاکرات مستقيم تبديل شود
 
رييس‌جمهور سوريه اظهار داشت: مذاکرات غير مستقيم ميان سوريه و اسراييل محدود به تعيين اصولى است که ممکن است موجب دستيابى به مذاکرات مستقيم شود.
 
بشار اسد در نشست رهبرى مرکزى جبهه‌ ملى پيشرو به ارزيابى تحولات سياسى اخير منطقه، موضع‌گيرى‌هاى ثابت سوريه و حمايت‌هاى اين کشور از ديگر کشورهاى غربى پرداخت.
 
اسد اظهار داشت: اين مذاکرات غير مستقيم به منزله‌ ارتباطات مقدماتى است که مى‌تواند در صورت دستيابى به توافق بر سر آن به از سرگيرى مذاکرات مستقيم منتهى شود و اين امر مستلزم تلاش و زمان بيشتر است. 
 
نشست فوق‌العاده بررسى روند صلح خاورميانه
 
نشست اضطرارى وزراى امور خارجه اتحاديه عرب در نوامبر آينده براى بررسى روند مذاکرات فلسطين و رژيم صهيونيستى در ماه‌هاى باقى مانده تا پايان سال جارى ميلادى برگزار مى‌‌شود.   
 
"هشام يوسف" رئيس دفتر دبير کل اتحاديه عرب در گفتگو با خبرگزارى کويت اعلام کرد: اين نشست مختص ارزيابى کامل و فراگير روند صلح خاورميانه است که به دنبال مذاکرات فلسطين و اسرائيل در هفته‌هاى سرنوشت ساز پيش رو برگزار مى‌شود.
 
وى با اشاره به اينکه اين نشست در مقر اتحاديه عرب و به رياست وزير امور خارجه عربستان برگزار مى‌شود گفت: تحولات در عرصه آشتى ملى فلسطين در سايه تلاش‌هاى کنونى مصر براى نظارت و ميانجى گرى بين گروه هاى فلسطينى نيز در اين جلسه مورد بررسى قرار مى‌گيرد.
 
تاکید لیونی بر ادامه مذاکره با تشکیلات خودگردان
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و مامور به تشکیل کابینه جدید این رژیم در دیدار با رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطینی تاکید کرد که همزمان با تشکیل کابینه جدید این رژیم به مذاکرات صلح با طرف فلسطینی ادامه خواهد داد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: لیونی در این دیدار اعلام کرد که بدون هیچ تغییری حتی در دوره ای که وی برای تشکیل کابینه جدید تلاش می کند؛ به مذاکرات صلح با طرف فلسطینی ادامه خواهد داد.
 
مخالفت 54 درصدى اعضاى حزب کارگر با رهبرى براون
 
نتايج يک نظر سنجى که از طريق پست الکترونيکى در ميان 788 نفر از حاميان حزب کارگر صورت گرفته، نشان مى‌دهد که 54 درصد از آنها مايل نيستند "گوردون براون" رهبرى حزب کارگر را بر عهده داشته باشد و نمى‌خواهند وى اين حزب را به سوى انتخابات عمومى آينده اين کشور هدايت کند.
 
اين نظرسنجى توسط پايگاه اينترنتى متعلق به "اعضاى جامعه" که عضو حزب کارگر هستند، انجام شده و نتيجه آن بر روى پايگاه اينترنتى "بى‌بى‌سى منتشر شده است. بخش ديگرى از اين نظرسنجى نشان مى‌دهد که ميزان محبوبيت شخصى "گوردون براون" رهبر حزب کارگر انگليس تقريباً از ديگر اعضاء کابينه اش کمتر است.
 
سفارت انگليس در يمن بسته شد
 
یک مقام عالى رتبه انگليسى که خواست نامش فاش نشود، گفت: سفارت انگليس در صنعا تا اطلاع ثانوى بسته است و تمام خدمات رسانى‌هاى اين سفارت متوقف شده است.
 
در عين حال يک مقام وزارت امور خارجه‌ انگليس در لندن نيز تصريح کرد: خدمات‌رسانى سفارت انگليس در صنعا به طور موقت و تا زمان اتخاذ تدابير امنيتى بيشتر به حالت تعليق درآمده است.
 
اين تصميم لندن در پى انفجار در مقابل سفارت آمريکا در صنعا اتخاذ شده است. در پى اين حادثه تهديداتى نيز در زمينه‌ هدف قرار گرفتن سفارت انگليس و ديگر سفارت‌هاى غربى در صنعا منتشر شده است.
 
هشدار کره‌ جنوبى به پيونگ يانگ
 
وزارت خارجه‌ کره‌ى جنوبى روز دوشنبه اعلام کرد، اگر پيونگ يانگ فعاليت راکتور هسته‌اى يانگ بيون را از سر بگيرد، ممکن است ديگر از کمک‌هاى امور انرژى سئول برخوردار نشود.
 
سخنگوى وزارت خارجه‌ کره‌ى جنوبى گفت: اگر کره‌ شمالى بار ديگر فعاليت‌هاى هسته‌ایش را از سر بگيرد، کمک‌هاى امور اقتصادى و انرژى ارايه شده توسط سئول ممکن است متوقف شود.
 
کره‌ شمالى پيشتر در انتقاد به آمريکا اعلام کرد به دليل اينکه واشنگتن به تعهداتش در راستاى مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته‌اى پيونگ يانگ عمل نکرده، کره‌ شمالى قصد دارد برنامه‌هاى هسته‌ایش را از سر بگيرد.
 
نظامیان میانمار 9هزار زندانی را رها می‌کنند
 
دولت نظامی در میانمار اعلام کرد حدود 9000 تن از زندانیان را در این کشور آزاد می‌کند.
 
خبرگزاری اتریش از رانگون گزارش داد، روزنامه دولتی «نیو لایت آو میانمار» سه‌شنبه دوم مهر، خبر داد این زندانیان می‌توانند در انتخاباتی که قرار است 2010 برگزار شود، شرکت کنند.
 
اینکه آیا حدود 2000 زندانی سیاسی در میانمار هم آزاد خواهند شد یا خیر، در این گزارش مشخص نیست. آمریکا بارها از میانمار درخواست کرده است زندانیان سیاسی که آئونگ سان سو کی (Aung San Suu Kyi)، رهبر مخالفان هم جزو آنهاست، آزاد کند.
 
انتقاد نخست‌وزير عراق از مسعود بارزانى
 
نخست وزیر عراق در واکنش به اظهارات اخیر رئیس منطقه کردستان این کشور تاکید کرد هیچ کس نمی‌تواند اراده خود را بر قانون اساسی تحمیل و بر خلاف آن اقدام کند.
 
نوری المالکی درباره روابط دولت مرکزی با ایالت‌ها و استان های غیرمرتبط به ایالت‌ها گفت: قانون اساسی عراق روشن است و اختیارات را مشخص کرده است و هیچ کس نمی‌تواند اراده خود را بر قانون اساسی دیکته کند یا ائتلاف‌هایی به زیان آن تشکیل دهد.
 
وی در اشاره به اعتراض های اخیر مسئولان منطقه کردستان به ویژه اظهارات مسعود بارزانی رئیس این منطقه، گفت: حاکمیت عراق و سیاست خارجی و حمایت از امنیت آن جزو اختیارات دولت مرکزی است و هیچ ایالت یا استانی حق دخالت در برخی مسائل مانند آموزش و ارتش را ندارد .
 
نشست وزيران کشور همسايه‌ عراق 29 مهر
 
جاسم الحياتى سفير عراق در اردن، اعلام کرد: نشست وزراى کشور همسايه‌ عراق با هدف بررسى راهکارهايى جهت تحقق ثبات در اين کشور بيستم ماه اکتبر در امان برگزار مى‌شود.
 
وى افزود: اين نشست دو روزه خواهد بود و شرکت کنندگان در آن تمامى راهکارهاى موجود جهت تحقق امنيت و ثبات در عراق را بررسى مى‌کنند.
 
سفير عراق در اردن خاطرنشان کرد، در اين نشست همچنين ابزارهاى موجود جهت همکارى کشورهاى همسايه در زمينه‌ تبادل اطلاعات در امر مبارزه با تروريسم و حمايت از مرزها بررسى خواهد شد.
 
 
رييس جمهور آفريقاى جنوبى استعفايش را تسليم پارلمان کرد
 
تابو امبکى رييس جمهور آفريقاى جنوبى، در سخنرانى درباره‌ موفقيت‌ها و نقص‌هاى موجود در 9 سال دوران رياست جمهورى‌اش گفت که وى طى نامه‌اى به رييس پارلمان آفريقاى جنوبى استعفايش را از سمت رياست جمهورى اين کشور اعلام کرده است.
 
امبکى خاطرنشان کرد که وى در تاريخ اعلام شده توسط پارلمان استعفا خواهد کرد. اين در حالى است که پارلمان آفريقاى جنوبى ظرف چند روز‌ آينده براى انتخاب رييس جمهور موقت تا زمان انتخابات رياست جمهورى در سال آينده تشکيل جلسه خواهد داد.
 
گفته مى‌شود خانم باله‌کا امبته رييس مجمع ملى افريقاى جنوبى که هم اکنون رييس حزب کنگره ملى آفريقاى جنوبى است، به عنوان رييس جمهور موقت انتخاب خواهد شد و مسير را براى حضور جاکوب زوما معاون سابق امبکى براى احراز سمت رياست جمهورى هموار مى‌کند.
 
11 وزير کابينه‌ آفريقاى جنوبى استعفا کردند
 
رياست جمهورى آفريقاى جنوبى روز سه‌شنبه اعلام کرد که درپى کناره‌گيرى تابو امبکى از رياست جمهورى، 11 تن از وزيران اين کشور نيز استعفا کردند.
 
در بيانيه‌ رياست جمهورى آفريقاى جنوبى آمده است: در ميان اين 11 وزير که استعفا کرده‌اند، نام "تره‌وُر مانوئل" وزير دارايى نيز به چشم مى‌خورد.
 
چاوز با رائول کاسترو دیدار کرد
 
رئیس جمهور ونزوئلا در آغاز سفرهای دوره ای خود به آسیا و اروپا از کوبا دیدار و با رائول کاسترو رهبر این کشور ملاقات کرد.
 
چاوز به محض ورود به کوبا در فرودگاه مورد استقبال رائول کاسترو رهبر کوبا قرار گرفت.
 
وی قرار است با فیدل کاسترو هم که در پی از دست دادن توان جسمی رهبری را به برادرش رائول سپرده دیدار کند.
 
تارو آسو نخست وزير ژاپن شد
 
تارو آسو وزير سابق امور خارجه ژاپن که روز دوشنبه به عنوان رهبر حزب حاکم انتخاب شد، روز چهارشنبه و پس از غلبه بر مخالفان در پارلمان، قدرت را به عنوان نخست وزير ژاپن در دست گرفت.
 
پس از اينکه مجلس سفلاى ژاپن که تحت سلطه‌ حزب حاکم ليبرال دموکراتيک (LDP) است، راى مجلس عليا را به ايچيرو ازاوا رهبر حزب مخالف دموکراتيک ژاپن به عنوان نخست وزير باطل اعلام کرد، تارو آسو محافظه کار 68 ساله و صريح اللهجه‌ ژاپن، به عنوان نخست وزير اعلام شد.
 
مجلس سفلاى پر قدرت پارلمان ژاپن پيشتر آسو را به عنوان نخست وزير آينده‌ ژاپن انتخاب کرده بود.

نظر شما :