تلاش مصر براى بهبودى روابط با ايران

۰۴ مهر ۱۳۸۷ | ۰۳:۵۹ کد : ۲۷۷۶ اخبار اصلی
احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر به حسین هریدی، مسئول امور روابط آسیایی مصر دستور داده ضمن مذاکره با دفتر حافظ منافع ایران در قاهره، زمینه­های حل و فصل تنش­های پیش آمده میان تهران-قاهره را مهیا کند.
تلاش مصر براى بهبودى روابط با ايران

روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد، دولت مصر از حملاتی که مطبوعات ایرانی نسبت به مواضع این کشور وارد آورده­اند به شدت نگران است و از این که موضوع دستاویزی برای تخریب روابط ایران و مصر شود، بسیار بیمناک است.

 

در همین رابطه احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر به حسین هریدی، مسئول امور روابط آسیایی وزارت امور خارجه مصر دستور داده تا این موضوع را پیگیری کرده و ضمن مذاکره با دفتر حافظ منافع ایران در قاهره زمینه­های حل و فصل تنش­های پیش آمده را مهیا کند.

 

روابط ایران و مصر در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران دو مرتبه رو به بهبودی بود که با وجود این که مقام­های عالی­رتبه ایرانی  با همین هدف سفرهای مکرری را به مصر انجام دادند، روابط دو کشور عادی نشد.

 

هریدی با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «با مسئول دفتر حافظ منافع ایران در مصر تماس گرفتم و مراتب نگرانی دولت مصر درباره تشدید تنش­ها در روابط دو کشور را به اطلاع وی رساندم. در مطبوعات ایران مقالاتی منتشر شده که خلاف سنت­ها و اعتقاد­های مصریان است و این باعث می­شود در روابط دو کشور که اکنون تلاش می­شود رو به بهبودی رود، خلل ایجاد شود.»

 

وی در ادامه افزود: «به زودی نشست مشترکی به همراه آقای حسین رجبی مسئول حافظ منافع ایران در مصر برگزار می­کنیم تا شبهات موجود در این رابطه برطرف شده و تنش­های به وجود آمده از بین رود.»

 

احمد ابوالغیط نیز تاکید کرد، دولت مصر به شدت به دنبال جلوگیری از افزایش تنش­ها در روابط ایران و مصر است و تلاش می­کند که خللی در روابط دو کشور به وجود نیاید.

 

وی در این باره گفت: «دولت مصر معتقد است که دو کشور از مرحله اتهام زدن و حملات لفظی و نوشتن مقاله­های تند در مطبوعات علیه یکدیگر عبور کرده­اند و اکنون وقت آن رسیده که به سمت عادی سازی روابط حرکت کنیم. ما نیز به نوبه خود هر گونه مقاله تند و توهین­آمیزی که در مطبوعاتمان علیه جمهوری اسلامی ایران چاپ می­شود را رد می­کنیم و اعلام می­داریم که هیچ لزومی ندارد در برهه کنونی مقالاتی علیه یکدیگر منتشر کنیم که بر روابطمان اثر سوء بگذارد.»

 

در پی ساخت فیلم اعدام فرعون توسط یک موسسه غیر دولتی در ایران، جنجال­ها بر ساخت این فیلم در مصر بالا گرفت. مطبوعات مصر هر روز علیه جمهوری اسلامی ایران یادداشت و گزارش می­نوشتند و دولت ایران را به باد تندترین انتقادها قرار می­دادند. دفتر حافظ مناقع جمهوری اسلامی ایران در مصر اعلام کرد، این فیلم مورد حمایت دولت قرار ندارد و از سوی بخش خصوصی ساخته شده. از این رو نباید دستاویزی برای تخریب روابط ایران و مصر باشد.

 

این جنجال تا بدان جا رسید که جمعی از کارگردانان مصری اعلام کردند، قصد دارند در اعتراض به ساخت فیلم اعدام فرعون فیلمی علیه بناینگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) بسازند. از این جا بود که مطبوعات ایران نیز علیه دولت مصر موضع گرفته و این کار را محکوم کردند. به نظر می­رسد موضع فعلی وزرات امور خارجه مصر به نوعی عقب نشینی از مواضع قبلی و تلاش برای جلوگیری از به تنش کشیدن روابط سیاسی میان دو طرف صورت گرفته باشد.


نظر شما :