لغو نشست قدرت ها در مورد ایران

۰۴ مهر ۱۳۸۷ | ۰۲:۲۸ کد : ۲۷۷۵ اخبار اصلی
وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که نشست وزرای خارجه شش قدرت جهان که قرار بود این هفته برای بررسی تحریم های بیشتر علیه ایران برگزار شود، لغو شده است.
لغو نشست قدرت ها در مورد ایران
وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که نشست وزرای خارجه شش قدرت جهان که قرار بود این هفته برای بررسی تحریم های بیشتر علیه ایران برگزار شود، لغو شده است.
 
درست  پنج روز پیش نیز نشست نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران بدون دستیابی به توافق به پایان رسید و آنها تنها از طریق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه امریکا بر مواضع پیشین خود تاکید کردند.
 
نقطه اشتراک بی حاصل ماندن نشست اول و لغو نشست دوم، مخالفت صریح روسیه بود. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با نشست برنامه ریزی شده  وزرای امور خارجه گروه 1+5 (شش کشور قدرتمند جهان) در روز پنج شنبه، چهارم مهر ماه و برای بررسی تحریم های بیشتر بر تهران، مخالف است و به این ترتیب برنامه نشست لغو شد.
 
وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام مخالفت کرملین با برگزاری نشست روز پنج شنبه، به تلاش های امریکا برای تنبیه کشورش اشاره کرد که به نظرمی رسد در راستای بحران گرجستان مطرح شده باشد، این نکته خود تاییدی بر تحلیل برخی مقامات امریکایی پس از نشست نمایندگان گروه 1+5 در واشنگتن بود که معتقد بودند احتمال عدم همکاری روسیه برای مهار برنامه هسته ای ایران، وجود دارد.
 
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است : "مگر جایی آتش گرفته که همه چیز را زمین بگذاریم و برای بحث درباره برنامه هسته ای ایران، آن هم در مدت یک هفته فشرده در مجمع عمومی سازمان ملل، بشتابیم."
 
در نشست نمایندگان گروه 1+5 نیز که شامگاه جمعه، سی شهریور ماه در واشنگتن برگزار شد، شرکت کنندگان عملا به نتیجه مورد نظر که همانا اجماع برای تصویب قطع نامه چهارم علیه ایران بود، دست نیافتند و در رسانه های جهان، مخالفت چین و روسیه - که البته به نوعی آلمان را نیز برای اولین بار در کنار خود داشتند- را علت بی نتیجه ماندن این نشست اعلام کردند.
 
جنگ روسیه با گرجستان که از متحدان آمریکاست، مناسبات مسکو و واشنگتن را سرد و متزلزل کرده است و بسیاری از صاحب نظران این اوضاع را به نفع ایران و پیشبرد اهداف هسته ای این کشور ارزیابی می کنند. ضمن آنکه چین نیز در ابراز مخالفت علیه اعمال تحریم های بیشتر بر تهران، روسیه را همراهی می کند.
 
با این وجود وزارت امور خارجه روسیه بلافاصله پس از مخالفت صریح مسکو با قطع نامه چهارم علیه ایران، از تهران خواست که به انتظارات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، جامه عمل پوشاند و این اقدام را راهی برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های ایران، اعلام کرد.
 
واکنش اروپا نسبت به لغو نشست قدرتمندان
از سوی دیگر کشورهای اروپایی به لغو نشست برنامه ریزی شده وزاری خارجه 1+5 در روز پنج شنبه، چهارم مهر ماه واکنش نشان دادند.
 
آلمان که در نشست نمایندگان 1+5 در واشنگتن، از آغاز مذاکره ای با تهران سخن گفت که در صورت نتیجه بخش بودن، کارایی اعمال تحریم های بیشتر بر تهران را کاهش می دهد؛ این بار با لغو نشست وزرای امور خارجه گروه 1+5 در روز پنج شنبه، ضمن ابراز نگرانی از لغو این برنامه، اعلام کرد که اين امر اعمال فشار به ايران را دشوارتر خواهد کرد.
 
فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ آلمان که براى شرکت در اجلاسسازمان ملل در نيويورک به سر مى‌برد، با اشاره به لغو نشست وزرای خارجه گروه 1+5 بهدليل خوددارى روسيه از حضور در آن، گفت: "شکى وجود ندارد که بدون چنيننشستى که ما در حال حاضر شديدا به آن نيازمنديم اعمال تحريم هاى بين‌المللى لازم دشوارتر و پيچيده‌تر خواهد بود.  من امیدوارم و انتظار دارم که این پایان تلاش ها برای قانع کردن ایران به دست برداشتن از بخش های حساس برنامه هسته ای اش نباشد."
نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز روز سه شنبه، سوم مهر ماه در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک گفت که پاریس به طور کامل از دور چهارم تحریم ها علیه ایران حمایت می کند اما اذعان کرد که قدرت های غربی برای تصویب قطعنامه ای تازه در سازمان ملل به حمایت روسیه نیاز دارند.
 
وی پیش از این اظهار نظر، در نطقی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد، برای اتحادیه اروپا وجود یک ایران مجهز به سلاح اتمی را غیر قابل تحمل دانسته و تحقق این وضع را تهدیدی برای صلح و ثبات کل منطقه ارزیابی کرده بود. وی همچنین گفت که "درخواست نابودی اسرائیل نیز از سوی اتحادیه اروپا تحمل نخواهد شد."
 
در کنار اظهارات همراه با نگرانی این مقامات اروپایی، علی بابا جان، وزير امور خارجه ترکيه در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى پي.بي.اس امريکا اعلام کرد که  "اگرچه ايران بايد طبق قوانين سازمان بين المللى انرژى اتمى در فعاليت هسته‌اى اقدام کند اما گروه 1+5 نيز بايد در قبال برنامه هسته‌ ای اين کشور با سازش و احترام رفتارکند.
 
این اظهار نظر وزیر امور خارجه ترکیه در حالی بیان شد که بسیاری بر این باورند ترکیه اکنون همچون سوریه از سوی کشورهای اروپایی برای میانجی در موضوع هسته ای ایران انتخاب شده و فعالیت می کند. مقامات ترکیه، میانجی گری در موضوع هسته ای ایران را رد می کنند و بر این باورند که آنکارا تنها تلاش دارد تسهیل کننده ای در مسیر مذاکره ایران و غرب باشد.
 
شورای حکام آژانس و موضوع هسته ای ایران
در عین حال چهارشنبه سوم مهر ماه، موضوع برنامه‌ هسته‌ ای ايران درسومين روز نشست سپتامبر شوراى حکام، در دستور کار این شورا قرار گرفت.
 
در این نشست بيانيه ايران توسط علی اصغر سلطانیه، نماينده دائم ایران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و بيانيه کشورهاى عضوجنبش غير متعهد‌ها در حمايت از فعاليت‌هاى صلح‌آميز هسته‌ ای ايران و همکارى‌هاى ايران و آژانس قرائت شد.
 
محمد البرادعى، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شوراى حکام بار ديگر تاکيد کردکه "آژانس قادر بوده است به راستى آزمايى عدم انحراف مواد هسته‌ ای اعلام شده درايران ادامه دهد".
 
دبیر کل همچنین از کشورهاى عضو که اسناد مربوط به مطالعات ادعايى را در اختيار آژانس قرار داده‌اند خواست تا به آژانس اجازه دهنداین اسناد را در اختيار ايران قرار دهد.
 
مقامات تهران بر این باورند که امريکا با نشان ندادن اين اسناد براى آژانس و جامعه‌ بين المللى بن بست ايجاد کرده است.
 
با توجه به نظر وزیر امور خارجه ایران که در گفت و گو با همتای ترکیه ای خود در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که ایران منتظر تصميم گروه1+5 درباره مساله هسته‌ ای است؛ تهران باید منتظر نتایج نشست شورای حکام و بررسی های 1+5  باشد تا بر اساس نتایج حاصله، تصمیمی جدی را در پیشبرد برنامه هسته ای اش اتخاذ کند. 

نظر شما :