پايان اولمرت

۲۸ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۱ کد : ۲۷۲۲ اخبار اصلی
سرانجام نخست‌وزير اسرائيل کنار رفت
پايان اولمرت

سرانجام ایهود اولمرت نخست­وزیر اسرائیل در پی اتهام فساد مالی از سوی دستگاه قضایی این رژیم روز چهارشنبه 17 سپتامبر از سمت خود کناره­گیری کرد و عرصه را برای یکی دیگر از هم­حزبی­هایش برای اداره دولت خالی گذاشت.

 

ایهود اولمرت دوازدهمین نخست­وزیر اسرائیل بود که از ماه ژوئيه ۲۰۰۶ و در پی مرگ مغزی آریل شارون، نخست وزير سابق جانشین وی شد. پس از سکته شارون، اولمرت ریاست حزب کادیما حزب تازه تاسیسی که اریل شورن برای پیروزی انتخابات زودهنگام سال 2006 آن را تاسیس کرده بود، نیز شد.

 

در اواخر اکتبر ۲۰۰۷ ایهود المرت در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، دچار بیماری سرطان پروستات شده است، ولی وی با بیماری مبارزه خواهد کرد و این موضوع خللی در انجام وظایفش وارد نمی­کند.

 

اما عمده مشکل سیاسی اولمرت پس از آن به وجود آمد که مطبوعات اسرائیلی فاش کردند که وی در یک فساد مالی در زمان حضورش در شهرداری بیت­المقدس دست داشته است. وی در ابتدا از پذیرش این اتهام به شدت اجتناب می­کرد اما پس از آن که شاهدان پرونده از جمله یهودی امریکایی تباری که به وی مستقیما رشوه داده بود، علیهش شهادت داد، پذیرفت که به بازجویی­های پلیس تن دهد.

 

بسیاری اولمرت را یکی از بدشانس­ترین نخست­وزیرهای اسرائیل می­دانند. کسی که با محبویت عمومی اسرائیلی­ها بر سر کار آمد اما با آغاز جنگ­های 33 روزه و حمله ارتش این رژیم به این کشور که در نهایت به شکست اسرائیل منتهی شد، به شدت محبوبیت خود را از دست داد. در آن جنگ افکار عمومی اسرائیل و ژنرال­های ارشد اسرائیلی اولمرت را به دلیل عدم برخورداری از تجربه کافی نظامی به شدت مورد نکوهش قرار دادند و وی را عامل اصلی شکست این رژیم که نخستین شکست رسمی اسرائیل در دوران جنگ­هایش محسوب می­شد، می­دانستند.

 

پس از آن که گزارش­های تحقیقاتی وینوگراد اعلام کردند، ایهود اولمرت عامل اصلی شکست جنگ 33 روزه بوده، محبوبیت وی باز هم کاهش یافت به گونه­ای که مردم اسرائیل دسته دسته به خیابان­ها می­آمدند و با روشن کردن شمع و بر افراشتن پلاکارد خواستار استعفای فوری ایهود اولمرت از سمت نخست­وزیری می­شدند.

 

در ماه ژوئیه هنگامی که بازجویی از اولمرت به اوج خود رسیده بود، نمایندگان کنست اسرائیل به وی فشار شدیدی آوردند که از سمت خود استعفا داده یا این که انتخابات زودهنگام در اسرائیل برگزار شود. در آن موقع به علت وجود نگرانی از روی کار آمدن چهره تندرویی چون بنیامین نتانیاهو پذیرش انتخابات زودهنگام بسیار سخت بود. در این موقع اولمرت پایین ترین محبوبیت و مقبولیت خود را در میان افکار عمومی اسرائیل می­گذراند. از این رو اولمرت پذیرفت تا 17 سپتامبر قدرت را در اسرائیل واگذار کرده و فرد دیگری از سوی حزب کادیما جانشینش شود.

 

اکنون وقت آن رسیده که اولمرت از قدرت کنار رود. کسی که جانشین وی می­شود، تسیبی لیونی کسی است که مدتها با وی رقابت شدید داشت. فردی که تا کنون دو بار در کابینه با اولمرت درگیری لفظی داشته و کارشان به ناسزاگویی به هم رسیده است. کسی که در زمان جنگ اسرائیل با لبنان خود نیز در مظان اتهام سوء تدبیر و سوء مدیریت در جنگ بود اما تلاش بسیاری کرد این اتهام­ها را از سر باز کرده و همه را متوجه اولمرت کند. وی نیز با مخالفان اولمرت هم داستان شد و در مصاحبه­های مختلف از وی به دلیل سهل­انگاری در جنگ انتقاد کرد. اکنون وی جانشین اولمرت می­شود تا دومین زنی در تاریخ اسرائیل باشد که به سمت نخست­وزیری اسرائیل انتخاب شده است.


( ۱ )

نظر شما :