ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين

۲۲ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۰:۱۹ کد : ۲۶۷۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين
مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، قائم مقام، سخنگو و وزیر امور خارجه، وزیر کشور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای نگهبان، وزیر سابق بازگانی، معاونان اروپا و آفریقای وزارت خارجه، نماينده دائم ايران در سازمان ملل، سخنگوی دولت، عضو هيات رييسه مجلس خبرگان، سفرای ایران در ژاپن و عراق، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
برخی پيشرفت‌های علمی ما در دنيا بى‌سابقه است
 
آيت‌الله خامنه‌اى در دیدار سران سه قوه، مخالفت نظام اسلامى با «ظلم و استکبار و استبداد بين‌المللى و استبداد داخلى» را مبناى دشمنى زورگويان جهانى با ملت ايران برشمردند و افزودند: مستکبران جهانى ما را به خوبى مى‌شناسند و ما نيز چنگال‌هاى خونين و باطن متجاوز و مداخله‌گر آنان را در زير ظاهر مخملين آنها به خوبى مشاهده مى‌کنيم بنابراين رويارويى استکبار با نظام اسلامى، نوعى مقابله ذاتى و مبتنى بر شناخت متقابل است.
رهبر انقلاب پايدارى مسئولان بر اصول و مبانى را مظهر صبر حقيقى برشمردند و تأکيد کردند: ستمگران جهانى با شبکه رسانه‌اى خود درباره قصاص اسلامى، اقتصاد اسلامى، قانون اسلامى، شکل حکومت اسلامى و مسائل ديگر جنجال آفرينى مى‌کنند، اما همه مسئولان نظام همچنان بر اصول اسلام و انقلاب پاى مى‌فشرند.
آيت‌الله خامنه‌اى با تأکيد بر اين‌که پايبندى به شعارهاى انقلاب اسلامى هيچ منافاتى با حرکت کشور به سوى پيشرفت ندارد، افزودند: دشمن همواره سعى کرده است اين گونه القا کند که با ايستادگى بر ارزش‌هاى اسلام و اصول انقلاب اسلامى، پيشرفت امکان پذير نيست در حالى‌که بر خلاف اين القائات، پيشرفت‌هاى عظيم کشور به واسطه ايستادگى بر شعارها و اصول بوده است.
رهبر انقلاب اسلامى با اشاره به پيشرفت‌هاى شگرف در علم و فناورى، خاطرنشان کردند: برخى از اين پيشرفت‌ها، در کشور و برخى هم در دنيا بى‌سابقه است و ايران را جزو معدود کشورهاى داراى اين فناورى‌ها قرار داده است.
 
براى حضور در افتتاحيه المپيک پکن نيز دعوت شده بودم
 
رييس جمهور کشورمان به هنگام عزيمت به چين براى شرکت در افتتاحيه مسابقات ورزشى پار المپيک در جمع خبرنگاران گفت : بنده براى حضور در مراسم افتتاحيه المپيک پکن نيز از طرف مقامات چين دعوت شده بودم که به علت شلوغى و وجود طرفداران زياد آن ، اين دعوت را نپذيرفتم.
وى افزود: دشمنان اين ملت ديگر کارى نمى‌توانند انجام دهند؛ حتى با تجهيزات و امکانات فراوانى که دارند نمى‌توانند در برابر اين ملت مقاومت کنند چرا که ملت ايران و جوانان کمر آنان را شکسته و آن‌ها را به خاک ذلت کشانده‌اند. ملتى که 30 سال در سخت‌ترين تحريم‌ها، تهديدها و فشارها ايستادگى کرده و براى حفظ استقلال، عزت و آرمان و پيشرفت خود تلاش کرده است، ديگر بيدى نيست که با اين بادها بلرزد.
احمدى‌نژاد با بيان اين که "ملت ايران در اوج عزت در منطقه و جهان قرار دارد" اظهار داشت: قدرت‌هاى بزرگ بايد دست از سر ملت ايران بردارند؛ هرچند برخى از اين قدرت‌ها به عمق اقتدار ملت ايران پى برده‌اند، اما اين قدرت‌ها بايد از آزار و اذيت ساير ملت‌ها نيز دست بردارند، کارهاى گذشته خود را جبران و در کنار ساير ملت‌ها و در کمال صلح و برادرى زندگى کنند.
 
تحريم‌ها بى‌معنى خواهد بود
 
رييس‌جمهور در گفتگو با NHK ژاپن تصريح کرد: قدرت‌هاى زورگو به جاى اينکه کلاهک‌هاى اتمى خود را از بين ببرند، مانع از استفاده ديگران از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى مى‌شوند.
دکتر احمدى‌نژاد در پاسخ به سوالى درباره بسته پيشنهادى 1+5 به تهران خاطرنشان کرد: قبل از اينکه آنها بسته پيشنهادى خود را ارائه دهند، ما نيز بسته پيشنهادى داده بوديم و منطقى اين است که ابتدا روى مشترکات دو بسته بحث شود و چنانچه در مشترکات به توافق رسيديم، اختلافات راحت‌تر حل مى‌شود.
دکتر احمدى‌نژاد خاطر نشان کرد: ايران داراى منابع، استعدادهاى فراوان و موقعيت ژئوپلتيک است و با چنين ويژگى‌هايى تحريم‌ها بى‌معنى خواهد بود؛ ضمن اينکه ملت ايران براى پيشرفت به ديگران نياز ندارد.
وی در پاسخ به اين سوال خبرنگار ژاپنى که در جامعه ايرانى فرهنگ، فيلم و اجناس آمريکايى طرفدارانى دارد، گفت: ملت ايران با همه ملت‌ها رابطه خوبى دارد و به مردم ژاپن هم علاقمند است و فيلم‌هاى ژاپنى را هم زياد تماشا مى‌کند. اصولا ملت‌ها در تعامل با يکديگر رشد مى‌کنند و ملت ايران نيز در ارتباطات خود با ديگران محدوديتى قائل نيست و در اين خصوص هم نگرانى وجود ندارد؛ چرا که به‌خاطر فرهنگ غنى همواره در تعاملات فرهنگى، فرهنگ غالب بوده‌ايم و همواره ديگران تحت تأثير فرهنگ ايرانيان بوده‌اند.
رئيس‌جمهور افزود: مردم آمريکا هم مثل ساير مردم جهان خواهان صلح، عدالت، ‌دوستى و آرامش هستند و از درگيرى و خشونت بيزار مى‌باشند. اگر مردم آمريکا فرصت و آزادى لازم را در اختيار داشته باشد حتماً با بسيارى از رفتار دولتمردان خود به مخالفت مى‌پردازد؛ منتها در آنجا برخلاف ادعاها دموکراسى کامل برقرار نيست و بسيارى از مردم امکان ابراز نظر ندارند.
 
رفتار آمریکایی برای هیچ ملتی جاذبه ندارد
 
دکتر احمدی نژاد که 16 شهریور در جمع ایرانیان مقیم پکن سخن می گفت، اظهار داشت: همانطور که شاهدید امروز مناسبات یک سویه و تسلط قدرتمداران بر همه روابط جهانی و تعریف و تفسیر همه امور به نفع خود به پایان عمرش نزدیک شده، به طوری که به زودی دگرگونی بزرگی را شاهد خواهیم بود.
وی افزود : امروز جهان در آستانه تحولات بسیار بزرگ قرار گرفته است به طوری که این تحولات همه مناسبات موجود را بر هم ریخته و موقعیت ملت ها را دگرگون خواهد کرد.
رئیس جمهور کشورمان گفت: قدرت آمریکا که ثروت و فرهنگ و حیثیت ملت ها را به نفع خود مصادره می کرد امروز رو به پایان است و این کشور در همه عرصه ها با شکست های پی در پی مواجه شده است، این امپراطوری به پایان راهش رسیده و دیگر در هیچ جای دنیا اندیشه و رفتار آمریکایی برای هیچ ملتی جاذبه ای ندارد.
 
فن آوری هسته ای را به طور کامل در اختیار داریم
 
احمدی نژاد در ادامه به پیشرفت های علمی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه های علمی از جمله نانو و بیوتکنولوژی یکی از چند کشور اول جهان است. در موضوع هسته ای نیز می دانیم که جمهوری اسلامی ایران توسط دانشمندان نخبه خود توانسته است به پیشرفت های چشم گیری دست پیدا کند پیشرفت هایی که دشمنان ما حاضر به دیدن آن نیستند به طوری که حاضر نبودند برای رسیدن ایران به این هدف خود حتی یک پیچ در اختیار ما قرار دهند حال می بینید ما در مرحله ای قرار گرفته ایم که فن آوری هسته ای را به طور کامل در اختیار داریم.
 
ايران براى توسعه همکارى‌ها با سازمان شانگهاى مصمم است
 
رييس‌جمهور ایران در دیدار با هوجین تائو با تاکيد بر توسعه همکارى‌هاى سياسى و فرهنگى به موازات مناسبات اقتصادى و بازرگانى دو کشور يادآور شد: پيشرفت روابط ايران و چين بدون ملاحظه مسائل منطقه‌اى و بين‌المللى کمتر مى‌تواند دو کشور را به اهدافشان برساند. بر اين اساس علاقمنديم مناسبات خود را با چين تا حد امکان افزايش دهيم و از ظرفيت‌هاى دو کشور براى تاثيرگذارى بر تحولات جهانى استفاده کنيم.
وی پيشرفت چين را پيشرفت ايران و پيشرفت ايران را پيشرفت چين دانست و گفت: دو کشور و دو ملت دوست و مکمل هم هستند و نگاه جمهورى اسلامى ايران به روابط با چين، استراتژيک و دراز مدت است.
رييس‌جمهور در ادامه با ابراز خرسندى از نظر مثبت چين درباره پيوستن ايران به سازمان همکارى شانگهاى به عنوان عضو رسمى، تاکيد کرد: جمهورى اسلامى ايران براى توسعه همکارى‌ها با سازمان شانگهاى مصمم است و اين به نفع همه کشورهاى منطقه است.
 
دولت پاکستان مبارزه با تروريست‌ها را در دستور کار قرار دهد
 
وزير کشور در پيام تبريکى به آصف على زردارى رييس‌جمهورى جديد پاکستان، اهتمام ويژه اين کشور براى مبارزه با تروريست‌هاى سازمان يافته مستقر در اين کشور که به جنايات و اقدامات شرورانه در جمهورى اسلامى ايران مبادرت مى‌ورزند خواستار شد.
على کردان در اين پيام با اشاره به استقرار برخى عناصر تروريست در اين کشور که عليه شهروندان و امنيت جمهورى اسلامى ايران اقدام به جنايت و چپاول مى‌کنند، تصريح کرد: از آن جايى که دفاع از حقوق شهروندى از وظايف اصلى و غيرمنفک کشورمان است و پيگيرى‌هاى متعدد و جدى درباره احقاق حقوق شهروندى هموطنان ما در استان‌هاى سيستان و بلوچستان و کرمان صورت پذيرفته است، بنابراين از جنابعالى و دولت و دستگاه‌هاى امنيتى کشور مسلمان و دوست و برادر پاکستان مى‌خواهيم نهايت همکارى و مساعدت خود را براى برخورد با قاتلان هموطنان شريف و متعهد ايران در شرق کشور و چپاول‌کنندگان اموال مردم به کار بندند.
وزير کشور افزود: مقامات دو کشور معتقد به برخورد جدى با اين تروريست‌ها هستند، ليکن دولت و وزير کشور پاکستان بايستى با اتخاذ تصميم‌هاى راهگشا و اقدامات موثر، قدرت غلبه بر افکار عمومى را براى مسئولان جمهورى اسلامى ايران به وجود آورند تا نقش کشور برادر پاکستان در پاسدارى و نگاهداشت و ايمن‌سازى مرزهاى دو کشور را به درستى نشان دهند.
 
سلاح هسته‌اى جايى در دکترين دفاعى ايران ندارد
 
سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: سلاح هسته‌اى هيچ جايى در دکترين دفاعى ايران ندارد.
حسن قشقاوى درباره اتهامات بى‌اساس رييس‌جمهور فرانسه پيرامون فعاليت صلح‌آميز هسته‌اى ايران، اظهار داشت: سلاح هسته‌اى هيچ جايى در دکترين دفاعى ايران ندارد و اظهارات سارکوزى مانع خواست عمومى ملت‌ها براى خلع سلاح کامل هسته‌اى در جهان نمى‌شود.
 
زمان انفعال گذشته است 
 
حسن قشقاوى در گفتگو با ايرنا با اشاره به اينکه عبارات "عدم انفعال" يا ديگر عبارات ديپلماتيک نظير "حفظ منافع ملى"، "استفاده از فرصت" و عباراتى از اين قبيل جزو عبارات عمومى در بحث هاى ديپلماتيک هستند و ممکن است در جاهاى مختلف و توسط افراد مختلف گفته شود، خاطرنشان کرد: بهتر است اين عبارات به صورت عملياتى استفاده شود و به عنوان مثال، زمانى که صحبت از عدم انفعال وزارت خارجه مى شود بايد ابتدا به صورت مصداقى مشخص شود منظور گوينده از طرح "عدم انفعال" چيست .
وى افزود: ما هيچ انفعالى احساس نمى کنيم و اصلا شرايط اقتضا نمى کند که بخواهيم منفعل باشيمو ايران امروز ديگر ايران گذشته نيست که بخواهيم منفعل باشيم.
 
از دستاوردهاى سياسى سوريه استقبال می کنیم
 
قشقاوی تاکید کرد: ما از دستاوردهاى سياسى سوريه در هر تحرک ديپلماتيککه بتواند موقعيت سوريه را ارتقا بخشد استقبال مى کنيم وليکن ترديد داريم که رهبرانصهيونيست که هر روزه سخن از توسعه طلبى و فزون طلبى و تهديد و اشغالگرى را به زبانمى آورند ، مردم فلسطين و لبنان را در فشار و محاصره و با سلاح گرم هدف قرار ميدهند، به دنبال اعطاى حقوق غصب شده به ديگران باشند.
وی گفت: همان گونه که جناب آقاى "بشار اسد" نيز تصريح کرد، روابط ميان ايران و سوريه راهبردى ، عميق و تاريخى است وچيزى نيست که موضوع ثالثى بر آن تاثير گذار باشد.
 
کدام عراقى‌ غيرت‌دارى راى مثبت به اين توافقنامه می دهد؟
 
آیت الله جنتى در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران با اشاره به تلاش آمريکايى‌ها براى امضاى موافقتنامه‌ بغداد - واشنگتن گفت: در عراق موافقتنامه‌اى را مجددا تعديل کردند که با گذشته‌اش تفاوت دارد، اما باز هم براى مردم عراق ذلت مى‌آورد. قبلا مى‌گفتند مصونيت قضايى و کاپيتولاسيون که آمريکايى هر غلطى کرد دستگاه قضايى عراق حق ندارد متعرضش بشود، حالا مى‌گويند اگر آمريکايى‌ها کارى در پادگان‌ها يا موسسات مربوطه به خودشان کردند کارى نداشته باشيد و دستگاه قضايى شما کارى نداشته باشد. تعديل‌هايى از اين قبيل شده، مثل اين که از 2009 تا 2011 از شهرها به پادگان‌ها مى‌رويم، اينها خود را مالک مى‌دانند و باورشان نشده اين کشور متعلق به مردم عراق است.
جنتى اضافه کرد: توصيه الهى من از طرف خدا و پيغمبر به مردم و مقامات عراقى اين است که زير بار ذلت نرويد. خدا ذلت را حتى براى يک مسلمان نمى‌پسندد، چه رسد به يک ملت، علاوه بر اينها ذلت به نسل‌ها منتقل مى‌شود و نسل‌هاى بعد شما را نفرين مى‌کنند. براى به نتيجه رسيدن درباره اين توافقنامه بايد دو قيد لحاظ شود؛ يکى اين که از مردم نظرخواهى و اين کار به آراى عمومى واگذار شود و ديگر اين‌که اين اقدام بايد تحت حمايت مرجعيت شيعه باشد. نظرسنجى کنيد تا ببينيد کدام عراقى‌ غيرت‌دارى هست که راى مثبت به اين توافقنامه بدهد.
 
افزایش واردات ایران از آمریکا منطقی نیست
 
محمد شريعتمدارى ـ وزير سابق بازرگانى ـ در گفتگو با ايسنا از اينکه روابط اقتصادى کشورمان با سياست‌ خارجى هماهنگى چندانى ندارد، اظهار تاسف کرد و گفت: در بسيارى از موارد شاهديم که روابط اقتصادى کشور بر خلاف اراده سياسى کاهش يا افزايش مى‌يابد، بنابراين بايد بررسى شود که فعاليت‌هاى اقتصادى تا چه ميزان با سياست‌ خارجى تطابق دارد.
وى با اشاره به شرايط تحريم بر لزوم‌ هماهنگى بيشتر سياست خارجى با روابط اقتصادى تاکيد کرد و گفت: براى اينکه در چنين شرايطى دچار مشکل نشده و اگر تحريم‌ هم انجام شد، بيشتر خود را تنبيه نکرده باشيم ايجاب مى‌کند در دوره ميان مدت و کوتاه مدت وابستگى‌ها به کشورهايى که منافع ما را به خطر مى‌اندازند به حداقل برسانيم.
شريعتمدارى تصريح کرد: نمونه چنين چيزى اين است که منافع ملى ما در آمريکا پايمال مى‌شود و همزمان با آن واردات از اين کشور افزايش مى‌يابد که يکى از شواهد نبود هماهنگى‌هاست.
وزير سابق بازرگانى عنوان کرد: در شرايطى که آمريکا عليه منافع ملى ايران از هيچ کوششى دريغ نمى‌کند، طبق گزارش اداره آمار اقتصادى آمريکا افزايش واردات ايران از آمريکا در نيمه نخست سال 2008 نسبت به سال 2007 از 39.9 ميليون دلار به 65 ميليون دلار منطقى نيست و متاسفانه اين در حالى است که در همين مدت صادرات ايران به آمريکا از 105 ميليون دلار به 59.8 ميليون دلار کاهش داشته است.
 
تمام اختلافات درباره خزر حل شدنى است
 
مهدى صفرى، معاون اروپاى وزارت امور خارجه کشورمان پس از نشست کارگروه‌هاى تعيين رژيم حقوقى درياى خزر که در باکو برگزار شد، به خبرنگاران گفت: ما هيچ اختلاف نظرى نداريم که نتوانيم حل کنيم و تمامى اختلافات قابل حل هستند.
وى افزود: اين اختلاف نظرات به مسايل اصولى درباره تعيين جايگاه خزر مربوط نمى‌شود.
صفرى خاطرنشان کرد که ممکن است بين دو برادر نيز اختلاف نظراتى وجود داشته باشد اما در مقايسه با اشتراکات موجود، اين‌ها ذره‌اى بيش نيستند.
 
رژيم صهيونيستى در حد فکر کردن به حمله به ايران نيست
 
غلامحسین الهام سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشى مبنى بر اينکه رييس‌جمهور فرانسه اعلام کرده رژيم صهيونيستى قصد حمله به ايران را دارد، گفت: ‌اين تهديدى است از سر نهايت ضعف.
وى افزود: اين رژيم در اين قد و قواره و ظرفيت نيست که بخواهد در مورد حمله‌ نظامى به ايران فکر کند؛ در واقع اين صحبت‌ها ماهيت جنگ‌طلبانه رژيم صهيونيستى را نشان مى‌دهد که از هر شرايطى براى تهديد امنيت جهانى استفاده مى‌کند؛ اين نکته مشخص مى‌کند تهديد اصلى براى امنيت جهانى از کجاست و در واقع نشان مى‌دهد اين رژيم به هيچ مقررات و قانونى پايبند نيست.
 
مالکيت ایران بر جزاير سه‌گانه مسلم و خدشه‌ناپذير است
 
الهام در پاسخ به سئوال ديگرى درباره تکرار ادعاها درباره جزاير سه گانه ايرانى، گفت: مالکيت جمهورى اسلامى بر اين جزاير، مسلم و خدشه ناپذير است و اين مسئله محل ترديد و تشکيک نيست و تکرار برخى مسايل تاثيرى بر مبناى حقوقى بحث ندارد .
وى با بيان اينکه مسائل مان را با منطقه هميشه مى‌توان با تعامل و ارتباط و انجام روابط دوجانبه ارتقا داد و پيش برد، تاکيد کرد: حفظ تعامل خوب و مفيد و حفظ مالکيت جمهورى اسلامى بر همه جزاير دو موضوع قابل جمع است.
 
گلایه از ژاپنی ها
 
محمد خزاعى سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: امروز نظرات جمهورى اسلامى و ملت ايران در دنيا داراى جايگاه بى‌نظيرى است و کانديداتورى براى عضويت غيردائم در شوراى امنيت اين فرصت را به ما مى‌دهد که در اين زمينه مانور دهيم.
وى با بيان اينکه جمهورى اسلامى امروز قدرت موثر و سازنده‌اى در منطقه و جهان است، افزود: ما با اين عضويت مى‌خواهيم اعلام کنيم که اين قدرت که 30 سال قبل محلى از اعراب نداشت امروز به قدرتى تاثيرگذار مبدل شده و بايد در صحنه تصميم‌گيرى بين‌المللى حضور داشته باشد.
خزاعى ادامه داد: ما مى‌خواهيم از اين فرصت براى بيان اين موضوع که ساختار سازمان ملل، ترکيب، نحوه راى دادن و تصميم گيرى شوراى امنيت نيازمند بازنگرى است استفاده کرده و اعلام کنيم که اين چه شوراى امنيتى است که 5 عضو آن مادام العمر داراى حق وتو هستند؟
وى در خصوص کانديداتورى ژاپن در دقيقه 90 براى عضويت غيردائم در شوراى امنيت، اظهار داشت: ژاپن کشور دوست ماست و ما رقابت سالمى را با اين کشور داريم و ژاپن نيز حق دارد از طرف گروه آسيا کانديد شود و ما نيز همين طور. گله‌اى که ما از دوستان ژاپنى داريم به ساختار ناعادلانه شوراى امنيت بازمى‌گردد و آن اينکه ژاپن از زمان تاسيس سازمان ملل تاکنون 18 سال و در واقع 9 بار عضو غيردائم شوراى امنيت بوده و در گروه آسيا بيشترين زمان عضويت در اختيار ژاپن قرار داشته و بقيه کشورهاى آسيايى به جز دو کشور يا يک بار به عضويت غيردائم درآمده‌اند يا اصلاً عضو اين شورا نبوده‌اند.
منطق ايجاب مى‌کند ژاپن کشور دوست ما که نقشى در بازى‌هاى سياسى بين‌المللى و منطقه‌اى مثل ايران ندارد و 18 سال هم عضو غيردائم شوراى امنيت بوده که آخرين بار آن در دسامبر 2006 بوده، فرصت را در اختيار ديگران قرار دهد.

اعتراض به تهديدات مقامات رژيم صهيونيستى عليه رييس جمهور
 
محمد خزاعى خطاب به دبيرکل سازمان ملل و رييس شوراى امنيت ارسال شد نوشت: پيرو مکاتبات قبلى اين نمايندگى در خصوص تهديدات رژيم اسراييل عليه جمهورى اسلامى ايران مايلم به اطلاع برسانم که در غياب هرگونه عکس‌العملى از سوى سازمان ملل، رژيم صهيونيستى به تهديدات گستاخانه خود عليه جمهورى اسلامى ايران و مقامات کشور ما ادامه مى‌دهد و از اين طريق در کمال بى‌کيفرى به نقض بديهى‌ترين اصول حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد مبادرت مى ورزد.
در ادامه نامه خزاعى به دبيرکل سازمان ملل و رييس شوراى امنيت آمده است: در همين خصوص و در آخرين مورد از اين گونه تهديدهاى غير قانونى و شريرانه در طى هفته‌هاى اخير، امروز (سه شنبه) وزير امور بازنشستگان کابينه رژيم اسراييل به بهانه‌هايى واهى تهديد عليه مقامات جمهورى اسلامى ايران را تکرار و ادعا کرد اين رژيم ربودن رييس جمهور اسلامى ايران را يک گزينه و امکان قابل قبول مى داند. اين گونه اظهارات يقينا يکبار ديگر ماهيت جنايتکارانه و تروريستى اين رژيم را به نمايش مى گذارد. اين درحالى است که چند روز قبل نيز وزير جنگ اين رژيم در ادامه تهديدات نخ‌نما اما گستاخانه خود اين اظهارات که رژيم مزبور از همه گزينه‌ها عليه جمهورى اسلامى ايران استفاده خواهد کرد را تکرار کرد.
 
سياست غرب در خصوص ايران تماما غلط است
 
منوچهر متکى گفت: در دوره جديد ديپلماسى فرانسه اميدوارم که فرانسه با تعقل و در نظر گرفتن ويژگى‌ها و ظرافت‌هاى لازم براى هر اقدام در خاورميانه به ويژه در قبال سوريه، بتواند به نتايج مورد نظر دست يابد.
وزير امور خارجه در گفتگو با ماهنامه "سياست بين‌المللى"چاپ پاريس در پاسخ به اين سوال که "‌از ژوئن 2005 يعنى از زمان پيروزى آقاى محمود احمدى‌نژاد در انتخابات رياست جمهورى ايران، سيماى ايران (در جهان)‌ بسيار تيره‌تر شده و حتى در داخل ايران بسيارى از رهبران نگران اين موضوع هستند. آيا دولت شما متوجه اين مطلب است؟" گفت: بى‌شک رويکرد جديدى در عرصه بين‌المللى تطبيق يافته است. اما اين نتيجه منطقى تعاملات صورت گرفته طى دو دهه بين ايران و غرب است. در اين 20 سال ايران تلاش کرده است با رويکردى کاملا سازنده به تعامل با غرب و گفتگو با آن پردازد؛ به گونه‌اى که غرب واقعيات ايران را درک کند و مناسبات دوجانبه در چارچوب منطقى و احترام به منافع متقابل تعريف شود. ما اميدواريم که همه چيز بر پايه‌هاى محکم و مبتنى بر درک متقابل باشد.
وى افزود: متاسفانه رفتار چند دولت متنفذ در غرب به آن‌ها اجازه نداده است که نگرشى درست، مبتنى بر واقعيات ايران داشته باشند. به طور کلى رويکرد و سياست آن‌ها در خصوص ايران تماما غلط است و به مبنايى براى اين مبادلات مبدل شده است.
 
آمريکايى‌ها توصيه‌هاى ايران را درباره عراق محقق سازند    
 
استيفان دى ميستورا نماينده سازمان ملل متحد در عراق با منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان ديدار و پيرامون تحولات عراق و آخرين رخدادهاى آن بحث و تبادل نظر کرد.
متکى در اين ديدار با اشاره به نقش سازمان ملل گفت: ما از فعال شدن نقش سازمان ملل در عراق استقبال مى‌کنيم و اميدواريم به تدريج سازمان ملل در حمايت از حاکميت و امنيت عراق بتواند نقش کارآمدترى داشته باشد.
وزير امور خارجه کشورمان با تبيين پيشنهادات جمهورى اسلامى ايران در اجلاس استانبول، خاطرنشان کرد: بسيارى از توصيه‌هاى جمهورى اسلامى ايران در قالب پيشنهادات 14 ماده‌اى جمهورى اسلامى ايران در اجلاس استانبول در مراحل بعدى در عرصه عراق و يا توسط کشورهاى منطقه اجرا و يا در حال اجرا شدن است و ما در اجلاس کويت از گام‌هاى کشورهاى همسايه در اعزام سفرايشان به عراق استقبال کرده و اينگونه رويکردها را در خدمت منافع مردم قلمداد مى‌کنيم.
متکى با تبيين سياست‌هاى آمريکا در عراق تصريح کرد: ما اميدواريم آمريکايى‌ها به تدريج واقعيت‌هاى عراق را بپذيرند و توصيه‌هاى جمهورى اسلامى ايران در خصوص ضرورت احترام به مردم عراق و اراده آنها را محقق سازند و قبل از اينکه دولت جديد آمريکا مجبور شود اين واقعيت‌ها را عينيت بخشد، دولتمردان فعلى آن را عملى سازند.
 
ژاپنى‌ها بايد بدانند که فرصت‌هاى موجود در ايران دائمى نيست
 
سفير ایران در ژاپن به خبرگزاری فارس گفت: ‌ژاپنى‌ها بايد بدانند و مى‌دانند که در منطقه خاورميانه شريکى بهتر از ايران پيدا نخواهند کرد.
عراقچی خاطرنشان کرد: ژاپنى‌ها از ثبات سياسى بسيار بالا در ايران مطلع هستند و نسبت به جاذبه‌ها و توانايى‌ها و همچنين قابليت‌هاى اقتصادى ايران آگاه مى‌باشند. آنها همچنين از قابليت‌هاى صنعت نفت و گاز ايران و اهميت آن مطلع هستند و بازار 70 ميليونى ايران را به خوبى مى‌شناسند و مثل بقيه دنيا مى‌دانند که ايران در مناسبات بين‌المللى قابل ناديده گرفته شدن نيست.
عراقچى اضافه کرد: ژاپنى‌ها به اهميت سياسى ايران در منطقه آگاه هستند و در مناسبت‌هاى مختلف اذعان کرده‌اند که ايران يک ابرقدرت منطقه‌اى لذا سعى مى‌کنند جايگاه خود را در ايران و ارتباطات و کانال‌هاى موجود را حفظ کرده و حتى‌الامکان باز و فعال نگه دارند. ژاپنى‌ها بايد بدانند و من فکر مى‌کنم مى‌دانند که فرصت‌هاى موجود در ايران دائمى نيست و ما براى انتخاب شرکاى خود و همکارى‌هاى اقتصادى با ديگران، منتظر ژاپن و هيچ کشور ديگرى نخواهيم شد و به شکر خدا انتخاب‌ها و گزينه‌هاى بسيار متعددى پيش روى ما قرار دارد و کشورهاى مختلفى هستند که آماده همکارى‌ با ايران مى‌باشند.
وى اضافه کرد: ژاپنى‌ها و شرکت‌هاى ژاپنى مى‌دانند که فرصت‌هاى اقتصادى در ايران بسيار زياد و جذاب است ولى اين فرصت‌ها هميشه روى ميز باقى نخواهند بود.
 
ژاپنى‌ها يک اشتباه تاکتيکى انجام مى‌دهند
 
وى در بخش ديگرى از اين گفتگو در خصوص عضويت غيردائم ايران در شوراى امنيت سازمان ملل و حضور ژاپن در دقيقه 90 به عنوان رقيب ايران و در پاسخ به اين سؤال که آيا ژاپن براى جلوگيرى از پيروزى ايران دست به چنين کارى زده است؟ اظهار داشت: من اين تلقى را ندارم. ژاپن مايل است به صورت عضو دائم وارد شوراى امنيت شود و به همين دليل به دنبال تکرار عضويت غيردائم خود در اين شوراست.
عراقچى با اشاره به تلاش‌هاى ژاپن براى عضويت دائم در شوراى امنيت، خاطرنشان کرد: ژاپنى‌ها عضويت غيردائم را پيش زمينه عضويت دائم مى‌دانند ولى معتقدم که اين تفکر اشتباه است.
سفير ايران در توکيو ادامه داد: ژاپنى‌ها يک اشتباه تاکتيکى انجام مى‌دهند زيرا خودشان به دست خودشان سطح خود را به عنوان عضو غيردائم پايين مى‌آورند و اين تلقى ايجاد مى‌شود که ژاپن عضو غيردائم خوبى در شوراى امنيت است.

ژاپن از کانديداتورى صرفنظر کند

سفير کشورمان در ژاپن ادامه داد: ژاپنى‌ها مى‌دانند ما تقريبا 51 سال است که عضو شوراى امنيت نبوديم و خيلى زودتر از آنها ثبت‌نام کرده بوديم. انتظار مى‌رفت ژاپن اجازه دهد کشورها به نوبت، سهم خود را در حفظ صلح و امنيت بين‌المللى و در مناسبات بين‌الملل ايفا کنند.
وی افزود: در حال حاضر ما از ژاپن انتظار داريم از کانديداتورى صرف‌نظر و براى سال‌هاى آينده مجدداً ثبت‌نام کند.
عراقچى در عين حال يادآور شد: ‌با اين حال نمى‌توان کشورى را به کارى مجبور کرد، آنها تصميم گرفته‌اند که در اين قضيه رقابت کنند.
سفير ايران افزود‌: اگر قرار به رقابت است بايد رقابت سالمى صورت گيرد و ما به عنوان جمهورى اسلامى ايران حتما به دنبال يک رقابت سالم خواهيم بود تا خود و مواضع خود را به جامعه بين‌الملل و مجمع عمومى سازمان ملل، براى انجام يک راى گيرى عادلانه، عرضه کنيم.
 
آمريکا مدرکى براى اثبات ادعاى خود عليه ايران ندارد
 
سعيد جليلى دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با روزنامه عراقى "النور" ضمن رد اتهامات آمريکا عليه ايران در حمايت از شبه نظاميان عراقى و تشديد عمليات خشونت‌آميز در اين کشور، طرح چنين اتهاماتى را باطل و نادرست خواند.
وى افزود: طى سه دور مذاکراتى که بنا به درخواست دولت عراق با آمريکايى‌ها داشتيم از آنها خواستيم که اسناد و مدارک خود را در خصوص اين اتهامات ارائه کنند.
جليلى گفت: آمريکايى‌ها براى توجيه شکست خود در عراق، ايران را به حمايت از خشونت در عراق متهم مى‌کنند. نيروهاى آمريکايى پس از اشغال عراق، مرزهاى اين کشور را به مدت يک سال در مقابل تروريستها بازگذاشتند و به آنها اجازه عمليات خشونت‌آميز ضد مردم عراق را دادند.
 
توافقنامه‌اى که استقلال عراق را درنظر نگيرد مردود است
 
حسن کاظمى قمى سفير ايران در عراق در گفتگو با رويترز در بغداد، درباره توافقنامه امنيتى عراق و آمريکا گفت: وقتى مى‌گوييم اين يک موضوع عراقى است منظور اين است که عراق دولت، احزاب، مرجعيت دينى و پارلمان دارد و همه اين طرف‌ها ديدگاه خاص خود نسبت به توافقنامه امنيتى دارند که بايد مورد توجه قرار بگيرد.
سفير ايران با رد اين که اين توافقنامه موجب نگرانى يا هراس ايران شده باشد، تاکيد کرد: جمهورى اسلامى ايران هيچ نگرانى از اين توافقنامه ندارد و ايران قدرت دفاع از خود را دارد.
حسن کاظمى قمى ادامه داد: مورد مهم در اين توافقنامه اين است که بايد صلاح مردم عراق حفظ شود و چيزى که ما استنباط مى‌کنيم اين است که هر توافقنامه‌اى که استقلال و حاکميت مردم عراق را درنظر نگيرد، مردود است و عراق حضور نيروهاى اشغالگر در خاکش را هرگز نمى‌پذيرد.
سفير ايران با سياسى خواندن اين اتهامات گفت: ارتش آمريکا با اين اتهامات تلاش مى‌کند بر سياست اشتباهى که در عراق مرتکب شده است سرپوش گذارد. اضافه بر اين هيچ دليل يا سند معتبرى دال بر اين ادعاها وجود ندارد.
 
اقدامات فرانسه مانع از حضور ايران در آفريقا نشده است
 
معاون آفريقاى وزير امور خارجه کشورمان تصريح کرد: رقباى ايران در آفريقا مايل به حضور ايران در اين منطقه نيستند اما کشورهاى آفريقايى بسيار از اين حضور استقبال مى‌کنند.
محمدرضا باقرى، معاون آفريقاى وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با ايسنا، در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه تلاش‌هاى برخى کشورهاى اروپايى و به طور مشخص فرانسه تا چه حد باعث کمرنگ شدن حضور ايران در آفريقا شده است؟ گفت: رقباى ما زياد از حضورمان در آفريقا خشنود نيستند و تمايل ندارند که ما در آنجا حضور داشته باشيم. اما به طور مشخص فعاليت‌هاى فرانسه در اين‌باره نمودى نداشته است و در مجموع طرف‌هاى آفريقايى بسيار مايل هستند که ما در آن جا حضور داشته باشيم چراکه از ديگران سابقه‌ خوبى ندارند.
 
انتخابات آمريکا، تاثيرى در روابط واشنگتن و تهران ندارد
 
قائم مقام وزير امور خارجه ايران با اشاره به فشار لابى مخالف ايران در آمريکا، گفت: انتخابات آينده رياست جمهورى آمريکا هيچ تاثيرى در روابط اين کشور با ايران نخواهد داشت. 
شيخ عطار در گفت‌وگو با روزنامه عرب زبان "الوفاق" گفت: سياست خارجى ايران بر پايه مخالفت با سلطه طلبى خارجى و برقرارى روابط خوب با کشورهاى همسايه استوار است.
وى با اشاره به مشترکات تاريخى بين ايران با کشورهاى همسايه افزود: پيوندهاى تاريخى، فرهنگى و جغرافيايى و علاوه بر آن منافع اقتصادى مشترک ايجاب مى‌کند که روابطى در سطوح عالى با کشورهاى منطقه داشته باشيم.
شیخ عطار خاطرنشان کرد: لابى گذشته (مخالف ايران) همچنان در آمريکا حضور دارند و تصور نمى‌کنم که تحول مهمى در اين زمينه روى دهد.
 
ابعاد طرح «فريز در مقابل فريز» شفاف شود    
 
عليرضا شيخ‌عطار قائم مقام وزير امور خارجه کشورمان در گفتگو با فارس در پاسخ به اين سوال که آيا کشورهاى عضو گروه 1+5 به درخواست ايران مبنى بر اينکه آنها شروط خود را شفاف بيان کنند تا ايران به درخواست‌هاى غرب پاسخ روشن دهد، پاسخ داده‌اند يا خير؟ گفت: آنها هنوز به اين درخواست پاسخى نداده‌اند.
شيخ‌عطار اضافه کرد: در بين اعضاى گروه 1+5 اختلاف‌نظر وجود دارد و آنها هنوز در مورد اين شروط به يک نظر واحد که بر سر آن اجماع داشته باشند نرسيده‌اند.
وى ادامه داد: ايران خواستار شفاف شدن خواسته 1+5 در مورد همان بحث تعليق در برابر تعليق تحت عنوان «فريز در فريز» به معناى تعليق توسعه تاسيسات هسته‌اى ايران شده است. 1+5 خواستار آن شده بود که ايران به تاسيسات خود سانتريفيوژى اضافه نکند تا تحريم‌ها ادامه پيدا نکند و ايران از آنها خواسته است تا شفاف بيان کنند که ابعاد اين خواسته آنها چيست؟ يعنى اينکه فقط تعداد سانتريفيوژ‌ها اضافه نشود و از عدد ايکس به ايکس بعلاوه يک نرسد يا اينکه فعاليت‌هاى جنبى آن مثل فعاليت‌هاى جنبى آن مثل فعاليت‌هاى آزمايشگاهى، تحقيقاتى و علمى مرتبط نيز بايد تعليق شود.
 
توافقنامه امنيتى مغاير با کنوانسيون‌هاى بين‌المللى است
 
قائم‌مقام وزارت خارجه ايران در امور خاورميانه و کشورهاى همسايه با اشاره به تهديدات آمريکا و رژيم صهيونيستى گفت: در صورت حمله آنها به ايران هرگز براى دفاع از خود از کشورهاى همسايه کمک نخواهيم گرفت چون مقامات و ملت ايران يقين دارند که مى‌توانند از خود دفاع کنند و سيلى محکمى را که نشانگر قدرت ايران خواهد بود به دشمن بچشانند.
وى با ابراز نگرانى ايران از توافقنامه امنيتى عراق و آمريکا گفت که امضاى اين توافقنامه دوجانبه با کنوانسيون هاى امنيتى بين‌المللى منافات دارد چون به وسيله آن يک کشور بزرگ پايگاه هاى نظامى خود را به خاک کشورى که آن را اشغال کرده منتقل مى‌کند و نيروهايش در آنجا از مصونيت قضايى برخوردار خواهند بود، اين با قوانين بين‌المللى تناقض دارد.
شيخ عطار ابراز اطمينان کرد که دولت عراق توافقنامه‌اى را که کشورهاى همسايه را تهديد کرده و حق شهروندان عراقى را ناديده مى‌گيرد امضا نخواهند کرد، علاوه بر اينکه مراجع شيعه و سنى نيز خطر حضور نيروهاى بيگانه در خاک عراق با امتيازها و حقوق وسيع را درک کرده‌اند.
 
مشایی هزار بار مى‌گويد مرگ بر اسراييل
 
جلالی مخبر عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى درباره نشست این کمیسیون با اسفندیار رحیم مشایی درباره اظهاراتش گفت: معاون رييس جمهور اشاره کرد که سياست‌هاى نظام جمهورى اسلامى نسبت به رژيم اشغالگر قدس کاملا شفاف است و من خودم را تابع کامل سياست‌هاى نظام مى‌دانم. من به هيچ وجه واژه ملت اسراييل به کار نبرده‌ام، عبارت من مردم اسراييل بود.
جلالى افزود: در اينجا بسيارى از اعضای کميسيون اعتراض نمودند که ما مردمى را به نام اسراييل به رسميت نمى‌شناسيم. همه مردمى که صاحب اين سرزمينند اعم از مسلمان، يهودى، مسيحى و ... صاحبان اصلى سرزمين فلسطين هستند که مى‌توانند در يک رفرندام آزاد با بازگشت همه آوارگان بنياد يک دولت جامع را بگذارند.
مخبر کميسيون امنيت ملى اضافه کرد: مشايى کاملا اين نظر را صائب دانست و اشاره کرد که منفورترين واژه اسراييل است و من هزار بار مى‌گويم مرگ بر اسراييل. مشايى قائل است که موضع وى همان موضع رياست جمهورى و دولت است و حتى يک درجه تفاوت ندارد.
 
آمريکا توان برخورد نظامى با ايران را ندارد
 
عضو هيات رييسه مجلس خبرگان گفت: آمريکا حتى اگر بخواهد، توان حمله نظامى به ايران را نخواهد داشت.
آيت‌الله سيداحمد خاتمى در جمع کارکنان قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبياء(ص) افزود: آمريکا در طول پنجاه سال گذشته به 25 کشور مستقل جهان به طور مستقيم و يا غير مستقيم حمله نظامى کرده است و در طول اين 30 سال نيز اگر مى‌توانست با حمله نظامى کار نظام جمهورى اسلامى را تمام کند، قطعا اين کار را انجام مى‌داد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم مطرح کردن تهديد به حمله آمريکا و اسرائيل از سوى برخى را اقدامى در جهت نگران کردن ملت ايران توصيف کرد و گفت: مردم مومن ايران از اين‌گونه تهديدات هيچ نگرانى به خود راه نخواهند داد. 
 
اخراج منافقین از عراق دیپلماسی مشترک ایران و عراق است
 
جواد کریمی در نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع اخراج منافقین از عراق از محورهای دیپلماسی مشترک ایران و عراق است و رئیس جمهور، نخست وزیر و نمایندگان پارلمان عراق بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند.
نماینده مردم مشهد با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای تحقق نیافتن این امر گفت: جایگاه آمریکا به لحاظ حقوقی از تاثیرگذاری بالایی برخوردار نیست و زمان زیادی نیز تا اخراج منافقین باقی نمانده است.
کریمی ادامه داد: پس از اخراج منافقین از عراق باید به دنبال تحویل سران منافقین به مقامات قضایی کشور دادگاه لاهه به عنوان جنایتکاران جنگی باشیم.
 
طرح‌ غربى‌ها چيزى جز ناامنى براى منطقه ندارند
 
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس با بيان اينکه امروز فلسطين و افغانستان و عراق نيازمند وحدت است، گفت: امروز پايدارى جوانمردانه را براى نور چشمان‌مان در فلسطين، افغانستان و عراق براى در هم شکستن رژيم جعلى صهيونيستى و امپرياليسم آمريکايى آرزومنديم و به همسايگان گرجى در قفقاز توصيه مى‌کنيم وسيله‌اى براى طرح‌‌هاى نفوذى آمريکا و ناتو نشوند چراکه آنها در طرحهايشان چيزى جز ناامنى براى منطقه ندارند.
 
پاکستان جديت بيشترى در مذاکرات خط لوله گاز داشته باشد
 
آيت الله هاشمى رفسنجانى در ديدار شفقت سعيد سفير پاکستان در جمهورى اسلامى ايران، حل معضلاتى که در افغانستان مردم اين کشور با آن مواجه‌اند و تهديدهاى امنيتى در منطقه را نيازمند همکارى صميمانه جمهورى اسلامى ايران و پاکستان دانست و افزود: اکثريت قاطع در افغانستان از ادامه اشغال اين کشور ناراضى‌اند و ايران و پاکستان مى‌توانند با توجه به اهميتى که در منطقه دارند با رايزنى با يکديگر در حل مسائل اين کشور بهترين کمک باشند.
وى حضور افغانستان با ثبات در منطقه را به نفع ايران و پاکستان عنوان کرد و گفت: جمهورى اسلامى ايران آماده هرگونه همکارى در زمينه ايجاد امنيت و ثبات با کشورهاى منطقه است.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به روند مذاکرات پيرامون خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان و هند تاکيد کرد: با توجه به اين‌که اجرايى شدن اين پروژه به سود کشورهاى منطقه خواهد بود، انتظار مى رود طرفين جديت بيشترى در نهايى شدن توافق از خود نشان دهند.
 
ايران درخصوص پيشرفت‌هاى نظامى اش کوچک نمایی می کند
 
سردار سرتيپ مصطفى محمدنجار در گفتگو با ايسنا درباره اظهارات اخير سارکوزى رييس‌جمهور فرانسه مبنى بر متهم کردن ايران به تلاش براى دستيابى به سلاح اتمى گفت: فعاليت‌هاى جمهورى اسلامى ايران در زمينه‌ هسته‌اى کاملا صلح‌آميز و تحت نظارت آژانس بين‌المللى انرژى اتمى است و بنابراين نمى‌تواند منشأ نگرانى براى کسى باشد. منشأ نگرانى رژيم صهيونيستى است که داراى ده‌ها بمب اتمى است و تحت نظارت هيچ نهاد بين‌المللى نيست.
 
وى با اشاره به اين‌که "ما همواره تاکيد کرده‌ايم که خاورميانه بايد عارى از سلاح هسته‌اى باشد و خود نيز بدان کاملا پايبند هستيم" خاطرنشان کرد: دولت و ملت‌هاى منطقه و جهان رژيم صهيونيستى اتمى را نمى‌توانند تحمل کنند. تاريخ مصرف تحريم و تهديد به پايان رسيده است و در دنيايى که خودشان از آن به عنوان دهکده جهان ياد مى‌کنند، اين‌گونه اقدام فاقد کارآيى و تاثيرگذارى است.
 
نجار درباره ادعاى برخى رسانه‌هاى غربى که مى‌گويند ايران درخصوص پيشرفت‌هاى نظامى خود غلو مى‌کند، گفت: کافر همه را به کيش خود مى‌خواند. آن‌ها فکر مى‌کنند ما هم مثل خودشان تبليغات مى‌کنيم. ما نه تنها غلو نمى‌کنيم، بلکه بعضى جاها به خاطر ملاحظات دفاعى کوچک‌نمايى هم مى‌کنيم و آن‌چه از توان قدرت دفاعى خود داريم را مطرح نمى‌کنيم. زيرا همواره اصل غافلگيرى را به عنوان يک اصل بسيار مهم در دفاع و مقابله با دشمن مورد توجه قرار مى‌دهيم.
 
در روابط سياسى‌ با پاکستان تجديدنظر شود
 
نماينده مردم زاهدان در مجلس با استناد به بند 16 اصل سوم قانون اساسى به لاريجانى متذکر شد: حدود دو سال است شيعيان پاکستان از سوى افراطيون وهابى و گروهک جندالشيطان به تحريک سيستم‌هاى اطلاعاتى و امنيتى اين کشور قتل‌عام شده و مشکلات هميشگى براى استان‌هاى شرقى به ويژه استان سيستان و بلوچستان به وجود آورده‌اند، ولى متاسفانه مسوولان کشور علاوه بر آن‌که در اين خصوص واکنشى نشان نمى‌دهند بلکه درصدد انتقال گاز به پاکستان هستند.
 
شهريارى خطاب به رئیس مجلس افزود: به عنوان رييس قوه‌ مقننه سوگند خورده‌ايد از قانون اساسى پاسدارى کنيد، بالاخره مسائلى که اصول قانون اساسى را زير سوال مى‌برد نه تنها شما، بلکه همه نمايندگان بايد از آن دفاع و موضوع فوق‌الاشاره را پيگيرى و در روابط سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران با پاکستان تجديدنظر شود، بى‌توجهى به اين موضوع قابل پذيرش نيست. 

نظر شما :