جهان در هفته‌اى که گذشت

۲۱ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۷ کد : ۲۶۷۱ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت
مک کین دوباره از اوباما سبقت گرفت
 
جدیدترین نظرسنجی های انجام شده در آمریکا حکایت از پیشتازی نامزد جمهوری خواهان این کشور در انتخابات ریاست جمهوری بر رقیب دموکرات خود دارد.
نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ حکایت از آن دارد که 48 درصد از مردم آمریکا مک کین را فردی مناسب برای ریاست جمهوری کشورشان می دانند.
این درحالی است که 45 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی تصریح کردند باراک اوباما بهترین گزینه برای راه یافتن به کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری 4 نوامبر امسال است.
موسسه گالوپ این نظرسنجی را روزهای 4 تا 6 سپتامبر (14 تا 16 شهریور) انجام داد و 874 آمریکایی در این نظرسنجی شرکت داشتند.
 
مک‌کين ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرد
 
جان مک‌کين سناتور جمهورى‌خواه و کانديداى انتخابات رياست جمهورى آمريکا در آخرين شب کنوانسيون حزب جمهورى‌خواه که در «سنت پل» برگزار شد، با ايراد اتهامات تکرارى مقامات آمريکايى عليه ايران گفت: ايران هم‌چنان حامى اصلى تروريسم است و در مسير دستيابى به تسليحات هسته‌يى قرار دارد.
بر اساس گزارش «جي.ني.اى» سه تن از سناتورهاى هم‌حزب مک‌کين نيز در سخنرانى‌هايى که ايراد کردند، ايران را تهديد خواندند.
 
آمريکا و ليبى روابط‌شان را از سر مى‌گيرند
 
کاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ آمريکا در حالى از طرابلس وارد تونس شد که وى اولين وزير امور خارجه‌ آمريکا بود که طى 55 سال گذشته به ليبى سفر و با معمر قذافى،‌ رهبر اين کشور ديدار کرد.
رايس پس از اين ديدار در يک کنفرانس خبرى گفت که دو کشور تصميم گرفته‌اند در يک مسير مثبت به جلو گام بردارند و تا جايى که مى‌توانند مسايل گذشته را حل و فصل کنند.
وى گفت: پس از سال‌هاى سال اين خيلى خوب است که آمريکا و ليبى راه پيشرفت را پيدا کرده‌اند و اين بدين دليل حاصل شد که ليبى يک سرى انتخاب‌هاى استراتژيک انجام داد.
محمد شلقم وزير امور خارجه‌ ليبى نيز در اين کنفرانس خبرى اظهار داشت، زمان رويارويى با آمريکا به سر آمده است.
 
به نيروهاى بیشترى در افغانستان نياز داريم
 
فرمانده بلندپايه‌ نيروهاى آمريکايى در افغانستان اعلام کرد: به هزار نيروى دیگر براى مبارزه با خشونت در مرز پاکستان نياز دایم.
به نوشته روزنامه لس آنجلس تايمز، به دليل محدوديت‌هاى ارتش آمريکا تقويت تعداد نيروهاى اين کشور در افغانستان به کاهش نيروها در عراق بستگى دارد.
افزون بر تيپ جنگى شامل3500 تا 4000 سرباز، مقام‌هاى آمريکايى همچنين قصد دارند حدود دو هزار پرسنل پشتيبانى غيررزمى را از عراق خارج کرده و حدود 1300 تفنگ دار را از استان الانبار بيرون آورده و در غرب افغانستان مستقر کنند.
 
سفر وزیر دفاع هند به آمریکا
 
یک مقام آمریکایی همزمان با آغاز سفر وزیر دفاع هند به آمریکا اعلام کرد که روابط نظامی و امنیتی واشنگتن با دهلی نو بر اساس " منافع مشترک" است.
" جیمز کلاد" معاون وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با خبرگزاری پرس تراست آو ایندیا همچنین این مسئله را که نزدیکی آمریکا به هند نوعی "وزنه تعادل" برای چین است، رد کرد.
کلاد در این باره گفت: این دیداری است که بخشی از فرایند بزرگتر روابط متقابل به شمار می رود و در سفر "رابرت گیتس" وزیردفاع آمریکا به دهلی نو در اواخر ماه فوریه برنامه ریزی شد.
 
سفر اولمرت به روسيه به تاخير افتاد
 
دفتر ايهود اولمرت از تاخير سفر وى به روسيه که قرار بود ظرف چند روز آينده انجام شود خبر داد.
دفتر المرت اعلام کرد: اين تاخير به علت تحقيقات از المرت و توصيه‌هاى پليس اسراييل و تفهيم اتهام المرت نيست.
 
محمود عباس به آمريکا مى‌رود
 
نبيل ابوردينه مشاور محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين گفت: محمود عباس 26 سپتامبر (5 مهر) در کاخ سفيد با جورج بوش رييس‌جمهور آمريکا ديدار و به بررسى روند مذاکرات صلح با اسراييل بعد از کنفرانس آناپوليس مى‌پردازد.
منابع فلسطينى آگاه نيز خاطرنشان کردند: روزهاى 22 تا 26 سپتامبر جارى در زمينه مذاکرات فلسطين و اسراييل مرحله‌ بسيار مهمى است.
 
 
 
روسيه خواهان تيرگى روابط با آمريکا نيست
 
وزير خارجه روسيه اعلام کرد، افول روابط بين مسکو و واشنگتن انتخاب روسيه نيست و اين کشور علاقه اى به تيرگى روابط با آمريکا ندارد. 
سرگى لاوروف وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه با شبکه تلويزيونى «سي.ان.ان» آمريکا اعلام کرد پس از مناقشه در قفقاز، روسيه علاقه اى به تيرگى روابط با ايالات متحده ندارد.
به گفته وزير خارجه روسيه، مسکو آماده همکارى با واشنگتن در تمامى عرصه هاى راهبردى، مانند عدم گسترش سلاحهاى کشتار جمعى، مبارزه با تروريسم و استفاده از انرژى اتمى صلح آميز است.
 
استقرار تجهیزات نظامی روس در مرز لهستان
 
روسیه ممکن است در پاسخ به اقدام آمریکا برای ایجاد سیستم موشکی در خاک لهستان و جمهوری چک، تسلیحات نظامی مدرن و فوق دقیق و نیز کلاهک های هسته ای تاکتیکی خود را در منطقه کالینینگراد که متعلق به روسیه بوده و با کشور لهستان مرز مشترک دارد، مستقر سازد.
سرهنگ "ویکتور زاوارزین" رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه از امکان اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مقامات بلند پایه مسکو در صورت استقرار سامانه های سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در شرق اروپا خبر داد.
 
نگرانی ژاپن نسبت به افزایش فعالیت های نظامی روسیه
 
در گزارش رسمی سالانه دولت ژاپن درباره سیاستگذاری دفاعی این کشور آمده است: فعالیت ارتش روسیه در نزدیکی آبهای ژاپن تشدید شده و نیروهای نظامی این کشور اجرای عملیات تمرین نظامی و آموزشی را در منطقه شدت بخشیده اند.
بر اساس گزارش دولت ژاپن، به نظر می رسد روسها به اجرای تمرینات جدید در منطقه روی آورده اند و به عنوان مثال در برخی از این تمرینات از زیردریایی های اتمی استفاده کرده اند.
مانور مشترک نظامى روسيه و قزاقستان اواخر سپتامبر برگزار مى‌شود.
 
فروش تسليحات پيشرفته به سوريه و ايران
 
ديک چنى معاون رييس جمهور آمريکا که در کنفرانسى در مورد امنيت در ايتاليا شرکت کرده، با بيان گزارشى از سفر خود به سه کشور آذربايجان، گرجستان و اوکراين (از کشورهاى طرفدار آمريکا) اعلام کرد که غرب بايد عليه روسيه موضع بگيرد.
معاون رييس جمهور آمريکا عنوان کرد: به نظر مى‌رسد روسيه در پى آن است تا به دوران شوروى بازگردد و از مسئوليت‌هاى خود بر اساس طرح آتش بس با ميانجيگرى فرانسه سرپيچى ‌کند.
چنى، روسيه را به استفاده از نفت و گاز به عنوان ابزار زور متهم کرد و گفت: فروش تسليحات پيشرفته به سوريه و ايران، چشم اندازهاى دستيابى به صلح را در خاورميانه در خطر انداخته است.
 
گرجستان، روسيه را به نقض حقوق بشر متهم کرد
 
"تينا بورجاليانى" معاون وزير دادگسترى گرجستان در اولين جلسه استماع دادگاه لاهه گفت: گرجستان اکنون در حالى در مقابل سازمان قضايى سازمان ملل حضور يافته است که يک پريشانى و محنت بزرگ در تاريخ خود را شاهد است. امروز صدها هزار گرجستانى فقط به خاطر گرجستانى بودنشان در تنگنا قرار گرفته و آواره شده‌اند.
گرجستان طى سندى کتبى که به هنگام ارئه توضيحات شفاهى خود آن را به دادگاه تقديم کرد بر فوريت موضوع شکايت خود تاکيد کرد.
بر اساس اين گزارش، روسيه نيز در این جلسه به دفاع از خود پرداخت و ادعاى گرجستان را در زمينه نقض حقوق بشر زير سئوال برد.
"آليان پلت" وکيل روسيه در دادگاه از دادگاه خواست تا قبول کند که اين موضوع در حوزه قضايى و قدرت آن نيست و ضمنا عليه دستور اقدامات بازرسى حکم صادر کند.
 
سارکوزى به روس‌ها هشدار داد
 
رئيس ادوارى اتحاديه اروپا هشدار داد، چنانچه نيروهاى روسى تا 15 اکتبر آينده از گرجستان خارج نشوند، اتحاديه اروپا "عواقب و پيامدهاى" اين امر را نشان خواهد داد. 
نيکلا سارکوزى اعلام کرد: تا 15 اکتبر حتى يک نظامى روسى نيز نبايد در خاک گرجستان باقى مانده باشد و تمامى نظاميان روسى بايد به مواضع پيش از آغاز درگيرى‌ خود با گرجستان بازگشته باشند. چنانچه وضع به اين روال پيش رود و اين مسئله محقق شود به سخنان خود پايبند خواهيم بود اما چنانچه خلاف اين قضيه اتفاق بيفتد و روسيه نظاميان خود را تماما از خاک گرجستان خارج نکند، ما 5 روز ديگر به آن فرصت مى‌دهيم .
وى طى کنفرانسى مشترک با "ميخائيل ساآکاشويلى" رئيس‌جمهور گرجستان و "خوزه مانوئل باروسو رئيس کميسيون اتحاديه اروپا افزود: من اصولا فرد خوشبينى هستم و اطمينان دارم که روس‌ها به تعهد خود عمل مى‌کنند.
 
روسيه با خروج کامل از گرجستان موافقت کرد
 
رييس جمهور روسيه وعده داد نيروهاى خود را از مناطق مهم و اصلى گرجستان پس از استقرار 200 ناظر اتحاديه‌ اروپا در خاک گرجستان خارج کند.
ديميترى مدودف رييس‌جمهور فدراسيون روسيه اين سخن را در کنفرانس خبرى مشترک با نيکولا سارکوزى رييس اين دوره‌ اتحاديه‌ اروپا در مسکو اعلام کرد.
در عین حال سرگئى لاوروف وزير امور خارجه‌ روسيه روز سه‌شنبه در يک جلسه اطلاع رسانى عنوان کرد حضور نظامى روسيه براى دفع تلاش‌هاى گرجستان براى بازپس گيرى کنترل اوستياى جنوبى و آبخازيا، دو منطقه پيشتر جدايى خواه و اکنون به رسميت شناخته شده، ضرورى است.
لاوروف اظهار کرد، اين نيروها براى يک مدت قابل پيش بينى باقى خواهند ماند. 
 
همسر بى‌نظير بوتو رييس جمهور پاکستان شد
 
قانون‌گذاران پاکستانى روز شنبه در راى‌گيرى خود براى انتخاب جانشين پرويز مشرف به عنوان رييس جمهور پاکستان، "آصف على زردارى" را که طرفدار آمريکا خوانده شده و داراى سوء پيشينه‌ رسوايى مالى است، انتخاب کردند.
زردارى همسر بى‌نظير بوتو، نخست وزير مقتول اسبق پاکستان و رهبر کنونى حزب مردم (حزب بوتو) از سوى قانون‌گذاران پاکستانى انتخاب و به يکى از قدرتمند‌ترين رهبران غير نظامى در طول تاريخ 61 ساله‌ استقلال پاکستان بدل شد.
آصف علی زرداری روز سه‌شنبه در کاخ رياست جمهورى پاکستان سوگند رياست جمهورى ياد کرد.
 
حمایت کرزای از رئیس جمهور منتخب پاکستان
 
بعد از مراسم تحليف آصف على زردارى به عنوان رييس جمهور جديد پاکستان، روساى جمهور دو کشور پاکستان و افغانستان بر همکارى و تحکيم روابط دو کشور تاکيد کردند.
حامد کرزاى گفت: برقرارى آرامش و ثبات در پاکستان براى کشور افغانستان نيز بسيار حايز اهميت و مهم است. افغانستان از همين جا اعلام مى‌کند که در تمام مراحل و گام‌هايى که زردارى در زمينه برقرارى صلح و امنيت در منطقه خواهد برداشت از وى حمايت خواهد کرد.
وى به ديدارهايش با رييس جمهور و نخست وزير پاکستان اشاره کرد و گفت: ما اميدواريم که بتوانيم آينده خوبى را براى دو ملت افغانستان و پاکستان و اطمينان آنها به اينکه آينده خوبى مملو از امنيت در پيش خواهند داشت رقم بزنيم.
 
تاکید بوش بر حمایت از پاکستان در مبارزه با تروریسم
 
جرج بوش در تماس تلفنی با آصف علی زرداری قول داد دولت آمریکا از پاکستان در جنگ علیه تروریستها در مناطق مرزی افغانستان حمایت کند.
رییس جمهور آمریکا گفت: پاکستان در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مسئولیت دارد زیرا هر ملتی الزامات خود برای حفاظت از سرزمین خود و روشن کردن این موضوع که مکانی امن برای تروریستها نیست را دارد.
 
براون راهی افغانستان شد
 
دیوید براون رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای سومین بار پس از کسب مقامش راهی افغانستان شد تا با سربازان کشورش در این منطقه دیدار کند. او در این سفر با ویلیام هاگ وزیر خارجه سابق انگلیس همراه است و برنامه‌های مختلفی در حین دیدار با سربازان کشورش دارد.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که انگلستان قصد دارد تعداد 8200 سرباز در افغانستان را به 12000 نفر برساند.
 
نوار ويدیويى القاعده به مناسبت 11 سپتامبر
 
تلويزيون الجزيره اعلام کرد القاعده به مناسبت هفتمين سالروز حملات يازدهم سپتامبر نوارى ويديويى با عنوان "هفت سال جنگ صليبى" منتشر کرد.
ايمن الظواهرى فرد شماره دو القاعده در بخشى از اين ويديو که در تلويزيون الجزيره نشان داده شده، مقامات ايرانى را مورد انتقاد شديد خود قرار داده و موضع ضد غربى جمهورى اسلامى ايران را زير سوال برده است.
الظواهرى مدعى شده است: ايران با آمريکايى‌ها در اشغال عراق و افغانستان همکارى مى‌کند و رژيم‌هاى دست نشانده اين دو کشور را به رسميت مى‌شناسد.
وی عنوان داشته است: حتى يک مقام شيعه چه در عراق و يا جاى ديگر فتوايى منتشر نکرده است که در آن به لزوم جهاد و به دست گرفتن اسلحه عليه مهاجمان آمريکايى به عراق و افغانستان اشاره شده باشد.
 
برنامه‌ بوش براى خروج 8000 نيرو از عراق
 
رييس‌جمهور آمريکا تقريبا تعداد فعلى نيروهاى حاضر در عراق را تا پايان سال جارى ميلادى در اين کشور حفظ خواهد کرد و تا ماه فوريه (بهمن) حدود 8000 سرباز را از عراق خارج خواهد کرد. همچنين وى در نظر دارد تعدادى از اين نيروها را از عراق به افغانستان منتقل کند.
قرار است حدود 4500 نيرو تا ماه ژانويه در افغانستان مستقر شوند که قرار است اين نيروها به مقابله با نيروهاى طالبان بپردازند.
 
به مذاکره با اسراييل تا تحقق صلحى عادلانه ادامه مى‌دهيم
 
محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين طى سخنانى در سى و چهارمين نشست سالانه اقتصاد و سياست جهانى در شهر چرنوبيو در ايتاليا خاطرنشان کرد که به تلاش هايش جهت پايان دادن به سيطره جنبش حماس بر نوار غزه و تشکيل دولت وحدت ملى براى زمينه سازى جهت برگزارى انتخابات رياست تشکيلات خودگردان فلسطين و انتخابات شوراى قانونگذارى فلسطين ادامه مى‌دهد.
رييس تشکيلات خودگردان فلسطين تصريح کرد: ما همچنان به مذاکرات‌مان تا زمان تحقق اهداف ملت فلسطين در برخوردارى از صلح عادلانه و فراگير بر اساس تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسراييل ادامه مى‌دهيم. مذاکرات سياسى با دولت اسراييل از اختيارات سازمان آزادى بخش فلسطين است و به عنوان رييس کميته‌ اجرايى اين سازمان ملزم خواهد بود که نتايج مذاکرات را به همه پرسى مردمى بگذارم.
 
دور پنجم مذاکرات سوريه و اسراييل 18 و 19 سپتامبر
 
نخست وزير ترکيه اعلام کرد: دور پنجم مذاکرات غيرمستقيم ميان سوريه و اسراييل در روزهاى 18 و 19 سپتامبر (28 و 29 شهريور) برگزار مى‌شود.
منابع خبری اعلام کردند : یک مسئول بلندپایه آمریکایی به عنوان ناظر دور پنجم مذاکرات غیر مستقیم سوریه و رژیم صهیونیستی با میانجیگری ترکیه به استانبول می رود.
 
دعوت از بشار اسد براى سفر به فلسطين اشغالى
 
شيمون پرز از بشار اسد رئيس جمهورى سوريه خواست تا به تل‌‌آويو سفر کند.
پرز همچنين آمادگى خود را براى پذيرش دعوتى مشابه براى سفر به دمشق اعلام کرد.
وى تاکيد کرد: سفر احتمالى بشار اسد به تل‌آويو تحول بزرگى در منطقه ايجاد خواهد کرد.
پرز در مجمع جهانى امپروسيتى (خانه اروپايى) در چرنوبيو واقع در شمال ايتاليا که محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز حضور داشت، گفت: صلح با مصر و اردن بعد از سفر "انور سادات" رئيس جمهور وقت مصر و "ملک حسين" پادشاه وقت اردن به اسرائيل تحقق يافت.
 
سوریه به همکارى‌ با فرانسه و ايران ادامه می دهد
 
رييس‌ جمهور سوريه در پايان نشست چهار جانبه‌اش با رهبران ترکيه، فرانسه و قطر در خصوص مذاکرات غير مستقيم صلح بين سوريه و رژيم صهيونيستى گفت: اين مذاکرات به دليل استعفاى مذاکره کننده‌ ارشد اسراييلى‌ها به تاخير افتاد و دور جديد مذاکرات از آن جهت که به ترسيم آ‌ينده‌ مذاکرات خواهد پرداخت، بسيار حائز اهميت است.
وى تاکيد کرد: سوريه يک سند شش ماده‌اى در خصوص پيشنهادات دمشق براى تحقق صلح با اسراييل به ترکيه ارايه داده و پيش از انجام هر گونه مذاکرات مستقيم، منتظر پاسخ اسراييل به اين سند است. اين سند زمينه‌ساز مذاکرات مستقيم است و ما منتظريم تا طرف اسراييلى نيز براى تشريح موضع‌گيرى‌اش سند مشابهى را ارايه دهد.
وى با تاکيد بر اهميت نقش آمريکا در روند صلح گفت: ما همواره بر اين موضوع تاکيد داشته‌ايم که حضور آمريکا به عنوان بزرگترين قدرت در جهان جهت نظارت بر روند صلح و ايجاد تضمين‌هايى براى اجراى اين روند به ويژه‌ از سوى اسراييل ضرورى است و طبيعتا بدون مذاکراه نمى‌توان چنين نظارتى را شاهد بود زيرا هر گونه نظارت بر روند صلح مستلزم ابزارها و اعتماد به تمامى طرف‌هاى ذى‌ربط پرونده صلح است که تا کنون از صلح و مذاکرات مستقيم صلح سخن گفته نشده است و ما بايد منتظر دولت آتى آمريکا پس از انتخابات رياست جمهورى در اين کشور باشيم.
وى در خصوص پرونده‌ى هسته‌يى ايران گفت: ما در اين نشست راهکارهاى مسالمت‌آميز را براى حل و فصل اين پرونده بررسى کرديم و به همکارى‌هايمان با فرانسه و ايران در اين زمينه ادامه خواهيم داد.
 
اسد در مذاکرات صلح با اسراييل جدى است
 
منابع سياسى رژيم صهيونيستى از سفر فرستاده ويژه فرانسه به سرزمين‌هاى اشغالى جهت ابلاغ نتايج مذاکرات سارکوزى با اسد به مقامات اين رژيم خبر دادند.
منابع سياسى رژيم صهيونيستى اعلام کردند که فرستاده ويژه فرانسه به سرزمين‌هاى اشغالى سفر کرده تا نتايج مذاکرات نيکولا سارکوزى با بشار اسد در دمشق را به مقامات اين رژيم ابلاغ کند.
اين منابع افزودند: فرستاده‌ ويژه فرانسه و رييس بخش خاورميانه‌ وزارت امور خارجه اين کشور در ديدار با مقامات اسراييلى به آنها تاکيد کرده است که بشار اسد در مذاکرات صلح با دولت عبرى کاملا جدى است و متعهد به ادامه مذاکرات دو جانبه بين دو طرف طى ماه‌هاى آتى شده است.
بر اساس گفته اين مسئول فرانسوى سارکوزى سخنان اميدوار کننده و مثبتى را از سوى بشار اسد در خصوص پيشرفت مذاکرات غير مستقيم اسراييل و سوريه دريافت کرده است.
 
لیونی هم به فساد متهم شد
 
شائول موفاز وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی در یک انتقاد شدیداللحن از زیپی لیونی، وزیر خارجه این رژیم و رقیب خود در انتخابات رهبری کادیما، شب گذشته اعلام کرد: دست کجی لیونی عاملی است که باید در دادن پست های بالاتر به وی مورد نظر قرار گیرد.
موفاز در ادامه انتقادات خود از لیونی به گزارشی که روز جمعه در روزنامه صهیونیستی معاریو چاپ شده اشاره کرد و گفت: استفاده از بودجه تخصیص داده شده به بازماندگان حادثه هولوکاست در تبلیغات انتخاباتی چه معنایی دارد.
وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی اضافه کرد: همه اعضای کادیما از لیونی انتظار دارند روند استفاده از بودجه غیرشخصی در جهت تبلیغات برای وی متوقف شود.
 
پرز نسبت به خطر اقدام نظامى عليه ايران هشدار داد
 
شيمون پرز به نخست‌وزير رژيم صهيونيستى هشدار داد که اقدام نظامى عليه تاسيسات هسته‌اى ايران مى‌تواند درگيرى گسترده‌اى را به راه اندازد.
هفته نامه ساندى‌تايمز با اشاره به اين خبر نوشت که شيمون پرز رييس رژيم صهيونيستى اولين سياستمدار عالى رتبه‌اى است که به ايهود اولمرت نخست‌وزير رژيم صهيونيستى در بحبوحه افزايش تنش‌ها هشدار مى‌دهد و اين در حالى است که ديگر شخصيت‌هاى عالى رتبه به حملات هوايى عليه ايران در صورت توقف نکردن برنامه هسته‌اى تهران، تهديد کرده‌اند.
 
زود است درباره‌ اعزام نيروهاى عربى به نوار غزه صحبت کنيم
 
جنبش فتح تاکيد کرد: صحبت کردن درباره‌ استقرار نيروهاى عربى در نوار غزه به عنوان بخشى از راه‌حل بحران داخلى فلسطين تنها بعد از توافق ملى فلسطينى‌ها ممکن است.
احمدعبدالرحمن، سخنگوى جنبش فتح گفت: هنوز زود است که درباره‌ اعزام نيروهاى عربى به نوار غزه صحبت کنيم. ما بايد در اين مرحله در درجه اول به طور جدى به موفقيت در مذاکرات ملى فلسطينى‌ها بپردازيم.
عبدالرحمن خاطرنشان کرد: در حال حاضر توافق ملى بر سر راه حل بحران داخلى از همه چيز مهم‌تر است.
وى با بيان ترديد نسبت به آمادگى حماس براى انجام مذاکرات ملى گفت: حماس اعلام نکرده که آماده مذاکرات ملى است. در صورتى که کودتاى حماس پايان يابد دولت توافقى تشکيل خواهد شد.
موسى ابومرزوق معاون خالد مشعل، رييس دفتر سياسى حماس نيز اعلام کرد که حماس با استقرار نيروهاى عربى در نوار غزه و کرانه باخترى مشکلى ندارد اما اگر قرار باشد اين نيروها تنها در نوار غزه مستقر شوند، با آن مخالفيم. 
 
امضای سند آشتی طرابلس با هدف برقراری ثبات
 
گروه های سیاسی، مذهبی و امنیتی لبنان با امضای سندی بر ترک خشونت ها و درگیری ها در این منطقه تاکید کردند.
فواد سنیوره نخست وزیر لبنان شب گذشته سندی را موسوم به "سند آشتی طرابلس" قرائت کرد که در آن بر ترک خشونت و عادی سازی وضعیت طرابلس بعد از درگیری هایی که بین مناطق علوی نشین ها و اهل تسنن در ماه می گذشته صورت گرفت، تاکید شد.
در درگیری های ماه می گذشته در طرابلس دست کم 23 تن کشته شدند.
گروه های سیاسی، امنیتی و مذهبی لبنان در نشستی که در منزل "شیخ مالک الشعار" مفتی طرابلس برگزار شد، این سند را به امضا رساندند.
 
شوراى همکارى خليج‌فارس با رويارويى با ايران مخالف است
 
شيخ حمد بن خليفه آل ثانى، امير قطر در کنفرانسى مطبوعاتى در پايان ديدار چهارجانبه سوريه، قطر، ترکيه و فرانسه در دمشق براى بررسى مشکلات خاورميانه اعلام کرد که کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس هرگونه رويارويى با ايران را رد مى‌کنند.
امير قطر گفت: کشورهاى خليج فارس مخالف رويارويی با ايران هستند و سعى دارند از هرگونه مواجهه با اين کشور و تلاش براى جذب کشورهاى عضو شورا در چنين مناقشه‌اى جلوگيرى کنند.
 
عربستان از ادعاى امارات درباره جزاير سه‌گانه حمايت کرد
 
عربستان سعودى از ادعاهاى واهى امارات درباره جزاير سه گانه ايرانى دفاع کرد.
عربستان همچنین از ايران خواست تا به آنچه که تلاش دولت امارات عربى متحده براى حل بحران جزاير سه‌گانه اماراتى اشغال شده از سوى ايران ناميد، پاسخ دهد.
 
بيانيه‌ ضد ایرانی نشستوزيران امور خارجه‌ اتحاديه‌ عرب
 
وزيران امور خارجه‌ کشورهاى عضو اتحاديه‌ عرب صد و سى‌امين نشست دوره‌اى خود را بعد از بررسى پرونده فلسطين و بحران دارفور و ديگر کشور‌هاى منطقه با صدور بيانيه‌اى در قاهره پايان دادند.
در اين بيانيه با تاکيد بر "حاکميت امارات بر سه جزيره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسى"، حل اين مساله از طريق راه‌حل مسالمت آميز خواسته شده شده و تاکيد کرده اند که ادامه اين وضع به ثبات در منطقه مى‌انجامد.
در ادامه اين بيانيه رزمايش‌هاى نظامى ايران محکوم و از ايران خواسته شده است از طريق راه‌حل مسالمت‌آميز و ارجاع پرونده جزاير سه گانه به دادگاه بين‌المللى به بحران کنونى پايان دهد. در اين بيانيه از ايران خواسته شده است علنا تمايل خود را بر برقرارى حسن همجوارى با کشورهاى عربى نشان دهد.
بيانيه پايانى اين اجلاس ضمن محکومیت مانع تراشى‌هاى اسراييل در زمينه ورود فلسطينى‌ها به مسجد الاقصى، از جامعه جهانى خواسته است تا بر اسراييل در زمينه برداشتن اين قيد و بند‌ها فشار وارد کند.
وزيران امور خارجه‌ عرب بر اهميت ادامه‌ فعاليت سازمان آنروا و سازمان‌هاى بين‌المللى ديگر در زمينه حمايت از حقوق فلسطينى‌ها تاکيد کردند و از رسانه‌هاى عربى خواستند تا پرده از تجاوزات اسراييل عليه مسجد الاقصى و يهودى سازى آن بردارند.
 
حماس از نتايج نشست وزراى خارجه‌ عرب انتقاد کرد
 
جنبش مقاومت اسلامى فلسطين (حماس) از نتايج نشست وزراى امور خارجه کشورهاى عرب در قاهره ابراز تاسف کرد. اين جنبش تاکيد کرد که اين نشست بايد در مورد قضاياى مهمى چون فلسطين تصميم عملى و قابل اجرايى اتخاذ مى‌کرد.
فوزى برهوم سخنگوى جنبش حماس، گفت: نشست وزراى خارجه کشورهاى عرب که در قاهره تشکيل شد، در مورد قضاياى مهمى مانند فلسطين و به ويژه در مورد محاصره ظالمانه نوار غزه و کشتار ملت فلسطين و يهودى سازى برنامه ريزى شده قدس و مسجد الاقصى به تصميمات عملى و قابل اجرايى نياز دارد.
وى افزود: آنان بايد در مورد لغو محاصره غزه تصميم عملى اتخاذ مى‌کردند و صرفا به صدور بيانيه و قطع نامه‌هاى تکرارى و تشريفاتى اکتفا نمى‌کردند.
 
ايران در مسير دستيابی به بمب اتمی پيش می رود
 
نيکلا سارکوزی رييس جهمور فرانسه گفت: ایران با ادامه تلاش هايش برای رسيدن به جنگ افزار هسته ای وارد يک «قمار خطرناک» می شود زيرا با اين کار خود را در معرض خطر حمله اسرائيل قرار می دهد.
سارکوزی اين صحبت را در جريان نشست چهار جانبه ای با سران سوريه، قطر و ترکيه بيان کرد.
رييس جمهور فرانسه مدعی شد: ايران در مسير دستيابی به بمب اتمی در طرح های هسته ای پيش می رود و برنامه های اتمی ايران ماهيت نظامی دارد.
وی در پايان مذاکرات رهبران چهار کشور در دمشق گفت: اين امر مهم نيست که حمله احتمالی به ايران اقدامی خردمندانه است يا مشروعيت دارد يا نه، در هر حال عواقبی فاجعه بار خواهد داشت و ما بايد از وقوع چنين فاجعه ای جلوگيری کنيم. يک روز بيدار خواهيم شد و خواهيم شنيد که اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله کرده است، فارغ از اينکه چه کسی در اسرائيل نخست وزير است يا صحنه سياست اسرائيل چگونه است. به راستی در آن لحظه که با اين واقعيت روبرو شويم، چکار خواهيم کرد؟
 
رئیس جمهور ترکیه به ارمنستان رفت
 
رئیس جمهور ترکیه به بهانه تماشای مسابقه فوتبال تیم ملی کشورش با آذربایجان و به منظور از سرگیری روابط دوجانبه وارد این کشور شد.
عبدالله گل به دعوت رسمی "سرژ سارکیسیان" همتای ارمنی خود برای دیدار فوتبال وارد این کشور شد. کارشناسان معتقدند گرچه این مسئله با یک پدیده غیر سیاسی آغاز شده اما سفر جنبه ای کاملاً سیاسی داشته و در تاریخ روابط دو ملت از اهمیت حیاتی برخوردار است.
 
رقابت اشتاین‌مایر با مرکل بر سر صدر اعظمی آلمان
 
وزیر امور خارجه آلمان قرار است در انتخابات مجلس بوندس‌تاگ این کشور در سال 2009 از حزب سوسیال دموکرات، نامزد صدارت اعظمی آلمان شود.
بر اساس گزارش‌های یک شکل در رسانه‌های مختلف آلمان اعلام شد کورت بک (Kurt Beck) رییس این حزب به نفع فرانک والتر اشتاین‌مایر از ورود به رقابت با آنگلا مرکل صدر اعظم کنونی آلمان، از حزب دموکرات مسیحی کناره‌گیری کرده است.
 
نشست شوراى حکام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى؛ اول مهر
 
نشست دوره‌اى شوراى حکام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى روز دوشنبه اول مهر (22 سپتامبر) در مقر اين آژانس در وين اتريش برگزار مى‌شود.
تدوين بودجه سال 2009، گزارش درباره برنامه هسته‌اى ايران، امنيت هسته‌اى و مقابله با تروريسم هسته‌اى از جمله مهمترين محورهاى مورد بحث در نشست آتی خواهد بود. 
بنا بر برنامه ارايه شده براى اين اجلاس که در پايگاه اطلاع‌رسانى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى آمده است، نشست دوره‌اى 35 عضو شوراى حکام آژانس 22 سپتامبر 2008 راس ساعت 10:30 صبح به وقت وين در مقر آژانس آغاز مى‌شود.
 
سانداراوج و کابينه‌اش بايد استعفا کنند
 
دادگاه قانون اساسى تايلند اعلام کرد، سانداراوج به اين دليل که پذيرفته تا براى اجراى يک برنامه‌ آشپزى تلويزيونى پول دريافت کند از قانون اساسى تخطى کرده و بايد استعفا دهد.
بر اساس اعلام دادگاه، کابينه سانداراوج مى‌تواند به طور موقت تا 30 روز که پارلمان نخست وزير جديدى را تعيين مى‌کند، عهده‌دار امور باشد.
اين در حالى است که سانداراوج از شرکت دوباره در انتخابات نخست وزيرى منع نشده و حزب وى هم‌چنان مى‌تواند وى را به عنوان کانديداى پست نخست وزيرى معرفى کند. حزب حاکم تايلند نیز چهارشنبه با رد حکم دادگاه قانون‌ اساسى اين کشور که نخست وزير را به دليل حضور در يک برنامه‌ى آشپزى تلويزيونى مجبور به استعفا کرده، سعى دارد ساندراوج را در اين سمت نگاه دارد.
 
 
پنج کانديداى نخست‌وزيرى ژاپن معرفى شدند
 
پنج کانديداى نخست وزيرى ژاپن روز چهارشنبه در حالى مشخص شدند که در اين بين تارو آسو، وزير امور خارجه سابق ژاپن از بخت بيشترى براى پيروزى در اين رقابت و برگزارى انتخابات زودهنگام برخوردار است
ديگر کانديداهاى اين سمت يوريکو کويکه 56 ساله وزير دفاع سابق ژاپن، نوبوتارو ايشيهارا 51 ساله،‌ وزير حمل و نقل سابق و شيکرو ايشيبا 51 ساله، ديگر وزير دفاع سابق ژاپن هستند.
با توجه به اينکه حزب LDP اکثريت مجلس سفلى پارلمان را در اختيار دارد، فرد پيروز راى‌گيرى درون حزبى LDP تقريبا به طور حتم چهاردهمين نخست وزير ژاپن در دو دهه اخير خواهد شد.
 
اخبار ضد و نقيض از وضعيت سلامتى رهبر کره‌ شمالى
 
يک مقام دولتى کره‌ جنوبى روز چهارشنبه اعلام کرد که رهبر کره‌ شمالى در ماه اوت (مردادماه) از هوش رفته و بيمار است و اين امر امکان تغيير قدرت را در اين دولت کمونيستى بالا برده است.
کيم هاجونگ، وزير اتحاد دو کره در دولت کره‌ جنوبى، به يک کميته‌ پارلمانى اين کشور گفت که هيچ گونه گزارشى از وضع سلامتى کيم جونگ ايل، رهبر کره‌ شمالى تاييد نشده است.
اما خبرگزارى کيودوى ژاپن به نقل از يک ديپلمات کره‌ شمالى بيمارى کيم‌جونگ ايل را تکذيب کرد.
مدتهاست که شايعات فراوانى از بيمارى وخيم و جدى کيم جونگ ايل 66 ساله رواج دارد. وى روز سه‌شنبه در رژه نظامى کشورش به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس اين کشور کمونيستى حضور نداشت. 
 
آمادگی عراق برای برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا
 
بعد از اعلام آمادگی سفیر ایران در بغداد به آمادگی تهران برای برگزاری دور جدید مذاکرات، معاون وزیر امورخارجه عراق در گفتگو با یک روزنامه عرب زبان گفت: بغداد آماده است تا دور جدید مذاکرات بین ایران و آمریکا برگزار شود.
"محمد الحاج حمود" در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: مشغله کنونی دولت عراق به اموری مانند توافقنامه امنیتی با آمریکا و دیگر مسائل داخلی مانند قانون انتخابات و مسئله کرکوک معطوف شده که مانع دخالت این کشور به عنوان میانجی برای برگزاری دور جدید مذاکرات بین ایران و آمریکا شده است.
وی افزود : در صورتی که دو طرف ایرانی و آمریکایی تمایل به برگزاری دور جدید مذاکرات داشته باشند، دولت عراق مانعی نمی بیند که به عنوان میانجی برای برگزاری دور جدید این مذاکرات اقدام کند.
 
نخست وزیر کویت به عراق سفر می کند
 
یاسین مجید، مشاور مطبوعاتی نوری المالکی نخست وزیر عراق اعلام کرد: شیخ ناصر المحمد الصباح، نخست وزیر کویت بعد از ماه مبارک رمضان از بغداد دیدار می کند.
وی گفتگو درباره غرامتی که عراق به خاطر جنگ صدام علیه کویت به این کشور بدهکار است و همچنین ارتقای سطح روابط دو جانبه را از اهداف سفر شیخ صباح به بغداد اعلام کرد.
از زمان حمله صدام به خاک کویت در سال 1991 این اولین سفر یک مقام ارشد کویت به عراق خواهد بود.
 
رایزنی کروکر و معاون رئیس جمهور عراق درباره توافقنامه امنیتی
 
دفتر طارق الهاشمی با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: هاشمی در این دیدار بر موضع ثابت دولت عراق در حمایت از شوراهای بیداری و جذب آنها در نیروهای مسلح عراق در راستای توافقنامه مکتوب به منظور جلوگیری از تفسیرهای اشتباه در تعامل با این شوراها که نقش ممتازی در برقراری امنیت و ثبات در بسیاری از استان های ناآرام عراق داشته اند، تاکید کرد.
روابط دوجانبه از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود. معاون رئیس جمهوری عراق همچنین دیدگاه های خود را درباره شماری از بندهای حساس توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن ارائه کرد.
 
نخست وزير کانادا زمان برگزارى انتخابات زودهنگام را اعلام کرد
 
نخست وزير محافظه‌کار کانادا پس از انحلال پارلمان اين کشور، خواستار برگزارى انتخابات زودهنگام در تاريخ 14 اکتبر (23 مهر) شد. اين انتخابات سومين انتخابات ملى در چهار سال گذشته محسوب خواهد شد.
نظرسنجى اخير در اين کشور نشان دهنده پيشى گرفتن حزب استفن هارپر نخست وزير کانادا از رقيب اصلى‌اش از حزب ليبرال‌ است.
هارپر به خبرنگاران گفت: اين انتخابات رقابت ميان سياست‌هاى اقتصادى و زيست محيطى جناح راست و چپ است

نظر شما :