ایران محور دو توافق موشکی

۲۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۳:۱۲ کد : ۲۶۶۵ اخبار اصلی
با توجه به توافق لهستان و جمهوری چک با امریکا برای ايجاد دفاع موشکی در خاک خود، در صورت تحقق معامله امارات و امریکا، نقطه اشتراک هر دو توافق، ایران و آمادگی در برابر خطر احتمالی این کشور خواهد بود.
ایران محور دو توافق موشکی
"امارات متحده عربی خواستار خريد سيستم پيشرفته دفاع موشکی از آمريکا شده است." این خبری است که تیتر برخی رسانه های عربی و امریکایی را به خود اختصاص داده و توجه بسیاری از تحلیلگران را به اهداف و انگیزه های امارات در طرح این درخواست، جلب کرده است.
بر مبنای اطلاعات موجود، ارزش مالی معامله امارات متحده عربی با امریکا بر سر خرید این تسلیحات موشکی، 7 میلیارد دلار است. اختصاص چنین بودجه ای از سوی امارات برای دریافت تسلیحات پیشرفته موشکی از اصلی ترین متحد استراتژیک خود، نشان از اهمیت بهره مندی از این نوع سیستم و احساس خطر جدی مقامات اماراتی دارد، اما کدام خطر و چه تهدیدی؟
منابع مطلع بر این باروند که انگیزه و هدف اصلی این خرید، تقویت توان نظامی و دفاعی امارات در برابر خطر ایران است. ارائه دهندگان این تحلیل معتقدند که ایران به واسطه نزدیکی جغرافیایی به امارات، درگیری با این کشور بر سر جزایر سه گانه و بهره مندی از فن آوری هسته ای، اصلی ترین تهدید برای این کشور محسوب می شود و در صورتی که ایران قصد پاسخ به حملات امریکا یا اسرائیل را داشته باشد، امارات به عنوان شریک و متحد امریکا در منطقه هدف مناسبی خواهد بود.
 به نظر می رسد که ترس مقامات امارات به واسطه نقاط اختلاف برانگیز میان دو کشور چندان هم بی ربط نیست. اصلی ترین اختلاف دو کشور مسئله سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ است که سال ها ی متمادی در حوزه خلیج فارس مورد اختلاف بوده و به ماده ای ثابت در بیانه های شورای همکاری خلیج فارس تبدیل شده است.
با وجود آنکه امارات در ادعاهای ارضی خود نسبت به این سه جزیره، همواره از حمایت کشورهای عربی همسایه خود به ویژه در قالب شورای همکاری خلیج فارس بهره مند بوده، اما هنوز بر اساس اسناد و مدارکی مستدل نتوانسته ادعاهای خود را به اثبات رساند.
اخیرا موضوع جزایر بعد از چندی سکوت، دوباره به بحثی جنجالی بین دو کشور تبدیل شد. به دنبال  تکرار ادعاهای امارات و صدور بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از امارات، عربستان نیز جزاير سه گانه را اشغال شده از سوى ايران دانسته و بر بازگرداندن  آنچه که حق امارات ناميد، تاکيد کرده است. مجموعه این مسائل، واکنش شدید تهران را در پی داشت.
اما علاوه بر موضوع جزایر سه گانه، کشورهای حوزه خلیج فارس از توسعه فعالیت های هسته ای ایران نیز به شدت ابراز نگرانی کرده و هر از چند گاهی در نشست ها و اجلاس های مختلف فرصت را غنیمت و از خطر دست آوردهای هسته ای ایران در ابعاد محیط زیستی و نظامی  نگران هستند.
این کشورها همچنین جایگاه خود را در تقابل ایران و غرب به ویژه در صورت وقوع هرگونه حمله نظامی، متزلزل می دانند. بر این اساس هر کدام به نوعی درصدد تقویت توان دفاعی خود و یا انعقاد قراردادهای نظامی با کشورهای فرا منطقه ای به ویژه امریکا، بر آمده اند.
 امارات دقیقا در این مسیر قدم گذاشته است و در یک معامله هفت ميليارد دلاری قصد خرید سیستم های ضد موشک، سيستم ارتباطاتی، موشک انداز، رادار و آموزش پرسنل را دارد. سیستم موشکی " تاد" مورد درخواست امارات، بسیار پیشرفته و حساس بوده و این نخستين بار است که امريکا چنين سيستم پيشرفته ای را در اختیار یک کشور دیگر قرار می دهد.
با وجود آنکه صاحب نظران دفاعی امریکا استقرار چنین سیستمی را در امارات زمان بر می دانند، پنتاگون قرار است به زودی به کنگره آمریکا در مورد تصميمش برای فروش سيستم پيشرفته دفاع موشکی «تاد» به امارات، گزارش دهد.
کنگره پس از ارائه اين گزارش، ۳۰ روز وقت دارد تا آن را مورد بررسی قرار دهد اما تجربه نشان داده است که این نوع تصمیمات را  بلوکه نخواهد کرد.
از سوی دیگر با توجه به توافق لهستان و جمهوری چک با امریکا برای ايجاد دفاع موشکی در خاک خود در صورت تحقق معامله امارات و امریکا، نقطه اشتراک هر دو توافق بهانه ایران و آمادگی در برابر خطرات احتمالی خواهد بود.

نظر شما :