نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان - ۹ سپتامبر

۱۹ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۸ کد : ۲۶۵۶ اخبار اصلی
دنور پست: فرو ریختن خانه کاغذی فانی،* لس آنجلس تايمز: مک­پیلین تیم اوباما را تخریب کرد،* الحيات: کوچک دیپلماسی بوش قبل از ترک کاخ سفید، لیبی با واشنگتن آشتی کرد،* الشرق الاوسط:فاجعه مصر تنها نیست.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان - ۹ سپتامبر

روزنامه دنور پست، چاپ ایالات متحده امریکا سرمقاله امروز خود را به دخالت دولت امریکا در کنترل قیمت مسکن اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان فرو ریختن خانه کاغذی فانی، نوشته است، یک بار دیگر دولت فدرال دخالت کرد تا با فشار خود بازار آشفته مسکن در امریکا را نجات دهد. کسی که خود انقراض اقتصاد ملی را رقم زده بود و اقتصاد کشور را به یک مرگ تدریجی مبتلا کرده بود.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، بنا بر برآورد سازمان اشتغالزایی امریکا در ماه­های اخیر نزدیک به 11 هزار نفر از کار بیکار شده­اند و بیش از دو سوم کسانی که از طریق وام­های بانکی اقدام به خرید خانه کرده بودند، خانه­هایشان را از دست دادند. در این گیر و دار دولت در یک برنامه امنیتی برای نجات کشور از بحران اقتصادی برنامه جداگانه­ای تعریف کرده که بر اساس آن پنج میلیارد دلار در بازار مسکن خرید می­کند. شاید این برای نخستین بار طی سال گذشته است که دولت خود مستقیما دست به کار می­شود تا بازار مسکن را از بحران نجات دهد.

 

روزنامه لس آنجلس تایمز سرمقاله امروز خود را به رقابت­های انتخاباتی امریکا اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان مک­پیلین تیم اوباما را تخریب کرد، نوشته است، باراک اوباما به قول بسکتبالیست­های امریکایی باید گرفتاری خود را بشناسد. اکنون وی دوگرفتاری هم­زمان دارد. جان مک­کین، سارا پیلین فرماندار آلاسکا و ستاره برتر واسیلا وریوس را انتخاب کرد تا تیمی دو برابر اوباما داشته باشد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، البته اگر تیم مک­کین مراقبی برای جو بایدن کسی که بسیار بیش از او به تسلیم رسانه­ها می­شود و جنجال می­سازد، نداشته باشد، ممکن است ضربات سختی متحمل شود. بایدن مانند بسکتبالیستی است که به هم­بازی­هایش می­گوید که جلو بروید من بازی را باز می­کنم، اما وقتی به جایی می­رسد که باید شوت نهایی را بزند دریبل می­کند و همه چیز را به هم می­زند، نکته­ای که مک­کین می­تواند بسیار خوب از آن نهایت بهره را ببرد.

 

روزنامه الحیات چاپ لندن نیز در سرمقاله­ای با عنوان پیروزی کوچک دیپلماسی بوش قبل از ترک کاخ سفید، لیبی با واشنگتن آشتی کرد، نوشته است، جورج بوش رئیس جمهوری امریکا چند هفته قبل از آن که دوران ریاست جمهوریش را به پایان برساند توانست پیروزی کوچکی را در عرصه دیپلماسی امریکا به دست آورد، آن هم چیزی نیست جز عادی سازی روابط امریکا با لیبی پس از 50 سال.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا در حالی هفته گذشته به لیبی سفر کرد که معمر قذافی رهبر لیبی در حال برگزاری جشن­های سی و نهمین سال به قدرت رسیدنش در لیبی بود. این دیدار صفحه تازه­ای در روابط واشنگتن – طرابلس ایجاد کرد. این اتفاق می­تواند کمک بسیاری به رقابت جمهوری­خواهان با دموکرات­ها در عرصه رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا بگذارد.

 

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، سرمقاله امروز خود را به سقوط صخره­ها در قاهره که قربانیان آن به 51 تن رسید، اختصاص داده و با عنوان فاجعه مصر تنها نیست، نوشته است، بسیار دردناک بود هنگامی که دیدم قربانیان را چگونه از زیر صخره­ها خارج می­کردند. هنگامی که می­دیدم صدمه­دیدگان چکونه از زیر آورد تمنای نجات می­کردند. اما تاسف بار این است که غم­ها از می­گذرند، یک ساعت می­گرییم، یک روز شیون می­کنیم، یک هفته حرف از سیاست­های اشتباه دولت می­زنیم و پس از آن همه چیز را فراموش می­کنیم تا یک فاجعه جدید رخ دهد تا دوباره شیون و گریه و زاریمان را از سر بگیریم.

 

  

 

    

 

 


نظر شما :