انتخاب ايران در برابر موافقتنامه امنيتى بغداد- واشنگتن

سکوت يا مخالفت؟

۲۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۸:۳۳ کد : ۲۶۵۵ اخبار اصلی
صبح روز سه شنبه نوزدهم شهريور ماه، شبکه تلويزيونى الجزيره عربى اعلام کرد که ايران از امضاى توافقنامه امنيتى بغداد- واشنگتن، نگرانى ندارد. اين خبر هنوز از سوى مقامات جمهورى اسلامى ايران تاييد نشده و رسانه هاى داخلى نيز خبرى دراين‌باره منتشر نکرده اند اما حتى صحت احتمالى چنين مسئله اى مى تواند قابل بررسى باشد.
سکوت يا مخالفت؟
صبح روز سه شنبه نوزدهم شهريور ماه، شبکه تلويزيونى الجزيره عربى اعلام کرد که ايران از امضاى توافقنامه امنيتى بغداد- واشنگتن، نگرانى ندارد. اين خبر هنوز از سوى مقامات جمهورى اسلامى ايران تاييد نشده و رسانه هاى داخلى نيز خبرى دراين باره منتشر نکرده اند اما حتى صحت احتمالى چنين مسئله اى مى تواند قابل بررسى باشد.
 
پيش نويس پيمان امنيتى عراق و امريکا که سوى واشنگتن تدوين شده بود، با واکنش شديد و مخالفت مردم، محافل حزبى و سياسى و مجلس عراق روبرو شد و شدت واکنش ها، امريکاييان را وادار به تغيير رويکرد و ارائه پیشنهاد موافقتنامه امنيتى با در نظر گرفتن برخى خواسته هاى عراقى ها کرد.
 
گرچه  در این موافقتنامه موارد بحث برانگيزی وجود دارد، اما مذاکرات وزراى خارجه دو کشور به دنبال سفر رايس به عراق و ارائه طرح موافقتنامه به دولت اين کشور، به نوعى از احتمال نزديکى زمان توافق حکايت داشت.
 
اصلى ترين نکته مورد اختلاف در متن پيش نويس پيمان امنيتى بغداد- واشنگتن، زمان خروج نيروهاى امريکايى از عراق بود که هنوز نيز به طور دقيق و رسمى جدول زمانى براى آن از سوى کاخ سفيد مطرح نشده است، گرچه چندى پيش از سوى برخى رسانه ها  اعلام شد که مقامات امريکايى سال 2011 را سال اتمام حضور نيروهاى امريکايى در عراق عنوان کرده است .
 
امريکا در حال حاضر پانزده تيپ رزمی، و در مجموع صد و چهل هزار سرباز در عراق دارد. هر تيپ رزمی شامل سه تا پنج هزار سرباز است. 
 روز نوزدهم شهريور ماه، کاخ سفيد اعلام کرد که پرزيدنت بوش تصميم گرفته است تا ماه فوريه سال آينده حدود ۸۰۰۰ تن از نيروهای امريکا را از عراق خارج سازد. شاید این نخستین گام دولت امریکا برای خروج نیروهای نظامی از عراق باشد تا بواسطه آن توافق دو دولت محقق شود.
با این وجود هدف کاخ سفيد در ممانعت از اعلام رسمى و دقيق زمان خروج نيروهاى نظامى امريکايى از عراق،  طولانى کردن زمان تخليه عراق است، اين هدفى است که سبب ارائه  پيشنهاد پيمان امنيتى بغداد- واشنگتن نيز شد.
 
مصونيت هاى قضايى براى نيروها و افراد امريکايى حاضر در عراق، گستردگى مسئوليت هاى اعطا شده به امريکاييان در امور داخلى عراق، از ديگر موارد بحث برانگيز بين دولت عراق و طرف امريکايى تا رسيدن به توافق نهايى است.
از سوى ديگر ايران که تاکنون اصلى ترين مخالف امضاى هرگونه توافقنامه يا پيمانى بين عراق و امريکا بوده چراکه اين کار را اعطاى  مشروعيت به ادامه حضور نيروهاى امريکايى در عراق و منطقه دانسته و ادامه حضور امريکاييان را نيز عامل  بى ثباتى عراق و منطقه و تهديد کننده تماميت ارضى کشورهاى همسايه عراق ارزيابى مى کند، اکنون بعيد به نظر مى رسد که ايران از موضع مخالفت دست بردارد .
 
از سویی دیگر سفير ايران در عراق از آمادگى ايران براى برگزارى دور پنجم مذاکرات سه جانبه تهران، واشنگتن و بغداد، درباره عراق بر اساس مکانيزم گذشته  خبر داده و گفته بود که در صورت درخواست بغداد از تهران براى برگزارى چنين نشستى، تهران اين پيشنهاد را بررسى و موافقت خود را با آن اعلام خواهد کرد.
 
برخى بر اين باورند که ايران از اقدامات زمينه ساز ادامه گفت و گو با طرف امريکايى استقبال مى کند تا در سايه آن به اوضاع پر ابهام عراق که معجونى از ناآرامى و بى ثباتى و طرح اتهامات عليه ايران در خصوص وضعيت عراق و نا مشخص بودن زمان خروج امريکاييان از اين کشور است، فيصله دهد.
 
بر اين اساس شايد يکى از انگيزه هاى ايران براى سکوت در برابر موافقتنامه امنيتى بغداد- واشنگتن، تلاش براى به ثمر رساندن گفت و گوهاى سه جانبه در مورد عراق باشد، هرچند در صورت صحت اين نظر، باز هم دور تازه اى از تنش ها به واسطه نقش آفرينى جديد ايالات متحده امريکا در عراق و منطقه بين کشورهاى همسايه عراق از جمله ايران با امريکا شکل خواهد گرفت.
 
دیپلماسی ایرانی صحت خبر منتشر شده از سوی شبکه تلویزیونی الجزیره عربی را از دستگاه دیپلماسی ایران جویا شد اما مسئولین این وزراتخانه گفتند که خود را موظف به پاسخگویی به شبکه الجزیره نمی دانند.

نظر شما :