ديدار عباس و اولمرت؛ هر دو هفته يکبار

۰۵ تیر ۱۳۸۶ | ۱۹:۵۶ کد : ۲۶۴ اخبار اصلی
اولين ديدار اهوداولمرت و محمود عباس از زمان غلبه حماس با جنبش فتح در نوار غزه در حالى صورت گرفت که اهو داولمرت اعلام کرد که قصد دارد تا هر دو هفته يکبار با محمود عباس ديدار کند.

نمايندگان گروه چهار جانبه صلح خاورميانه متشکل از سازمان ملل،‌آمريکا،‌اتحاديه اروپا و روسيه به منظور بررسى تحولات اخير غزه 26 ژوئن تشکيل جلسه داده اند. اين در حالى است که رهبران اردن،‌مصر،‌فلسطين و اسرائيل مى گويند که 25 ژوئن  در خصوص روند صلح در منطقه خاورميانه به نتايج مطلوبى رسيده اند.

از زمان آغاز بحران در سرزمين هاى فلسطينى که منجر به استقرار دو کابينه جداگانه به رهبرى حماس وجناح فتح در غزه و کرانه باخترى شده است اين اولين نشست اعضاى اين گروه چهار جانبه است.

گروه چهار جانبه به منظور تلاش براى پيشبرد طرح آمريکا موسوم به نقشه راه صلح در خاورميانه در سال 2002 تشکيل شد و هدف آن تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل در کنار هم،‌خلع سلاح گروه هاى فلسطينى و آزادى اسراى فلسطينى و اسرائيلى است.

تصميم گيرى در مورد پيشنهاد انتخاب تونى بلر،‌نخست وزير انگلستان (که روز چهارشنبه هفتم تيرماه از سمت خود کناره گيرى خواهد کرد) به سمت فرستاده ويژه کميته چهارجانبه در خاور ميانه از موضوعات اصلى اين نشست است و اعضاى اين گروه در اين نشست تلاش مى کنند در زمينه انتخاب بلر به اين سمت به توافق برسند که تحت حمايت شخص جورج بوش و کاندوليزا رايس است.

 اين در حالى است که آمريکا و انگليس از طرفداران آن هستند اما روسيه با اين موضوع محتاطانه برخورد کرده است هرچند ديپلمات ها اعلام کرده اند که روسيه نيز قصد مخالفت با آن را ندارد. در اين ميان هر چند اسرائيلى ها از پيشنهاد انتخاب بلر بسيار خوشحال هستند اما فلسطينى ها نسبت به آن بسيار بدبين هستندو معتقدند که انتخاب وى مى تواند اوضاع را بدتر کند.

تونى بلر پيش از اين اعلام کرده بود که قصد دارد که صلح را بين فلسطين و اسرائيل برقرار کند. موافقان وى  معتقدند که وى با توجه به حل مسئله ايراند شمالى بعد از 30 سال توانايى برقرارى صلح در اين منطقه را نيز دارد.

مخالفان انتخاب تونى بلر مى گويند که وى بيش از اندازه طرفدار سياستهاى آمريکا و اسرائيل است.  سخنگوى حماس نيز در اين خصوص اعلام کرد که تجربه مردم ما از بلر تجربه تلخى است. به عقيده وى تصميمات بلر اوضاع را بدتر خواهد کرد.

بعد از انتخابات پارلمانى در فلسطين که به پيروزى حماس انجاميد دولتهاى غربى تماس خود را با دولت فلسطين قطع کردند و دولت تحت رهبرى حماس را تحت تحريم اقتصادى قرار دادند در نتيجه مذاکرات صلح به حالت تعليق در آمد.

در ديدارهاى صورت گرفته، اهوداولمرت،‌ نخست وزير اسرائيل اعلام کرد که 250 تن از اسراى فلسطينى را آزاد خواهد کرد و مبلغ 600 ميليون دلار از دارايى هاى دولت خودگردان را که در اختيار اسراييلى ها بلوکه شده بود به دولت سلام فياض تحويل مى دهد.  اين در حالى است که بيش از 9 هزار فلسطينى در زندان هاى اسرائيل اسير هستند.

اين اولين ديدار اهوداولمرت و محمود عباس از زمان غلبه حماس با جنبش فتح در نوار غزه بود. گروه حماس که به اين اجلاس دعوت نشده بود از برگزارى آن به شدت انتقاد کرده است. 

اهوداولمرت همچنين گفت که قصد دارد تا هر دو هفته يکبار با محمود عباس ديدار کند. در همين راستا حسنى مبارک،‌رئيس جمهور مصر اعلام کرد که هدفش از برگزارى اين نشست آغاز دوباره مذاکرات صلح بين فلسطين و اسرائيل بوده و خواستار اتحاد فلسطينى ها است. وى در نشست شرم الشيخ هشدار داد که بدون برقرارى آرامش و صلح بين دو گروه فلسطينى برقرارى صلح و امنيت در اين منطقه امکان پذير نخواهد بود.

در انتهاى اين جلسه محمود عباس از اهوداولمرت خواست تا مذاکرات صلح را با انتخاب تاريخى دقيق آغاز کنند اما زمانى که اهوداولمرت اعلام کرد که محمود عباس را به عنوان همکار خود در راه دستيابى به صلح مى داند تاريخ جديدى را براى آغاز مذاکرات مشخص نکرد.


نظر شما :