سرنوشت کرکوک، محور مذاکرات نخست‌وزیر کردستان عراق در ایران

۲۹ مرداد ۱۳۸۷ | ۰۵:۳۰ کد : ۲۴۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
عمده نگرانی­های خارجی درباره کرکوک از جانب ایران و ترکیه صورت می­گیرد. اما نگرانی ترک­ها بسیار بیشتر از ایرانی­ها است.
سرنوشت کرکوک، محور مذاکرات نخست‌وزیر کردستان عراق در ایران

نیچروان بارزانی نخست­وزیر اقلیم کردستان عراق در یک سفر رسمی به تهران آمد و با محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران و برخی دیگر از مقام­های ارشد ایرانی دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار درباره گسترش روابط تجاری و اقتصادی با مقام­های ایرانی به مذاکره پرداخت و توانست نتایجی در این زمینه نیز به دست آورد.

 

بارزانی سه روز در ایران بود و روز چهار شنبه 13 اوت تهران را ترک کرد. گویا سفر بارزانی به تهران محدود به مذاکره درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی نبوده است. به گفته مطبوعات عراقی و خبرگزاری­های کرد، هدف از سفر بارزانی به تهران گفت و گو بر سر سرنوشت کرکوک که معضلی جدید برای عراق شده، بود. وی در این سفر تلاش کرد نظر مثبت ایرانی­ها را جلب کند.

 

روزنامه الزمان چاپ بغداد در این باره نوشت، نیچروان بارزانی پس از آن که نمانیدگان پارلمان توافق کردند پرونده انتخابات در کرکوک استثنائا به تعویق بیفتد و در تاریخ دیگری برگزار شود، به تهران سفر کرد تا درباره این پرونده با مقام­های ارشد ایرانی به بحث و گفت و گو بنشیند.

 

این روزنامه همچنین خبر از سفر عباس البیاتی، یکی از اعضای مجلس اعلای اسلامی عراق به استانبول و مذاکراتش با مقام­های ترکیه در همین رابطه داد. یکی از منابع نزدیک به بیاتی در این باره گفت: «در این دیدار به طور کلی درباره وضعیت عراق با طرف­های ترکیه بحث و تبادل نظر کردیم. اما به طور ویژه پرونده کرکوک مطرح بود و درباره افق فعالیت­های سیاسی ترکمن­ها در عراق به ویژه کرکوک نیز به طور مفصل به بحث نشستیم.»

 

در همین حال ناظم عمر، نماینده اقلیم کردستان در ایران نیز گفت: «در نشست بارزانی با طرف­های ایرانی درباره روابط دو جانبه، موضوع بمباران مواضع مرزی کردها در عراق از سوی ایران و همچنین پرونده کرکوک به بحث و تبادل نظر پرداختیم.»

 

در این جا به نظر می­رسد، یک حرکت ضربدری توسط عراقی­ها انجام شده است. عمده نگرانی­های خارجی درباره کرکوک از جانب ایران و ترکیه صورت می­گیرد. اما نگرانی ترک­ها بسیار بیشتر از ایرانی­ها است. ایرانی­ها از مواضع جنبش جدایی طلب دموکرات کردستان که در خاک عراق علیه منافع ایران فعالیت می­کنند و گروه­های کمله را برای ضربه زدن به منافع ایران اجیر می­کنند، نگران هستند، اما ترکیه به طور کل به واسطه حضور 40 درصدی اقلیت کرد در خاک خود، از قدرت گرفتن کردها در عراق به هر نحوی نگران است. در حقیقت نگرانی ترک­ها از مواضع کردها بسیار بیشتر از ایرانی­ها است اما وجود نفس نگرانی باعث شده مواضع تهران و آنکارا به یکدیگر نزدیک­تر شود.

 

ترکیه الحاق کرکوک به کردستان را آخرین حد آستانه نگرانی و صبر خود در برابر کردها می­داند و حتی تهدید کرده در صورتی که کردها بر الحاق کرکوک به خاک خود پافشاری کنند و بخواهند آن را به خاک خود ملحق کنند، آنها نیز در تلافی این کار حمله گسترده­ای انجام داده و یکی از شهرهای کلیدی کردستان مثلا اربیل را به اشغال خود در می­آورند.

 

در همین حال دولت ترکیه با حمایت از ترکمن­ها که در کرکوک نیز اقلیب پرقدرتی محسوب می­شوند، تلاش می­کند به نوعی در برابر نفوذ کردها قدرت نمایی کند. روابط ترکیه با کردستان عراق پس از سقوط رژیم بعث در سال 2003 به شدت رو به تیرگی رفت. کردها در عراق قدرت گرفتند و این باعث شد تا ترک­ها از این بابت بسیار نگران شوند.

 

اوج این نگرانی­ها زمانی بود که دولت ترکیه از عادی سازی روابط با کردهای عراق سر باز می­زد و در همین زمان دولت مسعود بارزانی برای فشار آوردن بر آنکارا اقدام به حمایت غیر علنی از شورشیان پ.ک.ک در خاک خود کرد. شورشیان پ.ک.ک نیز اقدام به انجام عملیات خرابکارانه و تروریستی در خاک ترکیه می­کردند. این حرکات باعث واکنش ترک­ها شد که در نتیجه آن چندین بار به کوه­های کردستان عراق و برخی شهرهای مرزی کردستان عراق حمله زمینی و هوایی کردند.

 

مسعود بارزانی دائما یادآور می­شد، ترک­ها برای حل بحرانشان چرا از ما کمک نمی­گیرند. دولت ترکیه در پاسخ می­گفت، طرف مذاکره ما دولت عراق است و هر چه پیش آید، ما با آنها در میان می­گذاریم. بارزانی انتظار داشت، ترک­ها وی را برای حل بحران موجود به آنکارا دعوت کنند، اما هیچ وقت چنین نشد و روابط تیره و تیره­تر شد.

 

اکنون به واسطه همین تیرگی روابط نيچروان به تهران آمد و در عوض نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق به ترکیه رفت تا بر سر موضوع کرکوک با ایرانی­ها و کردها به مذاکره بپردازند.

 

ماه گذشته موضوع برگزاری انتخابات استانی در کرکوک بر اساس تقسیم بندی طائفه­ای کردها، سنی­ها، ترکمن­ها و دیگر اقلیت­ها به رای گذاشته شد که اعتراض شدید کردها را در پی داشت به گونه­ای که صحن علنی مجلس را ترک کردند. اکنون این اختلاف­ها همچنان ادامه دارد و تلاش­ها برای حل آن نیز مستمر است.

 

بروز روزنه­هایی برای حل بحران کرکوک

 

در همین حال گروه هم­پیمان کرد پارلمان عراق ابراز امیدواری کردند، موضوع کرکوک پس از پایان تعطیلات تابستانی نمایندگان پارلمان عراق به نتیجه برسد.

 

سعد البرزنجی، یکی از نمایندگان کرد پارلمان عراق در گفت و گو با روزنامه الصباح چاپ بغداد گفت: «استفان دی مستورا نماینده سازمان ملل در عراق پیشنهادهایی را برای حل بحران مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک تهیه کرده و قرار است آنها را در ماه سپتامبر به نمایندگان مجلس ارائه دهد.»

 

پیش از این مستورا پیشنهاد داده بود، موضوع انتخابات کرکوک تا اطلاع ثانوی به تاخیر بیفتد تا در طول این مدت گروه­های تحقیقی تشکیل شود تا وضعیت کرکوک را مورد بررسی قرار دهند. اما این طرح هم توسط کردها به چالش کشیده شد.

 

برزنجی در این باره گفت: «فعالیت گروه مربوط به ماده 140 قانون اساسی عراق به ریاست دکتر رائد فهمی وزیر علوم و تکنولوژی همچنان به کار خود ادامه می­دهد و فعالیت وی هیچ تداخلی با برنامه­های مستورا ندارد.»

 

به گفته برزنجی اکنون شمار بسیاری از عرب­هایی که در دهه هشتاد منطبق با طرح رژیم بعث برای تغییر ساختار جمعیتی کرکوک به این شهر مهاجرت کردند با توافق دولت عراق به زادگاهشان بازگشته­اند و برخی نیز قرار است به زودی باز گردند.

 

در همین حال رشید العزاوی نماینده جبهه توافق العراقیه مهمترین گروه سیاسی سنی در پارلمان عراق نیز گفت: «ممکن است قانون خاصی استثنائا برای کرکوک مبتنی بر پیشنهاد سازمان ملل در صورت دادن برخی ضمانت­ها به تصویب برسد که بتواند برای تمام طرف­های درگیر در عراق نیز مفید باشد.»

 

وی در ادامه تاکید کرد، تصویب این قانون منوط به اعطای یک سری ضمانت­های اجرایی درباره سازمان­های امنیتی کرکوک است که بر اساس توازن قوا در این شهر حفظ می­شود. برای همین تاخیر در بررسی این طرح به بعد از تعطیلات تابستانی مجلس افتاده تا مطالعات و بررسی­های لازم درباره آن به خوبی انجام شود.»   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :