دیدگاه مردم جهان به ایران و اسرائیل

۲۷ مرداد ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۴ کد : ۲۴۴۰ اخبار اصلی
یادداشت دکتر محمد هشام راغب دبیر تحریریه روزنامه مصری الوسط برای دیپلماسی ایرانی.
دیدگاه مردم جهان به ایران و اسرائیل

بر اساس نظرسنجی­ای که رادیو و تلویزیون بریتانیا (بی­بی­سی) تهیه کرده، بیشتر مردم معتقدند که اسرائیل و ایران بیشترین تاثیر منفی را بر جهان می­گذارند. در این نظرسنجی ایالات متحده امریکا و کره شمالی نیز در رتبه­های سوم و چهارم قرار ­گرفته­اند. این نظرسنجی از 28 هزار نفر در 27 کشور جهان درباره 12 کشور که بیشترین تاثیر مثبت و منفی را بر جهان می­گذارند، صورت گرفته است.

 

این در حالی است که در نظرسنجی قبلی بی­بی­سی که در ماه ژوئیه انجام شده بود، به اعتقاد مردم، ایالات متحده امریکا بیشترین تاثیر منفی را بر جهان می­گذارد و دیدگاه­های منفی نسبت به این کشور نیز روز به روز شدیدتر می­شود.

 

در همین حال کشورهایی که بیشترین تاثیر مثبت را بر جهان می­گذارند عبارتند از کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا. دلیل اصلی انتخاب این کشورها به عنوان کشورهای مثبت تاثیرگذار در دنیا به نقش مثبت آنها در حل مشکلات و مناقشات عرصه­های بین­المللی باز می­گردد. در این میان اسرائیل بدترین چهره را در خاورمیانه،  کشورهای اسلامی و اروپا دارد و این در حالی است که ایران به دلیل حضور مفیدش در عرصه­های مختلف مرتبط با جهان اسلام به عنوان مثبت­ترین چهره تاثیرگذار در کشورهای اسلامی انتخاب شده است.

 

همچنین دیدگاه مردم برخی از کشورهای خاورمیانه و ترکیه نسبت به اتحادیه اروپا نیز چندان مثبت نیست و در چین نیز مردم نسبه به ژاپن نظر مساعدی ندارند.

 

سرمایه­گذاران اصلی بسیار از رسانه­های مطرح جهان یهودی هستند و تبلیغات گسترده­ای را نیز به نفع یهودیت انجام می­دهند. اما با این حال بر اساس نظرسنجی بی­بی­سی نتوانسته­اند تغییر قابل قبولی در دیدگاه­ها نسبت به اسرائیل ایجاد کنند. به گونه­ای که بسیاری از مردم معتقدند اسرائیل بیشترین تهدید را برای صلح بین­المللی دارد.

 

البته این نظرسنجی نکته دیگری را نیز نشان داد و آن این که بسیار ساده می­توان گفت، نمی­توان به رسانه­ها چندان اطمینان کرد زیرا آنها همیشه حقیقت را منعکس نمی­کنند. مثلا رسانه­های جهانی همواره تلاش داشته­اند چهره منزهی از اسرائیل نزد افکار عمومی ایجاد کنند و کارهای تروریستی که در فلسطین مرتکب می­شود را در راستای دفاع از امنیتش تفسیر کنند. در حالی که اسرائیل خود با فلسطینی­ها بدترین رفتارها را دارد. اما به رغم پافشاری رسانه­ها خللی در نگرش مردم به اسرائیل به وجود نیامده و تنفر ملت­ها از این رژیم همچنان پا برجا است.

 

اما با این حال ظاهرا بهبودی­ای نسبت به آمار مشهوری که اتحادیه اروپا درباره اسرائیل در سال 2002 انجام داد، به وجود آمده است. در آن تاریخ اتحادیه اروپا نظرسنجی انجام داده بود که نشان می­داد 60 درصد مردم جهان، اسرائیل و ایالات متحده امریکا را بیشترین تهدید برای صلح جهانی می­دانند. شاید این بهبودی محسوس که اکنون به وجود آمده ماحصل سیاست­های ضعیفی باشد که کشورهای عربی در سال­های اخیر اتخاذ کرده­اند. سیاست­هایی که باعث شده اسرائیل از آنها بهترین استفاده را کرده و برای بهبود چهره خود در عرصه جهانی به شدت تلاش کند و خود را شریک صلح معرفی کند. کما این که برای این دیدگاه اسرائیلی­ها توقف انتفاضه در فلسطین را دلیلی برای تلاششان برای رسیدن به صلح می­دانند.

 

از سوی دیگر به رغم شکست رسانه­های غربی در بهبود چهره اسرائیل یا ایالات متحده امریکا، این رسانه­ها بر عکس ظاهرا در تخریب چهره ایران موفق عمل کرده­اند. به گونه­ای که اکنون مشاهده می­کنیم ایران بلافاصله پس از اسرائیل به عنوان منفی­ترین کشور تاثیرگذار در جهان معرفی می­شود. می­توان حدس زد دلیل عمده این برداشت، به دشمنی صریح ایران با اسرائیل و ایالات متحده باز می­گردد. در حالی که گزارش سازمان­های امنیتی امریکا نشان می­داد ایران چندین سال است که برنامه­های تسلیحات هسته­ای خود را متوقف کرده اما رسانه­های غربی همچنان تلاش می­کنند پروژه­های هسته­ای ایران را خطرناک و تهدید کننده صلح جهانی جلوه دهند.

 

شاید غربی­ها بر این عقیده خود اصرار می­کنند و تلاش دارند آن را به افکار عمومی دنیا تزریق کنند تا مقدمات حمله به ایران را فراهم سازند. چرخش 180 درجه­ای رسانه­های غربی در روزهای اخیر علیه ایران را می­توان در همین راستا تفسیر کرد. چرخشی که با نرمش چین و روسیه در برابر پرونده هسته­ای ایران تشدید شده است و هر از گاهی چراغ­های سبزی را به غرب علیه تهران روشن و خاموش می­کنند.


( ۱۱ )

نظر شما :