اوباما در اروپا

۰۵ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۰:۴۲ کد : ۲۳۵۹ اخبار اصلی
در حالی که باراک اوباما در سفر به سر می برد، جان مک کین، کاندیدای حزب جمهوری خواه امریکا ترجیح داده است که در امریکا به مسائل داخلی توجه کند. مک کین می داند که راه ورود به کاخ سفید از صندوق های رای اروپا نمی گذرد.
اوباما در اروپا
اوباما در اروپا
باراک اوباما، کاندیدای ریاست جمهوری امریکا پس از سفر چالش برانگیز خود به خاورمیانه به اروپا رفت تا به همپیمانان اروپایی خود نشان دهد که توانایی ادامه همکاری با آنها را دارد. شاید اگر اروپایی ها می توانستند در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شرکت کنند، بدون شک این باراک اوباما بود که پیروز انتخابات می شد، اما سخنرانی وی در برلین نشان داد که اوباما هم پیمانی است که همکاری با وی به مراتب سخت تر از آن چیزی خواهد بود که دولتمردان اروپایی تصور می کردند.
 
برلین
روز پنجشنبه 24 جولای، باراک اوباما در میان استقبال بیش از 200 هزار آلمانی در میدان ستاره بزرگ شهر برلین قرار گرفت که از به دعوت وی برای اتحاد پاسخ داده بودند. اما سخنرانی وی توجه منتقدان و سیاستمداران را به خود جلب نکرد.
 
وی در سخنرانی خود تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روابط اروپا و امریکا را گسترش خواهد داد. سناتور امریکایی در سخنرانی خود از جمله به صلح خاورمیانه، جنگ افغانستان و برنامه هسته ای ایران اشاره کرد و از صلح جویان جهان خواست تا برای ایجاد صلج جهانی بیش از گذشته فعال شوند. اوباما گفت که پس از فروپاشی دیوار برلین، که سمبل فروپاشی نظام سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوری بود، اکنون نوبت فروریختن دیوارهای است که مذهب ها و اقوام را از یکدیگر جدا کرده است.
 
یک روزنامه آلمانی نوشت که اشاره باراک اوباما به دیوار برلین و جنگ سرد تنها مقایسه ای است با بحران های کنونی جهان که امریکا و اروپا با آنها درگیر هستند و از افغانستان تا عراق و ایران را در برمی گیرد. این روزنامه همچنین نوشت که پیامی که نامزد دموکرات در برلین اعلام کرد، شفاف تر و خشن تر از آن چیزی بود که انتظارش می رفت. کسانی که انتظار وعده های شیرین از وی داشتند ناامید شدند.
 
باراک اوباما همچنین در برلین با آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان و وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار و گفت و کرد که هر دو دیدار دوستانه و گرو توصیف شد. وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با باراک اوباما اعلام کرد که اهمیت برقراری تناسب لازم میان تامین امنیت نظامی و بازسازی غیر نظامی در افغانستان را به وی گوشزد کرده است.
 
باراک اوباما که بی تجربگی وی در سیاست خارجی به یکی از نقاط ضعف وی در انتخابات تبدیل شده است، سعی می کرد تا با سفر به خاورمیانه و اروپا کمی از انتقادات را کاهش دهد. البته به نظر می رسید که سفر اروپایی وی سرپوشی بر سوال های بی جواب وی در خاورمیانه باشد اما در اروپا نیز کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا زیر زره بین منقدان قرار داشت.
 
علت محبوبیت 70 درصدی باراک اوباما در آلمان از آنجاست که بسیاری وی را کاندیدای ضد بوش می دانند. اما پشت پرده به نظر می رسد که سیاست های حضور نظامیان امریکایی در عراق و افغانستان تغییر چندانی نخواهد کرد. و تمرکز باراک اوباما بیشتر از عراق بر روی افغانستان است که آلمان حدود 3 هزار و 500 نیرو در این کشور دارد. این درحالی است که کشور آلمان نیروهای خود را از خاک عراق بیرون کشیده است. 
 
پاریس
باراک اوباما از برلین به پاریس رفت و در آنجا از سوی نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه مورد استقبال قرار گرفت. نیکولا سارکوزی که سیاست های وی دنباله رو سیاست های جورج بوش، رییس جمهور امریکا است، خطاب به باراک اوباما گفت که کاندیداتوری وی نقطه عطفی است برای تغییر چهره امریکا در سراسر جهان.
 
باراک اوباما در ادامه سفر شفاف سازی سیاست خارجی خود تنها سه ساعت در پاریس ماند و پس از آنکه یک ساعت با نیکولا سارکوزی دیدار کرد در یک کنفرانس خبری، برنامه هسته ای ایران را محور صحبت های خود قرار داد.
 
باراک اوباما که پیش از این برنامه هسته ای ایران را خطرناک خوانده بود و نیز اعلام کرده بود که باید با ایران گفت و گو کرد. وی گفت ایران نباید منتظر رییس جمهور بعدی امریکا بماند بلکه باید پیشنهاد غرب برای توقف غنی سازی را بپذیرد.
 
وی در پاریس با تکرار سخنان خود در برلین گفت که امریکا اروپایی قدرتمند می خواهد تا بتواند در افغانستان، عراق و ایران، امریکا را یاری دهد. ما از کمک های اروپا در امور خاورمیانه استقبال می کنیم و و به همکاری های همپیمانانمان در مبارزه با مشکلات از جمله تروریسم، قدرت و تغییرات آب و هوا استقبال می کنیم.
 
نیکولا سارکوزی نیز اعلام کرد که با هرآنکه در دور بعدی ریاست جمهوری امریکا را به دست بگیرد همکاری خواهد کرد. وی گفت مسلما این وظیفه فرانسه نیست که رییس جمهور بعدی امریکا را انتخاب کند.
 
نیکولا سارکوزی در حالی با باراک اوباما دیدار کرد که سیاست های خارجی جان مک کین، نامزد حزب جمهوری خواه امریکا با سیاست های وی بخصوص در مورد ایران، روسیه و خاورمیانه همخوانی بیشتری دارد.
 
لندن
ایستگاه بعدی باراک اوباما، لندن است. باراک اوباما در یک توقف دو ساعته میهمان خانه شماره 10 خیابان داونینگ استریت لندن است. آنچه در برنامه سفر وی مورد توجه قرار گرفته است، اقامت او در هتل 5 ستاره چرچیل است که گفته می شود هزینه اقامت در ایت هتل 300 تا 500 پوند است.
 
درحالی که باراک اوباما در سفر به سر می برد، مک کین، کاندیدار جمهوری خواه ترجیح داده است که در امریکا به مسائل داخلی توجه کند. استراتژی مک کین در شرایط حاضر می تواند صفحه را به نفع جمهوری خواهان برگرداند، مک کین می داند که راه ورود به کاخ سفید از صندوق های رای اروپا نمی گذرد. 

نظر شما :