حکم جلب برای دیکتاتور

۲۳ تیر ۱۳۸۷ | ۲۳:۴۸ کد : ۲۲۷۶ آسیا و آفریقا
وزرات امور خارجه امریکا روز جمعه 11 جولای سال 2008 اعلام کرد لوییس مورنو اوکامپو، ‌دادستان دادگاه جزایی بین المللی، قصد دارد با متهم کردن رئیس جمهوری سودان به دست داشتن در درگیری های دارفور، حکم بازداشت وى را صادر کند.
حکم جلب برای دیکتاتور
وزرات امور خارجه امریکا روز جمعه 11 جولای سال 2008 اعلام کرد که لوییس مورنو اوکامپو، ‌دادستان دادگاه جزایی بین المللی، قصد دارد با متهم کردن رئیس جمهوری سودان به دست داشتن در درگیری های منطقه دارفور، برای وی حکم بازداشت صادر کند.
 
این در حالی است که نماینده سودان در سازمان ملل این اقدام را سبب بی ثباتی در کشورش خواند و بان کی مون،‌ دبیر کل سازمان ملل، از امنیت کارمندان این سازمان در سودان ابزار نگرانی کرد.
 
به نظر می رسد که لوییس مورنو اوکامپو،‌ روز دوشنبه حکم دستگیری عمر حسن البشیر را به جرم کشتار شهروندان در منطقه دارفور از سال 2003 را صادر کند.
 
سازمان ملل اعلام کرده است که این درگیری ها تا کنون منجر به کشته شدن 300هزار نفر و بی خانمانی 2.7 میلیون نفر از شهروندان منطقه دارفور شده است اما دیپلمات ها نگرانند که اقدام تلافی جویانه گروه های منسوب به رییس جمهور منجر به اخراج گروه های امداد از منطقه دارفور شود. در حال حاضر زندگی بسیاری از مردم منطقه دارفور به این گروه های امداد وابسته است.
 
مقامات سازمان ملل و برخی دیپلمات های مطرح دنیا ده ها ملاقات با مقامات چینی،‌ روسی و کشورهای اتحادیه افریقا برگزار کردند و اوضاع منطقه دارفور را بررسی کردند. در این میان نماینده چین اعلام کرد که این موضوع را به طور خاص پیگیری می کند. وانگ گوانگیا،‌ اعلام کرد که هیچ نقطه مثبتی در این سناریو وجود ندارد.
 
اگر می خواهیم در سودان به صلح برسیم باید بتوانیم با تمامی گروه های سیاسی حاضر در سودان همکاری کنیم. موضوع دستگیری رییس جمهوری سودان می تواند برروی مذاکرات صلح،‌ عملیات صلح بانان و تامین مایحتاج مردم منطقه تاثیر داشته باشد.
 
نگرانی درخصوص اوضاع دارفور در دو ناحیه است. ناحیه اول اقدامات سریع و کوتاه مدت در سودان است که این نگرانی را به دنبال دارد که دولت سودان خشم خود را برنیروهای سازمان ملل مستقر در سودان اعمال کند. در ناحیه دیگر ادامه مذاکرات در یک سطح گسترده تر است که اقدامی طولانی مدت به شمار می رود و این احتمال وجود دارد که هر روز اوضاع در این منطقه رو به وخامت بگذارد.
 
در اولین اقدام سازمان ملل، بن کی مون با پنج نماینده دائم شورای امنیت سازمان ملل ملاقات کرد تا نگرانی خود را وضعیت نیروهای سازمان ملل در سودان اعلام کند. نیروهای سازمان ملل در سودان در حال حاضر در شرایط آماده باش به سر می برند تا در صورت هرگونه اقدامی آمادگی لازم را داشته باشند.
 
این در حالی است که روز پنجشنبه هفت نفر از صلح بانان در سودان کشته و 22 نفر دیگر زخمی شدند.
 
اگر حکم بازداشت رییس جمهوری سودان روز دوشنبه اعلام شود،‌این اولین باری خواهد بود که دادگاه لاهه حکمی علیه شخصی که همچنان در قدرت است، صادر می کند.
 
عمر البشیر کیست؟
عمر البشیر در اول ژانویه سال 1944 در شهر هوشه بنگا در سودان به دنیا آمد و تحصیلات اولیه خود را در این شهر گذراند. پس از آن خانواده وی به خارطوم مهاجرت کردند و وی تحصیلات خود را در این شهر ادامه داد. عمر البشیر زمانی که بسیار جوان بود به ارتش سودان پیوست و تحصیلات نظامی خود را در شهر قاهره مصر آموخت. وی در سال 1973 زمان جنگ ارتش مصر با اسراییل در ارتش مصر فعال بود.
 
زمانی که وی به سودان بازگشت در عملیات نظامی علیه ارتش آزادی خواه مردم سودان در جنوب این کشور شرکت کرد. بعدها وی توانست به عنوان وزیر دفاع سودان،‌ رئیس ستاد ارتش و ‌نخست وزیر به کار خود ادامه دهد.
 
البشیر پس از آن با حسن الترابی، ‌رهبر اسلامگرایان ملی شریک شد. در 16 اکتبر سال 1993پس از انتصاب به مقام رئیس جمهوری قدرت زیادی به دست آورد. در همین سال ها بود که با حسن ترابی اختلاف پیدا کرد. این اختلاف در نهایت باعث پایان یافتن هم پیمانی آنها شد.
 
در سال 1996برای یک دوره 5 ساله به ریاست جمهوری برگزیده شد و در سال 1998 قانون اساسی کشور را به نفع خود تغییر داد. در 12 اکتبر سال 1999، پارلمان و حسن الترابی، سخنگوی پارلمان را در یک کودتا به توپ بست و وی را به زندان انداخت. اکنون ترابی یکی از مخالفان سرسخت بشیر به شمار می رود. 

نظر شما :