رو بوسی تاریخی

۱۲ تیر ۱۳۸۷ | ۲۰:۴۵ کد : ۲۲۱۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جلال طالبانى و ايهود باراک دیده بوسی کردند
رو بوسی تاریخی

جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق روز دوشنبه 30 ژوئن در کنفرانس سازمان جهانی سوسیالیست با ایهود بارک وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد و با او به مصافحه پرداخت.

 

مطبوعات و منابع سیاسی اسرائیلی دیدار باراک با جلال طالبانی را دیداری تاریخی توصیف کردند و اظهار داشتند، برای نخستین بار در تاریخ عراق و اسرائیل است که مصافحه­ای میان دو مقام عراقی آن هم در این سطح صورت می­گیرد.

 

منابع آگاه به خبرگزاری ایتالیایی آکی گفته­اند، دو رهبر هنگامی با یکدیگر مصافحه کردند که محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به احترام آنها برخواست و دو طرف را به یکدیگر معرفی کرد.

 

دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه­ای در این باره اعلام کرد، رو بوسی جلال طالبانی با ایهود باراک در پی در خواست محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی صورت گرفته و مصافحه وی با باراک به عنوان دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق و نائب رئیس سازمان سوسیالیست بین­المللی صورت گرفته است و به معنای روبوسی رئیس جمهوری عراق با یک مقام ارشد اسرائیلی نیست.

 

جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق نیز مصافحه خود با باراک را یک حرکت اجتماعی متمدنانه دانست و آن را عاری از هر گونه معنایی توصیف کرد. وی در این باره تاکید کرد، عراق به عنوان یک کشور دیگران را ملزم به کاری نمی­کند کما این که خود نیز خلاف قوانین و سیاست­های عراق دست به کاری نمی­زند.

 

جلال طالبانی همچنین خود را حامی ملت فلسطین، حکومت ملی فلسطینی و تمام مستندات جامعه عربی، تلاش­های عربی و مقررات مشروع جامعه جهانی دانسته است.

 

این نخستین بار نیست که مقام­های عراقی با مقام­های اسرائیلی دیدار می­کنند. پس از سقوط رژیم بعث، بحث بر سر ایجاد رابطه یا تداوم قطع ارتباط عراق با اسرائیل بارها مطرح شد. در ابتدای سقوط رژیم بعث در سال 2003 مثال الآلوسی یکی از مقام­های عالی رتبه عراقی که اکنون از نمایندگان مهم پارلمان عراق است، در یک سفر رسمی به اسرائیل رفت و با مقام­های ارشد اسرائیلی دیدار و گفت و گو کرد. دیدار وی از اسرائیل جنجال گسترده­ای بوجود آورده به گونه­ای که بسیاری از منتقدان به ویژه منتقدان حمله آمریکا به عراق نظام جدید این کشور را نظامی طرفدار صلح با اسرائیل و بی­توجه به مسائل و مشکلات اعراب و اسرائیل دانستند.

 

آلوسی در واکنش به این تهدیدها گفت: «سفر من به عراق یک سفر رسمی است و مصالح عراق ایجاب می­کند که با اسرائیل رابطه داشته باشد. ما از این که رابطه­مان با اسرائیل بهبود یابد خشنود خواهیم شد و آن را به نفع خود، دولت و ملت عراق می­دانیم.»

 

سفر آلوسی پس از گذشت مدتی این شایعه را به وجود آورد که اسرائیل در صدد سرمایه­گذاری در عراق است و با همین هدف زمین­های بسیاری را در عراق با هماهنگجی دولت عراق خریداری کرده است. دولت عراق این اتهام­ها را به شدت رد می­کرد و حتی سفر آلوسی به عراق را یک سفر شخصی تنها با اراده وی دانست و اعلام کرد، سفر آلوسی به مثابه سفر نماینده دولت عراق به اسرائیل نیست.

 

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :