گزارش دیپلماسی ایرانی از نشست با رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی
شعار تحریم نعمت و فرصت است را در عمل به اجرا درآوردیم/آخرین گزارشها از وضعیت کریدور شمال - جنوب

دیپلماسی ایرانی: مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست هم اندیشی با سردبیران، دبیران و مدیران رسانه های کشور برنامه ها و دستورکارهای خود را در طول مدیریت خود بر این مجموعه بیان داشت.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، وی نخستین برنامه عملیاتی خود را اتخاذ تصمیمات و طرح های برجای مانده از گذشته عنوان کرد، که به دلیل عدم ثبات مدیریتی در فرآیندهای کاری و طرح های توسعه ای منطقه گره هایی ایجاد کرده است. وی گفت: «گره های فراوانی در کارها و تصمیمات نگرفته بسیاری در کارها وجود دارد؛ در نتیجه برنامه خطی نخست بنده بازکردن این گره هاست؛ و مصداق آن را می توان در طرح های زیرساختی – سرمایه گذاری ناتمام و پرونده های حقوقی مشاهده کرد.»
طاعتی مقدم با بیان اینکه همزمان باید به مرحله توسعه و تکمیل مولفه های مختلف لجستیکی و زیرساخت های حمل و نقلی به عنوان یک مزیت رقابتی منطقه آزاد انزلی وارد شد، گفت: «تکمیل و توسعه حمل و نقل ترکیبی، ریلی، هوایی، دریایی در بستر کریدورهای بین المللی با همکاری شرکت های داخلی و بین المللی از دیگر برنامه های سازمان برای بهره برداری حداکثری از مهمترین مزیت های این منطقه در دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی منطقه آزاد انزلی است.»
طاعتی مقدم با ارائه تحلیلی از مشکلات ناترازی آب دریای کاسپین برای بنادر این دریا، گفت: «با توجه به مشکلات ناشی از کسری تراز آب دریای کاسپین، این مجتمع آخرین بندری است که دچار مشکل خواهد شد و آب خور مناسب آن زمینه تخلیه و بارگیری کالا را فرآهم می کند.»
وی با تشریح امکانات و برنامه های سازمان متبوع خود در مجتمع بندری کاسپین، ظرفیت نهایی تخلیه و بارگیری بیست و دو پست اسکله آن را یازده میلیون تن در سال بیان کرد و به بیان تحلیلی در خصوص کریدورهای بین المللی پرداخته و افزود: «در کریدور چین – قزاقستان – ایران؛ بر اساس توافقات انجام شده با دولت چین، تخفیفاتی در ارتباط با کالاهای ترانزیتی در این مسیر ریلی اعمال شد؛ اما متأسفانه ظرف یکی دو سال گذشته تخفیفات برداشته شد، و هزینه انتقال کالا افزایش یافت (هر کانتینر2000 دلار بیشتر شد) اما برای رفع این مشکل مذاکرات خوبی از سوی وزارت امور خارجه، دبیرخانه شورای عالی، و شرکت های حمل و نقلی برای کاهش هزینه های حمل و نقلی در این مسیر در حال انجام است.»
وی با اشاره به تلاش همکاران این سازمان و شرکت های حمل و نقلی این کریدور مشغول به فعالیت است، تحلیلی در خصوص ظرفیت ها و فرصت های ترانزیت کالا میان کشورهای حوزه آسیای میانه و شرق آسیا با آسیای غربی و جنوب خلیج فارس، ارائه داد و گفت: «در همین راستا تولیدات پتروشیمی یکی از کشورهای آسیای میانه به مقاصد غرب آسیا ترانزیت می شود که تاکنون بیش از 30 هزار تن ترانزیت شده است.»
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی سومین و مهمترین مسیر کریدوری عبوری از منطقه متبوع خود را کریدور شمال جنوب عنوان کرد و گفت: «این مسیر یک بار دیگر برای کشورهای ذی نفع آن، دارای اهمیت شده، موضوعی که برآمده از تحریم های روسیه و نگاه روس ها به توسعه روابط در بستر کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین رقابت های کریدوری هند برای ترانزیت سریع تر و امن تر کالاهای خود به بازارهای اروپایی است.»
طاعتی مقدم با ارائه تحلیلی نسبت به مسیرهای نقل و انتقال کالا در مسیرهای ترانزیتی و هزینه های مترتب بر آن، اظهار داشت: در حال مذاکره با بنادر و شرکت های روسی برای ترانزیت کالاهای این کشور هستیم، و در مرحله آزمایشی در حال فعال سازی این مسیر میان بنادر ماخاچ کالا و آستراخان و بندر کاسپین برای حمل بار به بنادر جنوبی کشور و ترانزیت به بازارهای مقصد آن کشور، قرار داریم.
وی در ارتباط با پهنه های صنعتی منطقه متبوع خود گفت: «این منطقه دو شهرک صنعتی با دو مدیریت متفاوت را داراست، در شهرک صنعتی اول (حسن رود) بر اساس مدل مشارکتی با مدیریت شهرک های صنعتی در حال خدمات رسانی هستیم و دومین شهرک صنعتی نیز توسط سازمان مدیریت می شود و در حال آماده سازی سومین شهرک صنعتی هستیم و در عین حال شهرک های صنعتی سفیدرود، ضیابر و خمیران نیز به بخش صنعتی منطقه آزاد انزلی اضافه شده است و در حال رایزنی برای تعمیم مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد به این بخش ها هستیم.»
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به برخی هجمه ها علیه مناطق آزاد که به تعمیم قوانین و مقرراتی چون مالیات بر ارزش افزوده به مناطق آزاد منجر شد، گفت: «رفع مشکلات قانونی در ارتباط با کسب و کارهای مناطق آزاد و بازگرداندن مزایا و معافیت های قانونی توسط دبیرخانه شورای عالی، دولت و نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و به این باور رسیدند که مناطق آزاد نه تنها تهدیدی علیه تولید ملی نیست بلکه فرصتی برای اقتصاد ملی، به خصوص در دوران تحریم محسوب می شود.»
وی با بیان اینکه تناقضات قانونی موجود علیه مناطق آزاد در حال برطرف شدن است، افزود: «در ارتباط با سرمایه گذاران داخلی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مشوق هایی را برای اعمال ابلاغ کرده، که یکی از آنها تأسیس صندوق تأمین سرمایه، برای طرح های سرمایه گذاری است و این مشوق ها در حوزه تأمین مالی و اقتصاد دانش بنیان و دیجیتال را شامل می شود.»
طاعتی مقدم با ارائه تحلیلی از اهمیت حضور و بهره گیری از ظرفیت های شرکت های مدیریت صادرات سخن گفت و در خصوص راهکارهای حفظ و اعتماد سازی برای فعالین اقتصادی در ارتباط با عدم ثبات قوانین و مقررات توسط برخی دستگاه ها و نهادها، راهکار سازمان منطقه آزاد انزلی را تشکیل کارگروه های رفع این ناهماهنگی ها و رسیدن به فهم مشترک عنوان کرد و افزود: «بسته های سرمایه گذاری تهیه شده در گذشته نیازمند بازبینی برای تدقیق مکان اعمال و اجرای طرح سرمایه گذاری امکان سنجی شده با تحلیل بازار مصرف هدف، و بسته حمایتی در نظر گرفته است که توسط سازمان انجام می شود.»
وی با بیان اینکه یکی از محورهای جذب سرمایه گذار برای منطقه آزاد انزلی، تولید هیدروپونیک محصولات کشاورزی است، افزود: «در ارتباط با استارآپ ها، مجموعه های حمایتی در قالب نوآوری در نظر گرفته شده و اقتصاد دانش بنیان و دیجیتال، صندوق های ریسک پذیر نیز برای حمایت از اجرای چنین برنامه هایی در کنار تکمیل زنجیره استارآپ ها با محوریت منطقه آزاد انزلی در دستور کار سازمان قرار دارد.»
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ارتباط با اهمیت ثبات مدیریتی، با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته منطقه هفت مدیرعامل و سرپرست را شاهد بوده است؛ گفت: «علی رغم اینکه بدنه مدیریت میانی و کارشناسی سازمان ثابت بوده اما به دلیل تغییرات مدیریت عالی، طرح های زیادی نیمه کاره بوده و به تصمیم گیری برای اجرا نیازمند است.»
وی یکی از خروجی های عدم ثبات مدیریتی را در جذب منابع درآمدی کالای تجاری عنوان کرد و گفت: «این مسئله عدم اعتماد مشتری های خود را باعث شده است؛ به طور مثال در طول ده ماه گذشته، از 350 میلیون دلار سهمیه، 180 میلیون جذب شده و این مهم زمینه کاهش درآمدهای سازمان شد که با پیگیری های به عمل آمده طی یکی دو ماه اخیر و تا پایان سال بخش عمده جذب می شود.»
وی با بیان اینکه بنای مدیریتی بنده ثبات مدیریتی حتی بیش از دوران مدیریت شش ساله دکتر مسرور است؛ اضافه کرد: این عدم ثبات مدیریتی نه تنها در منطقه آزاد انزلی بلکه در بیشتر مناطق نیز رخ داده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سئوالی درباره شبکه ریلی استان گیلان و اتصال آن به شبکه ریلی داخلی برای تکمیل زیرساخت های کریدور شمال جنوب، چنین توضیح داد که به دلیل مسائل زیست محیطی اتصال ریل به بندر انزلی طولانی شد؛ در عین حال دولت به درستی دنبال این مهم بود که راه آهن در این مسیر به یک مجتمع بندری متصل شود. بنابراین اولویت با بهره برداری منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین شد تا در ادامه بندر انزلی نیز به این مسیر وصل شود.
وی در خصوص برخی مسائل مرتبط با اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی گفت: «راه آهن وصل شده، به صورت آزمایشی نیز تاکنون نیز حدود 63 هزار تن کالا توسط راه آهن حمل و نقل شده، اما برای تسریع در اتمام این طرح ملی یک سری از تقاطع های غیر همسطح به همسطح تغییر پیدا کرده و باید اصلاح و تکمیل شود. از سوی دیگر ایستگاه راه آهن نیز احداث نشده، یک سری امکانات زیرساختی و فنی جهت نقل و انتقال سریع تر و آسان تر کالا از روی کشتی به قطار انجام نشده است که باید در اولویت قرار گیرد. در همین راستا با وزیر راه و شهرسازی مذاکره شده و در پی این جلسه، مدیرعامل شرکت زیرساخت به این منطقه آمده و در خصوص سازوکار احداث ایستگاه راه آهن توافقات خوبی حاصل شد و در ادامه نیز با معاون راه آهن کشور در زمینه رفع این مسائل و تکیمل و بهره برداری کامل از زیرساخت مورد بحث گفتوگو شد.»
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سئوالی در خصوص روابط با کشورهای حوزه اوراسیا با بیان اینکه استان گیلان یک سابقه چهارصد ساله در تجارت با حوزه دریای کاسپین به ویژه روسیه را دارا بوده است، گفت: «روسیه بازار بسیار جذابی برای کالاهای ایرانی است و کشورمان نیز مسیر بسیار خوبی برای عبور و ترانزیت کالاهای روسی است. در حوزه اوراسیا، عمده ارتباطات با ارمنستان زمینی است که داستان خود را دارد، اما نیازسنجی برای صدور کالاها و محصولات منطقه و استان به بازار آن کشور در حال به روزرسانی و بازبینی است.»
وی با اشاره به اینکه در زمینه مباحث تحریمی، شعار تحریم نعمت و فرصت است را در عمل به اجرا درآوردیم؛ گفت: «چراکه در دریاچه محصوری واقع شده ایم که امکان تعریف ارتباطات درونی با یکدیگر را فراهم می کند. از سوی دیگر روسیه به دنبال ترانزیت و صدور سی میلیون تن از کالاهای تولیدی خود است و این در حالی است که حجم نهایی ترانزیت کالا از بندر کاسپین در حدود 11 میلیون و با مدیریت بهینه این میزان به 15 میلیون تن افزایش می یابد.»
طاعتی مقدم با بیان اینکه ظرفیت در حال بهره برداری مجتمع بندری کاسپین در حدود یک میلیون تن است؛ راهبرد سازمان متبوع خود را جذب حدود 20 درصد از حجم کالای 30 میلیون تنی روسیه برشمرد و گفت: «از سوی دیگر با توجه به جایگاه جهانی روسیه و قزاقستان در تولید غلات، می توان در مسیر تأمین امنیت غذایی کشور نقش محوری ایفا کنیم و این مهم برآمده از انتظار روسها از منطقه آزاد انزلی به عنوان محل نگهداری کالاهای روسی است.
وی در توضیح این موضوع، دپوی غلات و نهاده های دامی در این منطقه به منظور خرید و فروش توسط بازرگانان ایرانی و غیر ایرانی را بیان و اضافه کرد: «یکی از اقداماتی که باید از سوی این سازمان در دستور کار قرار گیرد این واقعیت است که در این زمینه با ارگان ها و نهادهای نظارتی مرتبط با این مهم هماهنگ باشیم تا برای چنین فرایندی ناهماهنگی هایی که به عدم اعتماد طرف خارجی منجر می شود، فراهم نشود.»
طاعتی مقدم با اشاره به در حال احداث بودن سردخانه به عنوان یک زیرساخت برای صادرات محصولات کشاورزی، از طرح سازمان متبوع خود برای ایجاد پایانه صادراتی میوه و تره بار در محدوده شهرک صنعتی سفید رود، جنب ایستگاه راه آهن خبر داد.
طاعتی مقدم یکی از مزایای مجتمع بندری کاسپین را بهره گیری از توان بخش خصوصی در احداث و بهره برداری از اسکله ها عنوان کرد و گفت: «بر همین اساس اسکله های مجتمع بندری به صورت bolt توسط سرمایه گذار بخش خصوصی ساخته شده، اما در این مدت به دلیل ارزش افزوده ایجاد شده سهم سازمان نیز از 90 به 10 و قدرالسهم نیز به 26 در مقابل 74 سرمایه گذار تغییر پیدا کرده و در عین حال طول زمان نیز از 49 سال بهره برداری به 30 سال کاهش یافته؛ موضوعی که بیانگر جذابیت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است.»
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ارتباط با مسیر ریلی رشت آستارا با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن چندین باره این طرح ملی، نقش آن را در انتقال کالا در مسیر کریدور شمال جنوب حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: «اراده دولت و نظام مبنی بر تکمیل و اتصال به خطوط ریلی جمهوری آذربایجان و روسیه است، موضوعی که در توافق روسای جمهوری دو کشور نیز مشاهده می شود و در عین حال ظرفیت دو خطه شدن در مسیر رشت انزلی و رشت به آستارا نیز وجود دارد، اگر نگاه آمایشی و هم افزایی در بهره برداری حاکم باشد می توان تنوع کالاها را در این مسیر مدیریت کرد تا مسیرهای داخلی هم پوشانی نداشته باشند و با یکدیگر در مسیر رقابت قرار نگیرند.»
طاعتی مقدم در خصوص رفتار جمهوری آذربایجان با بیان اینکه علی رغم همه مباحث، تکمیل و بهره برداری از این شبکه ریلی برای ترانزیت کالا برای آن کشور حائز اهمیت است، گفت: «فعالیت این مسیر ریلی – ترانزیتی برای روسیه نیز مهم ارزیابی می شود و اساساً از نظر جغرافیایی و ترانزیتی منافع آن کشور با فعال شدن این مسیر ریلی – ترانزیتی گره خورده است.»
وی در ارتباط با تعریف مدل های همکاری با کشورهایی چون ترکیه در منطقه آزاد انزلی گفت: «اصلی ترین موضوع در خصوص ترکیه، خط ترانزیتی چین – قزاقستان – ایران، به مقصد ترکیه است و در عین حال فرصت بسیار خوبی برای همکاری در زمینه تولید برندهای پوشاک ترکیه در منطقه آزاد انزلی با توجه به ظرفیت ها و مزیت ها قانونی، وجود دارد.»
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به میزبانی حدود 12 میلیون تن از ابتدای سال جاری تا کنون، منطقه متبوع خود را یکی از قطب های گردشگری کشورمان عنوان کرد و افزود: «از نظر امکانات زیرساختی علی رغم وجود مجموعه هایی چون آکواریوم و مارینا که دارای مشکل رسوب است، با کمبودهایی مواجهیم و به ارتقای کمی و کیفی زیرساخت ها و امکانات گردشگری نیازمند هستیم.»
وی یکی از مهمترین برنامه های سازمان منطقه آزاد انزلی در حوزه گردشگری را توسعه گردشگری دریایی اعلام کرد و گفت: «راه اندازی مسیر دریایی و حرکت اتوبوس دریایی میان بندر کاسپین و انزلی در دستور کار قرار دارد تا در ادامه میان سایر بنادر گیلان و دریای کاسپین این خط سیر گردشگری دریایی ایجاد شود.»
طاعتی مقدم وجود نیروی انسانی متخصص با وجود پزشکان و کادر درمانی را فرصت و مزیتی برای گیلان و منطقه آزاد انزلی در زمینه توریسم سلامت بیان کرد و گفت که این مهم در قالب بسته های سرمایه گذاری سازمان در اولویت اجرا قرار دارد.
وی با انتقاد با وضعیت منظر شهری و گردشگری منطقه به ویژه در دورانی که تعداد 21 روستا از سال 98 از محدوده منطقه خارج شده؛ رویکرد سازمان متبوع خود در زمینه گردشگری را تغییر ساخت و ساز مسکونی از ویلایی به بلند مرتبه سازی با توجه به ارزش بسیار زیاد اراضی محدوده منطقه بیان کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه تحلیلی در خصوص توانمندی های گردشگری و اکوتوریسم منطقه متبوع خود، مزیت هایی چون تالاب انزلی، بوجاق، جنگل هیرکانی فتاتو را برشمرد و از کمپین تبلیغاتی تالاب تا بوجاق با هدف معرفی ظرفیت ها و توانمندی های منطقه و تعمیم برنامه ها گردشگری و رویدادهای فرهنگی – هنری به کل محدوده خبر داد.
طاعتی مقدم با اشاره به این واقعیت که گیلان یکی از لوکیشن های فیلم های سینمایی و سریال سازی بوده، گفت: «به همین منظور احداث شهرک سینمایی در چارچوب طرح های سرمایه گذاری منطقه لحاظ شده است.»
وی در ارتباط برنامه های سازمان متبوع خود در حوزه گردشگری ریلی؛ از رایزنی با شرکت راه آهن برای طرح قطار گردشگری خبر داد و در خصوص حاکمیت دوگانه در منطقه متبوع خود گفت: «حاکمیت دوگانه در منطقه آزاد انزلی وجود دارد، منطقه میان چهار شهرستان انزلی، رشت، خمام و آستانه اشرفیه تقسیم شده و قرار گرفته است. اما در استان گیلان همدلی و همگرایی خوبی وجود دارد که منطقه آزاد انزلی را به عنوان یک فرصت نگاه می کنند.»
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در قانون توسعه جدید فرودگاه به محدوده این منطقه اضافه شده، در این خصوص گفت: «علاوه بر مباحث گردشگری هوایی و شروع به کار اجرای خطوط کارگو برای صدور محصولات کشاورزی و شیلاتی چون خاویار، ماهیان گرم آبی، گل ارکیده، بلوبری که دارای ارزش افزوده هستند، در دستور کار سازمان قرار دارد موضوعی که در همکاری با استانداری گیلان و فرودگاه در دست اقدام داریم.»
نظر شما :