نقش کلیدی دریای سیاه

راهگذر تبریز - ترابزون؛ راهی تازه میان آسیا و اروپا

۱۳ آبان ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۹۱۴۷ اروپا آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: ماندانا تیشه یار
ماندانا تیشه یار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برخی دیگر از اندیشمندان، عصر نوین را ورای دوران قطب بندی ها دیده و آن را جهان پساقطبی نامیده اند؛ بدین معنا که عصر قطب بندی ها به سر آمده و اینک مناطق هستند که می توانند نقش های کلیدی در عرصه نظام بین الملل بازی کنند.
راهگذر تبریز - ترابزون؛ راهی تازه میان آسیا و اروپا

دیپلماسی ایرانی: جهانی که در آن به سر می بریم، مدام در حال گذار است. تنها در همین عمر کوتاه ما، جهان از سامانه دوقطبی که بر بنیان تقسیم کره زمین میان دو ایدئولوژی حاکم در دو قدرت بزرگ شکل گرفته بود، وارد جهان تک قطبی با حضور یک قدرت هژمون و ساختاری هرمی شکل شد. این روند نیز چندان دوام نیاورد و امروز وارد دورانی شده ایم که برخی با تعریف های کلاسیک، آن را عصر چندقطبی می خوانند و پدیداری قدرت های نوین جهانی را عامل اصلی در بروز چنین تحولی می دانند. با اینهمه، برخی دیگر از اندیشمندان، عصر نوین را ورای دوران قطب بندی ها دیده و آن را جهان پساقطبی نامیده اند؛ بدین معنا که عصر قطب بندی ها به سر آمده و اینک مناطق هستند که می توانند نقش های کلیدی در عرصه نظام بین الملل بازی کنند.

در این میان، مفهوم «منطقه» نیز دچار تغییرات شگرفی شده است. از دهه ۱۹۶۰ «منطقه» شامل گروهی از واحدهای سیاسی می شد که در یک حوزه جغرافیایی کنار یکدیگر جای گرفته بودند و از ویژگی های طبیعی و تاریخ مشترک و گاه اشتراکات فرهنگی، زبانی، قومی، دینی و غیره برخوردار بودند. این تعریف اما رفته رفته و به ویژه پس از فروپاشی شوروی و نیز گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات، تغییری بنیادین کرده است. امروزه، «منطقه» دیگر جایی نیست که تنها بر روی نقشه جغرافیا تعریف شده باشد. مفهوم منطقه از «انعطاف» بیشتری برخوردار شده است و مرزهای سیاسی دیگر به تنهایی مشخص کننده حدود مناطق نیستند. همچنین «موضوع» تشکیل دهنده مناطق که کشورها را به دور هم جمع می کرد نیز نسبی تر شده و از دامنه گسترده تری بهره می برد. برای نمونه، امروزه از منطقه ای به نام سازمان همکاری شانگهای نام برده می شود. با نگاهی به نقشه این سازمان، می توان به خوبی دید که اعضای آن در مناطق گوناگون جغرافیایی، شامل شرق آسیا، شمال آسیا، آسیای مرکزی، جنوب آسیا و حتی غرب آسیا جای گرفته اند. آنچه که همه این کشورها را به دور هم گرد آورده و منطقه ای نوین را شکل داده، مساله امنیت و مشکلات مشترک امنیتی این کشورهاست. 

نمونه دیگری از شکل گیری منطقه ای نو بر پایه تعریفی تازه، منطقه بریکس است. کشورهای عضو بریکس حتی با یکدیگر مرز مشترک ندارند. برزیل در آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی در قاره آفریقا، چین در شرق آسیا، هند در جنوب آسیا، روسیه در شمال آسیا و گروهی از کشورهای رو به توسعه در مناطق گوناگون جهان گرد هم آمده اند و منطقه ای تازه را شکل داده اند. بنیان اصلی منطقه بریکس بر پایه هدف مشترک کشورهای عضو برای پیشبرد همکاری های اقتصادی و بهبود شرایط زیست در این جوامع شکل گرفته است. این در حالیست که از دیدگاه سیاسی نیز حتی نمی توان همخوانی میان اعضا را دید. برای نمونه، در حالی که هند متحد مهم ایالات متحده در آسیا به شمار می رود، روابط رقابت جویانه میان چین و آمریکا و دشمنی آشکار میان روسیه و آمریکا به چشم می خورد. با اینهمه، تعریف منافع مشترک توانسته است اعضای بریکس را برای شکل دادن به یک هویت منطقه ای نوین گرد هم بیاورد. 

به این ترتیب، می توان دید که چگونه گفتمان های نوین در عرصه سامانه بین المللی در حال شکل دادن به روابطی تازه میان واحدهای سیاسی و ساختن جهانی نو هستند. در واقع، روندی تازه در عرصه بین المللی در دهه های اخیر  برآمده است که ماهیت آن بر پایه گوناگونی بازیگران شامل دولت ها، ملت ها، نهادها و افراد است. می توان این تحول نوین را گذار از مفهوم «جهانی شدن» به مفهوم «بین المللی شدن» نیز خواند. ویژگی اصلی این دوره، پاسداشت گوناگونی فرهنگ ها و ارزش های حاکم بر جوامع انسانی و تقویت پیوندهای میان ملت ها برای دستیابی به صلح پایدار است.

در این میان، شبکه ای شدن روابط میان کشورها در دوران کنونی، زمینه ای فراهم آورده تا قدرت های منطقه ای بتوانند برنامه های مشترک تازه ای را به اجرا درآورند و ابتکارهای کوچک و متوسط گوناگونی از خود نشان دهند. 

به ویژه در منطقه ما، اجرای ابتکارهای ترابری و گسترش راهگذرها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. واقعیت آن است که امروزه با توجه به شرایط بحرانی در روابط روسیه و اوکراین، شرایط در حاشیه شمالی دریای سیاه ناامن به نظر می رسد. همچنین رویدادهای ماههای اخیر پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و جنگ میان اسراییل با مردم فلسطین، لبنان و دیگر کشورهای منطقه، سبب شده که حاشیه شرقی دریای مدیترانه نیز دچار ناامنی شود. این وضعیت به مناطق مجاور نیز سرایت کرده و دریای سرخ نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است. از این رو، به نظر می رسد اندیشیدن برای یافتن راه های نوین همکاری منطقه ای، از ضرورت برخوردار است. 

با نگاهی به نقشه منطقه دریای سیاه، می توان به خوبی دید که حاشیه جنوبی این دریا که ساحل گسترده ترکیه را تشکیل می دهد، از امنیت و ثبات برخوردار است. این امر می تواند زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر این حوزه را فراهم آورد. با توجه به همسایگی ایران و ترکیه، می توان به روشنی دید که نزدیکترین بندر دریای سیاه به قطب صنعتی و تجاری ایران در شمال غرب این کشور، یعنی شهر تاریخی تبریز، بندر ترابزون است. فاصله این بندر تا مرز بازرگان تنها ۵۸۰ کیلومتر است و می توان انتظار داشت که تجهیز راهگذر تبریز ـ ترابزون، بتواند ظرفیت های تازه ای برای همکاری میان کشورهای منطقه فراهم آورد. 

در واقع، این یک راهگذر میان دو کشور همسایه نخواهد بود. بلکه می توان انتظار داشت که این راهگذر از یک سو، زمینه دسترسی آسان کشورهای آذربایجان و ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی را به دریای سیاه فراهم آورد، از سوی دیگر، عرصه تازه ای برای همکاری ایران و ترکیه با کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان را بگشاید. این امر همچنین می تواند راه تازه ای در برابر چین برای پیشبرد مسیر زمینی ابتکار کمربند و راه بگذارد. افزون بر این، پیوند میان تبریز و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس، زمینه پیوستگی میان دریای سیاه و خلیج فارس از کوتاهترین و به صرفه ترین مسیر را فراهم خواهد کرد. 

راه اندازی شبکه ای از راهگذرها در این حوزه، بی تردید می تواند به رونق دادوستدهای اقتصادی و تجاری در منطقه کمک کرده و دیگر کشورهای حاشیه دریای سیاه نیز از آن بهره مند گردند. این مسیر نه تنها راه تازه ای پیش پای روسیه برای رسیدن به آبهای آزاد در آسیا باز می کند، بلکه برای گرجستان و کشورهای اروپای شرقی نیز فرصت های تازه ای برای دسترسی به بازارهای غرب، جنوب و شرق آسیا فراهم می سازد. 

از دیدی تاریخی، سرزمین های ما نخستین راه ترابری جهان با نام بزرگراه شاهنشاهی را ۲۵۰۰ سال پیش در دل خود جای داده بودند و نیاکانمان شوش در نزدیکی خلیج فارس را به ازمیر در مدیترانه پیوند می دادند. در همین حال، در دوران جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ نیز بندر ترابوزن نقشی کلیدی در فراهم آوردن دسترسی ایران به اروپا فراهم کرده بود. بنابراین می توان دید که این مسیر، از دید استراتژیست ها و اقتصاددانان، از دهه ها پیش به عنوان یک ظرفیت موثر در گسترش روابط منطقه ای شناخته شده است. 

تشکیل گروه مشترکی از دانشگاهیان ایران، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه برای انجام مطالعات امکان سنجی و طراحی نقشه راه اجرای این ابتکار منطقه ای، بی تردید راهی برای تقویت صلح و دوستی میان اندیشمندان منطقه خواهد گشود. 

نسخه انگلیسی این یادداشت در همایش بین المللی چشم انداز جنگ روسیه و اوکراین در دانشگاه قطر در سوم آبان ۱۴۰۳ ارائه شده است.

ماندانا تیشه یار

نویسنده خبر

دکترای روابط بین الملل از دانشگاه جواهرلعل نهرو هندوستان، عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه ای در دانشگاه علامه طباطبائی، عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه ای آسیای مرکزی و ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دریای سیاه نظم نوین جهانی نظم نوین سیاست بین الملل جهان چندقطبی ماندانا تیشه یار سازمان همکاری های شانگهای بریکس آسیا اروپا اروپای شرقی ترابزون تبریز


( ۷ )

نظر شما :

خسرو ۱۳ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۰
اگر دل مشغولی سیاست ایرانی ، پرتوان کردن اقتصاد و افزایش سطح رفاه ملت ایران و تجارت با همسایگان باشد همه این راه‌ها قابل بررسی است ایران موقعیت بی نظیر ژئواکونومیک حاضر را فراموش کرده است منابع عظیم گاز ایران هنوز به اورپا وصل نشده است تا درآمد سرانه ایرانیان چندبرابر شود دریاها و کوهستانها و جزایر و کویرها و باغات و آثار تاریخی ، برای درآمد توریستی تجهیز نشده است و هنوز منتظریم
م ۱۳ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۰
مسیر تبریز ترابزون در بخش ترکیه کاملا آماده است و با بهتر شدن بخشی از مسیر که داخل ایران قرار دارد این مسیر به شکل بهینه می‌تواند استفاده شود. همانطور که مردم با ماشینهای شخصی و تشکیل تورها سالهاست از این مسیر استفاده می‌کنند و برای تفریح و گردش مسیر خیلی جذابی است و مسیرهای دیگری غیر از این به مقصد مدیترانه و مرمره نیز وجود دارد و از این مسیرها مردم علاوه ترانزیت مسافر برای تجارت رسمی و چمدانی نیز استفاده می‌کنند. اگر اراده سیاسی برای دسترسی به بنادر ترکیه جهت تجارت و بر عکس ایران وجود داشته باشد.با توجه به ظرفیت‌های جاده‌ای ترکیه و ایران و لحاظ بین‌المللی شدن یعنی حفظ تنوع فرهنگی و ارزش‌های جوامع انسانی در این مسیر این ازتباط کمک زیادی جهت ارتقا اقتصادی و صلح در مسیرهای حمل و نقل خواهد کرد.به همین شکل ایجاد ارتباط قوی با همان ملاحضات در مسیرهای شمالغرب باعث شکوفایی همه جانبه و صلح در شماغرب ایران و ج.آذربایجان و ارمنستان خواهد شد.
داریوش ۱۳ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۶
اینها بیشتر شبیه خیالات پانترکیستی است. ترکیه ای که با شعارهای پان تورانی میخواهد ایران را با کمک باکو و با اشغال خاک ارمنستان دور بزند، اگر چنین طرحهایی را قبول می‌کرد که کار در قفقاز به اینجا نمی‌رسید.
ایرانی ۱۳ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۷
فقط با همکاری و ارتباط موثر بین کشورهای اسلامی مخصوصا کشورهای تاثیر گذار در دنیای اسلام مانند ایران و ترکیه است که می توان بر هژمونی اقتصادی و سیاسی غرب بر مسلمانان فائق آمده و راه دوستی و پیشرفت ملل مسلمان را هموار کرد زنده باد اتحاد دنیای اسلام و منطقه
حسین ۱۴ آبان ۱۴۰۳ | ۰۶:۴۵
مطمئنا ایجاد کریدپرهای مواصلاتی دریایی،عمق استراتژیک ایران را افزایش خواهد داد
ایران دوست ۱۴ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۶
چنین اراده ای مطمئنا در طرف ترکیه وجود ندارد. ترکیه همین حالا در باکو و عراق با دو کریدور جداگانه در حال تضعیف جایگاه ایران است و علیف و اردوغان کمترین توجهی به پیشنهادات ایران نکردند. نویسنده اشاره نمیکنند که در دولت ائتلافی فعلی ترکیه یک حزب فاشیستی پانترکی وجود دارد که در حال تبلیغ تجزیه طلبی ترکی در ایران هستند. از طرف دیگر برخی اسلام گرایان طرفدار اردوغان ایران را قزلباش و صفوی می‌دانند!
عباسی ۱۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۸
با تشکر از خانم دکتر تیشه یار که مثل همیشه مسائل را کاربردی و دور از تعصب بررسی می کنند. در ضمن وصله تفکر پانترکیستی به ایشان نمی چسبد چون ایشان اصلا ترک نیستند.
فرهاد ۲۱ آبان ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۷
این تفکرات بدون توجه به پشتوانه های پانترکی و نیئوعثمانی موجود در سیاست‌های ترکیه گفته می‌شود. اینها را نمی‌توان نادیده گرفت. ایران در قضیه سیونیک پیشنهادهای خوبی به ترکیه و باکو داد، ولی آنها کلا با راهکاری که همراه با قدرت‌گیری ایران باشد همراهی نمیکنند.