رئیس‌جمهور شامگاه دیروز برای شرکت در اجلاس بریکس وارد روسیه شد

پزشکیان با پیشنهادهایی جدید در کازان

۰۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۸۹۱۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، شامگاه دیروز با استقبال رئیس ایالت تاتارستان روسیه، وارد شهر کازان، محل برگزاری این اجلاس شد. پزشکیان دیروز با بدرقه محمدرضا عارف، معاون اول، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و با حضور جمعی از اعضای دولت، تهران را به مقصد کازان روسیه ترک کرد.
پزشکیان با پیشنهادهایی جدید در کازان

دیپلماسی ایرانی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، شامگاه دیروز با استقبال رئیس ایالت تاتارستان روسیه، وارد شهر کازان، محل برگزاری این اجلاس شد. پزشکیان دیروز با بدرقه محمدرضا عارف، معاون اول، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و با حضور جمعی از اعضای دولت، تهران را به مقصد کازان روسیه ترک کرد.

به گزارش شرق، مسعود پزشکیان پیش از ترک تهران به مقصد روسیه، در پاویون فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران، بیان کرد: این سفر به دعوت ریاست‌جمهوری روسیه، جناب پوتین انجام می‌شود. او ادامه داد: کشورهایی که به دنبال تعامل با یکدیگر بودند، سازمان بریکس را تشکیل دادند به این جهت که یک وحدت و انسجام و چند‌جانبه‌گرایی ایجاد شود و اینکه قدرت بلامنازعه‌ای که آمریکا و دلار در دنیا ایجاد کرده، کنترل کرده و کشورها بتوانند داد‌و‌ستد و تعامل با یکدیگر داشته باشند. رئیس‌جمهور‌ در ادامه اظهار کرد: ما کشورهای عضو بریکس در زمینه کشاورزی، انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری باهم می‌توانیم به تعامل خوبی برسیم. این سفر فرصتی است‌ و با رؤسای جمهور روسیه، چین و هند و تعدادی دیگر از کشورها گفت‌وگو خواهیم داشت. هر رئیس‌جمهور مواضع خود را درخصوص بریکس مطرح می‌کند. رئیس‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: من تصور می‌کنم بریکس ارتباط ما را با دنیا تقویت می‌کند. یک‌جانبه‌گرایی که آمریکا دنبال می‌کند و هر کشوری را که می‌خواهد تحریم می‌کند، عضویت در این مجموعه‌ها می‌تواند راه برون‌رفت از تمامیت‌خواهی آمریکا باشد. اولین بار است که به عنوان عضو رسمی بریکس در این نشست شرکت می‌کنیم و خیلی از کشورها درخواست دارند که عضو رسمی باشند.

پیشنهادهای پزشکیان برای تحقق جهانی عادلانه‌تر

کاظم جلالی، سفیرمان در روسیه، در آستانه آغاز به کار شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در باب اهمیت این اجلاس و حضور رئیس‌جمهور گفت: دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان، پیشنهادهایی را در راستای تقویت همگرایی بین کشورهای عضو این گروه و تحقق جهانی عادلانه‌تر در این اجلاس مطرح خواهند کرد. او افزود: روسیه در دوره ریاست خود بر گروه بریکس در سال جاری میلادی، حدود ۲۷۸ رویداد را تعریف کرده که بخش بزرگی از آن برگزار شده است. او اظهار داشت: روسیه، فرصت بسیار خوبی را در دوره ریاست‌ خود ایجاد کرد و با حضور فعالانه کشورهای بریکس، همگرایی خوبی ایجاد شد. این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه بریکس، سازمانی نوبنیاد و تازه‌تأسیس است، یادآور شد: بسیاری از ساختارهای بریکس باید شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران در این راستا در یک سال گذشته، پیشنهادهای خوبی را به کشورهای عضو در این راستا ارائه کرد. او به عنوان نمونه به پیشنهادهای اخیر ایران به گروه بریکس در زمینه پولی و بانکی و نیز انرژی در سفرهای اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر نیرو به‌ روسیه اشاره کرد.

 جلالی گفت: امسال در رویدادهای بریکس، گفت‌وگوهای بسیار خوب و مناسبی انجام و زمینه‌هایی فراهم شد که همکاری‌ها را گسترش دهیم. او ادامه داد:‌ اصلی‌ترین تصمیم‌گیری در گروه بریکس در اجلاس رؤسای جمهور صورت می‌گیرد و در این زمینه‌ دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، پیشنهادهای کشورمان را مطرح خواهد کرد. سفیر ایران در روسیه گفت: مسیر بریکس در طرح‌ریزی سازوکار عادلانه مناسبات میان کشورها ادامه خواهد داشت و ضرورت دارد که کشورهای عضو این گروه، الگوهایی را برای مباحثی همچون اف‌ای‌تی‌اف ارائه کنند. او افزود: در موضوعات دیگر نیز همچون ضدتروریسم، پولی و بانکی و پیام‌رسان‌ها نیز غرب ضوابطی را بر استانداردهای سوگیرانه خود ترسیم کرده است که کشورهای عضو بریکس هم در این حوزه‌ها می‌توانند استاندارد عادلانه‌ای را برای کشورهای خود و دیگر کشورهای علاقه‌مند به همکاری تعریف کنند.

جلالی خاطرنشان کرد:‌ دستیابی به نتیجه در این حوزه‌ها مستلزم رایزنی‌های مستمر و ادامه روندی است که آغاز شده است و می‌توان در سال‌های آینده، موفقیت‌هایی را در این عرصه‌ها برای گروه بریکس متصور بود. او تأکید کرد:‌ ما نباید خودمان را مجبور کنیم که بر‌اساس استانداردهایی که غربی‌ها تعریف کرده‌اند و به‌ضرر کشورهای حوزه جنوب جهانی است، حرکت کنیم؛ چرا‌که استانداردهای غربی نفع یک‌طرفه این کشورها را لحاظ کرده است. او تأکید کرد:‌ ساختار جدیدی که بریکس شکل می‌دهد باید همراه با تعیین شاخص‌هایی باشد که بر‌خلاف نهادهای غربی، سوگیری و جهت‌گیری خاصی نداشته باشد و عادلانه باشد.

 اهمیت تجاری و اقتصادی این سفر

فرشید ابراهیم‌پور، نایب‌رئیس گروه دوستی ایران و روسیه، با تأکید بر جایگاه روسیه در مناسبات منطقه‌ای، افزود: همچنین انجام این سفر به منظور توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای مختلف و توسعه روابط بازرگانی و... می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. لازم به توضیح است که رئیس‌جمهور در جریان این سفر در نشست اصلی سران کشورهای بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی»، نشست گسترده کشورهای عضو بریکس و اولین جلسه بریکس‌پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد. رئیس‌جمهور همچنین دیدارهایی با رؤسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست‌وزیران هند و اتیوپی و نیز برخی دیگر از سران و مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس‌ خواهد داشت./شرق

کلید واژه ها: ایران روسیه بریکس هند کازان مسعود پزشکیان ولادیمیر پوتین


( ۱ )

نظر شما :