نتیجه انتخابات چه می شود؟

تهدید پایگاه سوسیال‌دموکرات‌ها و اوج گیری قدرت راست های افراطی در آلمان

۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۳۷۲ اخبار اصلی اروپا
یالت براندنبورگ آلمان ممکن است در آستانه یک تغییر سیاسی بزرگ باشد؛ زیرا رأی‌دهندگان در آخر هفته جاری در رقابتی تنگاتنگ بین حزب آلترناتیو برای آلمان و حزب سوسیال‌دموکرات به پای صندوق‌های رأی می‌روند. آخرین نظرسنجی سیاسی «زد د اف» نشان می‌دهد که حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان با ۲۸ درصد آرا پیشتاز است و حزب راست میانه سوسیال‌دموکرات که مدت‌هاست نتایج این منطقه را کلیدی می‌داند، با ۲۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد.
تهدید پایگاه سوسیال‌دموکرات‌ها و اوج گیری قدرت راست های افراطی در آلمان

دیپلماسی ایرانی: ایالت براندنبورگ آلمان ممکن است در آستانه یک تغییر سیاسی بزرگ باشد؛ زیرا رأی‌دهندگان در آخر هفته جاری در رقابتی تنگاتنگ بین حزب آلترناتیو برای آلمان و حزب سوسیال‌دموکرات به پای صندوق‌های رأی می‌روند. آخرین نظرسنجی سیاسی «زد د اف» نشان می‌دهد که حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان با ۲۸ درصد آرا پیشتاز است و حزب راست میانه سوسیال‌دموکرات که مدت‌هاست نتایج این منطقه را کلیدی می‌داند، با ۲۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. به گزارش شرق، آلترناتیو برای آلمان امیدوار است موفقیت‌های اخیر خود در زاکسن و تورینگن را تکرار کند و به‌ عنوان یک نیروی سیاسی پیشرو ظاهر شود. آلترناتیو برای آلمان در اول سپتامبر حدود ۳۳ درصد در تورینگن و ۳۱ درصد در زاکسن رأی آورد و رکورد جدیدی را در شرق آلمان به ثبت رساند. پیروزی آلترناتیو برای آلمان در ایالت شرقی براندنبورگ که پایتخت کشور، برلین‌ را تحت‌الشعاع خود قرار داده، به منزله یک شکست بی‌سابقه برای حزب سوسیال‌دموکرات تعبیر می‌شود که از زمان فروپاشی دیوار برلین در این ایالت دست بالا را داشته است. این پیروزی در عمل می‌تواند جایگاه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان‌ را در ایالت خود تهدید کند.

این ایالت میزبان اولین کارخانه تسلا در اروپا بوده و مناطق مرفهی را در کمربند مسکونی برلین در خود جای داده است، اما بسیاری از روستاها و اراضی کشاورزی آن ده‌ها سال است که در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند. هانس کریستوف برنت، نامزد پیشرو حزب آلترناتیو برای آلمان، با استفاده از نارضایتی مردم محلی سلطه سوسیال‌دموکرات‌ها را به چالش می‌کشد. در مانیفست برنت آمده است: «پرسش‌های مهمی وجود دارد: چرا توربین‌های بادی باید کل براندنبورگ را اشغال کند؟ چرا نفت و گاز روسیه را کنار می‌گذاریم و در عوض از آن سوی دنیا گاز مایع گران‌قیمت وارد می‌کنیم؟ چرا پرداخت اجاره‌بها و هزینه‌های ساخت‌و‌ساز از توان ما خارج است؟ چرا فرزندان ما در مدرسه خواندن و نوشتن را به‌درستی یاد نمی‌گیرند؟ چرا جرائم خشونت‌بار رو به افزایش است؟ و چرا در شهر خودمان احساس غریبی می‌کنیم؟». او می‌گوید: «افت شدید کیفیت آموزش مصداق تلاش برای از بین بردن تفکر انتقادی مردمان براندنبورگ است. تدابیر اغراق‌آمیز و بدون ‌پایه‌ و اساس پزشکی درباره کووید‌۱۹ به همه نشان داد که دولت ایالتی به منافع براندنبورگ اهمیت نمی‌دهد و مطیعانه از دستورالعمل‌های برلین و بروکسل تبعیت می‌کند».

پیامدهای شگرف: ریچارد شنک، پژوهشگر اندیشکده ام‌سی‌سی بروکسل، به اپک‌تایمز گفت: «آلترناتیو برای آلمان ریشه‌های عمیقی در براندنبورگ دارد و برای اولین‌ بار در سال ۲۰۱۴ وارد پارلمان ایالتی شده است. هرچند این ایالت از نظر تاریخی پایگاه سوسیال‌دموکرات‌ها محسوب می‌شود». او می‌گوید: «اساسا فقط پای حزب سوسیال‌دموکرات و حزب آلترناتیو برای آلمان در میان است. اگر حزب سوسیال‌دموکرات با یک نامزد محبوب شکست بخورد، پیامدهای شگرفی به دنبال خواهد داشت. این نشان می‌دهد که بدنامی دولت فدرال به حدی رسیده که حتی یک نامزد محبوب در یک شهر کلیدی هم نمی‌تواند در انتخابات به پیروزی برسد». شنک توضیح داد‌ مردم به‌طور کلی از دولت ایالتی رضایت دارند، اما دولت فدرال به‌شدت نامحبوب است.

فقط ۱۴ درصد از مردم در کل آلمان معتقدند‌ دولت وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام می‌دهد. او افزود‌ مسائل انرژی و بحران مهاجرت در منطقه روستایی براندنبورگ طنین‌انداز شده‌اند. شنک گفت: «براندنبورگ در گذشته میزبان بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت روسیه در آلمان بود و دولت فدرال واردات نفت روسیه را متوقف کرد». او افزود‌ حزب آلترناتیو برای آلمان تنها حزبی است که واقعا از نارضایتی ناشی از افزایش مزارع بادی در این ایالت بیشترین استفاده را برده است. اگر حزب سوسیال‌دموکرات در براندنبورگ دچار لغزش شود، راه حزب دموکرات‌مسیحی آلمان برای تشکیل ائتلاف با حمایت حزب چپ‌گرای ناسیونالیست، پوپولیست، اروپاگریز و محافظه‌کار ائتلاف زارا واگنکنشت همواره خواهد شد. شنک گفت: «ائتلاف زارا واگنکنشت در سه انتخابات قبلی بزرگ‌ترین عامل پیروزی نامزدها در انتخابات این‌ دو ایالت بوده و این امر به احتمال زیاد در براندنبورگ نیز تکرار خواهد شد».

ناتوانی در تشکیل ائتلاف: ناامیدی گسترده از ائتلاف چپ لیبرال شولتس که حزب سبزها و حزب دموکرات آزاد آلمان را شامل می‌شود، افزایش یافته و بسیاری از آلمانی‌ها معتقدند‌ حزب آلترناتیو برای آلمان با رویکرد بهتری از احزاب مستقر به مسائل کشور رسیدگی می‌کند. این احزاب اغلب مواضع ایدئولوژیک را به راهکارهای منطقی ترجیح می‌دهند که از شکاف عمیق بین آلمان شرقی و غربی حکایت دارد. سرویس‌های امنیت داخلی، حزب آلترناتیو برای آلمان را از سال ۲۰۲۱ به‌ عنوان یک حزب بالقوه افراطی در نظر گرفته‌اند که به آنها اجازه می‌دهد فعالیت این حزب را زیر نظر بگیرند. با‌این‌حال، این حزب افراطی‌بودن خود را قبول ندارد. در واکنش به اینکه حزب آلترناتیو برای آلمان برای اولین‌ بار به قوی‌ترین حزب در یک ایالت فدرال تبدیل می‌شود، شولتس از دیگر احزاب خواسته‌ مانع‌ قدرت‌گرفتن آلترناتیو برای آلمان شوند. شولتس از آن زمان تاکنون نتوانسته ائتلافی تشکیل بدهد. حزب سوسیال‌دموکرات گفت نمی‌تواند در‌این‌باره اظهارنظر کند. اپک‌تایمز برای اظهارنظر با حزب آلترناتیو برای آلمان نیز تماس گرفت./avr

کلید واژه ها: آلمان انتخابات سوسیال‌دموکرات آلترناتیو برای آلمان حزب راست میانه اولاف شولتس


نظر شما :