اسرائیل در شرایط بغرنج جدید

وقتی همه چیز به هم می ریزد

۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۶۲۷۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
شهریادر پیشگاهی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عملیات وعد الصادق صفحه جدیدی در منطقه گشود. این صفحه فقط در محدوده قدرتنمایی کشورمان نخواهد بود و گشودن فصل جدیدی از روابط با کشورهای منطقه را نیز شامل خواهد شد. در حال حاضر منطقه در برابر دو واقعیت قرار گرفته است که خواه ناخواه به سمت یکی تمایل پیدا خواهد کرد.
وقتی همه چیز به هم می ریزد

نویسنده: شهریار پیشگاهی

دیپلماسی ایرانی: رخدادهای اخیر رژیم غاصب صهیونیستی را در منگنه قرار داده و منفعل کرده است. تظاهرات عظیم ضد اسرائیلی در دانشگاه های مهم و بزرگ امریکا و ده ها دانشگاه در اروپا و درگیری نیروهای امنیتی و نظامی این کشورها با دانشجویان و اساتید معترض، آماده شدن دادگاه بین المللی لاهه برای صدور احکام بازداشت برای رهبران سیاسی و نظامی رژیم غاصب به جرم نسل کشی، تشدید درگیری ها میان جوانان فلسطینی با نیروهای امنیتی – نظامی رژیم غاصب در کرانه باختری، تشدید اختلافات میان اعضای کابینه نظامی اسرائیل، تشدید عملیات‌های تهاجمی حزب الله و تسری آن به عمق 15 کیلومتری سرزمینهای اشغالی، اقدامات انصارالله یمن علیه کشتی ها و ناوهای مرتبط با رژیم کودک کش، منظومه ای از اقدامات در هم تنیده علیه اسرائیل را پدید آورده که بدون شک در طول تاریخ ننگین این رژیم بی سابقه است.

اظهارات برخی شخصیت ها از جمله جان مرشایمر در مصاحبه پیرزمورگان که گفت اسرائیل با حماقت حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق سبب شد ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته ای حرکت کند و من می گویم که اگر ایران به تسهیلات هسته ای دست یابد، جهان امن تر خواهد شد. این بدان معناست که رژیم غاصب در بازی جنگ با وجود برخورداری از شبکه ای از مستشاران خارجی و با وجود پشتگرمی غربی ها عرصه را باخته است و جبهه مقاومت با داشتن برگه هایی که رو نکرده می تواند اقدامات رقبای کهنه کار خود را کنترل کند.

البته مواجهه اخیر جمهوری اسلامی ایران با چند قدرت اتمی، مواجهه از موضع اتمی بوده و این نشان هنده این است که همین حالا هم قدرت کلاسیک نیز دستخوش تغییرات شده است.

عملیات وعد الصادق صفحه جدیدی در منطقه گشود. این صفحه فقط در محدوده قدرتنمایی کشورمان نخواهد بود و گشودن فصل جدیدی از روابط با کشورهای منطقه را نیز شامل خواهد شد. در حال حاضر منطقه در برابر دو واقعیت قرار گرفته است که خواه ناخواه به سمت یکی تمایل پیدا خواهد کرد.

اینکه دولت های غربی بویژه انگلیس و امریکا طی ده سال گذشته با سلطه بر کشورهای عرب و غیرعرب منطقه عملا این کشورها را تضعیف کرده و دست آخر منافع آنان را با منافع رژیم غاصب همداستان و همراه کرده است بر کسی پوشیده نیست.

آنچه مسلم است ایران کشور متجاوزی نیست و نبوده است. دولتی که 45 سال گذشته رفتار خصمانه متعدد و متنوع همسایگان خود را تحمل کرده و نادیده گرفته و همواره درصدد تعامل با آنان بوده است هرگز تهدیدی جدی برای آنان بشمار نخواهد آمد. آنان بر این موضع واقفند که نمی توان در مصاف بین کشورهای اسلامی و قدرت های غربی بی طرف و تماشاچی بود. در چنین وضعیتی ایجاد ائتلاف و توافقات درون منطقه ای دوجانبه و یا چند جانبه بین کشورهای منطقه می تواند معادلات عمیق مثبت منطقه ای را رقم بزند و جلوی رخداد های امنیتی نامطلوب را بگیرد.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با روزنامه هندی اعلام کرد که سه تهدید بزرگ پیش روی این رژیم ایران، ایران، ایران است. وی اشاره می کند که ایران در حال ساختن امپراطوری در خاورمیانه است. او تلاش کرده که هم برای رای دهندگان داخلی و برای متحدان خارجی، چهره خود را یک سیستمدار قدرتمند در برابر تهدیدهای ایران معرفی کند. در دوران نخست وزیری وی بود که حمله بی سابقه پهپادی و موشکی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. این اولین حمله گسترده و وسیع از سوی یک بازیگر دولتی علیه رژیم غاصب در طول سه دهه گذشته محسوب می شود. ایران در حمله مستقیم به اسرائیل، خطوط قرمز تعیین شده این دولت غاصب را در هم شکست و اقدامات بازدارندگی ترسیم شده از سوی این رژیم را را با چالشی جدی مواجه کرد و همزمان پاسخ اسرائیل به این حمله گسترده و جسورانه بسیار محافظه کارانه و ضعیف بود.

سال هاست که جنگ سایه بین ایران و اسرائیل در جریان است. در سال های اخیر اسرائیل در سوریه منافع و مستشاران کشورمان را هدف قرار داده و عملیاتی را نیز در داخل خاک ایران ازجمله ترور دانشمندان هسته ای اجرا کرده است. اسرائیل تلویحا ادعا کرد که انتظار حمله مستقیم و گسترده ایران را نداشته است.

اقدام تلافی جویانه ایران این رژیم را بر سر دوراهی قرار داده است. نتانیاهو همواره طرفدار اعمال زور علیه ایران بود و از سوی دیگر هرگز موافق این نبود که به تنهایی با ایران وارد یک جنگ تمام عیار بشود و هموار مشارکت و حمایت کامل امریکا و غربی ها را در این جنگ خواستار بود. اما وقتی دید بایدن به انتقام جویی او علیه ایران نخواهد پیوست، گزینه هایش محدود شد. او می خواست اراده امریکا در جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل را آزمایش کند.

این یک پیروزی نادر برای دولت بایدن بود که توانست دولت متحد خود را مهار کند تا از وقوع یک جنگ تمام عیار جلوگیری شود. اما این از دیدگاه مقامات اسرائیلی یک واکنش بسیار ضعیف بود که نتوانست قدرت بازدارندگی آنها را تقویت کند.

شش ماه جنگ در غرب آسیا، عدم توفیق نیروهای غاصب در آزادی گروگان ها و پایان دادن به حماس، به چالش کشیده شدن رهبری مقتدرانه امریکا در منطقه و مجامع بین المللی، پایان پذیرفتن صبر استراتژیک ایران در مقابل تهدیدها و اقدامات اسرائیل علیه کشورمان و ضروری دانستن انجام یک اقدام قاطع تلافی جویانه قوی و نافذ در پاسخ به حمله به سفارت کشورمان در دمشق، جملگی سبب شد که اقدامات بازدارندگی رژیم کودک کش فاقد مفهوم و معنای واقعی باشد و عملا بازی را به سوی نشان دادن ضعف این رژیم و قدرت جمهوری اسلامی ایران چرخاند.

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل حمله ایران به اسرائیل وعده صادق بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو ایران و امریکا و اسرائیل جنگ غزه


( ۱ )

نظر شما :