فردا برای انتقام دیر نیست

لزوم عقلانیت در مقابه با اسرائیل

۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۳۹ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ورود به جنگ آسان و خروج از آن سخت است. به نظر می رسد طرف اسرائیلی به امید کشاندن ایران و گسترش دامنه جنگ غزه بدین حمله دست یازیده تا محاسبات خود در همراه کردن آمریکا و..‌. در حمله به ایران کامیاب شود.
لزوم عقلانیت در مقابه با اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: حمله اسرائیل به نمایندگی سیاسی ایران در دمشق و شهادت تنی چند از فرماندهان سپاه اقدامی عریان در نشان دادن جسارت و عزم تل آویو با هدف کشاندن ماشه جنگ توسط ایران است‌.

اگرچه عدم واکنش در خور در قبال خباثت و جنایت تل آویو بسیار دشوار و تلخ کننده کام و موجب آزردگی خاطر است، اما حکمرانی بر پهنه ایران در زمانه ای حساس، ایجاب می کند در لحظات بحرانی و سرنوشت ساز نه از دریچه احساس، بلکه با دیده باز و عقلانیت تصمیم گیری کنیم‌.

ورود به جنگ آسان و خروج از آن سخت است. به نظر می رسد طرف اسرائیلی به امید کشاندن ایران و گسترش دامنه جنگ غزه بدین حمله دست یازیده تا محاسبات خود در همراه کردن آمریکا و..‌. در حمله به ایران کامیاب شود.

در کنار تشریک مساعی غیر علنی امریکا با این حمله، به نظر می رسد درگیری اسرائیل و ایران فارغ از سودی که برای تل آویو دارد، برای روسیه نیز خالی  از سود نباشد‌. آتش بس و عدم تحقق کامل اهداف اسرائیل در قبال بحران غزه می تواند مجددا توجه ها را متوجه جنگ روسیه علیه اوکراین کند. در حالی که روس ها در ماه های اخیر پیشروی خوبی در جبهه جنگ داشتند، تنفس حاصله از آتش بس و احتمال تدوام آن، می تواند نوار پیروزی های روسیه را قطع کند و مسیر اوکراین را برای مسکو باتلاقی کند.

عبور آسان پهپادها و موشک های اسرائیل از چتر امنیتی روسیه این سوال را ایجاد می کند که آیا تل آویو و مسکو در پیمانی نانوشته درصدد هستند با وارد کردن ایران به جنگ از یک سو تکلیف تل آویو در مواجه با آنچه شر با ایران إحساس می کند، روشن شود و از سوی دیگر فرصت درگیری تهران و تل آویو برای روسیه فضای حیاتی برای پیشروی در اوکراین ایجاد کند.

نکته مهم آن که درک معادلات و محاسبات بحران غزه بدون توجه به جنگ روسیه و اوکراین راهی به خطاست و می تواند ما را به سوی ساده سازی در تحلیل سوق دهد‌.

به نطر می رسد در اوج احساسات برانگیخته شده، گریز از دام دشمن، علی رغم فضای داخلی و نگاه بیرونی عین عقلانیت است. امروز برای ایران فصل جنگ نیست و فردا برای تلافی و انتقام دیر نیست. جنگ را می توان به زمان و مکانی موکول کرد که نتایج آن برد و منطبق بر کمترین هزینه باشد. ماشه را نه به تحریک بلکه به تحقیق و به موقع باید چکاند.

نکته آخر آن که با توجه به ضربات اسرائیل و با مد نظر قرار دادن مجموعه شرایط داخلی و خارجی به نظر می رسد تا دیر نشده است‌، باید برای تجدید نظر در بسیاری از سیاست ها به طور جدی اندیشید و گام های لازم را برای اصلاحات برداشت‌. پرداختن، اولویت قائل شدن و بازسازی عمق استراتژیک در داخل مهمترین گام در مسیر باز تعریفی سیاست ها می تواند باشد.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل حمله اسرائیل به ایران ایران و اسرائیل حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه صادق ملکی ایران و امریکا جنگ با ایران جنگ با اسرائیل


( ۱۴۰ )

نظر شما :

سعید هاشمی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۶
ترور فرماندهان ارشد نظامی ایرانی از چند سال قبل کلید خورد و با ترور حاج قاسم امریکا و غرب در صدد انتقال پیام روش ن و صریحی به تهران بود و بعد از آن هم به کرات در سوریه و لبنان و عراق و ... این ترورها تکرار شده!!! حلقه وصل و نقطه اشتراک همه این ترورها و افراد ترور شده چیست؟ پاسخ در خور و انتقام سخت، اگر چه نباید عجولانه و هیجانی باشد ولی اقدامات اساسی و بایسته ای باید انجام گیرد! اینکه صرفا نظاره گر تخریب و انهدام اکثریت ایستگاه ها در خارج از کشور باشیم و این همه نیروی کارامد و کم نظیر از دست بروند، ظاهرا هر روز دشمن را بی حیاتر و گستاخ تر خواهد کرد!!!
محمد ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۴
یادتان رفته حمله موشکی به پایگاه امریکایی ناشناخته در مرز اردن باعث شد که گروههای لبنای و عراقی علنا اعلام کنند که به آتش بس به امریکا تن می دهند تا از انتقام آنها در امان بمانند. و حالا می بینیم که بدترین ضربه به ایران وارد می شود و ژنرال ارشد ما در کنسولگری مورد حمله قرار می گیرد . اشتباه از ما بود که فکر می کردیم حواس امریکا و اسرائیل به غزه است و گروههای مقاومت توانسته اند آنها را زمین گیر کنند حالا اما می بینیم که گروهای عراقی تیغشان کند شده ، غزه از دست رفته و احتمالا آوارگان هیچ وقت نخواهند توانست به این منطقه برگردند و بزگترین ضربه طی چند سال اخیر هم به اقتدار ایران در سوریه وارد شده است . حالا همه می دانند که ایران باید پاسخ مستقیم به اسرائیل و در خاک آن بدهد و البته امریکا و اسرائیل هم آماده مقابله با آن هستند و البته باید یادی هم از سپر موشکی روسیه در دمشق داشته باشیم که هر موشکی که به سمت ایرانی ها شلیک شد با مشایعت سیستم روسی همراه بود
ناشناس ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۹
سناریوهای احتمالی را کنار هم بچینیم . اگر جواب دادیم چند حالت دارد . ۱ . چیزی عوض نمی شود و اسراییل همچنان در سوریه و لبنان ، ایرانیها را می کشد . سوال : تا کجا می توانیم مقابله به مثل کنیم و افزایش شدتش تا به چه حد خواهد بود ؟ ۲ . اسراییل هم با حمله به خاک ایران مثلا تلافی کند . سوال : آیا ایران حاضر است این چرخه جواب تو جواب را ادامه دهد ؟ ۳ . والدین اسراییل مستقیم وارد شوند . ما هم جوابشان را بدهیم و خروجیش بشود حداکثر غرق شدن چند ناو آمریکایی و کشته شدن چند صد نفر از نیروهای شان اما از سمت اونها ... خودمان را جای آمریکاییها بگذاریم . کجا را خواهند زد ؟ فرودگاه ها ؟ پادگانها ؟ مراکز سیاسی ؟ سخت در اشتباه هستید آنها پالایشگاه ها و نیروگاه ها را خواهند زد ( مکانهایی که در دوران تحریم با خون جگر ساخته و حفظ کرده ایم ) بعد از زدن صبر خواهند کرد تا صفهای چند کیلومتری بنزین و خاموشیهای چند روزه و چند ماهه آغاز شود ... نارضایتی مردم ... و ... تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ... کیسه ی دولت هم آنقدر خالی است که حالا حالا ها نتواند تاسیسات را بازسازی کند . یک بی شرف ناجوانمردانه سیلی به ما زده . جوابش شیرین ترین کار ممکن است اما حالا نه ... فعلا آزار دادنش به وسیله ی حزب الله و امثال آن بهترین گزینه و کم دردسرترینش است . ... این وسط سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به آستانه را درک نمی کنم ... خود این سفر سیگنالی به اسراییل است که یا موضوع سفارت در دمشق برای ایران مهم نیست و یا ایران دنبال کشدار کردن ماجرا نیست و این خیلی بد است . این آقا به جای آستانه باید به دمشق سفر می کرد اونم با توپ پر ولو به صورت نمایشی . سکوت مسئولین و این سفر بی موقع و نابجا ، آزارش کم از اون حمله نیست .
ایرانی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۰
انها مراکز دیپلماتیک ما را زدند و باید همینطور جواب بگیرند. مثلا هدف قراردادن سفارتشان در باکو که اتفاقا خیلی هم فعال است و فعالیت نظامی هم دادند. وگرنه با کشتن تاجر عراقی و هدف قراردادن کوه و دشت و ... وضعیت همین خواهد بود.
م. راد ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۰
حملات دشمنان ایران در دو بعد مجزا ادامه دارد؛ در سطح خارجی تروریست های بین المللی امریکایی، اسرائیلی و اروپایی هر روز منافع ایران را مورد هدف قرار می دهند، و در سطح داخلی مزدوران آنها مسئولان ایرانی را از هر گونه عمل متقابل به منظور برقراری مجدد بازدارندگی، منصرف کرده و می ترسانند و اسم آنرا نیز دعوت به عقلانیت و پرهیز از افتادن به دام دشمن(!!!) می گذارند. هدف هم البته مشخص است، کرختی و گرفتن اراده ی عمل از ایران به منظور ادامه ی حملات دشمن، تا نابودی کامل تمام استعدادهای نظامی و امنیتی کشور.
علی عباسی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۹
این هم درست نیست اسرائیل هر غلطی بکندما وایستیم تماشابکنیم
خراسان ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۹
جنگ با ابر قدرت منطقه خاورمیانه یعنی کشور اسرائیل و به تبع آن جنگ با ابر قدرت دنیا ایالات متحده آمریکا و قدرتهای بزرگ اروپایی یعنی خودکشی و جنون و نابودی کامل قلمرو ایران از روی جغرافیای خاورمیانه و جهان ، جنگ با آمریکا یک دیوانگی و جنون کامل است
م.ن ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۰۹
الان بهترین کار تجهیز مقاومت به سلاح های پیشرفته و حمله به اماکن حساس نظامی از قبیل فرودگاه های نظامی هست تا توان هجومی اسرائیل کاهش یابد
سعید ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۱
جنگ هیچ گاه بهترین راهکار نبوده و نیست مگر در موارد تحمیلی،قطعا دشمنان این آب و خاک منتظر پاسخ هیجان مدارانه بجای پاسخ مساله مدارانه هستند.امیدوارم از دانشمندان و اندیشمندان خردمند که حل مساله میدانند استفاده کنیم تا پاسخی عاقلانه و در خور بدهیم که مردم کشور را گرفتار جنگ و قحطی و مرگ نکنیم
میثم ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۲
ترسو بازی در نیارین..حمله کنید مانده تجاوز کردن حملللللللله نترسین
میثم ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۱
این تیتر و این نظر عقلانیت بزرگترین خیانت به عزت ملت ایران است ترس را کنار بگذارید حمله کنید حمللللللله
Bs ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۱۳
باید یک استراتژی تدوین بشه که جغرافیای اسراییل تحت فشار مضاعف قرار بگیره.نقطه ضعفش!!!
علی ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۱۱
در مقابل این رژیم گرگ صفت هر چقدر هم رعایت کنی و منعل بشی ، توهم می کنه ، این اولین باری نیست که گستاخی می کنه ، تمام شهدای هسته ای با نقشه و دخالت مستقیم و غیر مستقیم اسرائیل ترور شدند و خیلی از بهترین رزمندگان ما در سوریه بدست این رژیم کودک کش شهید شدند ، تا کی صبر کنیم ؟! رژیمی که به زن و بچه رحم نمی کنه و پایبند هیچ کنوانسیون و منشور ملل نیست ، چرا منفعل باشبم ؟!! رهبر معظم هر امر بکنند همان صحیح است و ما تا آخر هستیم . مرگ یکبار شیون هم یک بار
عادل خان ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۴:۳۹
جواب آن آقا که سناریوها را بررسی کرده و آخرش نتیجه گرفته تو خود بخوان حدیث مفصل..عرض کنم که هر که خربزه میخوره باید پای لرزش هم بشینه. اگه اینها را میدانید پس چرا دست از لجاجت برنمیدارید و مثل سایر کشورهای عربی و مسلمان منطقه که اقتصادشون را شکوفا کرده اند رفتار نمیکنید؟ اگر توانش را ندارید و روسیه هم پدافندهای دفاع موشکی خود را غیر فعال کرده سریعا از سوریه خارج و فکری به حال داخل کشور و معضلاتش نمایید. با تشکر این هم انتقاد سازنده بنده.
رضا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۴:۵۳
امان از افکار استعمار زده آمریکایی که فقط مسائل از زاویه آمریکای خوب و روسیه بد می بیند و تمام تحلیل ها در همین راستا است؟؟؟؟!!!!!
محسن ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۲
دشمن علاوه بر اینکه عزیزان ما را ترور میکند، ذهن و قدرت تصمیم گیری کارشناسان و مسئولین ما را هم با تلقین عباراتی مانند "ورود به جنگ آسان و خروج از آن سخت است" " اسرائیل قصد کشاندن ایران به جنگ مستقیم را دارد پس نباید در تله آنها افتاد" و مانند اینها فلج نموده، بهمین علت است که براحتی فرماندهان ارشد و عزیران ما را ترور میکند و هزینه ای هم نمیپردازد و در هر دو زمینه موفق عمل کرده است. امثال سردار زاهدی و یارانش تسلیم جنایات رژیم صهیونیستی نشده و نمی شوند اما امثال صادق ملکی ها، فریب تلقینات دشمن را می خورند.
حاج حسین ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۳
داستان یکی بزنی ده تا میخوری را فراموش کردید ؟ قضیه دزدی نفتی و پاسخ قاطعش رو فراموش کردید ،الان هم باید پاسخ متقابل اما مثل خودش رو داد،کاری که هر کشوری فکر می‌کنه حقشه،به نظرم هر چی کنسولگری رژیم تو منطقه هست رو باید زد،اونم با موشک نقطه زن و رادار گریز.هم حساب کار دست میزبان میاد و هم طرف جوابشو میگیره
رضاخان ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۹
بهتر است سفارت اسرائیل در ایروان که قدیمی ترین سفارت اسرائیل در نزدیک ایران است را مورد هدف قرار دهیم
ابراهیم قدیمی ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۳
نظام رهبری ایران بسیار هوشیار وبا تجربه در سخنوری است ۔ مطالب بسیار صحیح وزیرکانه بیان میشود۔زمانی که مقام رهبری میفرمایند اسرائیل را از کرده خود پشیمان میکنیم۔نه معنی جنگ میدهد ونه معنی صلح ونه امروز بیان می فرمایند نه فردا۔اسرائیل ضربه تلافی جویانه را از دست غیب خواهد خورد۔
تورج ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۴
اما انفعال کامل اسرائیل را جسورتر میکند ! با این روند احتمالا اسرائیل در گام بعدی تهران را خواهد زد ! دستگاه دیپلماسی ما نیز ضعیف عمل کرد! من از تلویزیون شاهد جلسه شورای امنیت بودم . خانم نماینده ایران میتوانست نمایندگان جناح امپریالیست را به چالش جدی بکشد اما ایشان فقط یک متن را از رو خواند. بعلاوه شاید اگر ایران به آن سه کشور پیام میداد که تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت اسرائیل موجب فروکش حس انتقام در ملت ایران خواهد شد. نمایندگان آن سه کشور اینگونه وقیحانه صحبت ‌نمی گردند .
علی ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۲
سلام. بهترین پاسخ، حمله موشکی سنگین سپاه به پایگاه هوایی اسرائیل در منطقه جولان اشغالی می باشد. اولا چون حمله دشمن از منطقه جولان صورت گرفته، مناسبه که پاسخ هم در همون منطقه داده بشه. ثانیا چون حمله در خاک سوریه صورت گرفته، مناسبه که در خاک سوریه پاسخ داده بشه، چرا که منطقه جولان در عرف بین الملل خاک سوریه محسوب می شه و حتی قدرتهای غربی اسرائیل رو در اون منطقه اشغالگر می شناسن. ضمنا حمله اسرائیل عرفا تجاوز به خاک سوریه هم بوده، ولی پاسخ ایران در جولان تعرض به خاک سوریه محسوب نمیشه، چرا که ضربه به دشمن سوریه و با رضایت اون کشور می باشد. ثالثا پاسخ باید مستقیما توسط نیروهای مسلح ایران داده بشه نه نیروهای نیابتی، تا حق مقابله به مثل که در حقوق بین الملل مورد پذیرش عموم کشورهاست، احقاق بشه. در صورت پاسخ به این شکل، هم مقابله به مثل شده و هم از منظر حقوقی به خاک کسی تعرض نشده و اینکه به لحاظ دیپلماتیک دهان حامیان رژیم صهیونیستی هم بسته است. قَاتِلُوهُم‌ْ یُعَذِّبْهُم‌ُ الله‌ُ بِأَیْدِیکُم‌ْ وَ یُخْزِهِم‌ْ وَ یَنْصُرْکُم‌ْ عَلَیْهِم‌ْ وَ یَشْف‌ِ صُدُورَ قَوْم‌ٍ مُؤْمِنِین‌َ (توبه:14) با آنها پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات می کند و آنان را رسوا می سازد و سینه گروه مؤمنان را شفا می بخشد (و بر قلب آنها مرهم می نهد)
خسرو ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۰
بهترین انتقام ، زیرسوال بردن وجود اسرائیل است با کمک به فلسطینی ها از هر حزب و فرقه ای ، تا بساط اسرائیل برچیده شود اسرائیل یک پروژه هست که از طرف انگلیس تاسیس شده و از طرف بقیه صلیبی ها پشتیبانی شده(روسیه هم داخل اکیپ صلیبی است) و از طرف آمریکا بهره برداری می‌شود و حالا آمریکا میخواهد در بهره برداری بهتر از این پروژه ، ایران را مثل لیبی یا سوریه یا عراق بکند-- می خواهیم؟ بازیچه خواهیم شد؟ با توجه به اینکه هفتاد هزار نفر نیروی پ ک ک در سوریه برای لحظه صفر حمله آمریکا به ایران نگهداشته شده اند و بعنوان نیروی زمینی آمریکا مزدوری می‌کنند ، حاضریم فرصت تجزیه ایران را بدهیم؟ دقت کنید کسانی دم از حمله به اسرائیل و جنگ با آمریکا می‌زنند که در همه جا از تجزیه طلبان مورد حمایت صلیبی ها ( پ ک ک و pyd)دفاع می‌کنند هر جنگی که منجر به نابودی نیروهای نظامی و سلاح های بازدارنده ایران گردد حماقت است
امیرخفته ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۴:۴۶
اولا که همون روز اول گفتیم که از الان این تحلیلگران خفته در خانه که اینجور وقتا یاد تحلیل کردن میفتن و دقیقا همون تحلیلی که اسراییل پروموتش می‌کنه و میخواد ارائه میدن دوماً روسیه رو کشوندی وسط روسیه اگه می‌تونست حمله های پهپادی ناتو به پالایشگاهاش رو چند روز قبل می‌گرفت اسرایی ل هم که اسکل نیست با هواپیما بیاد بالای دمشق این عملیات ها رو با f15 از فاصله صد کیلومتری با بمب های گلایدر انجام میده که اصولاً پدافند هم نمیشن
یوسف ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۶
سلام متأسفانه حفاظت جانی ازکارآمدترین وکم نظیرترین ژنرال ها وافسران زبده نخبه خودمان‌ رادرسوریه وکشورهای محور مقاومت درضعیفترین صورت انجام‌ می‌شود ومفت والکی درتیررس ودسترس رژیم گرگ صفت قرارمیدهیم واقعا افسوس میخورم ودلم می‌گیره ازاین همه سهل انگاری چند سال طول میکشه تاجای این عزیزان پر بشه . این همه فرماندهان نخبه ما راترور کردن باز عبرت نگرفتیم. مکان اینها بایستی درمحکم ترین جاها قرارمیگرفت که بمب اتم هم نفوذ نمی کرد
محسن ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۱:۲۵
من روس پرست نیستم اما قطعاً پشت حمله اسرائیل به سفارت ایران یک استراتژی وجود ندارد، کاری که روسها قبل از حمله به اوکراین سنجیده اند. اسرائیل از سر استیصال برای اهداف کوتاه مدت و به قول خودمان از این ستون به اون ستون فرج است، به این کار دست زده است. شاه کلید این حرکت فقط یک قاعده یک طرفه است. اسرائیل خسارت دیده، خسارت دیدن ایران را به هر قیمتی یک پیروزی می بیند، اما برای ایران که به نقطه رسیدن رسیده است، که قالباً در انتهای نبرد رخ می دهد، یک اقدام نسنجیده مثل دمیدن در سرنا از طرف گشاد آن است، و دور شدن از نقطه رسیدن. یعنی خسارت زدن به اسرائیل باید برای ایران بصرفد، قاعده ایی که برای اسرائیل برقرار نیست.
کوروش ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۳۶
آن پانترک مستقر در میت که گفته کرده‌ای سوریه طرفدار پ ک ک هستند و با اسرائیل هم رابطه دارند با ریاکاری یک واقعیت را نمی‌گوید که اوجالان رهبر پ ک ک را موساد تحویل ترکیه داد :))) البته شاید ترسیده محل حضور جاسوس‌ها و نظامی اسرائیل در باکو که از آنجا پهپاد به ایران فرستادند و اسناد هسته ای ایران را بار هواپیما کردند و به اسرائیل بردند، هدف حمله قرار بگیرد!
غلام رضا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۲
با سلام به نظر من اسراییل هدف همه مسلمانان است و انشاالله نابود خواهد شد ولی این عملیاتی که در سوریه و لبنان و عراق میافتد از جانب روسیه است چون از طرفی توجهات را از جنگ اکراین برداشته و از طرفی اقتصاد کشورش را با توجه به نزدیک شدن به چین و ایران و آفریقا به نتایج مطلوبی رسانده و تنها کشوری است که از طریق دوستی با ایران اطلاعات نظامی ایران هم سنجیده است
محمدی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۳
فلسطین راه حل نظامی ندارد و نهایتا به شروع جنگ جهانی سوم می انجامد ، ایران قبل از ورود به جنگ ، پیشنهاد دهد که کشوری با مرزهای فلسطین ۱۹۴۵ بنام مدیترانه برای زندگی ادیان مختلف تشکیل شود و خلع سلاح صهیونیست‌ها و فلسطینیان انجام شود مانند آلمان پس از جنگ دوم جهانی ، با سپاس .
جان بر کفان امام زمان ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۳
فک کردی به همین سادگیه ؟؟ پالایشگاه بزنه پتروشیمی بزنه بعد مردم صف بکشن واسه بنزین .؟؟؟ تو دیگه خواهشا نظر سیاسی نده ... ۲ تا موشک یدونه پهباد توسط حوثی ها یا یدونه گروه جدید میخوره تو آرامکو ...بعد ۴ تا مین تو دریا رها میشه ...بعدش کل دنیا باید صف بکشن برا نفت و بنزین ... در ضمن درگیری با کشوری که سلاح اتمی داره از نظر بین الملل باعث میشه کشور ثانویه هم اجازه ساخت اتم داشته باشه ... بعد فک کن مثل کیم جونگ اونگ بلند شیم بگیم موشکای هسته ای همین الان به سمت امریکا هدف گرفته شده .... اونوقت معادله عوض میشه ... من اگه قرار باشه ببازم جوری میبازم که حریفم برنده نشه ... یا منم بازی یا بازی خراب ... حمله به اسراییل قطعیه جوجو خخخ