سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: دربرابر اقدام ایران، متقابلا لغو روادید برای شهروندان ایرانی را انتظار داریم

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۹ کد : ۲۰۲۴۴۷۸ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
وی در پاسخ پرسشی درباره لغو روادید اتباع کشورهایی خارجی که قرار است ایران با آنها لغو روادید داشته باشد، گفت: «اطلاعات مفصلی را معاون امور کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه در اختیار رسانه ها قرار دادند که کاملا مفصل و مبسوط بود. جمهوری اسلامی ایران به طور یک طرفه لغو روادید جهانگردی را برای اتباع ۲۸ کشور اعلام کرده و از دیروز این کار اجرایی شده است. اطلاع رسانی در این زمینه نیز انجام شده است. این اقدام در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش مناسبات با کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است. و انتظار می رود در چارچوب همین رویکرد مردمی، شاهد آن دسته از کشورهایی باشیم که مشابه چنین تسهیلاتی را هنوز برای شهروندان ایرانی در نظر نگرفته اند. چنین سیاستی می تواند در راستای توسعه روابط مردم با مردم باشد.»
کنعانی: دربرابر اقدام ایران، متقابلا لغو روادید برای شهروندان ایرانی را انتظار داریم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ گفت.

وی در پاسخ پرسشی درباره لغو روادید اتباع کشورهایی خارجی که قرار است ایران با آنها لغو روادید داشته باشد، گفت: «اطلاعات مفصلی را معاون امور کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه در اختیار رسانه ها قرار دادند که کاملا مفصل و مبسوط بود. جمهوری اسلامی ایران به طور یک طرفه لغو روادید جهانگردی را برای اتباع ۲۸ کشور اعلام کرده و از دیروز این کار اجرایی شده است. اطلاع رسانی در این زمینه نیز انجام شده است. این اقدام در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش مناسبات با کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است. و انتظار می رود در چارچوب همین رویکرد مردمی، شاهد آن دسته از کشورهایی باشیم که مشابه چنین تسهیلاتی را هنوز برای شهروندان ایرانی در نظر نگرفته اند. چنین سیاستی می تواند در راستای توسعه روابط مردم با مردم باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به ایران و محتوای گفت وگوهایش در تهران گفت: «این سفر در استمرار مشورت های منظم و مستمر جمهوری اسلامی ایران با نماینده سازمان ملل در امور یمن در راستای تثبیت امنیت و آرامش در یمن انجام شد. در این گفت وگوها آخرین وضعیت یمن بحث و تبادل نظر شد. جمهوری اسلامی ایران اهتمام جدی، همانند گذشته، نسبت به روند صلح و ثبات و امنیت در یمن دارد و در این چارچوب گفت وگوهای لازم با نماینده سازمان ملل انجام می شود. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع بحران یمن بر راهکار سیاسی تاکید کرده و راهکار نظامی را بی تاثیر دانسته است. ما خرسندیم که بعد از گذشت ۹ سال به راهکار سیاسی رجوع شده و تاکید شده است و جمهوری اسلامی ایران نیز از راهکاری که مطابق با واقعیت باشد و از درد و رنج مردم یمن کم کند استقبال می کند.»

ناصر کنعانی در ادامه صحبت های خود حمله نظامی امریکا به شهرهای مختلف در یمن با همراهی رژیم انگلیس را نشان دهنده آن دانست که همچنان این دو کشور در مسیر دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی در منطقه پیش می روند و همچنان به فکر ایجاد فرصت برای رژیم صهیونیستی برای انجام جنایت در سرزمین های اشغالی است. وی در این باره گفت: «ما ضمن محکوم کردن آن این اقدامات را ماجراجویی می دانیم و آن را در راستای ایجاد تنش و تداوم وقایع ماجراجویانه می دانیم.»

وی در ادامه تاکید کرد، اقدامات امریکا و انگلیس در یمن و حمله به اهدافی در این کشور در کنار سوریه و عراق، تلاشی برای انحراف افکار عمومی است نسبت به آنچه در سرزمین های اشغالی می گذرد. آنها با نادیده گرفتن کانون بحران به دنبال توسعه تنش و جنگ در منطقه هستند که کاملا به آنچه اظهار می دارند که به دنبال گسترش جنگ نیستند تناقض دارد. جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به دنبال گسترش بحران در منطقه نیست و در همین راستا بود که ایران از همان روز اول بحران غزه تلاش های زاید الوصفی را انجام داد تا بحران در غزه پایان یابد و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین متوقف شود. اگر انگلیس و امریکا واقعا به فکر پایان دادن به بحران در منطقه هستند باید به کانون بحران یعنی فلسطین توجه کنند و حمایت همه جانبه خود را از رژیم صهیونیستی برای انجام جنایت هایش متوقف کنند. ما بر ضرورت توجه به مساله فلسطین و پایان دادن به جنایت های رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین تاکید جدی داریم.

وی درباره حقابه ایران از افغانستان در هیرمند نیز گفت: «جلسات در این زمینه ادامه دارد. البته خبر جدیدی نیست ولی گفت وگوها در این زمینه با دولت سرپرست افغانستان ادامه دارد و جزء مطالبات مستمر ما از آنهاست. انتظار می رود در چارچوب معاهدات موجود میان دو کشور دولت سرپرست افغانستان به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.»

کنعانی درباره روابط ایران و عراق بعد از اتفاقات اخیر نیز گفت: «روابط دو کشور مستحکم است و در زمینه های متعدد با وجود زیربناهای مستحکم در روابط دو کشور خوشبختانه روابط خوب و رو به جلویی را شاهد هستیم. مانعی در گسترش روابط ایران و عراق وجود ندارد. اقلیم کردستان عراق نیز از توسعه روابط ایران با عراق مستثنی نیست. روابط خیلی خوبی از جمله تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان نیز داریم. اقتضا می کند موانع احتمالی موجود برای گسترش روابط را کنار بگذاریم و معتقدیم که دو کشور روابط رو به جلویی را خواهان هستند و امیدواریم در چارچوب توافقات دو جانبه گسترش روابط انجام شود. 

وی همچنین تاکید کرد، طبق برنامه، آقای احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به عراق سفر کرده است. این سفر در چارچوب همکاری های منطقه ای و تقویت امنیت مرزهای میان دو کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فعالیت های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که اخیرا مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با صنعتگران بوده است نیز گفت: «اظهارات مقام معظم رهبری نصب العین وزارت امور خارجه و دستگاه سیاست خارجی همواره بوده است. گسترش اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی جزء سیاست های اصلی دولت بوده است. آمار و ارقام نشان می دهد که ما تا اندازه ای در رسیدن به این هدف موفق بوده ایم. میزان سرمایه گذاری های انجام شده و اسناد امضا شده شاهدی بر این ادعاست. عضویت ایران در سازوکارهای چند جانبه که توفیق بسیار بزرگی است از جمله بریکس که فرصت های کم نظیری را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می دهد و همچنین امضای اسناد گسترش روابط با کشورهای مختلف از جمله تقویت کوریدورها از جمله شمال – جنوب و شرق – غرب و همچنین تقویت بنادر کشور همگی شاهدی است بر موفقیت های دستگاه سیاست خارجی کشورمان برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف. ما امیدواریم با تداوم این سیاست ها منویات مقام معظم رهبری و انتظارات دولت و مردم نیز بیش از پیش تامین شود.»

وی درباره اعلام آمادگی کویت و عربستان برای مذاکره با ایران بر سر حل اختلافات بر سر میادین نفتی مشترک نیز گفت: «ما معتقد هستیم که آنچه در ارتباط با میادین مشترک با کویت مطرح است در چارچوب های حقوقی موجود میان دو کشور قابل پیگیری است و طرح این گونه مسائل در رسانه ها کمکی به حل موضوع نمی کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر یک تبعه امریکایی به ایران و گرفتن تصاویر جنجال برانگیز او در لانه جاسوسی نیز گفت: «من در این زمینه شخصا اطلاعی ندارم. سفر اتباع کشورهای امریکایی به ایران آزاد است و می توانند آزادانه به کشورمان سفر کنند اما من به طور مشخص اطلاع خاصی در این زمینه ندارم.»

کنعانی درباره سفر وزیر امور خارجه سودان به ایران و احتمال بازگشایی سفارت این کشور در تهران نیز گفت: «ایران و سودان از سال های دور روابط بسیار نزدیک و سازنده ای را با یکدیگر داشتند. متاسفانه دولت قبلی سودان بر اساس دلایل و اظهارات واهی بدون آن که مشکل حقیقی در روابط دو کشور باشد روابط با جمهوری اسلامی ایران را به طور یکجانبه قطع کرده بود. اعلامیه از سرگیری روابط میان دو کشور از مهر ماه سال جاری صادر شد و دو کشور در حال زمینه سازی و مقدمات لازم برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و خارطوم هستند. سفر وزیر امور خارجه سودان به تهران نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. متاسفانه ما جنگ داخلی در سودان را شاهد هستیم. سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران کمک به ثبات و امنیت بوده است. ما بر ضرورت توقف درگیری و عدم مداخله خارجی و گفت وگوهای سودانی - سودانی تاکید داریم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین المللی لاهه و چگونگی ورود جمهوری اسلامی ایران به این پرونده در حمایت از آفریقای جنوبی نیز گفت: «ما به طور سیاسی از اقدام آفریقای جنوبی از اقامه شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی کیفری حمایت کرده ایم و دیگر کشورها را نیز برای حمایت از این اقدام آفریقای جنوبی ترغیب کرده ایم. برای ورود ما به این پرونده نیز باید بگویم در حال بررسی های لازم در این زمینه هستیم و اطلاع رسانی لازم در زمان مقرر انجام خواهد شد.»

وی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش در تنش با هیچ طرفی نیست. جمهوری اسلامی ایران به دنبال سرمایه گذاری بر امنیت است و بر این باور است که سرمایه گذاری بر امنیت به سود همه در منطقه است و در این راستاست که بر اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنایات در غزه و فشار بر ایالات متحده برای توقف حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی تاکید دارد.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ایران و امریکا ایران و فلسطین لغو روادید نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۲ )

نظر شما :