نتانیاهو صلاحیت اداره اسرائیل را ندارد

اذعان به ناتوانی در نابودی حماس

۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
حملات موشکی حماس و حزب الله از شمال و جنوب به سمت سرزمین‌های اشغالی، عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از شمال غزه و فرسایشی شدن جنگ بدون دستاورد مشخص عملا موجب سرایز شدن انتقادات به عملکرد بی بی شده است. کما اینکه رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هشدار داد، این رژیم با یک بحران اقتصادی مواجه است که پیامدهای آن به تمامی شهروندان صهیونیست خواهد رسید.
اذعان به ناتوانی در نابودی حماس

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در صد و دومین روز از تجاوزات به غزه رسانه‌ها و مقامات صهیونیسی از موجی از حملات گسترده موشکی به شهرک «نتیووت» در غرب نقب در اراضی اشغالی خبر دادند. به گزارش ایسنا، گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد: نتیووت را با موجی از موشک‌ها هدف قرار دادیم. در این باره رسانه‌های عبری به نقل از شهرداری نتیووت در غرب نقب گزارش دادند ۵۰ موشک از نوار غزه به سمت این شهرک اشغالی شلیک شده‌است. این در حالی است که عصر دوشنبه نیز موجی از موشک‌ها که شامل بیش از ۱۰ موشک بوده به سدیروت شلیک شده بود. تمام این حملات موشکی از شمال غزه انجام می‌شود. شبکه ۱۱ عبری نوشت موج حملات موشکی که شهرک نتیووت را هدف قرار داد شامل ۵۰ موشک بود. خبرنگار الجزیره نیز گفت موشک‌های شلیک شده به جفعولیم و سدوت نتیگو نیز اصابت کردند. در این باره یدیعوت آحارونوت نوشت، یک مغازه در نتیووت هدف قرار گرفت. این موشک‌ها شهرک نتیووت و شهرک‌های اطراف آن را هدف قرار دادند.

همزمان با حمله موشکی حماس، منابع رسانه‌ای صبح دیروز (سه‌شنبه) از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در چند شهرک صهیونیست نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. شبکه الجزیره در این باره گزارش داد که آژیرهای خطر در هشت شهرک در منطقه «الجلیل علیا» به صدا درآمده است. طبق این گزارش، گزارش‌های اولیه حاکی از نفوذ چند پهپاد از خاک لبنان به الجلیل است. در ادامه، الجزیره گزارش داد که یک موشک هدایت شونده از خاک لبنان به سمت پایگاه «المطله» ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که ۲ صهیونیست در نتیجه اصابت موشک به شهرک «یووال» در منطقه «اصبع الجلیل» در مرز لبنان زخمی شدند. 

به موازات این تحولات، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی نفوذ نظامیان آن به خاک لبنان و انجام اقداماتی در جنوب این کشور شد. ارتش رژیم صهیونیستی در این باره ادعا کرد که یک تیم ویژه آن شبانه وارد خاک لبنان شدند. طبق گزارش وبگاه النشره، براساس ادعای ارتش رژیم صهیونیستی، این تیم ویژه اقدام به خنثی سازی چند بمب کار گذاشته شده در روستای «عیتا الشعب» کردند. این در حالی است که شبکه المیادین گزارش داد که مقاومت لبنان و ارتش این کشور تلاش نظامیان صهیونیست برای نفوذ به یک منطقه مرزی را رصد کردند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان گفت: سربازان اشغالگر در تلاش بودند تا دستگاه‌های جاسوسی را در آن منطقه کار بگذارند اما مقاومت در کمین آنها بود و ناگزیر شکست‌خورده به سرزمین‌های اشغالی بازگشتند. یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفت اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده‌ است.

رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند از زمان آغاز نبرد طوفان‌ الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده‌ است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند. اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو اشغالگر توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده‌ است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود گفت: «ما را با تیپ‌های خسته، شکست‌خورده و هراسان در شمال غزه تهدید می‌کنند؛ به شما می‌گوییم که خیلی خوش آمدید. کسی که باید از جنگ بترسد، اسرائیل و حکومت و شهرک‌نشینان آن هستند. ۹۹ روز است که ما آماده جنگ هستیم و از آن نمی‌ترسیم و بدون سقف ومحدودیت و قید و شرط مبارزه می‌کنیم.»

-    لشکر ۳۶ ارتش اسرائیل از غزه عقب‌نشینی کرد

منابع اسرائیلی خبر دادند که لشکر ۳۶ ارتش صهیونیستی به صورت کامل، در حال خروج از غزه است؛ لشکری که نیروهای تیپ گولانی هم بخشی از آن به شمار می‌رود. به گزارش فارس، منابع خبری اسرائیلی و فلسطینی گزارش دادند که نظامیان صهیونیست، پس از اینکه نتوانستند در برابر حملات مقاومت فلسطین، بخش دیگری از نیروهای خود را از غزه خارج کردند. روزنامه اسرئیل حیوم با اشاره به اینکه لشکر ۳۶ ارتش اسرائیل از غزه خارج می‌شود، گزارش داد، این لشکر شامل لشکرهای شش و هفت، ۱۸۸، یگان مهندسی و نیروهای تیپ گولانی است. منابع صهیونیستی مدعی هستند که لشکر ۳۶، برای بازیابی تواناییهای خود، آموزش و افزایش قدرت، از غزه خارج شده است و هنوز مشخص به چه منطقه‌ای انتقال داده خواهد شد.

با خروج لشکر ۳۶، فقط سه لشکر از ارتش اسرائیل در نواز غزه باقی مانده‌اند: لشکر ۱۶۲ برای حمله به شمال غزه، لشکر ۹۹ که گذرگاهی را اشغال کرده که غزه را به دو بخش شمال و جنوب تقسیم کرده و لشکر ۹۸ که مسئول حمله به خان یونس است. به گفته منابع اسرائیلی، نیروهای لشکر ۳۶، در مناطق الشیخ عجلیه، الرمال، الزیتون، الشجاعیة، النصیرات و البریج با نیروهای مقاومت فلسطین درگیر بوده‌اند. عامی ایالون، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت/شاباک) طی سال‌های ۱۹۹۵ الی ۲۰۰۰ دباره ماهیت این عقب‌نشینیها گفت: «اسرائیل هرگز با چهره پیروز از جنگ در غزه خارج نخواهد شد، حتی اگر بتواند یحیی السنوار را ترور کند.» رئیس اسبق شاباک افزود: «هرکسی که معتقد باشد فلسطینی‌ها تسلیم خواهند شد، نه فلسطینی‌ها و نه حماس و نه جنبش‌های اسلامی تندرو در قرن حاضر را نشناخته است.»

-     نشست فوری کابینه جنگ

به دنبال حملات موشکی حماس و نیز عقب نشینی رژیم صهیونیستی از شمال غزه، یک عضو کابینه این رژیم خواستار برگزاری نشست فوری «کابینه سیاسی و امنیتی محدود» برای بررسی وضعیت جنگ علیه نوار غزه شد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل  از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «گیدون سعر» از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی خواستار تشکیل نشست فوری کابینه سیاسی و امنیتی محدود برای بررسی شرایط جنگ علیه غزه شد. وی با انتقاد از عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه، گفت: کاهش نیروها در غزه اشتباه است. کابینه سیاسی و امنیتی محدود باید دستور افزایش نیروها را فورا صادر کند. این مقام صهیونیست از ارتش خواست تا به جای جابه‌جایی نیروها براساس جدول زمانی از پیش برنامه ریزی شده، براساس وضعیت میدانی نبرد، آنها را جابه‌جا کند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، انتقادات «سعر» را واکنش وی به حمله موشکی امروز مقاومت فلسطین به سرزمین های اشغالی ارزیابی کرد. این رسانه صهیونیستی از اصابت بیش از ۵۰ راکت مقاومت فلسطین از شمال غزه به شهرک صهیونیست نشین «نتیوت» در جنوب سرزمین های اشغالی خبر داد. حمله موشکی دیروز سه شنبه مقاومت فلسطین به سرزمین های اشغالی، به یاس اشغالگران از پیروزی در جنگ علیه غزه دامن زد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، حمله مقاومت فلسطین به سرزمین های اشغالی از مناطق (به زعم صهیونیست‌ها)، پاکسازی‌شده را رسوایی ارتش این رژیم در شمال نوار غزه دانست.

خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، عملکرد ارتش این رژیم در نوار غزه را زیر سوال برد و گفت که حمله موشکی مقاومت فلسطین، از منطقه «بیت‌حانون» در شمال نوار غزه صورت گرفت. وی افزود: این حمله در حالی صورت گرفت که ارتش پیش از این گفته بود که منطقه بیت‌حانون را به کنترل خود درآورده و پاکسازی کرده است. رسانه های صهیونیستی، همزمان با یکصدمین روز از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه منطقه نوار غزه، اذعان کرده بودند که مقاومت فلسطین درحال تقویت حضور در شمال این منطقه است و نصف منطقه تحت کنترل گروه های مقاومت قرار دارد. این رسانه ها افزودند که دو هفته پیش، تنها ۳۰ درصد از مناطق شمالی نوار غزه تحت کنترل رزمندگان مقاومت بود. رسانه های صهیونیستی با اعتراف به اینکه حماس به تدریج کنترل امور در شمال نوار غزه را پس می گیرد و نیروهایش به فعالیت ادامه می دهند، ورود به مرحله سوم جنگ در غزه را که توسط ارتش صهیونیستی اعلام شد، مرحله کوتاه آمدن از هدف شکست و نابودی مقاومت فلسطین توصیف کردند.

-    نتانیاهو صلاحیت اداره اسرائیل را ندارد

حملات موشکی حماس و حزب الله از شمال و جنوب به سمت سرزمین‌های اشغالی، عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از شمال غزه و فرسایشی شدن جنگ بدون دستاورد مشخص عملا موجب سرایز شدن انتقادات به عملکرد بی بی شده است. کما اینکه رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هشدار داد، این رژیم با یک بحران اقتصادی مواجه است که پیامدهای آن به تمامی شهروندان صهیونیست خواهد رسید. به گزارش ایسنا، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر این رژیم) صلاحیت اداره اسرائیل و همچنین صلاحیت مدیریت جنگ را ندارد.» هم چنین رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی از نخست‌وزیر این رژیم به دلیل تعلل در وضع یک استراتژی سیاسی برای نوار غزه انتقاد کرد. «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در جریان نشستی با سران سیاسی این رژیم نسبت به تسلط دوباره جنبش حماس بر شمال نوار غزه هشدار داد. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در این باره به نقل از هالوی گزارش داد: ما با فرسایش دستاوردهایی که تاکنون در جنگ به دست آورده‌ایم مواجه هستیم؛ چراکه هیچ استراتژی برای روز بعد تدوین نشده است. هالوی در این باره گفت: ممکن است ارتش به مناطقی که عملیات را در آنها به پایان رسانده‌ایم بازگردد و بار دیگر اقدام به نبرد کند.

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تصریح کرد که این اقدام به دلیل تعلل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم برای تدوین یک استراتژی برای «روز بعد» از جنگ است. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یائیر لاپید گفت: «نتانیاهو ما را درگیر دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه کرده و ما را به سوی فروپاشی اقتصادی سوق می‌دهد.» وی در ادامه افزود که اکنون کابینه باید تغییر یابد و وقتی برای انتظار وجود ندارد.

-    اذعان به ناتوانی در نابودی حماس 

در حالی مقامات آمریکا بر غیر ممکن بودن نابودی حماس تأکید دارند، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم در سخنانی با تکرار توهم «نابودی حماس» اعتراف کرد که دستیابی به این هدف همچنان دور و دراز است. به گزارش ایسنا، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این باره به نقل از «گیدعون سعر» عضو کابینه جنگ این رژیم گزارش داد که رژیم صهیونیستی علی‌رغم گذشت بیش از 100 روز از جنگ و تجاوز به غزه همچنان فاصله بسیار زیادی با دست یابی به هدف نابودی حماس دارد. سعر همچنین درباره ادامه فعالیت کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در سایه اختلافات نیز گفت: ادامه فعالیت دولت اضطراری از اهمین بالایی برخوردار است؛ چراکه اسرائیل همچنان در شرایط جنگی به سر می‌برد.

در پی عملیات مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی غرق اختلافات سیاسی بی‌سابقه‌ای شده است و به ویژه نتانیاهو طی این مدت با موجی از انتقادات مواجه بوده و اغلب صهیونیست‌ها او را مقصر شکست در مقابل مقاومت فلسطین می‌دانند. پیرو همین شرایط بغرنج،  مقامات صهیونیست از جمله وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز معترف شد که برای نابودی حماس به زمان زیادی نیاز است. به گزارش ایسنا، یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که همواره با بی اعتنایی به خواسته‌های اسرای صهیونیست در غزه و خانواده‌های آنها بر ادامه جنگ اصرار دارد، در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد نابودی حماس زمان زیادی را می‌طلبد اما در عین حال زیرساخت های نظامی حماس در سراسر باریکه را منهدم کرده‌ایم. گالانت در راستای کاستن اختلافات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر ادامه جنگ غزه به دو طرف نصیحت کرد که «دولت وحدت» برای تحقق اهداف در جنگ غزه مهم است. وی در ادامه مدعی شد: سال ۲۰۲۴ سال جنگ خواهد بود و ما پیروز خواهیم شد، زیرا عزم و اراده جدی برای پیروزی داریم. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی افزود: آینده نوار غزه باید روی قدرتی متمرکز باشد که دشمن اسرائیل نباشد. وی همچنین گفت مانور در مناطق شمالی نوار غزه به پایان رسید و به زودی در جنوب غزه به پایان خواهد رسید. یوآو گالانت اظهار کرد: طی ۱۰۰ روز جنگ، از داخل مناطق خود به داخل غزه منتقل شده‌ایم. گالانت اضافه کرد: «اسرائیل» حتما باید در این جنگ به پیروزی برسد و گزینه دیگری وجود ندارد و هیچ گونه امتیازی نخواهد داد.

-    درخواست یک نماینده صهیونیست برای تشکیل نیروی بین‌المللی برای اداره غزه

یک نماینده صهیونیست خواهان تشکیل نیروی بین‌المللی با مشارکت کشورهای عربی برای اداره نوار غزه بعد از پایان جنگ شد. به گزارش ایسنا، دنی دانون، نماینده حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) گفت: درخصوص موضوع امنیت، اسرائیل باید دستور کار ویژه خود را حفظ کند و قادر به تحرک و خروج در صورت لزوم باشد. باید نیروی بین‌المللی با مشارکت کشورهای عربی برای اداره نوار غزه بعد از جنگ تشکیل شود. این مسئله می‌تواند کلید عادی‌سازی روابط با اسرائیل در آینده باشد.

به نقل از روزنامه اورشلیم پست، دانون تاکید کرد: قبل از اینکه درباره روز بعد از جنگ صحبت کنیم باید به امروز توجه داشته باشیم. اسرائیل همچنان نیاز دارد که درباره رفح اقداماتی اتخاذ کند. هرگونه تغییراتی در مرزهای بین غزه و مصر باید در مرزهای غزه انجام شود تا توافق صلح بین اسرائیل و مصر در معرض خطر قرار نگیرد. دلیلی برای اعتراض مصر وجود ندارد. باید منطقه مرزی بین غزه و مصر شاهد حضور بین‌المللی از جمله حضور اسرائیل باشد تا مانع از قاچاق سلاح به غزه شویم. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو بارها تاکید کرده این رژیم قصد دارد کنترل محور مرزی فیلادلفیا را در دست بگیرد. نتانیاهو مدعی شده است بدون سیطره بر این محور امکان از بین بردن حماس وجود ندارد. در حالی که قاهره با این مسئله مخالف است.

دانون درباره موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با ادامه جنگ گفت: این اقدام درستی است تا فشار بیشتری برای تحقق معامله تبادل اسرا اعمال شود. این نماینده صهیونیست از کاهش عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه انتقاد و بر حمایت مجدد خود از «مهاجرت داوطلبانه» ساکنان غزه و عدم موافقت با شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد. دانون که قبلا سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بود درباره اینکه آیا برای ریاست حزب لیکود قبل از انتخابات احتمالی نامزد خواهد شد یا خیر، گفت: هنوز زود است درباره سیاست صحبت کنیم. نخست وزیر باید بر جنگ متمرکز شود. تمام مسئولان امنیتی و نظامی نیز باید به این مسئله توجه داشته باشند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطین حماس نوار غزه


نظر شما :