یورش به مجتمع الشفا جنایت جنگی است

جنایت در بیمارستان

۲۵ آبان ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای چهلمین روز، نه تنها به اطراف بیمارستان های غزه، بلکه به داخل آن کشیده شد؛ اقدامی که با واکنش های گسترده جهانی هم رو به رو شد. در این راستا ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز چهارشنبه به داخل مجتمع پزشکی الشفا واقع در ضلع غربی مرکز غزه یورش بردند و آن را تبدیل به پادگان نظامی کردند. در ادامه، نیروهای اشغالگر بعد از یورش به بیمارستان الشفا اقدام به بازرسی و تفتیش مردم هم کردند. آن طور که ایسنا گفته، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در وبگاه خود گزارش داد که بازرسی‌های انجام شده توسط ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در سراسر بیمارستان الشفا تا ساعت‌ها ادامه خواهد داشت.
جنایت در بیمارستان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای چهلمین روز، نه تنها به اطراف بیمارستان های غزه، بلکه به داخل آن کشیده شد؛ اقدامی که با واکنش های گسترده جهانی هم رو به رو شد. در این راستا ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز چهارشنبه به داخل مجتمع پزشکی الشفا واقع در ضلع غربی مرکز غزه یورش بردند و آن را تبدیل به پادگان نظامی کردند. در ادامه، نیروهای اشغالگر بعد از یورش به بیمارستان الشفا اقدام به بازرسی و تفتیش مردم هم کردند. آن طور که ایسنا گفته، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در وبگاه خود گزارش داد که بازرسی‌های انجام شده توسط ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در سراسر بیمارستان الشفا تا ساعت‌ها ادامه خواهد داشت.

این کانال توضیح داد که ادعاهای روز سه شنبه آمریکا مبنی بر در اختیار داشتن اطلاعاتی مبنی بر استفاده حماس از بیمارستان‌ها برای اهداف نظامی، زمینه را برای هجوم به بیمارستان الشفا فراهم کرد. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت که ده‌ها سرباز وارد ساختمان اورژانس مجتمع الشفا شدند و تانک‌های اشغالگران به محوطه مجتمع پزشکی یورش بردند. نیروهای اشغالگر زیرزمین بیمارستان الشفا را تفتیش می‌کنند. القدره گفت: ما چیزی برای ترس و پنهان کردن نداریم و فقط پزشکان، بیماران و آوارگان در بیمارستان الشفا هستند. سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: اشغالگران اسرائیل پس از محاصره مجتمع پزشکی الشفا از هر طرف، همه افراد را در دایره مرگ قرار داده‌اند. بمباران شدید و تیراندازی سنگین به مدت دو ساعت ادامه داشته است.

رویترز هم به نقل از یکی از پزشکان بیمارستان الشفا در غزه گفت که تیراندازی در بیرون بیمارستان پس از حمله نیروهای اشغالگر به مجتمع، کارکنان را مجبور به دور شدن از پنجره‌ها کرد و باعث شد آنها پناه بگیرند. این پزشک اتهامات صهیونیست‌ها مبنی بر استفاده حماس از بیمارستان به عنوان مرکز فرماندهی را رد کرد. این در حالی است ناظر اورژانس بیمارستان الشفا در غزه پس از یورش نیروهای اشغالگر به آن گفت: وضعیت غم انگیز است و هر روز جان‌های بیشتری را از دست می‌دهیم. 

-    میدان جنایت در بیمارستان الشفاء

در ادامه گزارش رویترز به نقل از یکی از پزشکان بیمارستان اشفاء، اشغالگران تعداد زیادی از خانواده‌هایی که قصد خروج از این بیمارستان را داشتند تیرباران کردند که تاکنون بیش از ۳۰ تن شهید شده‌اند. وی افزود:‌ اشغالگران بسیاری از آوارگان را در حالی که چشمان آنها را بسته و لباس‌هایشان را پاره کرده بودند، بازداشت و به مقصد نامعلومی بردند. اشغالگران بیشتر درهای بیمارستان را منفجر کردند و ترکش‌ها بین حاضران پخش شد. این مقام پزشکی افزود: ما هیچ یک از ادعاهای اشغالگران مبنی بر آوردن شیر یا انکوباتور را ندیدیم. به دلیل تجزیه اجساد نمی‌توانستیم اجساد را حرکت دهیم. اشغالگران وحشت و ویرانی آوردند نه انکوباتور.

وی تاکید کرد: ما صدای درگیری را نمی‌شنویم، فقط صدای تیراندازی از سوی ارتش اشغالگر را می‌شنویم. هیچ فرد مسلحی در مجتمع وجود ندارد. آب قطع است و قطره‌ای آب در مجموعه نیست. اشغالگران تعدادی از حاضران را قبل از دستگیری مورد ضرب و شتم قرار دادند. وضعیت هر ساعت بدتر می‌شود.کمبود مواد اولیه قبل از بمباران داروخانه‌ها شدید بود. همچنین منابع در داخل بیمارستان الشفا به الجزیره گفتند، نیروهای اشغالگر در حال بازرسی از داخل بیمارستان و بازجویی از جوانان در آنجا هستند. تانک‌های نظامی اشغالگران در داخل محوطه بیمارستان قرار دارند. ارتش اشغالگر از طریق بلندگوها از مردان جوان خواسته خود را تسلیم کنند. اشغالگران تعدادی از آوارگان و خانواده‌های شهدا و مجروحان را دستگیر کردند.

این منابع افزودند: در میان آتش سوزی شدید در داخل و اطراف بیمارستان، سربازان اشغالگر داخل ساختمان‌ها هستند. این منابع همچنین گفتند که ارتش اشغالگر یک انبار دارو و تجهیزات پزشکی را در داخل مجتمع الشفا منفجر کرد. در این باره خبرنگار آرتی گزارش داد که نیروهای اشغالگر دامنه یورش خود به مجتمع بیمارستان پزشکی الشفا در نوار غزه را گسترش دادند که شامل ساختمان تخصصی جراحی و ساختمان پزشکی داخلی و کلیه شدند. نیروهای صهیونیست این مجتمع را تبدیل به یک پادگان نظامی کردند.

خبرنگار آرتی اظهار داشت: ارتش اسرائیل تلفن پزشکان و آوارگان بیمارستان الشفا را مصادره کرد. وی به نقل از خبرنگاری از حومه مجتمع الشفا گزارش داد که صدها جسد در اطراف بیمارستان انباشته شده و سگ‌های ولگرد در حال له کردن آنها هستند. پیشتر سخنگوی وزارت بهداشت در غزه اعلام کرد که نظامیان صهیونیستی با ورود به بیمارستان الشفا در غزه زیرزمین این بیمارستان را بازرسی کردند. ارتباط بیمارستان الشفا در غزه با جهان خارج قطع شده است و نیروهای اشغالگر در آن مستقر هستند. ارتش صهیونیستی گفت که سربازانش وارد ساختمان‌های جراحی و اورژانس بیمارستان الشفا شده‌اند. آنها از همه افراد حاضر در مجتمع پزشکی الشفا خواستند تا برای تخلیه آنجا آماده شوند. از پزشکان، بیماران و خانواده‌هایشان خواسته شده تا ساختمان‌های مجتمع را ترک کنند زیرا می‌خواهد به عملیات تفتیش بپردازد. نظامیان صهیونیست همچنین دوربین‌های تشخیص چهره و گِیت‌های الکترونیکی در این مجتمع نصب کردند.

خبرنگار المیادین گفت: نیروهای اشغالگر از ارائه خدمات پزشکی به تعدادی از مجروحان در راهروهای بیمارستان الشفا جلوگیری کردند. وی با بیان اینکه ده‌ها سرباز اشغالگر به اورژانس مجتمع شفا یورش بردند، افزود: ارتباط با مجتمع شفا قطع شده و نیروهای اشغالگر اطلاعات در مورد وضعیت داخل آن را کنترل می‌کنند. به گفته این خبرنگار، در حملات روز چهارشنبه صهیونیست‌ها به بیمارستان الشفا تعدادی شهید و زخمی شدند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی محوطه‌های بیمارستان را بمباران کردند. در همین حال  یک مقام بیمارستان‌های غزه اعلام کرد که مصر به درخواست آنان برای انتقال نوزادان نارس به این کشور پاسخی نداده است. به گزارش جام جم آنلاین، مدیرکل بیمارستان‌های غزه اعلام کرد که ۵ روز است از مصر می‌خواهیم اجازه دهد نوزادان نارس به این کشور منتقل شوند، اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

-    چه کسانی در بیمارستان الشفاء بودند

برخلاف ادعاهای دروغ رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور نیروهای حماس در بیمارستان الشفاء و بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه کسانی که در این بیمارستان حصور دارند حدود ۱۵ هزار آواره هستند که قادر به تردد یا تأمین نیازهای خود از خارج از بیمارستان نیستند. تعدادی از آنها توانستند به جنوب نوار غزه بروند، اما تعداد بیشتری از آنها همچنان در بیمارستان هستند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه بیشتر آوارگانی که در بیمارستان الشفا مانده‌اند از خانواده‌هایی هستند که افراد مسن یا معلول دارند. آن‌ها حدود ۳۰ درصد از آوارگان را تشکیل می‌دهند. همچنین خانواده‌های مجروحان و بیماران خطرناک مثل سرطانی یا مزمن یا کسانی که به دیالیز نیاز دارند، جزو آوارگان هستند.

به گفته یوسف ابو الریش، معاون وزارت بهداشت غزه بیمارستان الشفا قادر به راه اندازی کلینیک‌های سرپایی برای نظارت بر افراد دارای بیماری‌های مزمن نیست. کادر اداری وزارت بهداشت نیز قادر به شمارش تعداد شهدا نیستند چرا که کادر آمبولانس‌ها نمی‌توانند به اماکنی بروند که مورد هدف قرار گرفتند. پیکر حدود ۱۰۰ شهید در محوطه بیمارستان الشفا است و به دلیل اینکه رژیم صهیونیستی هر کسی را که حرکتی بکند، هدف قرار می‌دهد، نمی‌توان آنها را دفن کرد. وی گفت: از روز جمعه حمله به مناطق اطراف بیمارستان به ویژه محله النصر افزایش یافته‌است. پیکر تعدادی از قربانیان به این بیمارستان رسید. قرار بود در منطقه نزدیکی دفن شوند، اما با تشدید بمباران به اطراف بیمارستان پیکر شهدا در مکان خود رها شدند.

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا گفت: این بیمارستان به ۸۰۰۰ لیتر سوخت به صورت روزانه نیاز دارد. در حالی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از طریق پیشنهاد ۳۰۰ لیتر با میانجی‌گری نهادهای بین‌المللی مثل صلیب سرخ وجهه خود را بهبود بخشد، اما این مقدار تنها برای راه‌اندازی یک دستگاه در این بیمارستان کافی است. مساله مهم ایجاد یک گذرگاه امن برای انتقال سوخت به بیمارستان‌ها است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد افرادی که در نتیجه قطع شدن خدمات در بیمارستان الشفا به شهادت رسیدند، ۳۲ بیمار و یک کودک بودند. رژیم صهیونیستی حدود ۱۵ هزار آواره را در این بیمارستان که در انتظار یک مداخله فوری برای نجاتشان هستند، محاصره کرده‌است.

-    هیچ اثری از اسرا در بیمارستان الشفا وجود ندارد

در حالی صهیونیست‌ها به کررات و به دروغ ادعا کرده بودند که تعدادی از اسرای صهیونیست در بیمارستان الشفا اسکان داده شده‌اند که پس از تجاوز اشغالگران به داخل بیمارستان، خبرنگار امور نظامی رادیو «ارتش» رژیم اشغالگر ادعاها و روایت گمراه‌کننده درباره احتمال نگهداری اسرای صهیونیست در بیمارستان الشفا را تکذیب کرد. دورون کادوش، خبرنگار امور نظامی رادیو ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای از حضور اسرای اسرائیلی در داخل بیمارستان الشفا در غزه پس از یورش نیروهای اشغالگر به این بیمارستان وجود ندارد.

اظهارات کادوش پس از اصرار اشغالگران بر انتشار یک روایت گمراه‌کننده که هدف قرار دادن مجتمع پزشکی شفا را توجیه می‌کرد، بیان می‌شود. این روایت مدعی بود بیمارستان الشفا یک «ساختمان نظامی مقاومت» است که اسرای صهیونیست را در آنجا نگه می‌دارد. پیشتر ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای مدعی شد که یگان‌های آن بر اساس «داده‌های اطلاعاتی و ضرورت عملیاتی» «یک عملیات دقیق و مشخص علیه حماس در مناطق خاصی از بیمارستان الشفا» انجام می‌دهند.دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اشغالگر گفت: اسرائیل کارهای زیادی برای انجام حمله به نوار غزه دارد و زمان می‌برد.

هاگاری روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: اولویت ما حذف مقامات ارشد حماس است. برای من مهم است که افکار عمومی (اسرائیل) بدانند که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و زمان می‌برد. هاگاری در توجیه جنایات صهیونیست‌ها در حق غیرنظامیان و بیمارستان‌ها و ادعاها بر حضور حماس در بیمارستان‌ها افزود: امروز عملیات تخلیه بیمارستان القدس به پایان رسید، ما مجبور هستیم به صورت متمرکز در بیمارستان‌ها کار کنیم، از فعالان حماس حاضر در بیمارستان‌ها می‌خواهیم تسلیم شوند تا بیماران را در معرض خطر قرار ندهند. هاگاری افزود: برای از بین بردن حماس، باید در سراسر نوار غزه از هوا، دریا و زمین عملیات کنیم. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز پیشتر شامگاه سه‌شنبه گفت: حماس باید شکست بخورد، در غیر این صورت اسرائیل در این مکان نخواهد بود.

-    هشدارهای جهانی نسبت به اهداف اشغالگران در مجتمع پزشکی الشفا 

یک دیده بان حقوق بشر با انتقاد شدید از یورش نیروهای اشغالگر به مجتمع الشفا گفت: اسرائیل ساختمان‌های این مجتمع را به مرکز بازداشت و شکنجه تبدیل کرده است. دیده بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه تردید و ترس خود را درخصوص ماندن نیروهای اشغالگر از شب برای ساعات زیادی در مجتمع ابراز و تأکید کرد که طولانی بودن حضور آنها ترس از آماده شدن برای یک صحنه سازی را افزایش می‌دهد. دیده بان مذکور بیان کرد که ادعاهای اسرائیل در مورد استفاده از مجتمع الشفا برای مقاصد نظامی به این همه زمان برای تفتیش و یورش نیاز ندارد.

همزمان تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت هم گفت که گزارش‌های مربوط به تهاجم نظامی به بیمارستان الشفا در غزه باعث نگرانی است. آدهانوم گبریسوس اشاره کرد که سازمان بار دیگر ارتباط خود را با کارکنان بهداشتی بیمارستان الشفا از دست داد. هشام مهنا، سخنگوی صلیب سرخ غزه نیز با بیان اینکه آنها آماده ایفای نقش خود به عنوان یک میانجی بی‌طرف هستند، گفت: «اما ما فاقد تدابیر امنیتی هستیم که ما را قادر به انجام این کار کند.» هشام مهنا با بیان اینکه برای جلوگیری از وقوع فاجعه در مجتمع الشفا با همه طرف‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «صلیب سرخ به دلیل خطر شدید و هدف قرار دادن جاده‌های اصلی قادر به رساندن کمک‌ها و رسیدن به مناطق شمال غزه نیست.» این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل جان کادر پزشکی، بیماران و آوارگان مجتمع پزشکی الشفا دانست.

سازمان ملل هم اعلام کرد که بخش شمالی نوار غزه تنها یک بیمارستان دارد که به دلیل ادامه جنگ و کمبود سوخت همچنان پذیرای بیماران است. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد که بیمارستان المعمدانی غزه همچنان در حال فعالیت است، اما با حداقل ظرفیت خود. اوچا گفت که تمام بیمارستان‌های دیگر به دلیل کمبود برق، تجهیزات پزشکی، اکسیژن، غذا و آب از کار افتاده‌اند.

-    یورش به مجتمع الشفا جنایت جنگی است

در این بین دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه نیز اشغالگران رژیم صهیونیستی، جامعه بین‌المللی و آمریکا را «کاملاً مسؤول حفظ امنیت  هزاران نیروی کادر پزشکی، مجروح و آواره داخل» دانست و در عین حال نسبت به انجام قتل عام در بیمارستان هشدار داد. اسماعیل الثوابته، مدیرکل دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه تاکید کرد که یورش نیروهای اشغالگر به مجتمع پزشکی الشفا در غرب شهر غزه «جنایت جنگی» است. الثوابته در بیانیه‌ای مطبوعاتی که توسط خبرگزاری آناتولی منتشر شد، گفت: «اشغالگران نمی‌توانند ثابت کنند که بیمارستان الشفا مقر رهبری مقاومت است.»

 وی اشاره کرد که «انتظار می‌رود که اشغالگران اسلحه وارد بیمارستان کنند، سپس آن را صحنه سازی کنند و از آن سلاح‌ها عکس بگیرند.» وی افزود: ما چند روز پیش برای نجات مجروحان مجتمع الشفا به همه سازمان‌های بین‌المللی و صلیب سرخ درخواست دادیم، اما آن‌ها حاضر به پاسخگویی نشدند و با اهداف اشغالگران همراهی کردند و بخشی از مسؤولیت آنچه در بیمارستان اتفاق می‌افتد برعهده آنها است. همچنین دفتر رسانه‌ای در غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اشغالگر پس از چند روز محاصره مجتمع پزشکی الشفا و تیراندازی به هر چیزی که در داخل آن حرکت می‌کند، وزارت بهداشت را از قصد خود برای یورش به مجتمع پزشکی الشفا مطلع کرد.

 خبرگزاری فلسطین اعلام کرد که مجتمع پزشکی الشفا شامل ۱۵۰۰ شهروند یعنی کادر پزشکی، بیماران و مجروحان شامل نوزادان نارس و حدود ۴۰۰۰ آواره است که در شرایط سخت به دلیل قطع برق و از کار افتادن بیمارستان پس از تمام شدن سوخت قرار دارند. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) افزود: بلافاصله پس از اعلام اشغالگران برای قصد حمله به بیمارستان، وضعیت وحشت و ترس در بین بیماران، آوارگان و کادر پزشکی در داخل بیمارستان حاکم شد. این در حالی است که خبرنگار المیادین گزارش داد، اکثر بیمارستان‌های شمال و جنوب غزه در نتیجه حملات صهیونیست‌ها عملا از کار افتاده‌اند.

-    تقلای رژیم صهیونیستی برای توجیه جنایت در بزرگترین بیمارستان غزه

به دنبال جنایت های بماداد دیرزو چهارشنبه، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در سخنانی تلاش کرد تا حمله غیرانسانی نظامیان این رژیم به بیمارستان «الشفا» به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان غزه را توجیه کند. به گزارش ایسنا، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ۱۰۳FM گفت، این رژیم محدودیت زمانی برای خود متصور نیست و به عملیات نظامی در نوار غزه ادامه خواهد داد، حتی اگر هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد و عملیات تا رسیدن به دو هدف یعنی از بین بردن حماس و بازگرداندن همه اسرای صهیونیست ادامه خواهد یافت.

وی در تلاش برای توجیه حمله بامداد روز (چهارشنبه) به بیمارستان الشفا غزه نیز مدعی شد، هدف از عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی در ساختمان بیمارستان الشفا در نوار غزه، تخریب تونل‌های حماس و یافتن اسرای صهیونیست در نوار غزه بود. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه ارتش این رژیم هم‌اکنون در مجاورت بیمارستان الشفا حضور دارد، مدعی شد: پس از دریافت اطلاعات شناسایی وارد بیمارستان شدیم و اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کند!

-    شهادت ۱۹۸ پزشک، پرستار و امدادگر در حملات ارتش اشغالگر به غزه

در تازه ترین آمارها، دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه دیروز چهارشنبه اعلام کرد که رژیم اشغالگر در حملات خود به نوار غزه، ۱۹۸ پزشک، پرستار و امدادگر را به شهادت رساند. به گزارش المیادین، دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، رژیم اشغالگر در عملیات محاصره بیمارستان الشفا پنج ساختمان را بمباران کرده و به سمت تمامی آنها تیراندازی کرد.

همچنین این دفتر گزارش داد، رژیم اشغالگر صهیونیستی مرتکب کشتارهای متعددی در بیمارستان‌های غزه شد که در نتیجه آن ۷۰۰ تن شهید و زخمی شدند. به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، دفتر مذکور در ادامه بیانیه خود، یورش اشغالگران به بیمارستان الشفا را جنایتی جنگی، اخلاقی و ضد بشری دانست. این دفتر با تاکید بر اینکه از ابتدای جنگ، بیمارستان‌ها و کادر پزشکی در کانون حملات قرار دارند، اعلام کرد: ما رژیم اشغالگر، جامعه جهانی و آمریکا را مسؤول حفظ جان هزاران آواره، زخمی و کادر پزشکی می‌دانیم. همچنین این دفتر اعلام کرد، رژیم صهیونیستی با حملات خود، ۵۵ خودروی آمبولانس را هدف قرار داده و ۲۵ بیمارستان را تعطیل کرد.

-    چراغ سبز آمریکا به تل‌آویو برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه بیمارستان‌های غزه

به دنبال حمله اشغالگران به بیمارستان الشفاء، گروه‌های فلسطینی هشدار دادند که آمریکا به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه بیمارستان‌های غزه چراغ سبز می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نسبت به تأیید اکاذیب رژیم صهیونیستی توسط آمریکا درباره استفاده مقاومت از بیمارستان‌ها به عنوان مراکز عملیات هشدار داد و اعلام کرد: این مسئله به منزله دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه بیمارستان‌ها است. آنچه کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این خصوص گفته‌اند، صحت ندارد.

جنبش حماس نیز مخالفت خود را با اظهارات مقامات واشنگتن درباره استفاده حماس از بیمارستان‌ها برای مخفی کردن سربازان اسیر رژیم صهیونیستی یا مراکز فرماندهی و کنترل اعلام کرد. حماس مجددا از سازمان ملل خواست یک کمیته بین‌المللی را برای بازدید از تمام بیمارستان‌ها جهت پی بردن به اکاذیب رژیم صهیونیستی و واشنگتن که مسئولیت مستقیم کشتار جمعی در نوار غزه را بر عهده دارد، به غزه اعزام کند. جنبش المجاهدین فلسطین نیز اعلام کرد: آمریکا راه را برای رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه بیماران و مجروحان هموار می‌کند. این جنبش تأکید کرد: واشنگتن از طریق تأیید و انتشار داستان‌های دروغین رژیم اشغالگر درباره بیمارستان‌ها شریک بمباران و هدف قرار گرفتن آن است.

در ادامه، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیروز چهارشنبه اعلام کرد، آنچه در غزه می‌گذرد لکه ننگی بر پیشانی حامیان این تجاوز و کسانی است که رژیم صهیونیستی را پوشش سیاسی و نظامی می‌دهند. وزارت خارجه فلسطین هم دیروز (چهارشنبه) یورش ارتش رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفا در نوار غزه را محکوم کرده و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول بین‌المللی انسانی و نیز نقض توافقنامه‌های ژنو دانست. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین اعلام کرد که وزارت خارجه فلسطین در بیانیه دیروز خود ضمن محکومیت یورش ارتش رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفا در نوار غزه تاکید کرد که این حملات نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول بین‌المللی انسانی و نیز توافقنامه‌های ژنو است.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورد: یورش‌ها به بیمارستان‌های غزه در واقع استمرار تمامی اقدامات ناقض و جنایاتی است که این رژیم اشغالگر در حق مردم ما مرتکب می‌شود. همچنین در ادامه این بیانیه تاکید شد، حملات مستمر نیروهای اشغالگر به مراکز درمانی، کادر پزشکی و امدادگران منجر به محرومیت شهروندان فلسطینی از ابتدایی‌ترین حقوق خود در ارتباط با درمان و دریافت خدمات پزشکی می‌شود. وزارت خارجه فلسطین در ادامه بیانیه خود کابینه رژیم صهیونیستی را مسوول کامل حفاظت از جان کادر پزشکی و هزاران بیمار، زخمی و کودک از جمله نوزادان نارس و نیز  آوارگانی که در داخل ساختمان بیمارستان الشفا حضور دارند، دانست و مداخله بین‌المللی فوری را جهت حمایت از این افراد خواستار شد.

-    واکنش های جهانی

یورش ارتش اشغالگر صهیونیستی به داخل بیمارستان الشفا با واکنش‌های گسترده مجامع و کشورهای جهانی همراه بود. کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره عملیات از سوی رژیم صهیونیستی و اعزام نیروهای این رژیم به بیمارستان الشفا ادعا کرد، بیمارستان‌ها و بیماران در داخل این مراکز بهداشتی باید محافظت شوند. به گزارش شبکه خبری العربیه، یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در داخل بیمارستان الشفا در نوار غزه گفت: کاخ سفید درباره جزئیات عملیات نظامی در جریان اسرائیل صحبت نمی‌کند. وی مدعی شد: همانطور که گفته‌ایم ما حمله هوایی به بیمارستان را حمایت نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم شاهد باشیم که افراد بی‌گناه، افراد بی‌پناه و بیمارانی که نیازمند مراقبت‌های پزشکی هستند، در میان آتش گرفتار شوند. بیمارستان‌ها و بیماران باید محافظت شوند.

از طرف دیگر یک روزنامه نگار آمریکایی فیلم‌های ضبط شده‌ای را در پلتفرم ایکس پخش کرد که نشان می‌دهد ده‌ها تظاهرکننده در اعتراض به هجوم نیروهای اشغالگر به مجتمع پزشکی الشفا طی بامداد چهارشنبه مقابل کاخ سفید در واشنگتن تجمع کرده‌اند. وزارت خارجه اردن هم گفت که هجوم به بیمارستان الشفا نقض قوانین بین‌المللی است و ما اسرائیل را مسؤول حفظ جان افراد داخل آن می‌دانیم. این وزارتخانه افزود: اشغالگران به تخریب تاسیسات غیرنظامی در غزه و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و جنایات جنگی ادامه می‌دهند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم در یکی از شدیداللحن‌ترین انتقادها از رژیم صهیونیستی از زمان عملیات طوفان الاقصی گفت، کشتار کودکان، زنان و نوزادان در غزه باید متوقف شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، کانادا همچنان می‌گوید که رژیم صهیونیستی «حق دفاع از خود» را از زمان حمله هفتم اکتبر حماس دارد اما مانند آمریکا و دیگر متحدان، نگرانی خود را بابت افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه ابراز کرده است. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت: به اسرائیل تاکید می‌کنم که به صورت حداکثری خویشتنداری کند. جهان نظاره گر است، تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌ها را منتشر می‌کنند و ما شهادت پزشکان،‌ خانواده‌ها، نجات یافتگان و کودکان را که والدین خودشان را از دست داده‌اند، می‌شنویم. وی در یک نشست خبری در ایالت بریتیش کلمبیا گفت: جهان شاهد این کشتار کودکان، زنان و نوزادان است. این روند باید متوقف شود.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا هم در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نسبت به هشدار سازمان ملل مبنی بر توقف حمایت از فلسطینی‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت آینده به دلیل کمبود سوخت عمیقا نگران هستم. این وضعیت غیر قابل قبول است. وی افزود: باید از غیرنظامیان محافظت شود و آب، غذا و سوخت کافی به غزه برسد تا بنابراین اقدامات مربوط به نجات جان آن‌ها ادامه یابد. رجب طیب اردوغا،ن رئیس‌جمهور ترکیه نیز چهارشنبه در نشست گروه پارلمانی حزب حاکم «عدالت و توسعه» در آنکارا با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه تأکید کرد که نخست‌وزیر این رژیم باید به جرم نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی لاهه محاکمه شود.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه بیمارستان الشفاء آمریکا اردن مصر سازمان ملل متحد فلسطین


( ۳ )

نظر شما :