شاید زمان خاورمیانه مستقل از ایالات متحده آغاز شده باشد

امریکای معتاد به جنگ

۱۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۰۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اسماعیل فروغی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بی تردید امریکا محور تمام شرارت هاست. امریکا به خاطرحفظ هژمونی از دست رفته اش و به دلیل حفظ نظام تک قطبی در جهان، در هر نقطه ای از جهان که خواسته،  بحران و جنگ آفریده است. ایجاد بحران و تنش در نقاط مختلف جهان، جزء اصلی سیاست راهبردی ایالات متحده ی امریکاست. 
امریکای معتاد به جنگ

نویسنده: اسماعیل فروغی، روزنامه نگار، داستان نویس و مجری پیشین رادیو تلویزیون ملی افغانستان 

دیپلماسی ایرانی: اخیراً سخنگوی وزارت دفاع چین در رابطه به حوادث غزه، درحالی که امریکا را مقصر تمام بحران ها و هرج و مرج ها در دنیا می داند، با صراحتی تند گفته است: "امریکا به جنگ معتاد است. امریکا در طول تاریخ اش از 240 سال فقط 16 سال در جنگ نبوده، مابقی همه در جنگ بوده است... امریکا هم اکنون در هشتاد کشور جهان بیش از 800 پایگاه نظامی دارد..."

بی تردید امریکا محور تمام شرارت هاست. امریکا به خاطرحفظ هژمونی از دست رفته اش و به دلیل حفظ نظام تک قطبی در جهان، در هر نقطه ای از جهان که خواسته،  بحران و جنگ آفریده است. ایجاد بحران و تنش در نقاط مختلف جهان، جزء اصلی سیاست راهبردی ایالات متحده ی امریکاست. 

تنها پس از جنگ جهانی دوم، امریکا برای سرنگونی بیش از 50 حکومت منتخب تلاش کرد، دست کم در امورانتخابات بیش از 30 مملکت مداخله ی مستقیم کرده و در تلاش مستقیم برای کشتن بیش از 50 رهبر جهان دست داشته است. 

با درنظرداشت این حقایق، اکنون همه به این باور نزدیکتر شده اند که همانند ده ها جنگ و فاجعه ی دیگر، در پشت فاجعه ی غزه و ادامه ی این جنگ ویرانگر نیز دستان سیاه امریکا و سازمان های امنیتی اش قرار داشته است.

همان گونه که هنوز حدس و گمان های نزدیک به یقین در مورد دست داشتن دستگاه های استخباراتی و امنیتی امریکا در ایجاد فاجعه ی یازدهم سپتمبر 2001  وجود دارد، بسیاری از تحلیلگران جهانی، ایجاد و ادامه ی جنگ کنونی غزه را نیز نتیجه ی دخالت ها و ترفندهای استخباراتی امریکا می پندارند که گذشت زمان به آن مهر تأیید و تصدیق خواهد کوبید.

امروز تمام تحلیلگران مسائل امریکا به این باور متفق القول شده اند که:  

ـ پس از نزدیک شدن ایران و سعودی؛ سعودی و چین، سعودی و روسیه، ایران و روسیه و کم رنگ شدن حضور امریکا در شرق میانه؛

ـ پس از ناکامی شرم آور امریکا در سوریه و افغانستان، فرار نیمه شبی سربازان آن کشور از میدان های جنگ درافغانستان و تسلیم کامل قدرت به تروریستان؛

ـ پس از شکست شرم آور و غیرقابل انکار امریکا در جنگ اوکراین که به غرض تضعیف روسیه به راه انداخته است؛

- پس از ناکامی نقشه های جنگ افروزانه ی امریکا در حوزه ی قفقاز و منطقه ی آسیای میانه؛

ـ و بالاخره پس از پیروزی های چشمگیر و روزافزون چین و روسیه در افریقا و به چالش کشیدن سیطره ی آزمندانه ی امریکا و غرب در آن قاره ی با اهمیت؛

پس از این همه ناکامی ها و سرخورده گی ها، ایالات متحده ی امریکا که به جنگ و بحران معتاد است، باز هم بار دیگر شرق میانه را دچار آشوب خانمان براندازی کرد، آشوبی که بهای گزاف آن را  مردم مظلوم فلسطین می پردازد نه امریکاییان شرور و جنگ افروز. 

تا همین امروز که این مقاله به نگارش آمده است، با بمباران پی در پی غزه توسط اسرائیل، نیمه ی بیشتر شهر دو میلیونی غزه با خاک یکسان شده، ده هزار فلسطینی بی‌گناه شامل چهارهزار کودک معصوم بی‌رحمانه به قتل رسیده و تمام اهالی غزه به کوچ اجباری وادار شده اند.

ناظران بر این باورند که هرچند جنگ کنونی غزه قبل از همه صدمه های بزرگ و فاجعه باری به مردم مظلوم فلسطین وارد می آورد؛ اما اسرائیل و امریکا هم از صدمه های جدی آن در امان نخواهند ماند. در پایان این جنگ، دیگر شرق میانه، میدان تاخت و تاز آزادانه و بی دردسر اسرائیل اشغالگر نخواهد ماند و دیگر سرزمین های عربی، بستر آرام سودجویی های بی رویه ی مالی و امنیتی امریکا نخواهد بود.

شاید این جنگ، دوستان استراتژیک امریکا را در شرق میانه به این باور برساند که بر خلاف توقع امریکا، دستیابی به توسعه و صلح را به یاری شرکای جدید چینی، روسی و ایرانی شان در فضای امنتر بیازمایند. 

امریکا بخواهد یا نخواهد نظم نوین جهانی ایجاد خواهد شد. امریکا بخواهد یا نخواهد به یاری و کوشش دوامدار چین، روسیه، هندوستان، برزیل، آفریقای جنوبی، ایران و برخی کشورهای قدرتمند دیگر، مناسبات نوین و عادلانه تراقتصادی در جهان شکل خواهد گرفت.

روزهایی که ایالات متحده ی امریکا هم‌زمان می توانست قسمت اعظم جهان را یک‌دست کنترل و مدیریت کند، به پایان رسیده است.

شاید پایان جنگ اوکراین و غزه، پایان اطاعت و دنباله روی کورکورانه ی اروپای سبز هم از امریکا باشد. و شاید با تحکیم مناسبات دوستانه میان ایران، عربستان سعودی، امارات متحد عربی، عمان و اردن؛ و با تحکیم مناسبات اقتصادی نوین اعراب با چین و روسیه، تاریخ خاورمیانه ی نو، ازسر و مستقل از اراده ی امریکا رقم بخورد.

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا خروج امریکا از خاورمیانه خروج امریکا از افغانستان امریکا و اروپا امریکا و خاورمیانه جنگ های امریکا اسماعیل فروغی


( ۶ )

نظر شما :