دگرگونی خاورمیانه از حالا به بعد

جنگ غزه، گمانه‌هایی که بر باد رفتند و واقعیت‌هایی که تثبیت شدند

۱۲ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۷۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این جنگ، گزاره ها و نگرش های قبلی درباره منازعه فلسطینی اسرائیلی را وارونه کرد و در حال باز کردن مسیر  یک مرحله تازه و متمایز و البته غیرقابل پیش بینی است که منطقه را میان طرفداران صلح و جنگ سالاران تقسیم خواهد کرد.
جنگ غزه، گمانه‌هایی که بر باد رفتند و واقعیت‌هایی که تثبیت شدند

نویسنده: سام مناسّا Sam Menassa

دیپلماسی ایرانی: "جنگ 2023 غزه"، که تنها سه هفته پیش سر گرفت، باورهای دیرپا و فرمول های فهم منازعه فلسطینی – اسرائیلی را وارونه کرد. رویدادهای این جنگ، برای کشورهای منطقه، پیامدهای ناگزیر سیاسی و نظامی خواهد داشت. روابطشان با یکدیگر و با قدرت های جهانی را دگرگون می سازد. گفتمانِ رژیم های شرور و هویت دوگانه ای که آنها به دیگر کشورها صادر می کنند، یعنی دو گانه دولت و انقلاب، دوباره نمایان می شود.

به نظر می رسد که حزب الله تا به اینجا، منافع ملی لبنان را در اولویت قرار داده و نمی خواهد که برای شعله کشیدن آتش یک جنگ مسئول شناخته شود، آن هم در شرایطی که کشور در بحران است. این موضع حزب الله ممکن است به این دلیل باشد که اکنون نیرومندترین حزب در لبنان است و نیازی به هیجانات جنگ برای جلب هواخواهی ندارد.

از این گذشته، ایران درک می کند که هرچند عملیات "طوفان الاقصی" از نظر گستره، جسارت و خساراتش، قابل توجه بود اما حد نهایت و اوج آن گذشته است. معنی اش این است که اقدام حزب الله علیه اسرائیل این بار ممکن است بیشتر آسیب رسان باشد تا مفید و بکارگرفتن حزب الله چه بسا تحولاتی را در منطقه کلید بزند که ایران ترجیح می دهد از آن پرهیز کند.

در سطح منطقه ای، درس گرانِ این تراژدی ادامه دار، که به نظر می رسد در حال گسترش است و برای زمان زیادی ادامه خواهد داشت، این است که باید از ایران، حزب الله، گروه های مقاومت فلسطینی و دیگر جناح های مرتبط بخواهیم به ما بگویند که هدف نهایی عملیات "طوفان الاقصی" چیست؟ تا به همینجا، بهایی هولناک پرداخت شده، هزاران نفر جانشان را از دست داده اند و تقریبا نیمی از غزه هم ویران شده است. آیا هدف، پاک کردن اسرائیل از نقشه است؟ تلاش برای تصویب قطعنامه هایی برای خاتمه منازعه است؟ سرنگونی حکومت خودگردان فلسطینی است؟ مختل کردن فرایند صلح میان اعراب و اسرائیل است؟ تبدیل ایران به گفتگوگر ارشد است؟ یا ترکیبی از همه این اهداف؟ این پرسش های کارساز، بدون پاسخ مانده است.

این جنگِ ادامه دار، گزاره ها و نگرش هایی را تایید کرد که در گذشته جنجالی و محل اختلاف بودند. قبل از همه، نشان داد که هم اسرائیل و هم محور مقاومت نمی توانند از پذیرش راه حل دو دولتی، رویگردان باشند. محور مقاومت نمی تواند اسرائیل را نابود کند یا یهودیان را به دریا بریزد و اسرائیل نمی تواند حقوق فلسطینیان را با واگذاری مشوق های مالی و فرصت های شغلی، نادیده بگیرد و همچنین نمی تواند فلسطینی ها را با بکارگیری نیروی خشونت بار، ستمگری یا سرکوب از حقوقشان محروم کند. با این حال، مهمترین نکته مکشوف این بود که آمریکا مجبور شد پیوندهای ادامه دار و مسئولیت هایش در خاورمیانه را به رسمیت بشناسد.

خلاصه آنکه این جنگ، گزاره ها و نگرش های قبلی درباره منازعه فلسطینی اسرائیلی را وارونه کرد و در حال باز کردن مسیر  یک مرحله تازه و متمایز و البته غیرقابل پیش بینی است که منطقه را میان طرفداران صلح و جنگ سالاران تقسیم خواهد کرد.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین غزه حمله اسرائیل به غزه اسرائیل و غزه حمله حماس به اسرائیل خاورمیانه


( ۱۱۸ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۲ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۷
واضح است هدف، پاک کردن اسرائیل از نقشه است. و از ان واضح تر مبانی ان به شرح زیر است: اصل اساسی اقتصاد تخصیص بهینه منابع محدود بر خواسته های نامحدود است. رژیم سفاک صهیونیستی ، زایده استعمار غرب است ، کافی است حمایت های بلاقید غرب از او در ادوار مختلف و جاری و تضمین برتری نظامی او بر جمیع کشور های غرب اسیا با تسلیح اتمی اسرائیل را به یاد اورید. خون ریزی ها و تجاوز های مکرر و متعد پادگان صهیونیستی از ابتدا تا کنون نه ربطی به ایران داشته و نه مقاومت بلکه هدف اساسی او تولید نا امنی برای عدم تحقق شرط اساسی توسعه یعنی امنیت و متعاقبا اصل اساسی اقتصاد به شرح صدر است.مضافا فقدان امنیت در ان رژیم سبب اتحاد ملت جعلی و وارداتی پیرامون حاکم میشود. دفع شر بنا عقلا است و لذا مادامی که رژیم صهیونیستی استمرار دارد . منطقه روی خوش و توسعه نخواهد دید و مصالحه با او نیز بلاهتی بیش نیست و نمونه حاظر و زنده ان مصر گرفتار در چنگال ان است.
ناشناس ۱۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۳
نفس ملتی به شماره افتاده . روز به روز با بهانه و بی بهانه کشته می دهد . زمینهایش غصب می شود . مجبور به کوچش می کنند . دورش دیوار کشیده اند . حالا مشتی پرت کرده که از قضا و بر خلاف سریهای قبل ، به چانه ی طرف خورده . ببینید چه آسمان ریسمانی می بافند برای سرزنش فرد محکوم به نابودی که ، چرا برای نجات خودت کاری کردی که قواعد بازی به هم بریزد ؟ نگرانند که چرا نیمی از زندان خراب شده و یا تعدادی از زندانیها کشته شده اند . ... به صبح روزی بیاندیشیم که شب قبلش آخرین فلسطینی توسط اسراییل تارومار شده است . فکر می کنید آسمان خاورمیانه آنروز صبح چگونه خواهد بود و خورشید جهان اسلام از کدام سو طلوع خواهد کرد ؟ البته اگر خوشیدی طلوع کند .
ناظری ۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۶
ایران موفق شد مذاکرات و اتحاد اعراب و اسرائیل را متوقف کند و این خودش دستاوردی است . آینده میتوانست بدتر باشد . اسرائیل شدید تکان خورد و اعتبار زیادی از دست داد منتهی با جنایت پشت جنایت سعی میکند انظار را ازین باخت منحرف کند . وابستگان مطبوعاتی و مجازیش هم با یادآوری دائمی اوضاع غزه سعی در انحراف اذهان دارند حال آنکه حال و روز غزه همیشه همین بوده منتهی افت و خیز داشته
ALI REZA ۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰
واقعیِت این است که،در تمام تاروپود شاکله ی روانی اسراییلی ها،نژادپرستی،ریشه دارد ولی،باید توجّه داشت که نسل کشی در غزّه ،ناشی از ترس اسراییلی ها،از تحقّق پیش گویی های باستانی،درباره ی سرنوشت شوم اسرایل است که خاخام های اسراییل،ببه قطعی بودن وقوع این پیش گویی ها،اذعان کرده اند