جنایات اسرائیل مردم را خشمگین کرده است

ترکش های طوفان الاقصی در بوسنی و هرزگوین

۲۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۳۸۲ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سعید هاشمی
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به وجود جمعیت مسلمان قابل توجه و سوابق جنگ های تاریخی در منطقه بالکان در سال های ۱۹۱۲ و ۱۹۱۳م در آستانه جنگ جهانی اول و جنگ های خونین و نسل کشی دیگر در دهه ی نود میلادی در این منطقه و خصوصا جمهوری بوسنی و هرزگوین، انجام عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ نمایان دیگری میان حماس و اسرائیل موجب بروز واکنش اقشار مختلف مردم و برخی مقامات رسمی سیاسی و دینی از هر سه قومیت ساکن این کشور شده است. 
ترکش های طوفان الاقصی در بوسنی و هرزگوین

دیپلماسی ایرانی: در حالی که چهار روز از آغاز جنگ خونین حماس و اسرائیل می گذرد، انجام حملات موشکی از سوی گردان های عزالدین قسام به عنوان بازوی نظامی حماس به سرزمین های اشغالی و بمباران های مکرر نوار غزه توسط جنگنده ها و هلی کوپترهای اسرائیلی، علاوه بر کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیر نظامیان و انهدام سنگین زیرساخت ها میان طرف های درگیر، این درگیری ها بازتاب های وسیع در سراسر جهان و واکنش های مختلف ملت ها و مقامات رسمی و سران کشورهای دیگر را نیز در بر داشته است.

با توجه به وجود جمعیت مسلمان قابل توجه و سوابق جنگ های تاریخی در منطقه بالکان در سال های 1912 و 1913م در آستانه جنگ جهانی اول و جنگ های خونین و نسل کشی دیگر در دهه ی نود میلادی در این منطقه و خصوصا جمهوری بوسنی و هرزگوین، انجام عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ نمایان دیگری میان حماس و اسرائیل موجب بروز واکنش اقشار مختلف مردم و برخی مقامات رسمی سیاسی و دینی از هر سه قومیت ساکن این کشور شده است. 

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین طی پیامی، اعلام کرد: "قتل افراد بی گناه نمی تواند و نباید هیچ توجیهی داشته باشد و در خصوص تشدید خشونت ها در غزه، خواستار خویشتن داری و جستجوی راه حلی مسالمت آمیز شد. آخرین مورد تشدید خشونت‌ها در غزه و اطراف آن بار دیگر نشان‌دهنده ناپایداری وضعیت فلسطین و اسرائیل و لزوم دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه است. جامعه اسلامی در بوسنی و هرزگوین همواره طرفدار صلح بوده و خشونت و تروریسم را بدون توجه به اینکه از چه کسی سرچشمه می‌گیرد، محکوم کرده است و تا امروز نیز چنین می‌کند".

وی خاطر نشان کرد: "من به عنوان رئیس جامعه اسلامی در بوسنی و هرزگوین بار دیگر هر نوع خشونت به ویژه درد و رنج غیرنظامیان بی گناه را محکوم می کنم. از همه می خواهم که خویشتن داری کنند و به جان بی گناهان اهمیت دهند و در جست و جوی یک راه حل مسالمت آمیز در سرزمینی که همه فرزندان ابراهیم یا آبراهام پیامبر آن را مقدس می دانند، باشند. هیچ چیز ارزش کشتن یک بی گناه را ندارد و از خداوند متعال می خواهم به مردم سرزمین مقدس آرامشی عطا کند که راهنمای همه مردم جهان باشد و ما را از تکرار صحنه های وحشتناکی که این روزها شاهد آن هستیم، نجات دهد".

وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز به عنوان دستگاه دیپلماسی سیاسی این کشور طی بیانیه ای اعلام کرد: "ما همه اشکال خشونت، به ویژه کشتار غیرنظامیان بی گناه را محکوم می کنیم. به عنوان قربانیان حملات وحشیانه به شهرها و غیرنظامیان، عمیقا ارزش هر لحظه صلح آمیز را درک می کنیم. ما خواهان تنش زدایی و تلاش فوری برای توافقات صلح بلندمدت بین طرفین هستیم".

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری موجودیت جمهوری صرب بوسنی و هرزگوین نیز اعلام کرد: "پرچم اسرائیل بر کاخ ریاست جمهوری جمهوری صربسکا در بانیا لوکا به نمایش گذاشته شد. ما از حق دفاع از خود، حمایت می کنیم". 

 وی با انتشار عکسی از کاخ جمهوری صربسکا به زبان انگلیسی نوشت: "تاریخ مشترک، رنج مردم صرب و اسرائیل را پیوندی محکم می دهد و جمهوری صربسکا کاملاً از حق اسرائیل برای دفاع از خود و حفاظت از سرزمین و مردم خود حمایت می کند. من به شدت با حملات تروریستی به اسرائیل که در آن صدها غیرنظامی جان خود را از دست دادند، بیش از 1000 نفر زخمی شدند و تعداد زیادی اسیر شدند، مخالفم. تروریسم باید شکست بخورد".

دراگان چوویچ، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کروات ها (HDZ ) نیز با انتشار عکسی از دیدار قبلی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از اسرائیل حمایت کرد. پرچم اسرائیل شب گذشته بر روی ساختمان دانشگاه موستار نیز به نمایش گذاشته شد.

دکتر امیر حاجیکادونیچ، سفیر سابق بوسنی و هرزگوین در ایران نیز در یادداشتی در رادیوسارایوو، گزارش تحلیلی با عنوان: "شکست حماسی اسرائیل و حمله بی سابقه حماس" منتشر کرده است. اهم موارد اشاره شده عبارتند از: غیر تصادفی بودن زمان تشدید تنش ها میان اسرائیل و حماس و گذشت دقیق 50 سال از جنگ بی سابقه دیگری که اسطوره فناناپذیری ارتش اسرائیل نابود شد.

حماس لزوما در درگیری خود با اسرائیل تنها نیست. همچنین آغاز آخرین جنگ، لزوما درگیری بین حماس و اسرائیل نیست. اقدام بی‌سابقه اخیر مستلزم حمایت لجستیکی، نظامی و هر گونه حمایت دیگر از سوی بازیگران قوی‌تر در صحنه منطقه‌ای یا بین‌المللی است. 

آماده سازی یک عملیات نظامی توسط حماس باید ماه ها یا حتی سال ها به طول انجامیده باشد. بسیاری از اینکه گستره نفوذ جنگجویان حماس از زیر رادار دستگاه امنیتی یا نظامی اسرائیل عبور کرده است، تعجب می کنند. به ویژه توسط موساد که جاسوسان خود را در همه جا دارد، از جمله مخبران داخل نوار غزه یا خود سازمان حماس.

علاوه بر اعلام موضع مقامات رسمی دولت، احزاب و یا چهره های سرشناس بوسنی همچون شهردار سارایوو که اخیرا به سرزمین های اشغالی سفر کرده بود و با مقامات اسرائیلی دیدارهایی داشت، واکنش های اقشار مختلف مردم نیز به این اتفاق در خور توجه است. لازم به ذکر است، خانم بنیامینا کاریچ (شهردار سارایوو)، به جمله ای با این مضمون"منافقانه است، اگر حمله حماس به اسرائیل را محکوم کنیم و تمام اتفاقاتی که از قبل افتاده، را محکوم نکنیم"، بسنده کرده است!

مهمترین واکنش میان مرم بوسنی را می توان در جریان دربی بزرگ پایتخت بوسنی و هرزگوین در یکشنبه شب گذشته جست و جو کرد که طی آن طرفداران پرشور هر دو تیم یکصدا به حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرداختند. هواداران تیم های سارایوو و ژلیه از فلسطین در دربی حمایت کردند و پرچم‌ این کشور روی سکوها آویزان شد. در یک زمان از بازی، هواداران ژلیو با صدای بلند شروع کردند به شعار "فلسطین، فلسطین" که حمایت هواداران سارایوو را نیز در پی داشت و رقبای شهر با این شعار متحد شدند.

از لا به لای بیانیه ها و مواضع اعلام شده از سوی مقامات رسمی مختلف و مردم این کشور، آن چه بنظر می رسد این گونه است که پیام های صادر شده از سوی این افراد سرشناس از اقوام مختلف بوسنی و هرزگوین، به نوعی گویای وجود نفوذ فزاینده رژیم صهیونیستی در مناسبات این کشور است و در مقابل افکار عمومی حداقل جامعه مسلمانان بوسنی و هرزگوین، با ملت فلسطین همراه هستند.

در بسیاری از اخبار و نشست های تحلیلی، از وجود پشتیبانی نامحسوس و حمایت های ایران در انجام این عملیات سخن رانده می شود و گمان بر این است که رئیس العلمای بوسنی نیز اگرچه سعی کرده بدون جانب داری، طرفین را به آرامش دعوت کند، اما به نوعی حملات حماس به رژیم صهیونیستی را محکوم و مردود دانسته است.

از منظر رویکرد تاریخی، ارتباط دیرینه مسلمانان بوسنی با جامعه یهودیان و پذیرش ایشان در حدود پنج قرن پیش بعنوان یک اقلیت رانده شده از اروپا در سارایوو، ارتباط تاریخی و وثیقی را بین ایشان پدید آورده است، تا آن جا که در قلب سارایوو، هم شاهد مساجد مسلمانان هستیم و هم قبرستان 500 ساله یهودیان و کنیسه شان. همطرازی هولوکاست با نسل کشی مسلمانان بوسنی و اعلام همدردی با جامعه یهودیت توسط جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین نیز از وجود ارتباطات انسانی و رفتاری معنادار میان ایشان خبر می دهد.   

اقلیت صرب و کروات ها در سال های اخیر ارتباطات سیاسی و اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی را در انجام پروژه هایی همچون: بازگشایی دفتر اتاق بازرگانی رژیم صیونیستی در موستار در حدود دو سال پیش، دعوت از بنیامین نتانیاهو برای حضور بعنوان میهمان ویژه در نمایشگاه اخیر اقتصادی موستار، تاسیس کارخانه های مختلف و مذاکره برای اجاره بلند مدت فرودگاه موستار توسط رژیم صهیونیستی و ...، توسعه داده اند. 

آنچه از اقدامات و تحرکات سالیان اخیر رژیم صهیونیستی در موجودیت بوسنی و هرزگوین بنظر می رسد: اینکه برای ارتباط با هر قومیت، بنابر شرائط خاص و اشتراکات تاریخی، مذهبی، سیاسی و یا اقتصادی مرتبط با آن قوم، اسرائیل برنامه ی چند جانبه ای برای نفوذ حداکثری به این منطقه و خصوصا بوسنی دارد که شاید جامعه کروات بوسنی را بتوان به عنوان دروازه ورود و نفوذ به این کشور برای صهیونیست در نظر گرفت.

منابع:

https://radiosarajevo.ba/vijesti/bosna-i-hercegovina/reagovao-reis-kavazovic-ubistvo-nevinih-osoba-ne-moze-i-na-smije-imati-nikakvo-opravdanje/515970
https://radiosarajevo.ba/metromahala/ja-mislim/dr-emir-hadzikadunic-epski-izraelski-debakl-i-hamasov-napad-bez-presedana/515965

سعید هاشمی

نویسنده خبر

کارشناس حوزه شرق اروپا و دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل بوسنی و هرزگوین فلسطین اسرائیل و فلسطین حماس غزه حمله حماس به اسرائیل سعید هاشمی طوفان الاقصی طوفان اقصی


( ۱۳ )

نظر شما :