نبرد طولانی تر می شود

خبرهای بد از جنگ سودان

۰۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۰۸۲۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
پیوستن شهرهای ایالت کردفان شمالی به همراه خارطوم و دارفور (واقع درغرب) و کردفان جنوبی و نیل آبی (جنوب شرقی) به درگیری‌ها وضعیت مبهمی را برای آینده برقراری صلح در کشور ترسیم می‌کند.
خبرهای بد از جنگ سودان

دیپلماسی ایرانی: طی دو روز گذشته نبردها میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم به صورتی خشونت آمیزتر و با استفاده از تسلیحات سنگین، بمباران هواپیماهای جنگی و پهپادها شدت یافته و این تازه‌ترین تحول در فصل‌های درگیری جاری میان دو طرف از نیمه آوریل گذشته است. این مسئله هشدار می‌دهد بحران به بحرانی طولانی مدت تبدیل شود که حل و فصل آن آسان نیست. این درگیری‌های شدید در مناطق جداگانه‌ای در سه شهر پایتخت یعنی خرطوم، بحری و ام درمان به صورت روزانه در جریان است.

دایره نبرد گسترش یافت و شهر الابیض مرکز ایالت کردوفان شمالی با آغاز درگیری‌ها در آن‌جا در روز چهارشنبه هفته گذشته وارد عرصه درگیری شد و به این ترتیب درگیری‌های خشونت آمیز با سلاح‌های سبک و سنگین میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر الابیض واقع در مرکز ایالت کردفان شمالی در جنوب کشور از سر گرفته شد.

پیوستن شهرهای ایالت کردفان شمالی به همراه خارطوم و دارفور (واقع درغرب) و کردفان جنوبی و نیل آبی (جنوب شرقی) به درگیری‌ها وضعیت مبهمی را برای آینده برقراری صلح در کشور ترسیم می‌کند. گسترش نقشه نبردها نشان می‌دهد که این درگیری ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد تا زمانی که دو طرف برای جنگیدن در جبهه‌های جدید به دور از مناطق شعله‌ور شده از زمان  آغاز درگیری در خارطوم و دارفور (واقع در غرب) توان و نیرو دارند.

طبق گفته ناظران این فرضیه که جنگ برای مدت طولانی‌تری ادامه خواهد داشت، محتمل‌ترین گزینه است؛ چرا که راه‌حل‌هایی برای حل بحران یا حتی دستیابی به توافق آتش‌بس وجود ندارد. همچنین این‌که ورود مناطق جدید ممکن است احتمال گسترش آن به مناطق و شهرهایی را که هنوز شاهد درگیری نبوده‌اند افزایش دهد.

این رویدادهای جدید مطمئنا باعث می‌شود آوارگان و پناهندگان بیشتری به دنبال مکان‌های امن بگردند. همچنین در شهرهای دیگر سودان که شاهد درگیری بوده شاهد وخامت شرایط انسانی، بهداشتی و امنیتی خواهیم بود.

عثمان فضل الله، تحلیلگر سیاسی سودانی نیز در ارزیابی خود از این اوضاع به این نتیجه رسید که تمام نشانه‌ها حاکی از طولانی شدن جنگ و گسترش منطقه جغرافیایی آن است. او افزود «به این ترتیب ایالت‌های جدیدی در مرکز، شرق و شمال کشور وارد جنگ خواهند شد.» فضل الله همچنین اشاره کرد که اوضاع نظامی در میدان از زمان آغاز جنگ در اواسط ماه آوریل تغییر چندانی نکرده  و همچنان بدون حل و فصل باقی مانده است.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سودان جنگ داخلی سودان خارطوم ام درمان عبدالفتاح البرهان نیروهای پشتیبانی سریع سودان ارتش سودان


( ۴ )

نظر شما :