درباره نشست اخیر ناتو در ویلنیوس

۵ نکته در مورد کمک نظامی ناتو به اوکراین

۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۴۱ اخبار اصلی اروپا
از سلاح های سبک گرفته تا هواپیماهای جنگنده، خودروهای زرهی و مهمات بحث برانگیز در طول یک سال و نیم جنگ، ماهیت تجهیزات تحویل شده به اوکراین همچنان در حال افزایش است.
۵ نکته در مورد کمک نظامی ناتو به اوکراین

نویسنده ها: نویلا بویلر و پولین ورژ

دیپلماسی ایرانی: کمک‌های نظامی اتحاد آتلانتیک به اوکراین از زمان شروع درگیری همواره تغییر کرده است: سلاح‌های سبک، تانک‌ها، راکت‌ها و به زودی اف-16 حمایت نظامی 31 کشور عضو به کی یف است.

از سلاح های سبک گرفته تا هواپیماهای جنگنده، خودروهای زرهی و مهمات بحث برانگیز در طول یک سال و نیم جنگ، ماهیت تجهیزات تحویل شده به اوکراین همچنان در حال افزایش است.

در ویلنیوس، 31 رهبر کشورهای عضو ائتلاف کشورهای اروپایی و امریکای شمالی در مورد ادامه کمک های نظامی خود به اوکراین بحث می کنند. در اینجا پنج نکته در مورد این کمک از تدارکات دائمی و تغییر آن از زمان تهاجم روسیه وجود دارد.

مجموع کمک‌های نظامی به کی‌یف اکنون بیش از 102 میلیارد یورو است که دو سوم آن از سوی کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تامین می‌شود.

ایالات متحده امریکا با حدود 43 میلیارد پیشتاز است. آلمان با 7.5 میلیارد  و انگیلس با 6.58 میلیارد  پس از آنها قرار دارند. فرانسه نیز معادل 450 میلیون یورو کمک نظامی ارائه کرد. استونی با 370 میلیون یورو کمک که 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی  آن است. لتونی و لیتوانی به ترتیب با 1٪ و 0.8٪ از تولید ناخالص داخلی خود در کمک های نظامی شرکت کردند. جمهوری چک 58 درصد از انبار تسلیحات سنگین خود را به اوکراین تحویل داده است، وعده های امریکا «فقط» 5 درصد از ذخایر آنها را نشان می دهد. هلند و نروژ متعهد شده اند که به ترتیب 38 و 37 درصد از تسلیحات سنگین خود را ارسال کنند، اما همچنان انتظار می رود بیش از 20 درصد از این سلاح ها ارسال شود. فرانسه با وعده 13 درصد از ذخایر خود به اوکراین که اکنون 10 درصد تحویل داده شده است.

زمانی که مسکو زیرساخت‌های انرژی و شهرهای اوکراین را با موشک و پهپاد مورد حمله قرار داد، کشورهای غربی سامانه‌های دفاع ضد موشکی را به کی‌یف تحویل دادند. واشنگتن سامانه موشکی میان برد زمین به هوای پاتریوت خود را ارسال کرد.

اواخر سال 2023، جنگ خندق در شرق اوکراین آغاز می شود. کی یف تانک های سنگین مدرن را از متحدان خود دریافت می کند. تا پایان آوریل 2023، 230 تانک غربی و 1550 خودروی زرهی تحویل داده شد.

به دور از ترس از تشدید تنش که آلمان را به صدور مجوز تحویل تانک های لئوپارد به اوکراین بی میل کرد، تسلیحات وعده داده شده به اوکراین از ماه مه به ویژه تحت فشار امریکا تنوع بیشتری یافته است.

به تازگی امریکا تصمیم «دشوار» را برای تحویل مهمات خوشه‌ای، سلاح‌های بحث‌برانگیزی که صدها بمب کوچک انفجاری را پراکنده می‌کنند، گرفته است. آنها که در اکثر کشورهای اروپایی ممنوع شده اند، خطری پایدار برای مردم غیرنظامی است.

فرانسه تصمیم گرفت موشک‌های دوربرد اسکالپ را به اوکراین تحویل دهد. این موشک ها با برد بیش از 250 کیلومتر، بیش از هر سلاح دیگری توانایی دستیابی به مناطقی در شرق اوکراین تحت کنترل نیروهای روسی را دارند.

آلمان نیز متعهد می شود که حدود 700 میلیون یورو تسلیحات اضافی از جمله پرتابگرهای سامانه پدافند هوایی پاتریوت، خودروهای زرهی از نوع ماردر و تانک های لئوپارد 1 A5 و پرتابه های توپخانه را به اوکراین تحویل دهد.

منبع: لزکو (فرانسه)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: نشست ناتو اوکراین کمک تسلیحاتی به اوکراین امریکا و اوکراین روسیه و امریکا روسیه و اوکراین اروپا و اوکراین فرانسه آلمان جنگ اوکراین


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۵
آمریکا به یک افغانستان در اروپا نیاز داست ، که به آن رسید . برنده ی قطعی جنگ امریکا . برنده ی نسبی جنگ ، روسیه . بازنده ی نسبی جنگ اروپا و بازنده ی قطعی جنگ ، اوکراین است .