خوشحالی قیس سعید از توجه رهبران قاره سبز به او

مستبد تونس عزیز اروپایی ها شد

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۷۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایتالیا رهبری دولت‌های اروپایی را بر عهده گرفته است که به دنبال جلب حمایت رئیس جمهوری تونس هستند. حتی اگرچه سعید در دو سال گذشته، تنها کشوری در این منطقه را که امید می رفت دموکراتیک شود، با انحلال پارلمان و دستگیری اعضای احزاب رقیب به یک کشور مستبد تبدیل کرده باشد. اما انتقاد اروپایی ها از این موضوع محتاطانه است، زیرا سعید به طور ناگهانی یک شریک مطلوب برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی بوده است و همه می خواهند از او حمایت کنند.
مستبد تونس عزیز اروپایی ها شد

نویسنده: هانس کریستیان روسله

دیپلماسی ایرانی: قیس سعید، رئیس جمهوری تونس به ندرت تا این حد راضی بوده است: قیس سعید پس از دیدار با جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه گفت: «همه راه ها به تونس منتهی می شود.» رئیس دولت ایتالیا روز یکشنبه به تونس باز می گردد و این بار رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا را نیز با خود می آورد. مارک روته، نخست وزیر هلند نیز که مانند ملونی به دلیل هجوم مهاجران تحت فشار داخلی زیادی قرار دارد، این دو را همراهی می کند. اکثر مهاجران شمال آفریقا اکنون از طریق تونس به ایتالیا می روند و به سرعت راهی کشورهایی مانند هلند و آلمان می شوند.

برای جلوگیری از این رویه، ایتالیا رهبری دولت‌های اروپایی را بر عهده گرفته است که به دنبال جلب حمایت رئیس جمهوری تونس هستند. حتی اگرچه سعید در دو سال گذشته، تنها کشوری در این منطقه را که امید می رفت دموکراتیک شود، با انحلال پارلمان و دستگیری اعضای احزاب رقیب به یک کشور مستبد تبدیل کرده باشد. اما انتقاد اروپایی ها از این موضوع محتاطانه است، زیرا سعید به طور ناگهانی یک شریک مطلوب برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی بوده است و همه می خواهند از او حمایت کنند.

رئیس دولت تونس در تلاش است تا از این وضعیت استفاده کند: تونس در آستانه ورشکستگی است و بدتر شدن بحران اقتصادی باعث شده که تونسی‌های بیشتری به اروپا بروند. یک وام حیاتی 1.9 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول ماه‌هاست که قابل وصول بوده است، اما سعید اصلاحاتی را که کمک‌کنندگان بین‌المللی در ازای آن می‌خواهند، رد می‌کند. گفته می شود سعید در دیدار با جورجیا ملونی مخالفت خود را با "دستورات صندوق بین المللی پول" تکرار کرده است.

در همین حال، ظاهرا او تبدیل بدهی خارجی کشورش به پروژه های توسعه در تونس را خواستار شده است. او ملونی را به عنوان سیاستمداری ستایش کرد که "آن چیزی را که دیگران فقط فکر می کنند، با صدای بلند می گوید." رئیس دولت ایتالیا اکنون از پیشنهاد وی برای برگزاری کنفرانس بین المللی مهاجرت در رم حمایت می کند. تونس همچنین مایل است از کشورهای آفریقایی دعوت کند تا یک استراتژی مشترک تدوین کنند.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: تونس اروپا اتحادیه اروپا مهاجرت مهاجرت غیرقانونی موج مهاجرت به اروپا مهاجرت به اروپا قیس سعید جورجیا ملونی هلند مارک روته ایتالیا


( ۱ )

نظر شما :