درباره «باشگاه ضد تحریم»

روسیه به پیشنهاد ایران می اندیشد

۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۱۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در مرحله اولیه، می توان انجمنی را بدون هیچ گونه رسمی سازی جدی به عنوان باشگاه منافع اعلام کرد. در چارچوب آن، در مورد طیف گسترده ای از مسائل می توان بحث کرد و کنفرانس ها و میزگردهای دور همی ترتیب داد. برای یک موقعیت بین المللی بالاتر، یک توافقنامه بین دولتی تایید شده توسط بالاترین مقامات دولتی ضروری است.
روسیه به پیشنهاد ایران می اندیشد

دیپلماسی ایرانی: ایران به روسیه پیشنهاد می کند که یک «باشگاه ضد تحریم» ایجاد کنند تا از توانایی ها و پتانسیل کشورهای تحت تحریم استفاده کنند. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، این موضوع را رسما مطرح کرده است. او یادآور شد که همراه با روسیه، 25 کشور تحت تحریم هستند. در چنین شرایطی، ایجاد اتحاد ارزش دارد. جلالی تصریح کرد: یعنی نزدیک به هم باشیم، از فرصت های بالقوه متقابل استفاده کنیم تا اقتصادمان را تکمیل کنیم.

ایرانی ها پیشنهاد می کنند که روی سه چیز تمرکز کنند؛ پتانسیل درونی خود را مشخص کنید، یک استراتژی ایجاد کنید و به خود ایمان داشته باشید. ایران تجربه غنی از زندگی تحت تحریم دارد: 44 سال. سفیر ایران در مسکو می گوید که کشورهای ما با هم می توانند، به هسته اصلی مخالفت واقعی با سیاست تحریم تبدیل شوند. در آینده، چین که در همین وضعیت قرار دارد، به این اتحاد ضد تحریم خواهد پیوست.

داریا بوکلان، دکترای حقوق و معاون گروه حقوق بین الملل دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی در این باره می گوید: «نیاز به مقاومت در برابر سیاست تحریم ها بسیار دیر شده است، اما در حال حاضر، کشورها برای اقدام جمعی به بلوغ رسیده اند.»

در مرحله اولیه، می توان انجمنی را بدون هیچ گونه رسمی سازی جدی به عنوان باشگاه منافع اعلام کرد. در چارچوب آن، در مورد طیف گسترده ای از مسائل می توان بحث کرد و کنفرانس ها و میزگردهای دور همی ترتیب داد. برای یک موقعیت بین المللی بالاتر، یک توافقنامه بین دولتی تایید شده توسط بالاترین مقامات دولتی ضروری است.

داریا بوکلان خاطرنشان می کند که با وجود ارتباط مفهوم اتحادیه پیشنهادی که فرض بر آن است، این اتحادیه نیز به یک نیروی سیاسی تبدیل شود، بدون اغراق، ورطه ای بین ایده و اجرای عملی وجود دارد.

یک ائتلاف احتمالی ضد تحریم دارای پلتفرم های رقیب است: سازمان همکاری شانگهای، بریکس، جنبش غیرمتعهدها. آنها از قبل تشکیل شده اند و کار می کنند. البته، دستور کار ضد تحریم موضوع اصلی فعالیت آنها نیست، اما با این وجود در حال بررسی است. اما، این سازمان ها در انتقاد و مخالفت خود با رژیم تحریم کاملا میانه رو هستند.

از یک طرف، این یک امتیاز مثبت است، زیرا به شما امکان می دهد، تعداد بیشتری از کشورها را به انجمن ها جذب کنید. از سوی دیگر، نشان دهنده عدم وجود موضع روشن است. این احتمال وجود دارد که در میان مدت، گسترش فعال سیاست تحریمی غرب، کشورها را به تحکیم و مخالفت با آن مجبور کند. اینجاست که یک اتحاد ضد تحریم می تواند مفید باشد. توسعه اصول چنین همکاری هایی، در صورت وجود اراده سیاسی، یک موضوع تکنیکی خواهد بود.

ممکن است، بسته دیگری از تحریم ها علیه روسیه بعد از اجلاس سران G7 در پایان ماه مه در ژاپن تصویب شود. اعضای این گروه در حال آماده شدن برای بحث در مورد امکان اعمال "ممنوعیت کامل بر اکثر صادرات" روسیه هستند.

منبع: اکسپرت (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: روسیه ایران و روسیه تحریم تحریم ایران تحریم اقتصادی تحریم روسیه همکاری ایران و روسیه جنگ اوکراین گروه هفت اقتصاد روسیه اقتصاد ایران


( ۱۱ )

نظر شما :

احمد ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۸
بیا سوته دلان گرد هم اییم؟
خسرو ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۵۵
هر کشوری که خودشو عینا جای اوکراین بزاره به غیر قانونی بودن این جنگ و تجاوز ، رای میده و سرجمع که بشه میشه نقض قانون همه بشریت حاضر در این عصر و زمان . هنوز هیچ کشوری حتی خود مردم روسیه و بلاروس و سایرین نیز ، نتونسته کوچکترین دفاعی از دلیل ارتکاب همچین فتنه و تجاوزی بعمل اورد . اینکه غرب بازی شون داده که حقی رو برای روسیه مترتب نمیکنه .