حمله پهیادی به کرملین، از ادعای مسکو تا انکار کاخ سفید

کی یف و واشنگتن به دنبال ترور پوتین بودند؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۲۵۷ اخبار اصلی اروپا
در پی حمله پهپادی به کاخ کرملین، نیروهای روسیه شامگاه پنج‌شنبه در اقدامی کم‌سابقه از آغاز جنگ، با پهپاد و موشک به پایتخت اوکراین حمله کردند. این حملات در پی حمله ‌پهپادی به کاخ کرملین در روز چهارشنبه تشدید شده است. مسکو این حمله پهپادی به کرملین را تلاش کی‌یف برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند؛ اما اوکراین و نیز ایالات متحده هر گونه دخالت و دست داشتن در این حمله را رد کرده اند.
کی یف و واشنگتن به دنبال ترور پوتین بودند؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

حسین فاطمی: با گذشت چند روز  کماکان واکنش ها به موضوع حمله پهپادی به کاخ کرملین ادامه ادارد. در تازه ترین مورد وزیر امور خارجه روسیه ضمن تهدید و تاکید بر مقابله به مثل، عنوان داشت که انکار کی‌یف و واشنگتن نسبت به حمله پهپادی به کرملین را به معنای قابل قبول بودن حرف‌هایشان نیست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند اظهار کرد: «اگر معتقدید چون آمریکا و اوکراین صرفا حملات پهپادی به کرملین را رد می‌کنند، و در نتیجه ما هم باید از آن بگذریم، باید بگویم که چنین چیزی کارساز نیست.» سکاندار سیاست خارجی رسیه افزود، تعدادی از وزرای خارجه در نشست مذکور از جمله بیلاوال بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، حمله پهپادی به کرملین را محکوم کردند. لاوروف  خاطرنشان کرد که اگرچه مقامات آمریکایی صرفا برای خودشان صحبت می‌کنند؛ اما به ارزیابی‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به این حمله پهپادی را در نظر می‌گیرد.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: «روسیه به جای آنکه گمانه‌زنی کند که آیا این حمله بهانه‌ای برای جنگ بوده یا خیر، به این اقدام (حمله پهپادی به کرملین) پاسخ خواهد داد.» سرگئی لاوروف تایید کرد که روسیه با تدابیری به حمله پهپادی به کرملین پاسخ خواهد داد و این نشان می‌دهد که حمله دو پهپاد به کرملین بدون اطلاع واشنگتن غیرممکن است.

- تاثیرات حمله به کرملین بر تحولات میدانی جنگ اوکراین

در پی حمله پهپادی به کاخ کرملین، نیروهای روسیه شامگاه پنج‌شنبه در اقدامی کم‌سابقه از آغاز جنگ، با پهپاد و موشک به پایتخت اوکراین حمله کردند. این حملات در پی حمله ‌پهپادی به کاخ کرملین در روز چهارشنبه تشدید شده است. مسکو این حمله پهپادی به کرملین را تلاش کی‌یف برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند؛ اما اوکراین و نیز ایالات متحده هر گونه دخالت و دست داشتن در این حمله را رد کرده اند.

پیرو این انکارها، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده در حال بررسی گزارش‌های حمله پهپادی به کرملین است، اما شاید هرگز نتواند همه جوانب این حمله را درک کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما هنوز سعی داریم بفهمیم که چه اتفاقی افتاده و تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما شاید هرگز به طور کامل نفهمیم که دقیقا چه روی داده است.»

کربی هم‌چنین تصریح کرد که آمریکا صرفاً به دنبال یافتن چه اطلاعاتی است که این حمله را شفاف‌تر کند، اما در حال بررسی رسمی آن نیست. هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا عنوان داشت: «من می‌خواهم شفاف بگویم که در حال تحقیق درباره این مسئله نیستیم. من گفتم که آن را بررسی می‌کنیم، اما هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. سعی خواهیم کرد اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم، اما نباید به این بررسی‌ها برچسب گزارش یا تحقیق زده شود.»

نشریه پولیتیکو هم به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد، دولت بایدن هیچ هشدار زودهنگامی در مورد حمله پهپادی به کرملین که روسیه می‌گوید توسط اوکراین انجام شده و به دنبال ترور ولادیمیر پوتین بوده، دریافت نکرده بود. به گفته دو مقام آمریکایی که با وب‌سایت پولیتیکو مصاحبه کرده‌اند، دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز مطمئن نیست که چه کسی این حمله را سازماندهی کرده است. یکی از مقامات به پولیتیکو گفت که اگر اوکراین واقعا پشت این حمله بوده است، «ما هیچ اطلاع قبلی نداشتیم.» این منبع افزود: «ما در حال بررسی این گزارش هستیم، اما نمی‌توانیم آن را تأیید کنیم یا صحت آن را معتبر بدانیم.»

در مقابل دیمیتری پسکوف‌، سخنگوی کرملین هم روز پنجشنبه گفت که تلاش‌های کی‌یف و واشنگتن برای انکار هرگونه مسئولیت در این حمله پهپادی علیه کرملین مضحک است. او گفت: «صمیمات در مورد حملات تروریستی در ایالات متحده گرفته می‌شود و کی‌یف آنها را اجرا می‌کند. کی‌یف در حال حاضر آنچه را که آمریکا می‌گوید،‌ انجام می‌دهد.»

به موازات گفته های پسکوف، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با کانال یک روسیه ضمن اشاره به حملات پهپادی علیه کرملین بیان کرد: «به معنای واقعی کلمه آماده هستیم تا با تمامی ابزارهای موجود از حملات علیه امنیت روسیه، رئیس‌جمهور و رهبری سیاسی این کشور جلوگیری کنیم.:

وی افزود: واشنگتن از دست‌نشانده‌هایش در کی‌یف برای اقدامات تحریک‌آمیز خطرناک‌تر استفاده می‌کند. ریابکوف در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنم هر شخص منطقی در یک کشور متوجه خواهد شد که ایالات متحده آمریکا به سیاست‌های تنش‌زای خود ادامه می‌دهد و با استفاده از دست‌نشانده‌هایش در کی‌یف اقدامات تحریک‌آمیز خطرناک‌تر و وقیحانه‌تر انجام می‌دهد. شاید مقامات آمریکا مسئولیت این ترور شوکه‌کننده و بی‌سابقه را که تمامی مرزهای قابل تصور را جابجا کرد، رد کند؛ اما هیچ‌کس آن‌ها را باور نخواهد کرد. وی صراحتا اعلام کرد: «تمام کسانی که عمیقا درگیر روس‌هراسی هستند؛ دشمنان ما تلقی می‌شوند.»

- حمله پهپادی به کی یف

در میانه کنش ها و واکنش های مقامات روسی و آمریکایی در خصوص حمله پهپادی روز چهارشنبه به کرملین، نیروی هوایی اوکراین هم اعلام کردند که روز پنجشنبه پس از اینکه کنترل یک پهپاد از دست نیروهای این کشور خارج می‌شود، مجبور می‌شوند آن را سرنگون کنند.

به گزارش یورونیوز، در ابتدا آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین خبر داد که یک پهپاد دشمن سرنگون شده است؛ اما طولی نکشید که نیروی هوایی این کشور خبر داد که این پهپاد اوکراینی بوده است و برای جلوگیری از پیش‌آمدن «شرایط نامطلوب» نابود شده است. صدای گلوله و انفجار به مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه در کی‌یف طنین‌انداز بود و قبل‌تر از آن نیز روسیه موجی از حملات شبانه را در چهارشنبه و پنج‌شنبه انجام داده بود.

نیروی هوایی اوکراین در این رابطه اعلام کرد که «در حدود ساعت هشت بعد از ظهر به وقت محلی، یک هواپیمای بدون سرنشین بیرق‌دار تی.بی.۲ در یک عملیات برنامه‌ریزی شده در کی‌یف کنترل خود را از دست می‌دهد ... [در نهایت] این هدف منهدم شد!» و در حال حاضر نیروها مشغول بررسی دلایل نقص فنی «احتمالی» هستند.

همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی‌ها، خبرنگاران خبرگزاری فرانسه یک پهپاد را در آسمان مشاهده کردند که پدافند هوایی سعی داشت آن را ساقط کند، و در همین حین هم اداره نظامی شهر کی‌یف اعلام کرده بود که «پدافند هوایی فعال شده است.» تا اینکه ابری از دود سیاه در هوا پدیدار شد و اعلام شد که هشدار حمله هوایی به پایان رسیده است. ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی از لحظه انفجار نشان می‌دهد که افراد حاضر در صحنه با دیدن ساقط شدن این پهپاد، خوشحال شده و سوت و فریاد کشیدند.

 ویتالی کلیچ‌کو شهردار کی‌یف نیز خبر داد که این پهپاد در طبقه همکف یک مرکز خرید چهار طبقه در منطقه سولومیانسکی سرنگون شد و آتش‌نشانان بلافاصله آتش را خاموش کردند. کلیچکو گفت که آتش به وسعت پنجاه متر مربع پخش شده بود و خسارت‌های جزئی به بار آورده است؛ اما هیچ فردی در این حادثه آسیب ندیده است. 

کلید واژه ها: آمریکا اوکراین روسیه پوتین سرگئی لاوروف جو بایدن جان کربی دیمیتری پسکوف


( ۷ )

نظر شما :