عدای سازی روابط با عربستان، آرزوی بی بی که محقق نخواهد شد

فروپاشی، کلیدواژه پرتکرار در اسرائیل

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۸۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
مجموعه تحولاتی بی سابقه ای که با بازگشت بی بی به قدرت و شکل گیری افراطی ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی بر سر این رژیم آورده است سبب شده تا مقامات سابق و فعلی صهیونیست، تحلیلگران و ناظران امر در محافل سیاسی و رسانه ای منطقه ای و فرامنطقه ای مدام از کلیدواژه «فروپاشی» سخن به میان آورند. در این بین اسحاق هرتزوگ برای چندمین بار پیاپی با ابراز نگرانی درباره وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی، درباره وقوع جنگ داخلی در صورت تداوم آن و به تبعش فروپاشی این رژیم هشدار داده بود.
فروپاشی، کلیدواژه پرتکرار در اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: مجموعه تحولاتی بی سابقه ای که با بازگشت بی بی به قدرت و شکل گیری افراطی ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی بر سر این رژیم آورده است سبب شده تا مقامات سابق و فعلی صهیونیست، تحلیلگران و ناظران امر در محافل سیاسی و رسانه ای منطقه ای و فرامنطقه ای مدام از کلیدواژه «فروپاشی» سخن به میان آورند. در این بین اسحاق هرتزوگ برای چندمین بار پیاپی با ابراز نگرانی درباره وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی، درباره وقوع جنگ داخلی در صورت تداوم آن و به تبعش فروپاشی این رژیم هشدار داده بود.

آنطور که شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز» گزارش داد، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانی به مناسبت مقوله موسوم به «هولوکاست»، از صهیونیست ها خواست تا شکاف و چند دستگی شدید داخلی خود را کنار بگذارند. وی با ابراز نگرانی از تداوم بحران و اختلافات داخلی در درون رژیم صهیونیستی و اتهام زنی های ائتلاف حاکم و ائتلاف اپوزیسیون این رژیم به یکدیگر تلاش کرد که آنها را ترغیب به مدارا کند و گفت که حتی در کوران شدیدترین اختلافات درباره مسائل سیاسی یا دینی، صهیونیست ها نباید به رقبای خود اَنگ «نازی بودن» بزنند.

هرتزوگ همچنین درباره بحران داخلی در رژیم صهیونیستی افزود: «امسال، احساسات اندوهبار است و شانه ها به خاطر میزان بار سنگین اختلاف خم شده است و از اسرائیلی ها می خواهم که در این روزها، فراتر از همه مشاجرات، دعا کنند و گردهم آیند.»

- بحرانی عمیق و چندلایه

نگرانی هرتزوگ در قبال وقوع جنگ داخلی و فروپاشی رژیم صهیونیستی به دلیل اوج گری شکاف سیاسی - اجتماعی بی سابقه در اراضی اشغالی تنها یک بعد داستان است. در صورتی که باید اذعان داشت بحران عمیق تر این حرف ها است. اکنون عملکرد دولت بی بی و حضور چهره هایی چون بن گویر سبب شده تا دایره و عمق فعالیت های جریان های مقاومت فلسطینی به همه نقاط کشیده شود و ابربحران امنیتی را برای نهادهای نظامی رژیم صهیونیستی به وجود آورد. لذا این رژیم با بحرانی عمیق و چندلایه دیت به گریبان است.

 در همین باره رسانه‌های عبری زبان دیروز سه‌شنبه اعلام کردند که در عملیات تیراندازی در محله شیخ جراح در قدس اشغالی دو شهرک‌نشین زخمی شدند و عملیات جستجوی خانه به خانه برای بازداشت عامل تیراندازی در این محله در حال اجرا است. به گزارش خبرگزاری «سما» در فلسطین، برخی رسانه‌های عبری زبان عنوان داشتند که دو شهرک‌نشین ۴۸ و ۵۰ ساله از یهودی‌های حریدی در یک عملیات تیراندازی در محله شیخ جراح واقع در قدس اشغال زخمی شدند. طبق گزارش این رسانه‌ها وضعیت دو زخمی وخیم نیست.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که فرد تیرانداز سوار یک خودرو بوده و پس از تیراندازی به سمت خودروهای عبوری، محل را ترک کرده است. پس از این تیرندازی سربازان اسرائیلی برای پیدا کردن مجری عملیات به حالت آماده‌باش درآمدند. رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که از شهرک‌نشین‌های ساکن محله شیخ جراح خواسته شده درب خانه‌های خود را ببندند و از آنها خارج نشوند چرا که این نگرانی وجود دارد که عامل تیراندازی هنوز در منطقه حضور دارد.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، نیروهای پلیس و شاباک در چارچوب عملیات جستجوی عامل تیراندازی و پاکسازی منطقه، ساختمان اردوگاه الصمود در محله شیخ جراح را به محاصره درآوردند. همچنین طبق گزارش‌ها نیروهای اشغالگر صهیونیستی در جستجوی عامل تیراندازی به یک مسجد در محله شیخ جراح نیز یورش برده و به آن هتک حرمت کردند.

قبل تر هم وز دوشنبه رسانه‌های عبری‌زبان از زخمی شدن یک شهرک‌نشین در حمله با سلاح سرد در در تقاطع «گوش عتصیون» در نزدیکی الخلیل خبر دادند. منابع خبری اعلام کردند که مجری این عملیات یک دختر فلسطینی بوده است. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با این ادعا که دختر فلسطینی قصد انجام عملیات حمله با چاقو به سمت نظامیان را داشته است، به سمت او تیراندازی کردند.

- مسجد الاقصی هم چنان در آشوب

 در حالی تجاوزات کابینه افراطی بی بی به عنوان کاتالیرزو موتور محرکه ای برای افزایش نفوذ جریان های مقاومت عمل می کند که گویا صهوینیست ها نیز کماکان سعی دارند با دست گذاشتن روی حساس ترین موضوع مسلمانان فلسطین و جهان یعنی مسجد الاقصی چالش فعلی خود را به نقطه ی بازگشت برسانند. در همین باره مجددا نیروهای رژیم صهیونیستی با بستن درب‌های منتهی به مسجد ابراهیمی، مانع از ورود نمازگزاران به این مسجد شدند.

به گزارش خبرگزاری "معا" فلسطین، نیروهای رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه درب‌های منتهی به مسجد ابراهیمی واقع در شهر الخلیل را مسدود کرده و با گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی ده‌ها جوان فلسطینی‌ که قصد ورود به این مسجد را داشتند، از محل دور کردند. در این میان تعدادی از سربازان رژیم صهیونیستی به یک زن حمله کردند که در نتیجه آن، او زخمی شد. همچنین درگیری‌های محدودی میان جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر در ایست ابوالریش آغاز شد که طی آن جوانان فلسطینی به سمت سربازان اسرائیلی سنگ پرتاب کردند و آنها نیز در مقابل از بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور برای دور کردن فلسطینی‌ها از محل استفاده کردند.

صدها تن از شهروندان فلسطینی شب ۲۷ ماه مبارک رمضان را برای برگزاری مراسم شب قدر همراه با خانواده و فرزندان خود به مسجد ابراهیمی می‌روند. این در حالی است که مسجد مبارک الاقصی در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان به رغم محدودیت‌ها و تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی در بخش قدیمی قدس و اطراف این مسجد، شاهد حضور پررنگ و گسترده نمازگزاران فلسطینی بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد که نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر نماز تراویح شب ۲۷ رمضان را در مسجد الاقصی اقامه کردند. هزاران نفر از سرتاسر کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ برای شرکت در نماز تراویح مسجد الاقصی خود را به شهر قدس رسانده بودند. مسجد الاقصی دوشنبه شب میزبان هزاران نفر از ساکنان کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ بود و سفره‌های افطاری در جای جای این مسجد مبارک برای میزبانی از روزه داران پهن بود.

- آرزوی دست نیافتنی

به موازات اوج گیری بحران در سراسر اراضی اشغالی باز هم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آرزویش برای عادی سازی روابط با عربستان گفت. در حالی که ریاض هرگونه عادی سازی روابط با تل‌آویو را در شرایط حاضر رد می‌کند، نتانیاهو مجددا ادعا کرد که صلح و سازش با عربستان «گامی بزرگ» برای پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل در خاورمیانه است.

آنگونه که خبرگزاری فلسطینی «معا» گزارش داد، نتانیاهو در دیدار با سناتور لیندسی گراهام، مدعی شد که توافق با عربستان می‌تواند نتایج تاریخی بزرگی برای اسرائیل، عربستان، منطقه و کل جهان داشته باشد.

سناتور گراهام نیز که اخیرا سفری به عربستان داشته، گفت: به عربستان اطلاع دادم که نتانیاهو خواهان بهبود روابط است و باید این مسئله به شیوه‌ای انجام شود که دوستان ما در اسرائیل را مطمئن سازد.

این سناتور اضافه کرد: «به ولیعهد عربستان گفتم بهترین زمان بهبود روابط همین الان است. رئیس‌جمهور بایدن بسیار به عادی سازی روابط با عربستان توجه دارد و در ازای آن عربستان باید تنها کشور یهود را به رسمیت بشناسد و من می‌توانم به عنوان یک جمهوریخواه در تبلیغ این موضوع کمک کنم.»

گراهام ادامه داد که «به نظرم حزب جمهوریخواه مسلما می‌خواهد با بایدن برای تغییر روابط بین آمریکا و عربستان همکاری کند؛ مساله‌ای که نهایتا می‌تواند منجر به پذیرش اسرائیل از سوی عربستان شود. این مساله دلیل حضورم در اینجاست. این موضوع مستلزم تلاش بسیار است؛ اما ارزش تلاش کردن را دارد. » نتانیاهو نیز در واکنش به حرف‌های گراهام گفت که «ما خواهان روابط و صلح با عربستان هستیم.»

این اولین بار نیست که نتانیاهو از تمایل اسرائیل به سازش با عربستان صحبت می‌کند. او در مناسبت‌های عدیده‌ای در سال‌های گذشته نیز تاکید کرده که برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با ریاض تلاش خواهد کرد و این مسئله به حل درگیری اسرائیل و فلسطین می‌انجامد. اما عربستان تاکنون هیچ واکنشی به این حرف‌های نتانیاهو نداشته است.

ریاض هیچ‌گونه روابط رسمی با اسرائیل ندارد و نه تنها روابط با این رژیم را قبل از حل مسئله فلسطین رد می‌کند که یکشنبه هفته جاری هم میزبان هیان بلندپایه حاس و تشکیلات خودگردان فلسطین بود، سفری که بعد از سال طولانی انجام شد. نفس این سفر فارغ از اهدافش موید آن است که شکاف جهان اسلام و جهان عرب با کارنامه 6 ماهه کابینه افراطی بی بی و به رغم پیمان ابرهیم در حال گسترش است.  

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین اسحاق هرتزوگ نتانیاهو بن گویر مسجد الاقصی جریان مقاومت عربستان سعودی لیندسی گراهام


( ۲ )

نظر شما :